[wc] Nog wat op te merken aan dit waterblok.

Pagina: 1
Acties:
  • 179 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Amd RuLuzzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-02 15:01
Dit is mijn ontwerp voor mijn waterblok. Het materieaal heb ik van school en ik ga het eventueel morgen frezen.

Afbeeldingslocatie: http://picserv.mediamonks.nl/7067.jpg

De breedte van de gleuf wordt 8 mm en 12 mm dik en nog 4mm voor de bodem over. De wanden zijn 5 mm dik.

Op de centers komen boorgaten te staan, om te zorgen dat ik een beetje goeie hoeken krijg

Ik weet dat ik beter koper had kunnen nemen maar dit hadden ze nog op school. En daar freez ik het ook.

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:46

Epsilon

wat voor materiaal is dat dan?

• Pindkaas
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-11-2025

Pindkaas

Smeert smeuïg tot...

ziet er goed uit ik ben benieuwd of dit echt gaat werken! laat maar eens een keertje zien!

"Luie mensen worden ook moe!"

• Amd RuLuzzz
Aliminium (volgens mij is het goed geschreven)
Op donderdag 04 oktober 2001 20:01 schreef epsilon het volgende:
wat voor materiaal is dat dan?

Verwijderd

Op donderdag 04 oktober 2001 20:02 schreef amd_ruluzzz het volgende:
Aliminium (volgens mij is het goed geschreven)
[..]
aluminium

Verwijderd

MVBO?

• Amd RuLuzzz
Ik doe ook maar vbo dus ik ben niet zo slim (tegenwoordig vmbo kader)
Op donderdag 04 oktober 2001 20:04 schreef clvy82 het volgende:

[..]

aluminium

Verwijderd

Op donderdag 04 oktober 2001 20:06 schreef amd_ruluzzz het volgende:
[..]
Vbo'ers zijn vaak slimmer dan universitaire studenten (goed kunnen leren wil niet zeggen dat je slim bent) :D

Blokje ziet er trouwens goed uit, verschil koper/aluminium zal hooguit een graadje zijn

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:53
Mooi maar waar komen de in en uitgangen dan?

Verwijderd

Op donderdag 04 oktober 2001 20:12 schreef phish het volgende:

[..]

Vbo'ers zijn vaak slimmer dan universitaire studenten (goed kunnen leren wil niet zeggen dat je slim bent) :D

Blokje ziet er trouwens goed uit, verschil koper/aluminium zal hooguit een graadje zijn
jaja ok

• Mathizsias
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-02 05:04

Mathizsias

Drizzt

Maak de hoeken natuurlijk da wil zeggen rondig en niet 90C das mn advies :)

• Amd RuLuzzz
er komt nog een plaat op van metaal en daar komen de uitgangen op. Die las ik vast met een mig lassen, meschien autogeen.

Aan de zijkant maak ik kleine gaatjes en die tap ik dan en daar maak ik de boven plaat mee vast.
Op donderdag 04 oktober 2001 20:13 schreef Phreak het volgende:
Mooi maar waar komen de in en uitgangen dan?
Mijn eerste cijfer voor het nl pw is een 9.

[..]

Verwijderd

Op donderdag 04 oktober 2001 20:22 schreef Mathizsias het volgende:
Maak de hoeken natuurlijk da wil zeggen rondig en niet 90C das mn advies :)
ik weet niet hoor, maar is dat nou niet juist minder goed, hoeken van 90 graden zorgt juist voor meer turbulentie, en die wil je juist, ronde hoeken zorgt ervoor dat het water er recht doorheen stroomt zodat het niet goed warmte op kan nemen...

• Amd RuLuzzz
Dan zal ik met een klein freesje een paar hoeken van bijna 90 frezen.
Op donderdag 04 oktober 2001 20:28 schreef crashtest het volgende:

[..]

ik weet niet hoor, maar is dat nou niet juist minder goed, hoeken van 90 graden zorgt juist voor meer turbulentie, en die wil je juist, ronde hoeken zorgt ervoor dat het water er recht doorheen stroomt zodat het niet goed warmte op kan nemen...

• Amd RuLuzzz
Als dit ding mislukt heb ik hog een iets groter stuk aluminium :)

• Whuzz
  • Laatst online: 20:21

Whuzz

Dodgeball!

Vbo'ers zijn vaak slimmer dan universitaire studenten (goed kunnen leren wil niet zeggen dat je slim bent)
Hmm, interessante stelling. Wat je dus zegt is dat of iemand slim is niet afhangt van zijn/haar studieniveau. Ok, zou wat in kunnen zitten. Daarna doe je helaas zelf weer precies hetzelfde door te zeggen dat VBO-ers vaak slimmer zijn. Hoe kun je dat nou weten? Slimheid hing toch immers niet van het studieniveau af?? |:(

Of iemand slim is of niet hangt nogal van je definitie van 'slim' af...
Over het algemeen wordt slim gelijk gesteld aan intelligent. Dan is het dus de vraag wanneer iemand intelligent is. Hangt dat wél af van het studieniveau? Zoals ik het zie wel ja (iemand die VWO heeft gedaan kan meestal makkelijk MAVO doen en vaak ook VBO. Andersom is een lastiger verhaal...), dus dan is iemand die een universitaire studie gedaan heeft waarschijnlijk wel slimmer (of minder lui) dan iemand die VBO heeft gedaan.

Voordat ik nu alle VBO-ers op m'n nek krijg:
Ik doe verder geen uitspraken over wat voor betekenis 'slimmer' of 'intelligenter' heeft en ik beweer dus ook niet dat VBO-ers minder waard zijn dan VWO-ers ofzo. Ieder zijn waarde. De een kan niet zonder de ander.

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

• Amd RuLuzzz
Iemand van de universiteit of met dat diploma kunnen niet lassen frezen draaien etc. en dat kunnen wij weer wel. Maar er zijn ook veel dingen die wij dan niet kunnen en hun wel, zoals een begroting maken voor een gemeente.
Op donderdag 04 oktober 2001 20:37 schreef Whuzz het volgende:

[..]

Hmm, interessante stelling. Wat je dus zegt is dat of iemand slim is niet afhangt van zijn/haar studieniveau. Ok, zou wat in kunnen zitten. Daarna doe je helaas zelf weer precies hetzelfde door te zeggen dat VBO-ers vaak slimmer zijn. Hoe kun je dat nou weten? Slimheid hing toch immers niet van het studieniveau af?? |:(

Of iemand slim is of niet hangt nogal van je definitie van 'slim' af...
Over het algemeen wordt slim gelijk gesteld aan intelligent. Dan is het dus de vraag wanneer iemand intelligent is. Hangt dat wél af van het studieniveau? Zoals ik het zie wel ja (iemand die VWO heeft gedaan kan meestal makkelijk MAVO doen en vaak ook VBO. Andersom is een lastiger verhaal...), dus dan is iemand die een universitaire studie gedaan heeft waarschijnlijk wel slimmer (of minder lui) dan iemand die VBO heeft gedaan.

Voordat ik nu alle VBO-ers op m'n nek krijg:
Ik doe verder geen uitspraken over wat voor betekenis 'slimmer' of 'intelligenter' heeft en ik beweer dus ook niet dat VBO-ers minder waard zijn dan VWO-ers ofzo. Ieder zijn waarde. De een kan niet zonder de ander.

• Cloontje
  • Laatst online: 24-12-2025

Cloontje

Tea. Earl Grey. Hot.

[..]

euh niet helemaal met je eens, hoe sneller het water stroomt, des te beter het koelt. Waarom waarom waarom, nou simpel je moet het blok zelf koelen, het water moet juist zo min mogelijk water opwarmen anders zou het blijven opwarmen, dusseuh hoe gladder hoe beter (ook voor troep als dat erin komt).

Niet mee eens jammer dan maar is wel zo.

Dus doe maar geen 90 graden hoeken amd_ruluzzz

Let us make sure history never forgets the name ... Enterprise.

Verwijderd

Als ik het goeg begrijp gaat het water -min of meer- van links naar rechts stromen?

Ikzelf heb er geen ervaring mee (nog geen waterkoeling) maar ik geloof dat de algemene mening hier is dat het beter is het water vanuit het midden via een spiraal naar buiten af te voeren. Ongeveer zo dus:

Afbeeldingslocatie: http://www.rendo.dekooi.nl/~mhh/got/flow.jpg

• Cloontje

Cloontje

Tea. Earl Grey. Hot.

Op donderdag 04 oktober 2001 20:48 schreef hezik het volgende:
Als ik het goeg begrijp gaat het water -min of meer- van links naar rechts stromen?

Ikzelf heb er geen ervaring mee (nog geen waterkoeling) maar ik geloof dat de algemene mening hier is dat het beter is het water vanuit het midden via een spiraal naar buiten af te voeren.
Tja dat maakt opzich weinig uit, en helemaal niet als je een pentium 4 hebt.
Dat stipel lijntje hoort zo lang mogelijk blauw te zijn

• Amd RuLuzzz
Dat zal voor mij lastig worden met frezen. Maar ik maak ze gewoon allebij en als die jij hebt goed is gelukt dan neem ik die.

Ikzelf heb er geen ervaring mee (nog geen waterkoeling) maar ik geloof dat de algemene mening hier is dat het beter is het water vanuit het midden via een spiraal naar buiten af te voeren. Ongeveer zo dus:

[afbeelding]

• Amd RuLuzzz
Het is eerst voor een celly (die is van mij eigen, ik heb in dit huis wel een amd maar die is van mij pa) maar daar komt binnekort verandering in.
Op donderdag 04 oktober 2001 20:49 schreef Cloontje het volgende:

Verwijderd

Die spiraal lijkt me ook wel logisch, aangezien het midden het heetst wordt en je daar dus het koudste water op wil hebben. Misschien dus even een herontwerp maken van je blok ....

Verwijderd

nou simpel je moet het blok zelf koelen, het water moet juist zo min mogelijk water opwarmen anders zou het blijven opwarmen
dit is onzin. Je wil zoveel mogelijk warmte afvoeren van je CPU (je wilt het blok zoveel mogelijk warmte ontnemen) Als medium gebruik je hiervoor water, maw het is juist de bedoeling dat het water opwarmt, liefst zoveel mogelijk. Uiteraard dien je het ergens anders wel weer af te koelen, vandaar de radiator.

Alle warmte welke het water 'opneemt' komt namelijk uit het blok/je cpu. Het verschil tussen ronde/vierkante hoeken lijkt me trouwens voor flow een marginaal verschil aangezien je pomp de bottleneck is, niet de doorgang in het blok. Daarnaast maak je met vierkante hoeken ook meer ruimte in het blok. Het gevreesde verlies aan flow zal dus voornamelijk uit turbulentie moeten komen in jouw verklaring (immers de doorstroom-diameter is met vierkante hoeken _groter).

• Amd RuLuzzz
Ik zal nu nog wel een ontwerp maken.

Verwijderd

sorry? kun je dat nader verklaren?

• Amd RuLuzzz
omdat een pentium 4 ongeveer 3 bij 3 cm is
Op donderdag 04 oktober 2001 20:57 schreef hezik het volgende:

[..]

sorry? kun je dat nader verklaren?

• Cloontje

Cloontje

Tea. Earl Grey. Hot.

Op donderdag 04 oktober 2001 21:01 schreef amd_ruluzzz het volgende:
[..]
Pzies ;)

anyway je loopt flink te piepen dat ik zeg niet waar is, maar ff simpel voorbeeld, wat warmt sneller op stilstaand over stromend water? Pzies stilstaand, dus als je het heel snel laat lopen, betekent dat het water veeeeeel sneller opwarmte zadat het water koeler blijft en dus ook het blok koeler houdt waardoor de cpu koeler blijft die dus minder warmte afstoot, dus de waterblok minder warmte ontvangt zodat het water minder warm water meeneemt. tadaaa. Jij mij niet geloof ik wil ff laten zien thuis met water blokjes.

Verwijderd

Nah.. de core is een stuk kleiner, er zit een heat-spreader op. Sommige PIII's hebben dit ook al. Feit blijft dat de CPU zelf (en dus ook de warmste/te koelen plek) in het midden zit.

• Cloontje

Cloontje

Tea. Earl Grey. Hot.

Op donderdag 04 oktober 2001 21:18 schreef hezik het volgende:

[..]

Nah.. de core is een stuk kleiner, er zit een heat-spreader op. Sommige PIII's hebben dit ook al. Feit blijft dat de CPU zelf (en dus ook de warmste/te koelen plek) in het midden zit.
WIE O WIE wilt zijn p4 ff opofferen hiervoor?

Verwijderd

Hoezo zou iemand hier z'n PIV voor op moeten offeren? Wat wil je met dat ding doen dan?

• Cloontje

Cloontje

Tea. Earl Grey. Hot.

Op donderdag 04 oktober 2001 21:31 schreef hezik het volgende:
Hoezo zou iemand hier z'n PIV voor op moeten offeren? Wat wil je met dat ding doen dan?
kijken of het waar is, anders ff een roadmapje ook wel duidelijk.

Verwijderd

Dat dat gewoon een heatspreader is is waar hoor ;)

De rest ook.. zelfs al zou de core van een PIV 3x3 zijn dan nog is het waterblok groter en zit de PIV in het midden, oftewel wil je nog steeds het midden het best koelen.

//edit:
hier nog even het bewijs als je het niet geloofd:
The integrated heatspreader system allows you to handle the P4 CPU without the fear of easily destroying it when installing heatsink and fan units.

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-02 15:33

Cr3ator

1 bar is geen bar

Goh, zo zie ik mijn mooie tekeningetje nog eens terug... :P

Mgoed, hierbovenstaande discussie heb ik ook nog wel wat aan toe te voegen. Feit is dat:
-Hoe sneller het water door je blok stroomt, hoe beter ivm. een hogere delta-T (verschil in temperatuur tussen core en water).
-Koud water vanuit het midden naar buiten of vanaf de ene naar andere hoek laten gaan ivm de temperatuur is lichtelijk onzin omdat het water in de tijd dat het in het blok zit maar enkele tienden van een graad warmer wordt (al dan niet minder).
-Wel is van binnen uit bevordelijker voor je flow omdat dit minder weerstand opleverd.
-Turbulentie is niet van belang maar oppervlakte wel.
-Koper geleid de warmte beter dan Aluminium.

Voor zover deze feitjes....
verder suc6 met je project!
Bij mij draait het al paar weken lekker... :P

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

• Amd RuLuzzz
Ik heb hem vandaag verder gefreest. Hij is niet af want ik had maar 15 min om aan te werken en toen was de les om :(.
Maar dinsdag ga ik het blok afmaken en hopelijk heb ik tegen die tijd alles wat er bij hoort ook.

p.s. De pics van het blok hoe ti nou is komen om uur of schat ik.

Verwijderd

[b]
p.s. De pics van het blok hoe ti nou is komen om uur of schat ik.
Hoe laat ghe ghe :9

ben wel benieuwd

Verwijderd

Op donderdag 04 oktober 2001 20:00 schreef amd_ruluzzz het volgende:
Op de centers komen boorgaten te staan, om te zor.....
OP de centers komen boorgaten te staan ???????????????

:z :z

Verwijderd

/me wants pics

• Amd RuLuzzz
Het moet zijn een om een uur of 18.00, soory dat was een foutje.
Mijn pa heeft de dig camera mee, hij komt om 6 uur terug.
Het blok is nog niet helemaal af, hij moet nog dieper worden.
Op vrijdag 05 oktober 2001 15:57 schreef Hawk666 het volgende:
/me wants pics
Dat is wat gemakkelijker met frezen, want die lijnen zie je niet zo goed en die gaten wel.
Op vrijdag 05 oktober 2001 15:51 schreef roalte.nl het volgende:

[..]

OP de centers komen boorgaten te staan ???????????????

:z :z

• Amd RuLuzzz
Hier is weer een nieuwe pic.

Afbeeldingslocatie: http://picserv.mediamonks.nl/7172.jpg

Hij moet nu alleen nog dieper worden, dat gebeurt dinsdag en waarschijnlijk is de hele watercooling dan af.

• Tubby
  • Laatst online: 19:30

Tubby

or not to be

Op vrijdag 05 oktober 2001 18:38 schreef amd_ruluzzz het volgende:
Hier is weer een nieuwe pic.

[afbeelding]

Hij moet nu alleen nog dieper worden, dat gebeurt dinsdag en waarschijnlijk is de hele watercooling dan af.
Ziet er goed uit man!, ik ben benieuwd naar de resultaten :9

tubby.nl - Artes Moriendi - q1 - bf1942 - WoT - pubg - LinkedIN

• Amd RuLuzzz
Als het blok klaar is dan maak ik een rubber op de rand van een oude fietsband en die zorgt dat het blok niet meer gaat lekken.

• roedie
  • Laatst online: 24-10-2025
Wat ben ik blij dat wij op school een CNC frees hebben. Mag ik lekker gebruiken. Een paar keer uitgeschoten zie ik :).
MRK had ook oppervlakte vergrotende kegels. Mooi gedaan, en niet stiekem verzouten hé. Mijm pappie heeft voor mij een mooi blokkie van 50 bij 25 bij 85 naar de klote geholpen :(. Maar ik krijg een nieuwe van hem en die gaat dus onder de CNC op mijn nieuwe school.

Succes verder.

Ow ja, Hier staat ergens dat het verschil tussen koper en aluminium maar 1 graad verschil zou maken. Dacht het niet. Maar wel beter een goed alu als slecht koper.

• Amd RuLuzzz
Ik heb de materieaalen ook van school, dat zijn de enige fijne leeraren.

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-11-2024

martijn12345

Geen inspiratie

[..]

volgens mij is het toch echt meer dan hooguit een graadje.

Geen inspiratie

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-02 14:57

Demo

Probleemschietende Tovenaar

[..]

Slim zijn wil ook niet altijd zeggen dat je goed kan leren... ;(
* Demo spreekt uit ervaring...

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Mathizsias
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-02 05:04

Mathizsias

Drizzt

[..]

En toch is het beter er is ergens een topic over een supergoed koelblok die had een vorm van het DC logo weetje.

• Amd RuLuzzz
[update]

Afbeeldingslocatie: http://picserv.mediamonks.nl/7961.jpg

Dit is het blok nu. er komt nog een dekseltje op maar die moet ik morgen maken. dan post ik wel de nieuwe plaatje.

Een betere foto heb ik niet. Hij is nuu een beetje donker

[/update]

Verwijderd

Op dinsdag 09 oktober 2001 19:39 schreef amd_ruluzzz het volgende:
[update]

[afbeelding]

Dit is het blok nu. er komt nog een dekseltje op maar die moet ik morgen maken. dan post ik wel de nieuwe plaatje.

Een betere foto heb ik niet. Hij is nuu een beetje donker

[/update]
beetje slecht gemikt soms :D

ach ja.. ast maar koelt heh :)

Verwijderd

Maar aangezien jij met je pijltje in het midden begint heb je de minste koelingscapaciteit.
Aangezien je bij een destilatie van chemicalien altijd de watertoevoer van onderaf laat komen om een zo groot mogelijk rendement te krijgen.
Het lijkt me dus verstandiger om van buitenaf het water erin te laten komen en dan uiteindelijk boven de processor het water er weer uit te laten komen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, en zo niet dan niet.

[afbeelding]

Verwijderd

er komt nog een plaat op van metaal en daar komen de uitgangen op. Die las ik vast met een mig lassen, meschien autogeen.

Aan de zijkant maak ik kleine gaatjes en die tap ik dan en daar maak ik de boven plaat mee vast.
[..]

[..]

Mig lassen of autogeen lassen van aluminium ??????????/

Duik eens even je theorie in over lassen, Aluminium is het alleen te lassen met een TIG las apparaat.

Je moet door het oxide laagje heen komen en dat gebeurt met het Tig lassen door middel van wisselstroom, uit ervaring weet ik dat je niet ZOMAAR even een stukkie aluminium ff last.

Ik zou voor een geschroeft deksel gaan, kun je de algen nog een keer uit je blokkie halen als het nodig is.

Autogeen lassen is al helemaal uit den boze, dan kun je je blokkie meteen bij het oude ijzer gooien.

Verwijderd

Op dinsdag 09 oktober 2001 21:08 schreef pointer het volgende:
Aangezien je bij een destilatie van chemicalien altijd de watertoevoer van onderaf laat komen om een zo groot mogelijk rendement te krijgen.
Dat is het tegenstroom principe. Een CPU stroomt echter niet.. :)

• Amd RuLuzzz
Ik ga waarschijnlijk een nieuwe maken. omdat ik geen ruimte meerheb om bijde het met bouten vast te zetten.

En ik had me vergist met mig en tig. Ik krijg dit jaar pas ook voor het eerst metaal.
Op woensdag 10 oktober 2001 14:04 schreef doehetzelver het volgende:

[..]

[..]

Mig lassen of autogeen lassen van aluminium ??????????/

Duik eens even je theorie in over lassen, Aluminium is het alleen te lassen met een TIG las apparaat.

Je moet door het oxide laagje heen komen en dat gebeurt met het Tig lassen door middel van wisselstroom, uit ervaring weet ik dat je niet ZOMAAR even een stukkie aluminium ff last.

Ik zou voor een geschroeft deksel gaan, kun je de algen nog een keer uit je blokkie halen als het nodig is.

Autogeen lassen is al helemaal uit den boze, dan kun je je blokkie meteen bij het oude ijzer gooien.

• ntsx
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-02-2024

[..]

kut zeg. zit ik op de verkeerde studie. had ik beter vbo stopcontact kunnen doen.

too fly for a white guy

Verwijderd

Op donderdag 04 oktober 2001 20:06 schreef Amd RuLuzzz het volgende:
[..]
Als je slim bent kan je goed leren, maar een slimme student
betekent niet dat je intelligent bent. Ik genoeg mensen die nog nooit naar een boek hebben gekeken moet heel iintelligent zijn. Zoals ik ;)
Pagina: 1