IBM Risk 6000 server

Pagina: 1
Acties:
  • 136 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Brakkie
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik kan hier binnenkort waarschijnlijk goedkoop aankomen. Wie weet wat er in zit en kan ik nog iets met dit ding?

Systeem | Strava

Verwijderd

IBM RS6000?

• Brakkie
  • Niet online
Ja die is het geloof ik... Weet jij er wat meer van?!

Systeem | Strava

Verwijderd

Een kennis van me heeft er ook een. Staat alleen bij hem op het werk en hij moet hem nog mee naar huis nemen... Het is een nog niet zo'n oud model. Reken er wel op dat je UNIX of iets dergelijks moet gaan draaien. Maar eh staat er nix over het apparaat bij IBM?

• Dawai
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-07 23:56

Dawai

HERiTAGE CHESS CREW

Op uni hebben we een cluster van die dingen staan voor wetenschappelijk rekenwerk:

http://www.ludit.kuleuven.ac.be/computer/sp/

Programmer: red-eyed, mumbling mammal capable of conversing with inanimate objects.

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Een RS/6000 is opgebouwd rond de Intel RISC-processor (meestal de 604). Die dingen bestaan in formaat taart-doos en de kracht van een 386-je, tot veel-tig processor-systemen met vele gigabytes aan geheugen en vele terabytes aan harddisk.

De oudere en lichter systemen zijn voorzien van de MCA systeem-bus die IBM ook voor de eigen PC-versies, de PS/2, had ontwikkeld, de recentere gebruiken PCI. Op de 2e hands markt is voor beide bussen voldoende speelgoed te vinden. Over het algemeen zijn ze allemaal voorzien van een SCSI-bus.

Er bestaan voor zover ik weet maar 2 operating systems voor, beide UNIX-varianten :
- AIX, de eigen UNIX-versie van IBM;
- Linux, de ons allen bekende UNIX-versie voor en door liefhebbers.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• Brakkie
  • Niet online
ik geloof dat dat ding 6 processoren heeft, zegt dat al meer??

Systeem | Strava

• DJ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 12:51

DJ

Weet je ook het model en type?

Als er geen Religie's zouden zijn, dan waren we allemaal gewoon mensen geweest

• mcdroos
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:35
Een RS/6000 draait toch wel degelijk met een Motorola PowerPC processor en de oudere versie met een POWER processor (die is van IBM ofzo?) volgens mij en niet met een Intel processor.

Qua operating systemen kun je er ook nog Solaris (alleen een speciale versie van 2.5) en MacOS op draaien (wat ik begrepen heb, is dat MacOS 9 geen Apple ROM nodig heeft om te draaien en je hem dus ook op een RS/600 kon draaien).

O ja, de uitbreidingskaarten voor RS/6000 systemen zijn wel degelijk speciaal. Je kunt niet zomaar je PCI/ISA/MCA kaartje pakken en in een RS/6000 systeem plaatsen (er zijn uitzonderingen; het moet ondersteund worden en je moet de PC-bios van de kaart halen)

• Brakkie
  • Niet online
Euh volgens mij draait er dus wel dat AIX op wat eerder aangehaald werd. Dit is dus een speciale IBM versie van Unix. Waar ik nu toch wel heel benieuwd naar ben is of hier dan gewoon apache+php+mysql (En samba of een ftp server) op kan draaien. Zou wel een te gek webservertje zijn. Ik weet nog niet precies wat er in zit aan processors ofzo. Maar hij schijnt toch best dik te zijn... (6 x 200 Mhz hadden ze het over)

Systeem | Strava

• mcdroos
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:35
let op het gebruik van het woordje "ook" voor mijn lijst van OS-en. Dat hij AIX draait spreekt vanzelf en was al eerder genoemd.

Apache, samba, nfs enzo zal geen probleem vormen. Dat er echt 6x200Mhz in zit, lijkt me sterk, dat soort machines kost nu nog serieus geld. Of misschien konden ze de stroomrekening niet meer betalen :).

• Brakkie
  • Niet online
Op vrijdag 05 oktober 2001 22:59 schreef mcdroos het volgende:
let op het gebruik van het woordje "ook" voor mijn lijst van OS-en. Dat hij AIX draait spreekt vanzelf en was al eerder genoemd.

Apache, samba, nfs enzo zal geen probleem vormen. Dat er echt 6x200Mhz in zit, lijkt me sterk, dat soort machines kost nu nog serieus geld. Of misschien konden ze de stroomrekening niet meer betalen :).
Ok sorry niet helemaal goed gelezen :z Het wordt dus ff afwachten wat dat ding precies is, kan altijd wel leuk zijn....

Systeem | Strava

Verwijderd

Een IBM Risc System/6000 is een van de betere UNIX servers. Het is eigenlijk een combinatie van Hard- en software. Je krijgt een server met een IBM RISC processor en IBM gecertificeerde hardware. Hierop draait AIX, Advanced Interactive eXecutive, IBM's UNIX. De laatste versie hiervan is AIX5L, maar het is zeer onwaarschijnlijk dat die versie op jou server draait. Ik neem aan dat het een afgeschreven server is, dus oude hardware, en OS upgrades zijn niet iets wat je met dit soort servers al tijd maar doet. Hopelijk voor jou draait er wel een van de 4.x versies van AIX op.
Waarschijnlijk is je server een zgn. MCA machine, wat betekent dat het systeem een MCA hardware architectuur heeft (geen pci/isa ed. dus). Je zegt dat er 6 processors in zitten, dat hebben niet veel van de RS'en. Mogelijk is het een type J50.
Iig is er weinig software voor het platform, en is het eigenlijk alleen voor kenners interessant om een RS/6000 in een prive netwerk te draaien (is mijn mening iig).
Ook kan je niet zelf hardware toevoegen. Dit werkt eigenlijk nooit. (43p's daargelaten, daar kan je IDE schijven en 3com nic's in kwijt).

Mocht je vriend hem willen verkopen. Contact me!

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-06 09:03

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Op donderdag 04 oktober 2001 20:44 schreef mvdejong het volgende:
Een RS/6000 is opgebouwd rond de Intel RISC-processor (meestal de 604).
Auw dat doet pijn. In de RS/6000 zit een PowerPC van IBM. Als ik het goed heb een Power2, ook wel bekend als 605. Ik heb er tot ongeveer 1 jaar geleden nog dagelijks op gewerkt. Hij is ongeveer drie keer zo langzaam als een Sun Ultra 60 (400Mhz UltraSparc II).

De hardware is gebaseerd rondom een MCA bus, de drives zijn SCSI. De grafische kaart is simpel en kan maar een of twee resoluties:
1024x768 @ ??? Hz en 1280x1024@72Hz. Ik heb alleen maar op de laatste gewerkt omdat de meeste RS/6000 met een fixed frequency display geleverd werden. De PowerDisplay 19 of 20. En dat display kan alleen maar 1280x1024@72Hz en iets van 1024x768@??Hz aan.

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

Heb je toevallig niet de SP2?

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

Verwijderd

Ho smeetsr wacht ff.... je generaliseert 'de RS/6000' nu tot een aan de specs te zien nogal oud model...
Tegenwoordig zijn ze toch heel wat sneller...
Deze bijvoorbeeld
8 Power4 processoren (max 32), minimaal 8 GB intern (max 256 GB), 20 pci sloten (max 160)...
(IBM eServer pSeries is nieuwe naam van de RS/6000 lijn)

Is wel ietsje sneller dan die Sun Ultra60 :)

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Op dinsdag 23 oktober 2001 23:10 schreef smeetsr het volgende:

[..]

Auw dat doet pijn. In de RS/6000 zit een PowerPC van IBM.
AUW, mij ook nu ik dat teruglees.
Moet een zware dag zijn geweest toen ik dit schreef, zeker aangezien ik toch wel beter weet (het type-nummer laat zien dat ik toch wel enigzins weet waar ik het hier over heb).

Mijn excuses aan Motorola en IBM dat ik dit fraaie staaltje van hun samenwerking aan Intel toeschreef, mijn vingers deden dingen die mijn verstand ontgingen.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Pagina: 1