Fanbus/baybus ontwerp, is't wa?

Pagina: 1
Acties:
  • 129 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:52

Whuzz

Dodgeball!

Topicstarter
Zie hier mijn fanbus ontwerp:
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/d.gerritsen/paq/img/schema.gif

De nummers corresponderen met de volgende onderdelen:
1) Fan, Delta HP 120mm: 12v, 3A
2) Condensator, 1uF, polair
3) Weerstand, 1 Kohm
4) Pot-meter, 10 Kohm
5) LM350
6) Condensator, 0.1 uF
7) Led, blauw
8) Weerstand, 330 ohm?
9) tuimelschakelaar, 2-polig, aan/uit
10) Fan Sunon 80mm: 12v, 0.2A
11) tuimelschakelaar, aan/uit/aan
12) Weerstand, ??? ohm
13) Led, dualcolor rood/groen
14) Weerstand, 470 ohm?
15) Diode
16) Weerstand, ??? ohm?
17) Led, blauw
18) Pomp, Sicce Idra, 220, 0.3A
19) Relais, 12V schakelspanning
20) tuimelschakelaar, aan/uit
21) Weerstand, 330 ohm?
22) Weerstand, ??? ohm
23) Knipperled, rood
24) Led, blauw
25) Lampje, rood, 3v
26) Lampje, wit, 3v
27) Led, blauw
28) weerstand, ??? ohm
29) weerstand, 330 ohm?
30) tuimelschakelaar, aan/uit

Nog even wat uitleg? Nou vooruit dan :P
Deze fanbus bestaat eigenlijk uit 4 afzonderlijke schema's.
Van links naar rechts: Aansturing 120mm fan, aansturing 80mm fan, aansturing pomp, aansturing verlichting.

De 120mm fan wordt doormiddel van een voltage regulator (LM350) aangestuurd. Dit schema zal de meesten wel bekend voorkomen, heeft al vaker op t.net gestaan.
Als de fan draait moet er een blauw ledje branden, als de fan stilstaat is dit ledje uit.

De 80mm fan wordt met een 3-standen schakelaar geschakelt tussen 12 en 7 volt. Schakelaar omhoog = 12 volt, schakelaar omlaag = 7 volt, schakelaar in midden = uit.
Als de fan draait brandt er een blauw ledje. Als ie op 7 volt draait brand de dual-color led groen, als ie op 12 volt draait brand ie rood. Fan uit = geen ledjes aan.
van diode 15 ben ik niet helemaal zeker. Volgens mij moet die er tussen omdat je anders in de 'groene stand' ook stroom op het 'rode pootje' zet :?

De pomp wordt via een relais geschakelt. PC aan = pomp aan, PC uit = pomp uit. Zit nog een schakelaar tussen om de pomp uit te kunnen zetten mocht er paniek uitbreken :)
Als het relais niet bekrachtigd is verbind ie de onderste pinnetjes en gaat het knipperledje branden. (Als waarschuwing: pomp niet aan!) Dit gebeurt dus als de schakelaar in de uit-stand staat, maar ook als het relais om een andere reden niet bekrachtigd is terwijl de PC wel aanstaat :)
Als het relais wel bekrachtigd is draait de pomp en brand er een blauw ledje.

Tot slot de aansturing van de verlichting. Dit zijn twee knipper-lampjes, een rode en een witte. Als ze ingeschakeld zijn brand er ook een blauw ledje, simpele aan/uit tuimelschakelaar...

Ik zit een beetje met de weerstanden in mijn maag. Weet niet zeker hoe ik die moet berekenen. Ik zal nog wel een poging wagen, maar hulp is welkom >:)

Mede tweakers zijn vrij dit schema, of delen ervan te gebruiken, maar er is nog niets van getest!!
Als iemand fouten ziet of verbeteringen weet, hints zijn ook welkom! :)

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

Topicstarter
Ok, ok... naar aanleiding van mijn baybus had ik nou niet direct stalkers en liefdesverklaring verwacht, maar dit is wel érg magertjes :P

Ik verwacht morgen toch op zijn minst 10 zinvolle reacties hoor! >:)
Ik heb dat hele schema toch niet voor niets zitten tekenen? ;(

Verwijderd

Ik snap er werkelijk geen fuck van! :)

Verwijderd

jesus als ik dit zie moet ik weer aan me school denken ( + MTS elektrotechniek ) end aar heb ik ff geen zin in! :)

ziet er wel allemaal mooi uit!

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-01 13:41

Diamon

The Weird One

Ziet er wel strak uit, maar waarom wil iedereen toch kunnen schakelen tussen 12 en 7 Volt voor de koelers.
Als je ze gewoon temperatuur gestuurd maakt, heb je d'r ook geen omkijken naar en ze gaan vanzelf harder draaien als het nodig is.

And The Only One

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

Topicstarter
Op vrijdag 05 oktober 2001 00:09 schreef Diamon het volgende:
Ziet er wel strak uit, maar waarom wil iedereen toch kunnen schakelen tussen 12 en 7 Volt voor de koelers.
Als je ze gewoon temperatuur gestuurd maakt, heb je d'r ook geen omkijken naar en ze gaan vanzelf harder draaien als het nodig is.
Omdat ik niet wil dat het ding 's nachts ineens harder gaat draaien als ik lekker lig te slapen :z
dan maar een graadje warmer >:)

Maaruh, zo moeilijk is mijn schema toch niet? Of heb ik het niet duidelijk getekend?? Als er vragen zijn beantwoord ik ze graag hoor. Er zijn vast wel tweakers die beter zijn in electro dan ik die hier nog fouten in zien. (Kan niet geloven dat ik in 1 keer een kloppend schema heb gemaakt >:) )

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-05 09:24

AcouSE

Swedish Chef

Volgens mij heb je nog een extra diode nodig, net als diode 15, maar dan aan de 'rode' zijde van de schakeling. Ik heb alleen even snel gekeken, ik voel me nog niet zo fris, ben nog niet helemaal wakker, geloof ik... :O

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

Topicstarter
Op vrijdag 05 oktober 2001 08:26 schreef AcouSE het volgende:
Volgens mij heb je nog een extra diode nodig, net als diode 15, maar dan aan de 'rode' zijde van de schakeling. Ik heb alleen even snel gekeken, ik voel me nog niet zo fris, ben nog niet helemaal wakker, geloof ik... :O
Yep, je hebt gelijk denk ik. Ik snap niet helemaal wat met 'het rode deel' bedoelt, omdat dat hele deel van de schakeling op 12 volt (=geel) draait. Maar inderdaad moet het andere pootje van het ledje ook een diode hebben. Tnx :)

• hplos.nl
  • Laatst online: 28-01 19:01

hplos.nl

Zo doet men dat

ja 't lijkt me handig om diode 15...................

hmmzzzz ik ben alweer te laat merk ik ... okeej .. :)

ik kijk er vanmiddag nog wel ff naar :) ik vind dit namelijk wel interesant !! ( maar ben net wakker en mot nog ff naar school .....

greetzzzzzzzzzz speedy ( nu niet echt snel maar dat komt wel weer ;) ) hehe :)

cyaaaa

pc | server | laptop | pda

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-05 09:24

AcouSE

Swedish Chef

Op vrijdag 05 oktober 2001 08:52 schreef Whuzz het volgende:

[..]

Yep, je hebt gelijk denk ik. Ik snap niet helemaal wat met 'het rode deel' bedoelt, omdat dat hele deel van de schakeling op 12 volt (=geel) draait. Maar inderdaad moet het andere pootje van het ledje ook een diode hebben. Tnx :)
Ben inmiddels een stukje meer wakker; met het rode deel bedoel ik dat het het gedeelte van de schakeling is dat het ledje rood laat branden. D15 zit dan zeg maar in het 'groene deel'... Ik kan niet altijd de (8> uithangen :P

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:37

E-Vix

Nu met sneeuw!

MIsschien een idee om de ledjes in plaats van op 12 volt + weerstand op 5 volt + weerstand aan te sluiten. 't is miereneukerij, maar het scheelt wel weer een klein beetje in de temperatuur.
Bij een electroboer kunnen ze je wel vertellen hoeveel ohm je er tussen moet hangen.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

Topicstarter
Op vrijdag 05 oktober 2001 12:42 schreef E-Vix het volgende:
MIsschien een idee om de ledjes in plaats van op 12 volt + weerstand op 5 volt + weerstand aan te sluiten. 't is miereneukerij, maar het scheelt wel weer een klein beetje in de temperatuur.
Bij een electroboer kunnen ze je wel vertellen hoeveel ohm je er tussen moet hangen.
Zo had ik het dus eerst, tot ik op een site (www.fanbus.com ?) zag dat een dual-color led bij een van de kleuren op een voltage hoger dan 5 brand. Misschien dat er leds zijn die het wel met 5 volt doen?
Vandaar dus dat ik het systeem naar 12 volt heb verandert...

edit:

Als het kan zou ik nog graag wat hulp hebben bij het berekenen van de weerstanden :)

• Mannes
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-04 17:21
.... en ik dacht ik al iets moelijks had voor me baybus ... :)
ik zie er zo gauw niks fout aan maarja wie ben ik :?

verder vat ik wel watje ermee wil, leuk plan .. suc6

A computer without Windows is like a fish without a bicycle.

• enriqueeeee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-02 18:16

enriqueeeee

vanila coke kicks ass

ummm ik moest er naar kijken sja umm ik uh |:(
begrijp er nix van kun je die van de buzz voor de fan met 7v 12 v en uit niet ff appart doen ??/ ben een beetje allochtoon als het over schema's gaat ik niet slim zijn

Phreak schopt kont, Grrrrrene ook ;)

• enriqueeeee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-02 18:16

enriqueeeee

vanila coke kicks ass

ik wil een baybus maken met 7v 12v uit schakelaar me 0ff een blauw ledje 7v en 12v een dual ledje 2 kleurtjes is dit mogelijk ???:) graag mensen die een schema kunnen maken
die elke dombo :? (ik dus) kan snappen

Phreak schopt kont, Grrrrrene ook ;)

• jotheman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-05 08:40

jotheman

Was like that when I got here!

Tis dak geen zin hep om da heel schema na te gaan kijke, maar 't zal ongetwijfeld kloppen, congratz :)

I see dead pixels...

Pagina: 1