Zie hier mijn fanbus ontwerp:

De nummers corresponderen met de volgende onderdelen:
1) Fan, Delta HP 120mm: 12v, 3A
2) Condensator, 1uF, polair
3) Weerstand, 1 Kohm
4) Pot-meter, 10 Kohm
5) LM350
6) Condensator, 0.1 uF
7) Led, blauw
Weerstand, 330 ohm?
9) tuimelschakelaar, 2-polig, aan/uit
10) Fan Sunon 80mm: 12v, 0.2A
11) tuimelschakelaar, aan/uit/aan
12) Weerstand, ??? ohm
13) Led, dualcolor rood/groen
14) Weerstand, 470 ohm?
15) Diode
16) Weerstand, ??? ohm?
17) Led, blauw
18) Pomp, Sicce Idra, 220, 0.3A
19) Relais, 12V schakelspanning
20) tuimelschakelaar, aan/uit
21) Weerstand, 330 ohm?
22) Weerstand, ??? ohm
23) Knipperled, rood
24) Led, blauw
25) Lampje, rood, 3v
26) Lampje, wit, 3v
27) Led, blauw
28) weerstand, ??? ohm
29) weerstand, 330 ohm?
30) tuimelschakelaar, aan/uit
Nog even wat uitleg? Nou vooruit dan
Deze fanbus bestaat eigenlijk uit 4 afzonderlijke schema's.
Van links naar rechts: Aansturing 120mm fan, aansturing 80mm fan, aansturing pomp, aansturing verlichting.
De 120mm fan wordt doormiddel van een voltage regulator (LM350) aangestuurd. Dit schema zal de meesten wel bekend voorkomen, heeft al vaker op t.net gestaan.
Als de fan draait moet er een blauw ledje branden, als de fan stilstaat is dit ledje uit.
De 80mm fan wordt met een 3-standen schakelaar geschakelt tussen 12 en 7 volt. Schakelaar omhoog = 12 volt, schakelaar omlaag = 7 volt, schakelaar in midden = uit.
Als de fan draait brandt er een blauw ledje. Als ie op 7 volt draait brand de dual-color led groen, als ie op 12 volt draait brand ie rood. Fan uit = geen ledjes aan.
van diode 15 ben ik niet helemaal zeker. Volgens mij moet die er tussen omdat je anders in de 'groene stand' ook stroom op het 'rode pootje' zet
De pomp wordt via een relais geschakelt. PC aan = pomp aan, PC uit = pomp uit. Zit nog een schakelaar tussen om de pomp uit te kunnen zetten mocht er paniek uitbreken
Als het relais niet bekrachtigd is verbind ie de onderste pinnetjes en gaat het knipperledje branden. (Als waarschuwing: pomp niet aan!) Dit gebeurt dus als de schakelaar in de uit-stand staat, maar ook als het relais om een andere reden niet bekrachtigd is terwijl de PC wel aanstaat
Als het relais wel bekrachtigd is draait de pomp en brand er een blauw ledje.
Tot slot de aansturing van de verlichting. Dit zijn twee knipper-lampjes, een rode en een witte. Als ze ingeschakeld zijn brand er ook een blauw ledje, simpele aan/uit tuimelschakelaar...
Ik zit een beetje met de weerstanden in mijn maag. Weet niet zeker hoe ik die moet berekenen. Ik zal nog wel een poging wagen, maar hulp is welkom
Mede tweakers zijn vrij dit schema, of delen ervan te gebruiken, maar er is nog niets van getest!!
Als iemand fouten ziet of verbeteringen weet, hints zijn ook welkom!

De nummers corresponderen met de volgende onderdelen:
1) Fan, Delta HP 120mm: 12v, 3A
2) Condensator, 1uF, polair
3) Weerstand, 1 Kohm
4) Pot-meter, 10 Kohm
5) LM350
6) Condensator, 0.1 uF
7) Led, blauw
9) tuimelschakelaar, 2-polig, aan/uit
10) Fan Sunon 80mm: 12v, 0.2A
11) tuimelschakelaar, aan/uit/aan
12) Weerstand, ??? ohm
13) Led, dualcolor rood/groen
14) Weerstand, 470 ohm?
15) Diode
16) Weerstand, ??? ohm?
17) Led, blauw
18) Pomp, Sicce Idra, 220, 0.3A
19) Relais, 12V schakelspanning
20) tuimelschakelaar, aan/uit
21) Weerstand, 330 ohm?
22) Weerstand, ??? ohm
23) Knipperled, rood
24) Led, blauw
25) Lampje, rood, 3v
26) Lampje, wit, 3v
27) Led, blauw
28) weerstand, ??? ohm
29) weerstand, 330 ohm?
30) tuimelschakelaar, aan/uit
Nog even wat uitleg? Nou vooruit dan
Deze fanbus bestaat eigenlijk uit 4 afzonderlijke schema's.
Van links naar rechts: Aansturing 120mm fan, aansturing 80mm fan, aansturing pomp, aansturing verlichting.
De 120mm fan wordt doormiddel van een voltage regulator (LM350) aangestuurd. Dit schema zal de meesten wel bekend voorkomen, heeft al vaker op t.net gestaan.
Als de fan draait moet er een blauw ledje branden, als de fan stilstaat is dit ledje uit.
De 80mm fan wordt met een 3-standen schakelaar geschakelt tussen 12 en 7 volt. Schakelaar omhoog = 12 volt, schakelaar omlaag = 7 volt, schakelaar in midden = uit.
Als de fan draait brandt er een blauw ledje. Als ie op 7 volt draait brand de dual-color led groen, als ie op 12 volt draait brand ie rood. Fan uit = geen ledjes aan.
van diode 15 ben ik niet helemaal zeker. Volgens mij moet die er tussen omdat je anders in de 'groene stand' ook stroom op het 'rode pootje' zet
De pomp wordt via een relais geschakelt. PC aan = pomp aan, PC uit = pomp uit. Zit nog een schakelaar tussen om de pomp uit te kunnen zetten mocht er paniek uitbreken
Als het relais niet bekrachtigd is verbind ie de onderste pinnetjes en gaat het knipperledje branden. (Als waarschuwing: pomp niet aan!) Dit gebeurt dus als de schakelaar in de uit-stand staat, maar ook als het relais om een andere reden niet bekrachtigd is terwijl de PC wel aanstaat
Als het relais wel bekrachtigd is draait de pomp en brand er een blauw ledje.
Tot slot de aansturing van de verlichting. Dit zijn twee knipper-lampjes, een rode en een witte. Als ze ingeschakeld zijn brand er ook een blauw ledje, simpele aan/uit tuimelschakelaar...
Ik zit een beetje met de weerstanden in mijn maag. Weet niet zeker hoe ik die moet berekenen. Ik zal nog wel een poging wagen, maar hulp is welkom
Mede tweakers zijn vrij dit schema, of delen ervan te gebruiken, maar er is nog niets van getest!!
Als iemand fouten ziet of verbeteringen weet, hints zijn ook welkom!
Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!