Toon posts:

Vraagje voor mensen met scsi apparatuur

Pagina: 1
Acties:
  • 139 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik wil graag van verschillende mensen weten wat hun diskthroughput is onder linux (hdparm -t /dev/???)
Ik zit hier met een server met een Ultra3 Raid controller met 3 ultra3 schijven in een Raid 5 onder redhat high availability server (6.1). Ik haal hier een throughput (standaard installatie) van zo'n 9MB p/s (wat mij erg traag lijkt voor een ultra3 raid controller aangezien ik hier ook een ouwe bak heb staan die 8.44mb haalt over standaard IDE)
Het maakt me in dit geval even niet uit of het om raid controllers gaat of standaard scsi. Ik wil allen even de resultaten en verschillende configs en merken tegen elkaar af strepen. Dus als degenen die dit willen doen dan ook even die gegevens erbij willen zetten, dan ben ik weer heel gelukkig :) .

Alvast bedankt voor de mensen die de moeite willen nemen. *D

• jeroen|IA
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 26-05-2025
Volgens mij is dat sterk afhankelijk van je raid controller, of eigenlijk van de driver daarvoor. Kijk es een beetje rond op internet in hoeverre je raid controller gesupport is (ook onder verschillende kernels) en kijk of er optimalisatie mogelijk is.

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-08 12:40
code:
1
2
3
/dev/hda:
 Timing buffer-cache reads:   128 MB in  2.75 seconds = 46.55 MB/sec
 Timing buffered disk reads:  64 MB in  4.54 seconds = 14.10 MB/sec

En da's onder X terwijl de reply-pagina werd geladen. 9 is dus wel een beetje erg langzaam.

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 04 oktober 2001 23:15 schreef jeroen het volgende:
Volgens mij is dat sterk afhankelijk van je raid controller, of eigenlijk van de driver daarvoor. Kijk es een beetje rond op internet in hoeverre je raid controller gesupport is (ook onder verschillende kernels) en kijk of er optimalisatie mogelijk is.
Klopt, weet ik ook. Maar deze config is een gesupporte config en alles is up to date...

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 05 oktober 2001 00:07 schreef ajvdvegt het volgende:
code:
1
2
3
/dev/hda:
 Timing buffer-cache reads:   128 MB in  2.75 seconds = 46.55 MB/sec
 Timing buffered disk reads:  64 MB in  4.54 seconds = 14.10 MB/sec

En da's onder X terwijl de reply-pagina werd geladen. 9 is dus wel een beetje erg langzaam.
Tnx :) Zou je nog willen vertellen welke raid controller je gebruikt met wat voor schijven?

• PluueeR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-08 21:56
Ik heb een Adapatec AHA 2910 (ja das niet snel) in me HP Netserver met 3 schijven. Die controller heeft een throughput van zo'n 10mb/sec. Maar misschien dat me HD's wel sneller kunnen, dan koop ik gewoon even een andere SCSI host adapter.

Toevallig van de week een testje uitgevoerd en ik zat tussen de 7 en de 8 mb/sec. Niet echt snel, mjah.... je proc wordt tenminste niet zo zwaar belast als met IDE :)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:39
Kan je SCSI schijven net zo tweaken als IDE schijven met hdparm?

Ik heb nu nml bijna mijn P75@100 klaar, die dus tijdelijk mijn NT4 server gaat vervangen. Die NT4 server gaat ook Linux draaien en heeft een U-SCSI schijf (voldoet perfect onder NT4, helaas NT4 zelf wat minder)

• aKeY
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-08 16:39
Output van mijn IDE schijfje /dev/hda:

Timing buffered disk reads: 64 MB in 7.23 seconds = 8.85 MB/sec

:)

Een dag is een dag...

Verwijderd

/dev/hda:
Timing buffered disk reads: 64 MB in 2.82 seconds = 22.70 MB/sec
/dev/hda:
Timing buffer-cache reads: 128 MB in 0.81 seconds =158.02 MB/sec

Dat zijn de scores op mijn 27GB Maxtor, ATA66. Zal zo effe mijn andere doosje checken:

/dev/hda:
Timing buffered disk reads: 64 MB in 7.15 seconds = 8.95 MB/sec
/dev/hda:
Timing buffer-cache reads: 128 MB in 0.72 seconds =177.78 MB/sec
Da's een oude Quantum bak van 1.2GB (vraag me niet waarom die sneller is...)

/dev/sda:
Timing buffered disk reads: 64 MB in 5.07 seconds = 12.62 MB/sec

/dev/sda:
Timing buffer-cache reads: 128 MB in 0.79 seconds =162.03 MB/sec
En dit is een Ultra-wide IBM 7200rpm schijfje van 9.1 GB.

Verwijderd

Let wel even op dat je nu om snelheden en timings van losse HD's vraagt, terwijl je zelf raid5 draait.
Raid5 is meestal trager dan de losse schijf (parity berekeningen en controle) dus ik denk dat je snelheid vrij normaal is.

In raid systemen (file servers) zie je ook vaak dat het OS + swapspace op twee gemirrorde (raid1) schijven staat (da's sneller) en de data op een raid5 array. (wat dus iets trager is, maar wel beter met je schijfruimte omgaat)

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 05 oktober 2001 12:09 schreef Operations het volgende:
Let wel even op dat je nu om snelheden en timings van losse HD's vraagt, terwijl je zelf raid5 draait.
Raid5 is meestal trager dan de losse schijf (parity berekeningen en controle) dus ik denk dat je snelheid vrij normaal is.
In raid systemen (file servers) zie je ook vaak dat het OS + swapspace op twee gemirrorde (raid1) schijven staat (da's sneller) en de data op een raid5 array. (wat dus iets trager is, maar wel beter met je schijfruimte omgaat)
Weet ik ja, maar daarom vroeg ik ook om mensen die ook raid configs draaien, de scsi throughput vind ik gewoon wel interessant om te weten. En wat dat raid betreft snap ik dat dat trager is als gewoon scsi door de overhead die je hebt van de parity berekeningen. Alleen vraag ik me af: waarom zou ik in godsvredesnaam 15.000 piek neertellen voor een file server die trager is (qua disk i/o waar het om draait bij een fileserver) als mijn HP Vectra 166? En waarom zou de rest van de wereld dat doen? Terwijl er wel gepromoot wordt met U160. Ik snap dat dat het maximale is wat ze ooit door die controller hebben kunnen pompen met allerlei stunt en vliegwerk (theoretisch maximaal) maar ik vind het eigenlijk niet kunnen dat je dan op gemiddeld 10MB per seconde uitkomt. Maar goed, das weer een heel ander verhaal/discussie. Ik ben eigenlijk meer benieuwd naar de verschillende combinaties waarmee gewerkt wordt door de mensen hier en hoe die presteren. En dan met name de scsi raid 5 configs. Gewoon om te zien wat de gemiddelde performance nou is en wat het beste presteert. :)

• Remenic
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 20:06
Hiero van mijn Maxtor (sorry, weet het type effe niet meer... IDE, ATA100, 1.33GHz Athlon):

/dev/hda:
Timing buffer-cache reads: 128 MB in 0.55 seconds =232.73 MB/sec
Timing buffered disk reads: 64 MB in 1.83 seconds = 34.97 MB/sec

En van me SCSI schijf (SCSI2, 150MHz Cyrix, heheh):
/dev/sda:
Timing buffer-cache reads: 128 MB in 6.98 seconds = 18.34 MB/sec
Timing buffered disk reads: 64 MB in 8.41 seconds = 7.61 MB/sec

diep triest....

• [Yellow]
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
WD205AA:IDE 20Gb:/dev/hda:
Timing buffer-cache reads: 128 MB in 1.33 seconds = 96.24 MB/sec
Timing buffered disk reads: 64 MB in 3.08 seconds = 20.78 MB/sec

ST34520N:SCSI2 4,3Gb:/dev/sda:
Timing buffer-cache reads: 128 MB in 1.25 seconds =102.40 MB/sec
Timing buffered disk reads: 64 MB in 4.63 seconds = 13.82 MB/sec

Zoals je ziet is mijn (nieuwere) IDE schijf sneller in ruwe disk access........

Verwijderd

Topicstarter
hmm... i like this... keep it coming ;)

Verwijderd

Hmm... Dit had ik nog nooit getest, maar het ziet er niet echt goed uit.

Setup : Athlon 1.2Ghz met Software Raid-5 4x maxtor 60Gb 7200 RPM

/dev/md0 :
Timing buffered disk reads : 64MB in 11.81 seconds = 5.42MB/sec

/dev/md0 :
Timing buffer-cache reads : 128MB in 0.96 seconds = 133.33MB/sec

Iemand een idee om dit op te voeren ? Ik heb nog wel een Adaptec-AAA-UDMA raid-kaartje liggen, maar daar zijn nog steeds geen drivers voor, toch ?

• DennisBoom
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-08 11:59
Mijn resultaten:

vulcanus:~# hdparm -T /dev/sda1

/dev/sda1: Timing buffer-cache reads: 64 MB in 3.49 seconds =18.34 MB/sec

Is van een Sparc Classic.

Geen beurs, geen tempo

• im_ik
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-12-2025

im_ik