TFT scherm

Pagina: 1
Acties:

• deiktisch1
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-12-2025
Ik ben een tijdje bezich met het kiezen van een TFT scherm, het is best moeilijk om goede info te vinden omtrent dit onderwerp. Testen met deze type schermen zijn al bijna helemaal niet te vinden (of heeft iemand een suggestie).

Maar goed, ik ben toch op 3 schermen gekomen, alleen ik weet niet of deze goed zijn, vandaar dit bericht.
De 3 monitoren zijn

Philips 170B = 17"

IIYAMA AS4311U = 17"

SHARP LL-T1610W = 16"

Ik zou graag jullie meningen willen horen, en eventuele ervaringen. Bedankt voor eventuele reactie's.:)

Sommige dominees zijn zo blij met het eeuwige leven, dat ze de lengte van hun preek erop baseren

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:41

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Ik werk bij het bedrijf dat de helpdesk van Philips doet. Er wordt echt nooit gebeld over die 170B. Dat betekent dus ofwel dat dat kreng helemaal niet verkoopt (wat me heel erg sterk lijkt), of dus dat het gewoon een goede monitor heeft waar men nooit problemen mee heeft... Zelf iig nog nooit een klant met problemen met een 170B tegengekomen, en mijn "gebied" bestrijkt alle Europese landen waar Nederlands, Engels, Duits of Frans wordt gesproken...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Kev0867
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-12-2020
lite-on heeft ook een hele mooie en perfecte 15inch scherm, hij is zilver van kleur en staat in de PCM van 2mnd geleden met de TFT test, waarbij hij hem ook nog eens gewonnen heeft..

Verwijderd

Een tip, welke je ook koopt: laat hem demonstreren in de winkel voor je hem koopt!!! Dode pixels zie je best vaak. Laatst een dure sony gekocht met in het middel 1 continue rode en 1 continue blauwe pixel. |:(
Terug naar winkel, valt binnen de telorantie (van Sony, niet van mij :( ). Toch naar sony opgestuurd, en weer terug gekregen.

Verwijderd

Wat ga je er op doen ? Gamen, serieus werk, enz. Als je dat weet, kunnen we gaan strepen :)

• deiktisch1
  • Laatst online: 29-12-2025
Wat ik er meega doen dat ben ik inderdaad vergeten, het zal voornamenlijk multimedia zijn , maar ook photoshop coreldraw worden gebruikt.:0

Sommige dominees zijn zo blij met het eeuwige leven, dat ze de lengte van hun preek erop baseren

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Op vrijdag 05 oktober 2001 10:32 schreef I.Nijman het volgende:
Een tip, welke je ook koopt: laat hem demonstreren in de winkel voor je hem koopt!!! Dode pixels zie je best vaak. Laatst een dure sony gekocht met in het middel 1 continue rode en 1 continue blauwe pixel. |:(
Terug naar winkel, valt binnen de telorantie (van Sony, niet van mij :( ). Toch naar sony opgestuurd, en weer terug gekregen.
Heb je er enig idee van hoe het productieproces van zo'n LCD monitor verloopt? In principe is een LCD-scherm één heel erg grote chip. Gewoon een grote plaat vol transistoren. En het is heel moeilijk om zoveel transistoren 100% perfect te krijgen, wat natuurlijk wel je doel is.

Op een 17" LCD scherm zitten 1152x864x3 = 2.985.984. Bijna drie miljoen transistoren dus. En jij vindt het dus onacceptabel dat van drie miljoen transistoren er twee stuk zijn?

Nog een wetenswaardigheidje: tijdens het productieproces van 15" TFT schermen valt 80% van de geproduceerde af omdat er teveel fouten in zitten. Bij 17" schermen ligt dat zelfs nog wat hoger.

Natuurlijk, het is lullig als je een monitor met een kapot subpixeltje of twee hebt, maar dat valt toch echt binnen de tolerantie. Als je namelijk de garantie zou hebben dat er geen enkel pixel kapot zou zijn, zouden LCD-schermen minstens 2x zo duur zijn. Waarschijnlijk nog meer dan dat.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Verwijderd

Neem iiyama 4431D ,f2803,- in pricewatch

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-08 09:39

4POX

Everybody is wired

Op vrijdag 05 oktober 2001 21:51 schreef Reyn_Eaglestorm het volgende:

[..]

Heb je er enig idee van hoe het productieproces van zo'n LCD monitor verloopt? In principe is een LCD-scherm één heel erg grote chip. Gewoon een grote plaat vol transistoren. En het is heel moeilijk om zoveel transistoren 100% perfect te krijgen, wat natuurlijk wel je doel is.

Op een 17" LCD scherm zitten 1152x864x3 = 2.985.984. Bijna drie miljoen transistoren dus. En jij vindt het dus onacceptabel dat van drie miljoen transistoren er twee stuk zijn?

Nog een wetenswaardigheidje: tijdens het productieproces van 15" TFT schermen valt 80% van de geproduceerde af omdat er teveel fouten in zitten. Bij 17" schermen ligt dat zelfs nog wat hoger.

Natuurlijk, het is lullig als je een monitor met een kapot subpixeltje of twee hebt, maar dat valt toch echt binnen de tolerantie. Als je namelijk de garantie zou hebben dat er geen enkel pixel kapot zou zijn, zouden LCD-schermen minstens 2x zo duur zijn. Waarschijnlijk nog meer dan dat.
Wat ik mij nog afvraag. Als ik in de toekomst een tft neem. Mag ik dan de winkelier vragen om de monitor uit de doos te halen om te zien of die dooie pixels heeft. Want ik wil zo'n ding afschaven voor een langere periode.. En ik heb een kennis die een tft heeft met 1 dooie pixel.. En dat valt zo erg op dat het storend is...

AKA Rinkel weblog

• elgringo
  • Laatst online: 20-08 14:20

In mij cputje zit ook iets van 4 miljoen (toch??) transistoren en daa moeten ze ook allemaal goed van werken !!! ;)

if broken it is, fix it you should

Verwijderd

Op vrijdag 05 oktober 2001 21:51 schreef Reyn_Eaglestorm het volgende:

[..]

Ja. Ik betaal voor kwaliteit en dan wil ik ook kwaliteit.
Dat er een aantal pixels aan de rand kapot zijn maakt me niks uit. Maar wel in het midden van het scherm. Is gewoon irritant, storend en nog wat meer negatieve gedachtes.

Verwijderd

Op zaterdag 06 oktober 2001 12:01 schreef rickyenslingertje het volgende:
Neem iiyama 4431D ,f2803,- in pricewatch
idd, met digitaal kaartje erbij.
collega van mij heeft 'm ook. (en ik hoop volgend jaar ook)
dit is echt een mooi scherm :9~

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Op zaterdag 06 oktober 2001 12:22 schreef ItSnows het volgende:

[..]

Ja. Ik betaal voor kwaliteit en dan wil ik ook kwaliteit.
Dat er een aantal pixels aan de rand kapot zijn maakt me niks uit. Maar wel in het midden van het scherm. Is gewoon irritant, storend en nog wat meer negatieve gedachtes.
Nee, je betaalt dus NIET voor de kwaliteit. Als je voor de kwaliteit zou betalen, dus de garantie dat er geen enkel subpixeltje stuk is, dan zou zo'n LCD scherm 2 à 3 keer zo duur zijn, misschien zelfs nog meer dan dat. Het is dus goedkoper gewoon een nieuw scherm te kopen als er een subpixeltje stuk is dan om vantevoren de garantie te kopen dat er niets stuk is.

En je hebt niet twee stukke pixels. Je hebt twee stukke subpixels. Da's dus totaal 2/3 pixel stuk.

Verwijderd

Zelf zou ik de Sharp nemen. Ik ben erg onder de indruk van de kwaliteit van Sharp TFT schermen. Sharp is wereld marktleider en uitvinder van TFT en het zijn gewoon hele goede TFT schermen.

Verwijderd

Ook nog een mooi zijn de LCD's van Elsa, de Ecomo 440 en Ecomo 460.

http://www.elsa.com/international/europe/produkte/monitore.htm

Heeft iemand hier eigenlijk ervaring mee en zijn die elsa monitoren kwalitatief goed (hun grafische kaarten anders wel :) )?

• gcb
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-07 10:14

gcb

Ik heb een Philips 105B, da's een 15" LCD.

0 kapotte pixels. En echt zeer goed beeld. Je moet er alleen wel vrijwel recht voor zitten, anders kloppen de kleuren net niet meer, te licht.

• Crazyhorse
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 16:25
Persoonlijk vind ik dat de NEC 1530v een mooi beeldje heeft.

Zijn er eigenlijk programma's waarmee je kan zien/testen of er defecte pixels opzitten?

Of gewoon een witte achtergrond gebruiken?
Pagina: 1