Toon posts:

Software sampler vs hardware sampler

Pagina: 1
Acties:
  • 175 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
N.a.v. van dit topic
[topic=225197/1/25]
vroeg ik me af wat de voor- en nadelen zijn van zowel een software sampler (Cool edit bv. ism met een geluidskaart)en hardware sampler (yahama, akai).

Verwijderd

mag ik een kroket

Verwijderd

Voordeel van een hardware matig dingetje:

Je hoeft niet achter je compu te kruipen, en je hebt geen (minder vaak?) last van vage errors.

Komt nog bij dat ze vaak een stuk beter mee zijn te nemen dan een complete compu.

Nadeel:

Zijn een stuk duurder dan "freeware" software.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 04 oktober 2001 20:42 schreef Noisema het volgende:
Voordeel van een hardware matig dingetje:

Je hoeft niet achter je compu te kruipen, en je hebt geen (minder vaak?) last van vage errors.

Komt nog bij dat ze vaak een stuk beter mee zijn te nemen dan een complete compu.

Nadeel:

Zijn een stuk duurder dan "freeware" software.
Oke dit zijn logische voor- en nadelen. Maar op het gebied van mogelijkheden, kwaliteit, etc.? Hoe zit het dan? of maakt tegenwoordig niet meer uit?

Verwijderd

HEt aan de knoppen draaien vin ik persoonlijk veel lekkerder dan op het scherm pielen. Je kunt ook sneller van effecten wisselen omdat je echt de "knop om kunt gooien" waardoor het effect echt snel veranderd, en je er ook een ritme van kunt maken. Dat kan met de meeste software niet, of gaat heel moeilijk. Je hebt eigenlijk overal gelijk toegang toe bij een hardware matige.

Hoe het met kwaliteit zit weet ik niet precies, maar het lijkt me wel dat die hardwarematige samplers toch ook handig zijn voor live werk.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 04 oktober 2001 21:03 schreef Noisema het volgende:
HEt aan de knoppen draaien vin ik persoonlijk veel lekkerder dan op het scherm pielen. Je kunt ook sneller van effecten wisselen omdat je echt de "knop om kunt gooien" waardoor het effect echt snel veranderd, en je er ook een ritme van kunt maken. Dat kan met de meeste software niet, of gaat heel moeilijk. Je hebt eigenlijk overal gelijk toegang toe bij een hardware matige.

Hoe het met kwaliteit zit weet ik niet precies, maar het lijkt me wel dat die hardwarematige samplers toch ook handig zijn voor live werk.
Wat zijn dan goede hardware samplers voor een redelijke prijs?

• Baklap
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05-2023

Baklap

Grrr pak icoon ... pak !!!!

Op donderdag 04 oktober 2001 20:48 schreef sjef hoelenpapers het volgende:

[..]

Oke dit zijn logische voor- en nadelen. Maar op het gebied van mogelijkheden, kwaliteit, etc.? Hoe zit het dan? of maakt tegenwoordig niet meer uit?
Eeen ketting is zo sterk als z'n zwakste schakel...

Mooie software en een brakke geluidskaart is resultaat K***E

Hardware.. tja dat hangt van de prijs af die je er voor wil uitgeven....tis iets meer dan 3 zakken patat met een kroket ;)

|Avid-Encoding-Editing-Authoring|

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:34

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op donderdag 04 oktober 2001 20:32 schreef jesus het volgende:
mag ik een kroket
Mag ik jou een waarschuwing geven voor het plaatsen van steeds maar niets toevoegende oneliners... Zo is het wel weer genoeg, ik heb er een heel aantal weggehaald, forumvervuiling heet dat ook wel. (net als dit helaas ;( ).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• JayTaph
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 28-11-2025

JayTaph

Portability is for canoes.

De EMU 6400 Ultra is een hele mooie bak. Lekker geluid, klinkt mooier als de akai-broertjes (S5000/6000). Ik vindt het persoonlijk ook een veel betere interface hebben dan de akais.

Ik doe em weg trouwens (incluis de 8 extra uitgangen expansie) :)

Yo dawg, I heard you like posts so I posted below your post so you can post again.

• violator_
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-01 01:18
RealTime effecten , geen laadtijden , synchroon laten lopen met Midi-klok , Meer kanalen , betere geluidskwaliteit ..

nog meer ?

Zwei Dinge sind unendlich, das Universum und die menschliche Dummheit, aber beim Universum bin ich mir nicht ganz sicher. -Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 05 oktober 2001 14:38 schreef violator_ het volgende:
RealTime effecten , geen laadtijden , synchroon laten lopen met Midi-klok , Meer kanalen , betere geluidskwaliteit ..

nog meer ?
voordelen van software of hardware? (tja ik ben een leek!)

Verwijderd

nog meer ?
Aanzetten en freaken maar!
Dat bedoel je met geen laadtijden denk ik?

Verwijderd

Wat voor een sequencer gebruik je eigenlijk? als ie vst instruments ondersteunt zou ik als ik jouw was eerst een gaan klooien met halion van steinberg en/of de emagic sampler, de exs(?)24 ofzo. Je kunt in deze 2 gewoon je met cooledit opgenomen wavjes laden en er alles mee doen wat je met een echte sampler ook kan. Persoonlijk zie ik in deze tijd van virtuele studio's het nut van een hardware sampler nog het minst in (bij het maken van synth presets is echte hardware idd veel relaxxeder, maar zeker het bewerken van samples vind ik een stuk prettiger om op de computer te doen.)

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

nog meer ?
Hardware samplers hebben doorgaans waardeloze, superkleine LCD priegelschermen. Om echt te fijn te editten is een 17" wel zo prettig.

Betere geluidskaliteit? Echt niet als je een beetje pro-audio PCI kaart hebt. Ja, een hardware sampler klinkt iig beter dan de doorsnee SoundBlaster, dat wel.

Meer kanalen? Dacht ut niet.

Synchroon laten lopen met Midi-klok kan een beetje pro-audio PCI kaart ook.

Realtime effecten? Ditto.

Geen laadtijden? Zo snel is die floppydrive van mijn oude Roland S10 sampler anders niet (en die heeft ook maar 12bit sampling rate) ;)

Ook samplers gebruiken (net als PC's) harddisks, en in een PC kan je zelfs RAID stoppen, dus... welke wachttijden?

Kom nu eens met echte argumenten om een hardware sampler te kopen, want de zaken die je net als voorbeeld noemt gaan simpelweg niet op... ja 10 jaar geleden misschien.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Voordeel van hardware is dat het effect realtime loopt.

Met software heb je een vertraging van x aantal milliseconden en dit klink bij live spelen voor geen meter.

Voordeel van hardware is dat het betrouwbaarder is en je hem nooit te veel belast, als je met software teveel effecten erin zet kan je cpu naar de 100% lopen en dan krijg je haperingen etc. Dit geld uiteraard niet voor de effecten die in de geluidskaart gebakken zitten.

Als je het voor 'semi' professionele doeleinden gebruikt raad ik je een 19" rackje aan.

• warp
  • Niet online
Op donderdag 04 oktober 2001 21:04 schreef sjef hoelenpapers het volgende:
Wat zijn dan goede hardware samplers voor een redelijke prijs?
Geen. Voor hetzelfde geld (van een GOEDE hardware sampler) heb een een veel betere PC of Mac setup die veel meer kan en ook nog eens veel flexibeler is.

• warp
  • Niet online
Op dinsdag 11 december 2001 17:07 schreef FerryHeibrink het volgende:
Voordeel van hardware is dat het effect realtime loopt.

Met software heb je een vertraging van x aantal milliseconden en dit klink bij live spelen voor geen meter.
Er zijn anders genoeg pro-audio kaarten met hardwarematige effecten te verkrijgen. Er zijn zelfs hardware based effects boards verkrijgbaar die kompleets aanstuurbaar zijn d.m.v. Asio, VST en DirectX... zonder latency dus ;)

Edit: typo's :+

• warp
  • Niet online
Op dinsdag 11 december 2001 16:56 schreef KroZNaXsZ het volgende:
bij het maken van synth presets is echte hardware idd veel relaxxeder, maar zeker het bewerken van samples vind ik een stuk prettiger om op de computer te doen.
Helemaal mee eens :)

• warp
  • Niet online
Op donderdag 04 oktober 2001 21:03 schreef Noisema het volgende:
Je kunt ook sneller van effecten wisselen omdat je echt de "knop om kunt gooien" waardoor het effect echt snel veranderd, en je er ook een ritme van kunt maken.
Het ging toch om samplers, niet om effectracks?

Verwijderd

Iemand al gewerkt met Halion?
HALion
The VST-Sampler
HALion means a revolution in the world of virtual studio samplers. Never before has a software sampler been more intuitive and productive.
A new, unprecedented navigation system and drag and drop makes working with your samples faster and easier than ever. Pristine sound quality is achieved through 32-bit support and various filter types with a cutoff slope of up to 24 dB.
Sample-accurate timing and seamless integration with Cubase VST makes HALion the perfect sampler for optimizing your workflow within the VST system.
http://www.steinberg.net/products/ae/plugins/halion/index.phtml?id=0303030506&sid=07682392

Een dure sampler kopen is IMHO dom, haal dan gewoon een vette synth en gebruik zoiets zoals hierboven beschreven staat. En als je toch geld uit wil geven zou ik voor een dikke Yamaha A5000 gaan. Kijk anders voor 2e hands hardware samplers eens op http://www.markplaats.nl

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Op dinsdag 11 december 2001 17:11 schreef warp het volgende:

[..]

Er zijn anders genoeg pro-audio kaarten met hardwarematige effecten te verkrijgen. Er zijn zelfs hardware based effects boards verkrijgbaar die kompleets aanstuurbaar zijn d.m.v. Asio, VST en DirectX... zonder latency dus ;)

Edit: typo's :+
Zoals je in mijn reply kunt zien geef ik dat ook aan.

Als je een geluidskaart met hardwarematige effecten hebt vind ik dat dit niet echt meer onder software samplers valt maar onder softwarematige aansturing van een hardwarematige processor. Klinkt wel erg (8> :+ .

Verwijderd

Topicstarter
En is Cooledit voor samplen een geschikt programma of is het niet professioneel genoeg?

• warp
  • Niet online
Op dinsdag 11 december 2001 22:06 schreef sjef hoelenpapers het volgende:
En is Cooledit voor samplen een geschikt programma of is het niet professioneel genoeg?
CoolEdit is zeker geen verkeerd programma, maar het resultaat hangt natuurlijk wel af van de gebruikte geluidskaart...

• Ornathon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-07-2023

Ornathon

PSN: igorvertus

Zelf gebruik ik soundforge om te editen. Werkt fijn. Met cooledit merk ik soms wat gekraak in de geluiden als ik met de effecten speel.

Wavelab vond ik ook wel aardig goed. Toch zou ik voor Soundforge gaan.

Binnenkort gooi ik de Nemesys Gigasampler erop. Schijnt het ook erg goed te doen. Weet iemand hier wat meer van?

Ik heb ook wat gekloot op mijn Akai S2000 hardware sampler, maar vind ik echt niet lekker werken. Al die irritante knopjes met 100 functies per knopje. Nee, de samples lekker naar Soundforge sturen, editen en dan weer terug naar mijn Akai gaat het best.

PSN4 igorvertus (Destiny) * Aprilia RSV * Suzuki GSX1300R

Verwijderd

He Sjef, wat wil je eigenlijk gaan doen? Vertel dat eerst eens, want volgens mij weet je dat zelf niet. Hoe kan je in GoTsnaam CoolEdit gaan vergelijken met een hardwarematige sampler?

Verwijderd

Op dinsdag 11 december 2001 17:11 schreef warp het volgende:

[..]

lees: niet-merkbare latency

• warp
  • Niet online
Op woensdag 12 december 2001 10:44 schreef MrShaggy het volgende:
lees: niet-merkbare latency
;)

Maar ehm, hoe denk je dat al die hardware based samplers, synthesizers e.d. worden aangestuurd? Juist, ook door software (met niet-merkbare latency) ;)

Verwijderd

Op woensdag 12 december 2001 11:14 schreef warp het volgende:

[..]

;)

Maar ehm, hoe denk je dat al die hardware based samplers, synthesizers e.d. worden aangestuurd? Juist, ook door software (met niet-merkbare latency) ;)
maar die hebben geen latency over inputsignaal dat wordt doorgelust naar de uitgang (digitaal dus) zoals bij softwarematige effecten het geval is...daar zit -wat je ook doet- altjd enige vertraging overheen...maar als die niet-merkbaar is kan het uitstekend voldoen uiteraard

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 12 december 2001 10:01 schreef Prankster het volgende:
He Sjef, wat wil je eigenlijk gaan doen? Vertel dat eerst eens, want volgens mij weet je dat zelf niet. Hoe kan je in GoTsnaam CoolEdit gaan vergelijken met een hardwarematige sampler?
Waar kan dat niet? Cool-edit is toch de programmatuur voor samplen met de computer. En een hardware-sampler is toch een stand-allone(Akai, Yahama, etc)

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
BTW. als je geen geld hebt voor een dure geluidskaart, kijk dan eens naar de mogelijkheden van digitale signalen.
Sommige hier hebben al een versterker/mixer staan die een digitale ingang heeft, als je dan je goedkope SB Live eraan hangt, heb je prima geluid.
Zelfs een low-budget kaartje van een tientje, of zelfs 2, als je meerdere in/uitgangen wilt hebben is dan ideaal.

* TheGhostInc waarschuwd voor te veel uitgeven voor niks. De beste A/D converter op je geluidskaart hebben van de hele wereld heeft geen zin als je er geen apparaat/mic op aan sluit. Begin eens met een simpele setup, kijk wat je hebt voor +/- 100 piek, leen eens een hardware sampeler, en beslis dan. Het blijft smaak.

Verwijderd

Op woensdag 12 december 2001 20:04 schreef sjef hoelenpapers het volgende:

[..]

Waar kan dat niet? Cool-edit is toch de programmatuur voor samplen met de computer. En een hardware-sampler is toch een stand-allone(Akai, Yahama, etc)
nee, da's niet het geval. Met CoolEdit kun je inderdaad samplen, maar dan in de zin van 'geluid dat binnenkomt opslaan in een file' (en die bewerken).

Een sampler speelt opgenomen geluiden af (die je bv met cooledit hebt opgenomen) wanneer jij er midi naartoe stuurt. Je kunt bv in je sequencer noten neerzetten zodat je sampler op de juiste momenten de samples afspeelt die jij wilt. Cooledit kan dit helemaal niet...

Maar softwarematige samplers zijn er wel: gigasampler/studio is de meest bekende standalone, als plugin voor je seqencer zijn er daarnaast nog heel veel te krijgen

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 12 december 2001 20:49 schreef MrShaggy het volgende:

[..]

Een sampler speelt opgenomen geluiden af (die je bv met cooledit hebt opgenomen) wanneer jij er midi naartoe stuurt. Je kunt bv in je sequencer noten neerzetten zodat je sampler op de juiste momenten de samples afspeelt die jij wilt. Cooledit kan dit helemaal niet...
Ja dat wist ik. Misschien heb ik mijn vraag niet helemaal duidelijk gesteld.
Misschien had ik beter kunnen vragen "Samplen met computer of met een hardware-sampler?"

Verwijderd

Op woensdag 12 december 2001 20:55 schreef sjef hoelenpapers het volgende:

[..]

Ja dat wist ik. Misschien heb ik mijn vraag niet helemaal duidelijk gesteld.
Misschien had ik beter kunnen vragen "Samplen met computer of met een hardware-sampler?"
tja, die discussie is hier al eens vaker geweest....ik persoonlijk raad mensen aan om eerst met een software-sampler te werken om te kijken wat het is, wat het kan....mocht het nodig zijn, kun je later altijd een hardware-sampler aanschaffen

ik vind het persoonlijk (zeker als je nog nooit met een sampler hebt gewerkt) gewoon teveel geld, met een leuke softwaresampler kun je eerst eens kijken wat je wil

• Xtremelead
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 11:47

Xtremelead