ECS k7s5a overklokken to the max

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Milo
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-12-2025
Er zijn meerdere opties:

-CPUFSB(link)

bied de volgende bussnelheden: 100,103,107,110,112,124,133,137,138,142,146,150,166,200

nadeel alleen is dat sommige stappen niet gaan, omdat blijkbaar de pci divider niet on the fly aangepast kan worden. (voorbeeld: 100=>103 kan wel, 100=>133 niet)

-overclock bios

bied een selectie van de bovenstaande bussnelheden(100/112/124/133/138/150/166), maar mogelijk lagere performance (tot 20% schijnt).

-moederbord modden(link)

*fukking* veel werk, best riskant, groot voordeel: multiplier modding & vcore.

-potlood-truukjes

L7 bruggen dichtkleuren is altijd interessant, geeft een voltage verhoging naar 1.85V, zonder moeilijkheden.

Multiplier instellen is lastig, je moet dan ook bruggen verbreken, en dat gaat niet even makkelijk(en kan je cpu best dood maken).

Wat ik ga doen met m'n duron 750 die ik maandag krijg, is denk ik:

1. de L7 bruggen inkleuren
2. inbouwen, installeren, testen
3. FSB => 133Mhz (da's dan dus 1Ghz voor m'n duron)
4. testen
5. CPUFSB gebruiken om tot 146 te testen. Als dat nog stabiel werkt, stap 6.
6. OC bios erop flashen, op 150Mhz zetten (hoewel dat dus misschien nutteloos is?)
7. Als dat allemaal werkt, 166 Mhz proberen (da's dus 7.5*166=1250Mhz >:))

vraagjes:

- Heeft iemand ervaring met die OC-bios, en of ie ook echt minder performed?
- Hoe ver komen jullie met dit bord, en hoe?
- welke bios geeft de beste performance (ook i.v.m. fast writes en side-band adressing)?
- zijn er nog andere tips/truuks?

Lao Tzu: "As soon as you have made a thought, laugh at it."

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04 21:07

martijn12345

Geen inspiratie

Dat inkleuren van de L7 bruggen werkt alleen maar tot de bios is geladen.... niet zo lang dus.

Geen inspiratie

• Milo
Dat inkleuren van de L7 bruggen werkt alleen maar tot de bios is geladen.... niet zo lang dus.
?! Ook als het bios geen voltage modding ondersteund? Dat zou wel behoorlijk suf zijn. :(
Word dan wel een stukje lastiger. Nouja, maandag maar eens kijken.

• Stropdas
  • Laatst online: 02-02 13:08

Stropdas

Insert subtitle here

Op donderdag 04 oktober 2001 23:17 schreef martijn12345 het volgende:
Wat wil je daar mee zeggen? Een auto rijd ook niet langer op eigen kracht als de brandstof op is. Als ik je een mep voor je kop geef vind je dat niet leuk. Dus? Die bruginstellingen zijn toch alleen maar om te booten, en de BIOS pakt de instellingen over die ie in een fractie van een seconde heeft, daarna doet ie niets meer met die bruggen voor zover ik weet

Bruggen opblazen werkt het beste voor mij :) dremel geen effect en snijden met mesje lukte ook niet. De enige manier om je CPU kapot te krijgen was om de verkeerde bruggen te verbinden en bruggen aan elkaar vast te maken, dat is neit de bedoeling en dat kan mis gaan heb ik ergens gelezen. Gewoon opletten of je t goed doet

K denk niet dat je de 166MHz haalt op het bordje. Als je de MP op 5 zet lukt het je nog niet waarshchijnlijk :) je zou de eerste zijn. Zelfs met goed geheugen lukt het nog niemand

De OC-bios werkt prima :) Zou alleen leuk zijn als je per MHz kan verhogen ipv een paar settings tussen de 133 en 166. Dat programma van jou heeft tussen de 150 en 166 geen instelling, dus aan dat programma heb ik weinig denk ik

Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04

• Stropdas

Stropdas

Insert subtitle here

De beste oplossing voor mij (en voor jou waarschijnlijk ook) is: 'a resistor between pins 1-7 on the KA7500B chip. 18K between 1-7 of KA7500B raised max voltage from 1.856 to 2.00'

Daarmee kom je al een stuk verder. FF een beetje Arctic Silver van mijn huidige CPU op de Duron doen, misschien scheelt dat weer een graad oid.

De 1050 wil ik wel halen. Paar uur geleden gaf 7*150: 'Protection Error. You may have te reset your machine' toen ie met Windows aan het booten was. Hij kwam iig iets verder dan eerst :) en dat door en beetje lappen. Nu ga ik maar eens slapen, moet er weer vroeg uit

• Milo
hm... blijft vaag. zie dit:
Die L7's stellen alleen de default-Vcore in...
Dus als jij in bios 1.6 wilt instellen kan dat nog steeds, het enige verschil is dat de default-value nu 1.85 is geworden...
Zou dus kunnen dat de bios hem weer terug omlaag gooit. zo dus:

1. Duron+L7 bruggen roept: "ik wil 1.85v"
2. ECS: "mooi niet, jij hoort veel lager"
3. Duron sip :'(, krijgt te weinig eten en wil geen 7x150 doen.

Hopen dat mijn duron wel 7.5x150 doet, dan ben ik wel even tevreden denk ik. BTW. ik dacht dat dat MB ook 166/133 kon (dus geheugen langzamer dan de FSB), dan is de enige beperking je CPU en je MB. Als je dan je MP op 6 zet, zou dat moeten werken(1Ghz). 5x200/133 zou ook moeten werken, maar ik weet niet of ie dat kan.
Hij zorgt er btw wel netjes voor dat de PCI clock dan nog steeds 33Mhz is! dus als ram nou 4xPCI is, dan moet het kunnen. Anders zou het heel misschien lukken met dat superOC geheugen, wat 180Mhz + haalt(wel alleen geen ddr :().

• Milo
De beste oplossing voor mij (en voor jou waarschijnlijk ook) is: 'a resistor between pins 1-7 on the KA7500B chip. 18K between 1-7 of KA7500B raised max voltage from 1.856 to 2.00'
hm... dat klinkt als weinig moeite, en veel resultaat. I like it >:)
De 1050 wil ik wel halen. Paar uur geleden gaf 7*150: 'Protection Error.
anders doe je toch 7x146? Da's waarschijnlijk het snelste overall, als je 7x150 niet kan halen.

• Stropdas

Stropdas

Insert subtitle here

Op vrijdag 05 oktober 2001 13:37 schreef Milo het volgende:
hm... blijft vaag. zie dit:
[..]

Zou dus kunnen dat de bios hem weer terug omlaag gooit. zo dus:

1. Duron+L7 bruggen roept: "ik wil 1.85v"
2. ECS: "mooi niet, jij hoort veel lager"
3. Duron sip :'(, krijgt te weinig eten en wil geen 7x150 doen.

Hopen dat mijn duron wel 7.5x150 doet, dan ben ik wel even tevreden denk ik. BTW. ik dacht dat dat MB ook 166/133 kon (dus geheugen langzamer dan de FSB), dan is de enige beperking je CPU en je MB. Als je dan je MP op 6 zet, zou dat moeten werken(1Ghz). 5x200/133 zou ook moeten werken, maar ik weet niet of ie dat kan.
Hij zorgt er btw wel netjes voor dat de PCI clock dan nog steeds 33Mhz is! dus als ram nou 4xPCI is, dan moet het kunnen. Anders zou het heel misschien lukken met dat superOC geheugen, wat 180Mhz + haalt(wel alleen geen ddr :().
Je mobo doet niets met default voltage. Als de CPU 1.85v wilt dan geeft het mobo dat gewoon. Je kan geen flikker instellen in de bios behalve de FSB een beetje. De FSB wil ik op150 hebben draaien, en 975 is ook al mooi. De 1050 ook, maar als dat niet goed gaat...

• Stropdas

Stropdas

Insert subtitle here

Goede review:
http://www.lostcircuits.com/motherboard/ecs_k7s5a

Dat van de 133/166 voor het geheugen wist ik nog niet. Zitten die instellingen in de standaard BIOS? Die heb ik nooit doorgenomen :) gelijk de OC-BIOS gebruikt dus. Volgens die review was de 166MHz niet te halen met zijn tig verschillende geheugendimmetjes

• Milo
ff wat rondgesnuffeld, interessante info gevonden:
Yup, just checked with the pll data sheet. With cpucool you can use every PLL setting which is above 100MHZ. One possibility is the cpu=133/sdram=166 setting, others are 166/125(strange sdram value) and 166/166
yummie! 7.5x166=1245, dat lijkt erop!

nog meer goed nieuws:
I have a 1 Gig AXIA, 128MB Crucial PC 133 cl2, ecs sis 735 board, 6 case fans, artic silver II, and a Volcano 6cu. Under WinXP, I was able to run 166/166 (1250mhz @ 1.75 vcore) using CPUCool and safe memory timings. Games and benches are very stable.
en (van dezelfde:
I must say I was suprised when I tried several settings within cpuCool above 133mhz and each one crashed until I finally gave 166/166 a whirl. Bingo! No freeze, No reboot. I then double checked using CPUID and sure enough I was running 1250mhz. (7.5X166) Ran games, benches, and at least 48 hours without any freezes/lockups/errors
er is trouwens schijnbaar ook een 160 Mhz setting, ook leuk.

Het lijkt er trouwens op dat ze alleen 166Mhz FSB halen met SDR. kan bijna niet wachten tot maandag.

• Stropdas

Stropdas

Insert subtitle here

Op vrijdag 05 oktober 2001 22:20 schreef Milo het volgende:
ff wat rondgesnuffeld, interessante info gevonden:
[..]

yummie! 7.5x166=1245, dat lijkt erop!

nog meer goed nieuws:
[..]

en (van dezelfde:
[..]

er is trouwens schijnbaar ook een 160 Mhz setting, ook leuk.

Het lijkt er trouwens op dat ze alleen 166Mhz FSB halen met SDR. kan bijna niet wachten tot maandag.
Wat heb je maandag binnen? ;) Denk niet dat je die Duron750 boven de 1200MHz krijgt :) of je gaat met peltier/waterkoeling/voltagemod werken, maar dan kan je net zo goed een snellere CPU kopen voor minder geld

• Milo
Wat heb je maandag binnen? ;) Denk niet dat je die Duron750 boven de 1200MHz krijgt :) of je gaat met peltier/waterkoeling/voltagemod werken, maar dan kan je net zo goed een snellere CPU kopen voor minder geld
Als het goed is komt er een pakketje met een DDR dimm, een ECS bordje en een duron 750 binnen. Ik hoop toch wel 7.5*150 te halen, maar ik zie wel hoe ver ik kom. Extreme koeling heb nooit zo het nut van ingezien, ga ik dus ook niet doen. Ik hoop dat ik een beetje nieuwe stepping heb. Er zijn mensen die met luchtkoeling 1400 gehaald hebben(wel met voltage mod zo te zien, 2.11V), en ~1100 zie ik er ook een aantal met (simpele) luchtkoeling. Heb je die van jou al wat verder? Hoe oud is die duron eigenlijk?

• Stropdas

Stropdas

Insert subtitle here

Op maandag 08 oktober 2001 16:04 schreef Milo het volgende:

[..]

Als het goed is komt er een pakketje met een DDR dimm, een ECS bordje en een duron 750 binnen. Ik hoop toch wel 7.5*150 te halen, maar ik zie wel hoe ver ik kom. Extreme koeling heb nooit zo het nut van ingezien, ga ik dus ook niet doen. Ik hoop dat ik een beetje nieuwe stepping heb. Er zijn mensen die met luchtkoeling 1400 gehaald hebben(wel met voltage mod zo te zien, 2.11V), en ~1100 zie ik er ook een aantal met (simpele) luchtkoeling. Heb je die van jou al wat verder? Hoe oud is die duron eigenlijk?
Van klasgenoot overgekocht samen met een CoolerMaster-koeler :) hij zou nog kijken of hij het doosje van de koeler had, want op de koeler staat niets behalve AMD Duron in spiegelbeeld :) Het koelblok duwt hard tegen de core :) Hji had t er over dat ie een half jaar oud was maar volgens de core is hij iets ouder. Kan zijn dat hij m ook maar als verouderde CPU had gekocht. Hij heeft nu een Athlon1400@1435 vertelde hij net. Weet niet of ik de voltagemod snel ga doen. Heb al wel 18 en 22 ohm weerstandjes liggen. Mijn CPU loopt nu op 894, 6.5*138 geloof ik. Eerst lag de kast op z'n zij op een andere kamer thuis. NU heb ik m op mijn buro staan ipv de andere PC en kan ie z'n warmte minder goed kwijt. Liep gister een keer vast. Wordt nu 49 graden stressed met CPU Stabilitytest 6. Voltage omlaag gedaan naar 1,70 daarom zou ie vast zijn gelopen gister. Hij kon t niet meer aan met te weinig voltage :) Nu draait ie vanaf 04:00 stressed en misschien wil het voltage wel nog veel lager. Morgen krijg ik hopelijk te horen welke koeler ik heb en weet ik eindelijk de specificaties

Verwijderd

en als je echt meer gaat willen evt. een golden socket, dan kan je ook multiplier intsellen. maarja is wel weer duur.

Verwijderd

verkoop gewoon die duron voor een paar centen en schaf lekker een 1.4 ghz aan die dingen kosten nix meer. hoef je ook niet meer te overclocken

• Milo
Op maandag 08 oktober 2001 17:37 schreef SuB het volgende:
verkoop gewoon die duron voor een paar centen en schaf lekker een 1.4 ghz aan die dingen kosten nix meer. hoef je ook niet meer te overclocken
of je neemt nu even genoegen met een Duron op 1+Ghz, en koopt over een paar maanden/half jaar een ~2Ghz athlon XP!
slimmer=>slimst

• Milo
Hji had t er over dat ie een half jaar oud was maar volgens de core is hij iets ouder. Kan zijn dat hij m ook maar als verouderde CPU had gekocht.
hm. Ik hoop dat die van mij wel boven de 1 Ghz uitkomt, maarja, we shall see. Misschien krijg ik ook wel een 'oudje' :)
Weet niet of ik de voltagemod snel ga doen. Heb al wel 18 en 22 ohm weerstandjes liggen. Mijn CPU loopt nu op 894, 6.5*138 geloof ik. Eerst lag de kast op z'n zij op een andere kamer thuis. NU heb ik m op mijn buro staan ipv de andere PC en kan ie z'n warmte minder goed kwijt. Liep gister een keer vast. Wordt nu 49 graden stressed met CPU Stabilitytest 6. Voltage omlaag gedaan naar 1,70 daarom zou ie vast zijn gelopen gister. Hij kon t niet meer aan met te weinig voltage :) Nu draait ie vanaf 04:00 stressed en misschien wil het voltage wel nog veel lager. Morgen krijg ik hopelijk te horen welke koeler ik heb en weet ik eindelijk de specificaties
Waarom heb je het voltage weer omlaag gegooid?

Verwijderd

bekijk dit eens: [topic=286884/1]

hebbik toennet ook gedaan met mn duron 900 ging super makkelijk

• Milo
900@1133 Klinkt al beter... Net een nieuwe Duron? Dan doet die van mij ook zoiets waarschijnlijk. Op naar de 7.5*150! (and beyond!). Kga ook nog een reepje PC2100 CAS2 kopen, misschien dat die wel de 166 haalt. Als het goed is komt het allemaal vandaag binnen, dus vanavond maar eens flink tweaken. >:)

• Stropdas

Stropdas

Insert subtitle here

Als je dat voltagemod doet, moet je er voor zorgen dat je wel het goede weerstandje gebruikt! Heb in de winkel 18 en 22 gehaald, maar moest 18.000 en 22.000 ohm zijn, dus CPU is helemaal kapot, heb m al in ander mobo getest en daar doet ie t niet meer op helaas. FF andere CPU halen :) Zie nog wel welke

Hoeveel volt zou de CPU gekregen hebben :)

• Milo
oeps... arme duron. werd ie heel erg warm enzo?

qua cpu heb je zo'n beetje 2 opties:

voor 125,- een duron 750 (redelijk voor weinig)
voor 249,- een tbird 1Ghz (snel voor iets meer)

Mijn keus is de duron, en over een tijdje een XP (als de yields wat hoger zijn en de prijzen niet).

Nu 1 Ghz, over een paar maanden 2.

• Stropdas

Stropdas

Insert subtitle here

Op dinsdag 09 oktober 2001 17:10 schreef Milo het volgende:
oeps... arme duron. werd ie heel erg warm enzo?

qua cpu heb je zo'n beetje 2 opties:

voor 125,- een duron 750 (redelijk voor weinig)
voor 249,- een tbird 1Ghz (snel voor iets meer)

Mijn keus is de duron, en over een tijdje een XP (als de yields wat hoger zijn en de prijzen niet).

Nu 1 Ghz, over een paar maanden 2.
Misschien PCprive van mijn vader..kijken of hij extra dingen kan bestellen voor de uitbreiding voor z'n oude PC ;) Nieuwe videokaart, HDU, geheugen, mobo, CPU, ASII. Bonnetje van mijn mobo en kast staan op naam van mij en niet mijn vader, das wel lastig. Hij belt er morgen even over op. Hij wil bij diezelfde winkel ook zijn spullen gaan kopen dus als ze m als klant willen hebben zullen ze geen probleem maken van het opnieuw uitprinten van een bonnetje. Koelblok van de CPU werd heel snel heel warm dus die zal wel helemaal naar de kloten zijn. Met de nieuwe CPU doe ik de voltagemod met een goede weerstand :)

• Milo
hm... kheb hem binnen. Op 1000 Mhz boot ie wel, maar XP crashed tijdens het opstarten. Voltage staat nu op 1.85V, maar de cooler is nog niet goed gemonteerd (moet nog thermal pad eraf halen en koelpasta tussendoen). M'n ram doet het niet op 133Mhz cas2-ultra. AL met al: :'(

Nouja, khoop maar dat met betere koeling ik wat verder kom. Misschien trekt m'n voeding het wel niet (no-name 235W).
En vanavond eens kijken hoe ver m'n Apacer PC2100 cas2 wil. Doet die 133/166Mhz setting het al?

• Stropdas

Stropdas

Insert subtitle here

Op woensdag 10 oktober 2001 12:42 schreef Milo het volgende:
hm... kheb hem binnen. Op 1000 Mhz boot ie wel, maar XP crashed tijdens het opstarten. Voltage staat nu op 1.85V, maar de cooler is nog niet goed gemonteerd (moet nog thermal pad eraf halen en koelpasta tussendoen). M'n ram doet het niet op 133Mhz cas2-ultra. AL met al: :'(

Nouja, khoop maar dat met betere koeling ik wat verder kom. Misschien trekt m'n voeding het wel niet (no-name 235W).
En vanavond eens kijken hoe ver m'n Apacer PC2100 cas2 wil. Doet die 133/166Mhz setting het al?
Mijn geheugen draait ook niet cas2, cas3 doet ie prima. Had ook een 235watt en riskeerde liever niet een instabiel systeem. Voor de zekerheid een 300watt targetvoeding en bigtower gehaald

Wat staat er precies op je core? Ik heb een kapote AKCA en weet niet wat voor een ik nu krijg. Wel weer een 800MHz

Even een foto van mijn buro nu. Tis niet opgeruimt omdat ik bezig ben met die ene OC op de achtergrond die nu dus niet echt heel goed opstart. Laptop is handig in dit geval :) verder doe ik er weinig mee behalve het kopieren van foto's van mijn camera naar HDU
Afbeeldingslocatie: http://home-4.12move.nl/~sh967194/laptop.jpg

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Leuk dat OC'en op ECS mobo, maar ik krijg MB Probe en MBM 5.09 niet werkende. Het BIOS zegt dat na 20 minuten Winamp visualization draaien de CPU 45 graden is en het systeem 30 graden, maar ik vind het toch wel handig om iets als MBM onder Windows te kunnen draaien.

• Stropdas

Stropdas

Insert subtitle here

Op vrijdag 19 oktober 2001 00:43 schreef TweakerNummerZoveel het volgende:
Leuk dat OC'en op ECS mobo, maar ik krijg MB Probe en MBM 5.09 niet werkende. Het BIOS zegt dat na 20 minuten Winamp visualization draaien de CPU 45 graden is en het systeem 30 graden, maar ik vind het toch wel handig om iets als MBM onder Windows te kunnen draaien.
Er bestaat zoiets als een programmaupdate :) op de site van MBM kan je een patch downloaden en als je de instructies volgt werkt het helemaal goed. Moederbord is nieuwer dan het programma dus kan je niet verwachten dat het programma nieuwere componenten. Misschien dat dat bij een nieuwere versie is opgelost

Morgen krijg ik een Duron800 als het goed is :) lang op gewacht, tja aantal dingen voor systeem van mijn vader waren nog niet binnen de hele tijd. Hij krijgt wel een XP1500+ ipv Thunderbird 1.4, qua preformance gaat ie er niet op vooruit en overklokken doet ie toch niet. Twordt allemaal minder warm als het goed is. [reclame]Toch aardig van Ledos PC Factory[/reclame]

• Stropdas

Stropdas

Insert subtitle here

De nieuwe Duron is binnen, ook AKCA. hij komt uit week 13 van dit jaar. Gelukkig ben in van de situatie met de laptop af. Dit is toch iets lekkerder met ruim 10* zoveel geheugen en een CPU die bijna 10* zo snel is :D Moederbord is niets mis mee. Heb gelijk een Swiftech 5E34B3-H erbij gekocht, misschien dat die iets beter is dan degene van CoolerMaster die ik heb. Zat koelprut bij van 7.5W/m-k dus bijna net zo goed als Arctic Silver 2. CPU is nu 42/43 graden en de kast is 34 graden. De CPU draait nu orgineel zonder FSB of MP aan gepast te hebben. Zometeen ff de 60GB harde schijf inbouwen :D

• Mathizsias
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-04 09:25

Mathizsias

Drizzt

Bij Software matig overklokken, welke PPL Type gebruik je dan ?!?!?

• McFreak
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-04 21:09

McFreak

McFraGG de gekste !!

goeie topic dit..klasse !!

McFraGG de gekste !!

• Stropdas

Stropdas

Insert subtitle here

Op woensdag 19 december 2001 19:48 schreef Mathizsias het volgende:
Bij Software matig overklokken, welke PPL Type gebruik je dan ?!?!?
Je moet je mobo selecteren in CPUFSB dan pakt ie automatisch de goede maar omdat jij het bent:
code:
1
2
Manufactor:     ICS
Type:        9248-199AF-CF

:)

Bij mij staat mijn 3e Duron (tja, gaat hard als je foutjes maakt :)) nu op een FSB van 107 bij de orginele MP van 8 en voltage van 1,81v volgens MBM na een voltagemod :) Tis eindelijk goedgegaan

Pagina: 1