Toon posts:

[CM] Computer aan met reed contact

Pagina: 1
Acties:
  • 144 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met een fanbus, en nu wil ik dat gelijk uitbrijden met een beveiliging. Ik wil er een reed contact in maken, zodat de pc alleen aan gaat als je een magneet bij mijn fanbus houd.

Allemaal leuk en aardig, Maar nu wil ik gelijk tijdig, als het reed contact gesloten is, een led laten branden.

Weet iemand hoe ik dit kan redden met 1 reedcontact? Ik weet namelijk niet of het mogelijk is om spanning op de powerpoort van het mobo te zetten. Het lijkt mij altans niet verstandig. Of dat deze power aansluiting al een voeding heeft van zichzelf die ik kan gebruiken...

Het is wel e bedoeling dat, Zodra de magneet weggehaald wordt, De led weer uit gaat.

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-08 00:09
gwoon 1/2 relaistjes gebruiken

gewoon zo:

5v van voeding (staat altijd aan) -> reed contact -> led en relais (parralel geschakelt) -> nul
power-on -> relais -> nul

simpel

Verwijderd

Topicstarter
Thanx zal zo even kijken of het werkt.

• beschuitfluiter
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-07 15:44

beschuitfluiter

to the batmobile,let's go

leuk idee...

ik wil ook zoiets fixen alleen dan met een fingerprint-reader...

¯\_(ツ)_/¯

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 05 oktober 2001 13:23 schreef beschuitfluiter het volgende:
leuk idee...

Meen je dat nou? Zo ja zou ik dat wel eens willen zien...

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

mmz.. is wel cool..die dingen,
maar zijn erg duur..fingerprint readers.. (en btw, die werken alleen als ze al op een pc zijn aangesloten)
reed contact is perfecte oplossing.. ff reed met relais ruled

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Verwijderd

Topicstarter
He ik ga nu meten en doen. Als het lukt en mijn fanbus is af, Stuur ik pics.

Verwijderd

'k heb thuis nog dubbele reedcontacten liggen, just in case.

• Gugger
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 21:29
Grappig idee hoor, maar volgens mij ben je het na een week wel goed zat dat je niet door een simpele druk op de knop je PC aan krijgt...

"Its a Backstreet Boys world and at the end of the day, you just want to go home and kill yourself." - Billy Corgan (Smashing Pumpkins)

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 05 oktober 2001 17:42 schreef DaBit het volgende:
'k heb thuis nog dubbele reedcontacten liggen, just in case.
Die heb ik ook. Ik heb ze 4 polig, Maar die zijn helaas te groot :(

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022

lvh

Is best mogelijk dat ik maar een domme belg ben, maar WTF is een reedcontac :?

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-08 14:26

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Op zaterdag 06 oktober 2001 16:01 schreef R4C00N_SL4Y3R het volgende:
Is best mogelijk dat ik maar een domme belg ben, maar WTF is een reedcontac :?
Soort relais dat schakelt als je d'r een magneet bij houdt...

Volgens mij is het wel te doen met 1 reedcontact, maar dan moet je hem niet tussen de power-aansluitingen hangen, maar die schakelen met een relais/transistor en dan ook op die manier de LED schakelen (reedcontact moet dan wel aan de 5V standby, anders heeft ie geen spanning...)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

Topicstarter
Probleem. Als mijn pc uit staat wordt mijn 12 Volt aansluiting 2 volt, En de 5 volt aansluiting 1 volt.

Dit is ff zeer balen :(

Verwijderd

Op vrijdag 05 oktober 2001 13:23 schreef beschuitfluiter het volgende:
leuk idee...

Ik met een Iris scan.

• roedie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-10-2025
Ik zou een reedcontact met 3 aansluitingen ofzo en een relait. Als ie zeg maar in stand 1 staat is ie uit. Als je er een magneet bij houd is ie aan en dan sluit ie het relait. Je gebruikt een relait met 2x 3 contacten en zorgt dat dan het relait zijn eigen stroomverbinding overneemt.
je bouwd een extra knoppie in tussen relait en stroombron in serie zodat je het relait uit kan schakelen. Met het relait schakel je de computer dus de voeding.

Aan het andere pinnetje van het reedcontact maak je een led. Dus dat het contact dicht is als er geen magneet bij is. De spanning voor de LED maak je met een Goldcap condensator. Bij conrad kun je die vinden met een tabel hoe je die oplaad. Is dan een soort lange batterij. Hebben een heel grote capaciteit. En je laad dat ding op via de voeding van de pc.

Als je het snapt heb je hierboven je hele systeem perfekt staan. Als je het snapt hé ;). Ik ga geen schema maken, lukt zo ook wel.

• dfr0st
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-07 19:33

dfr0st

Geel is mooier

Op vrijdag 05 oktober 2001 17:42 schreef Gugger het volgende:
Grappig idee hoor, maar volgens mij ben je het na een week wel goed zat dat je niet door een simpele druk op de knop je PC aan krijgt...
Dus niet, ik moet eerst een wachtwoord op mijn toetsenbord intikken voordat de PC aangaat (En de powerknop zit lekker achter een deurtje dat op slot kan) Het voorkomt dat iemand anders aan je PC gaat zitten.

Ook een idee is om zo'n ding aan je muis en toetsenbord te koppeln zodat als je even weg gaat (en je magneet meeneemt) je PC op "slot" staat

-

• roedie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-10-2025
Ik denk dat op een LAN de personen naast je niet langer als 5 minuten doorhebben dat jij dat doet met een magneetje en dan is de lol eraf. Er zijn toch ook sloten met een elektrisch schakelaartje.

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-08 12:10

AcouSE

Swedish Chef

hoe snel iemand anders het door heeft ligt er maar net aan hoe je magneerje eruit ziet. Als 'ie in een mooi sleutelhangertje zit zal het wel wat langer duren.

kijk wel uit met magneten in de buurt van diskettes enzo. Je schijf binnenin je kast zal er niet zo snel last van hebben, maar kijk daar ook mee uit...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een speciale magneet. Zal niet opvallen.

[Off-topic]
Cool dat editten met daaronder het hele topic.
Echt een hele vooruitgang. Ook voor post reply`s is het erg handig.
[/off-topic]
Pagina: 1