Toon posts:

Car audio vraagje.

Pagina: 1
Acties:
  • 1.170 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga binnenkort een auto kopen, en daar moet natuurlijk wel een leuk muziekje uit kunnen komen. Ik wil een jvc / sony / pioneer radio met cd frontloader kopen van 45 of 50 Watt.
Mijn vraag is: of het nu noodzakelijk is om een losse versterker te kopen. Of is die ingebouwde versterker goed genoeg ?
Die dingen zijn toch wel een paar honderd piek. Zou het dat eventueel waard zijn ?
En hoe zit het met aantal boxen dat je in een auto nodig hebt, volgens mij 2 voor in de deuren, en hoedenplank speakers en eventueel en sub.
Kan iemand mioj wat duidelijkheid geven :)
Car audio n00b :z

• GoGoHaRrY
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GoGoHaRrY

ik Hier ?

Ik ben de gelukkige bestuurder van een gloednieuwe Opel Astra. Hierin zit de standaard opelradio (de CDR 500) welke een vermogen heeft van jawel 4 x 7 Watt. Hieruit komt meer dan genoeg geluid en klinkt nog erg goed ook op de standaard speakers.

Als ik jou was zou ik meer stil staan bij de speakers en de plaatsing daarvan dan het uitgangsvermogen van de radio (of versterker).

Een autodeur is bijvoorbeeld een prima klankkast voor de BAS .....

Murphy was an optimist

• Extra300s
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-05-2024

Extra300s

Get a live!

Hee leuk onderwerp :)

Ik ben helemaal gek van Auto's en hifi!!

Jou vraag is natuurlijk een kwestie van geld...Ik denk dat iedereen het liefste een super-installatie in de auto wil hebben...toch?? Ik bedoel is dat genoeg...euhh tja voor jou misschien wel kijk maar naar de vorige reply 4*7 watt??
Maar als je veel en vooral mooi geluid in de aoto wil hebben is het belangrijkste om het uiterste uit jou installatie te halen de balans van het vermogen. Ik bedoel hiemee dat er vaak veel te "zware" speakers op een standaard radio-cd/casette gezet wordt...dit heeft alleen maar een negatieve werking qua geluid, het vervormd te snel en de eindtrap van de versterker kan opgeblazen worden EN DAT IS DUUR.

Kijk eens in de beschrijving van de radio hoeveel watt die is..maar wel het RMS vermogen...niet het maximaal vermogen want dat is geen referentie. zou dat byv, 4*10 watt zijn kan je het beste speakers plaatsen van niet meer dan 25 watt RMS vermogen.
Kijk da wel naar een goed merk oa Boston, RockfordFosgate, MBQuart. Dit zijn de betere merken maar wel verdomde goed en zeer mooi geluid, weliswaar iets duurder, maar het is geen probleem om er later een versterker bij aan te sluiten, zodra dit de financien toelaat 8-)
Dan is het zaak om goede bekabeling te nemen, zelfs dit maakt erg veel uit qua netto vermogen, veelal word er te dunne bekabeling gebruikt en zorgt voor vermogens verlies, in sommige gevallen maakt dit erg veel uit (bij mij was dit het geval!!!)

Eerst had ik zelf twee verstekers in de auto zitten, een van 360watt en een van 480watt jaaaa veel hé...!! Nope nee hoor viel verschikkelijk tegen, het waren vrij goedkope versterkers en die wattage's tja nee bij lange na geen 360+480 watt = 840 watt hahahaha lachen.

Nu heb ik een versterker van Rockford Fosgate 6*30 watt..nou, die blaast kan ik je vertellen veel meer vermogen dan die twee Magnatje's bij elkaar hoor!! Zo zie je maar dat wattage's nix te zeggen hebben.

Maarehh word wel een lang verhaal zo..maakt nix uit?? ik kan nog wel uren doorgaan (nee ik type best wel snel hoor hahaha)

NIKON D70 | flitser: SB-800 | AF-S Nikkor 12-24 ED DX | AF-S Nikkor 24-85 ED DX| AF-S Nikkor 80-200mm ED F1:2.8 D | Sigma 90mm F2.8 EX Macro 1:1 ! www.josla.com

• Extra300s
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-05-2024

Extra300s

Get a live!

[quote] GoGoHaRrY

Een autodeur is bijvoorbeeld een prima klankkast voor de BAS .....

Nee hoor hier moet je geen bas vandaan halen. Hier kan je het beste mid/hi speakers plaatsen.
Een bas speaker in het portier plaatsen kan wel, maar het bas geluid wordt dan te overheersend, wordt onduidelijk. Het mooiste is dat de bas achterin geplaatst wordt, dan kan je mid/hi speakers voorin zó afstellen dat ook gesprekken en hoge frisse geluiden goed te horen zijn.

NIKON D70 | flitser: SB-800 | AF-S Nikkor 12-24 ED DX | AF-S Nikkor 24-85 ED DX| AF-S Nikkor 80-200mm ED F1:2.8 D | Sigma 90mm F2.8 EX Macro 1:1 ! www.josla.com

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet of dat 45 watt RMS is, in de advertenties staat het er iig zo bij.
Maar ik heb dus eigenlijk geen versterker nodig. Hoe zit het dan met boxen, hoeveel stuks en waar moet ik die plaatsen ? Wat hebben jullie en hoe hebben jullie ze geplaatst ? :)

• mollie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-01 22:22

mollie

het klinkt mischien stom maar mij lijkt het zonde om bv een rockford fosfgate compo set op de versterker van je radio te gooien .mijn motto is alles naar verhouding. een goede speakerset verdient ook een goede versterker. maar het is maar wat je wilt.

ikzelf zou een klein subje kopen.. 10 inch is al een hele verbetering 2 goede speakers voor en een versterkertje.een 2 kanaals als je alleen je sub op de versterker wilt en een 4 kanaals als je je front speakers er ook op wilt hebben. let op hoog/laag filters! dan kan je je kist alleen bas laten spelen en de laagste tonen uit je gewone speakers halen. voor ongeveer 500 piek moet je toch al een versterker hebben die in ieder geval een echte verbetering is tegenover de versterker in je radio. let wel op dat je ook nog kabels enzo nodig hebt

wil je meer herrie dan kwaliteit dan koop je voor achter in je hoedenplank 2 ovaaltjes (9*6) bv van magnat die maken al veel herrie bij weinig vermogen ..oh btw de versterker van je radio is 45 wat maar dan wel piek .. rms iets van 8 ofzo.. bij mijn kenwood staat het achter op de radio

k laat eens weten wat je hebt uitgezocht :) ik ben benieuwd

mollie

• BigEagle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:40
Je hoeft niet perse een versterker te hebben. Een beetje kwaliteits radio heeft al een goede versterker aanboord. Zelf heb ik een Sony met 4x50W + sub-out. Helemaal geen versterker nodig!

Waarom probeer je het niet eerst eens zonder versterker of ga eens langs bij Correct (rotterdam)

Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:34
Op vrijdag 05 oktober 2001 09:14 schreef BigEagle het volgende:
Je hoeft niet perse een versterker te hebben. Een beetje kwaliteits radio heeft al een goede versterker aanboord. Zelf heb ik een Sony met 4x50W + sub-out. Helemaal geen versterker nodig!

Waarom probeer je het niet eerst eens zonder versterker of ga eens langs bij Correct (rotterdam)
Voor jou misschien wel, maar die 50W is max vermogen. Zoals in de vorige post te lezen is is dat RMS misschien 10W als je geluk hebt. En dat is voor de 'iets meer als standaard' speakers al snel te weinig.

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Nummer een bij de gedachte aan een car audio installatie is de headunit. De autoradio wordt meestal maar een keer gekocht en hoogst zelden vroegtijdig vervangen. Daarom is het zaak om goed naar de feature list te kijken bij aankoop daarvan. Schermpjes met mooie kleurtjes zijn leuk allemaal, maar wat telt zijn de mogelijkheden, zoals bijvoorbeeld pre-outs (hoeveel en wat voor voltage komt eruit (4 Volt :P ), misschien een aparte pre-out voor een sub met filter intern in de autoradio), uitgangsvermogen (al is dit gewoonlijk de standaard 4x 13 Watt RMS, hoger kan niet uit een IC versterker gehaald worden. Wat nu gedaan wordt is betere buffers plaatsen, zodat het RMS gehalte kunstmatig omhoog getild wordt, maar in werkelijkheid dus gewoon 4x13 Watt blijft), aansluiting voor een of andere wisselaar (bedenk, dat die er misschien pas over 2-3 jaar komt, bestaan ze dan nog met deze aansluiting?), AUX ingang (leuk als je ooit een mp3 speler koopt) en wat al niet meer. Kies daarom zorgvuldig je autoradio en kijk goed naar de bevestiging van het frontje. Het mechaniek moet simpel en robuust zijn. Aan schitterende uitklapsystemen, die binnen een jaar kaduuk zijn heb je ook niets.

Dan het geluid.

Je radio moet op een dikke voedingskabel komen. Vaak zijn de standaard draden hiervoor nogal krap bemeten. Een moderne autoradio pakt toch bijna 10A maximaal, wat een aardige voedingsdraad rechtvaardigd. Zoals hier al eerder gezegd: leg draden met voldoende dikte naar je speakers. Alles wat je verliest door te dunne kabels is zonde. Standaard speakers zou ik vervangen voor merkbroeders, als het even kan. Zoek speakers met een goede werkingsgraad, dwz. dat ze met een relatief laag vermogen al stevig herrie maken. Loop bij voorkeur met een grote boog om de Xplod van Sony heen, want die zijn op het moment niet in de gratie bij hi-fi reviews. Pioneer maakt prima speakers voor de meute, alhoewel je voor het echte (en duurdere) werk naar wat andere merken gaat kijken zoals Rockford Fosgate, MB Quart of Focal of zo. Daarbij kan je kiezen voor coaxiaal, met hoog en laag in een speaker verwerkt, of composets, met woofer en een aparte tweater met filterkastje. Een composet is toch het mooiste om mee te starten. De woofer komt dan in de deur te zitten en de tweater werk je ergens weg in de deur of de A stijl, met de tweater op het betreffende oor gericht. Beetje spelen met spanningsdelers om het niveau aan te passen op de woofer, zowel voor links als voor rechts en het resultaat is strakker en beter dan een coaxiaaltje diep in je deur. Het vergt alleen wel wat meer inbouwtijd en geld. Zolang het composetje een goede werkingsgraad heeft (meer dan 90 dB) doet ie het prima op een headunit. Je kan later altijd nog verder gaan met externe versterkers en zo.

Achterin kan je 6x9 overwegen, maar het idee hi-fi gooi je dan wel overboord. Zulke speakers in je hoedenplank kunnen echter wel een auto vol geluid verzorgen met reeds een stevige portie bas. Voor de standaard opzet helemaal geen slecht idee en prima werkbaar. Zo kan je met alleen een autoradio en uitwisseling van standaard speakers al een leuke sound creeren. (Denk aan de fabrieksspeaker die je lekker vindt klinkenmet de professionele speaker beukt t nog een stuk beter :D ).

Een aparte versterker biedt een levensgroot voordeel boven een (transistor)radio: de reserves zijn veel groter. Vergelijk het met een dikke auto versus een GTItje. De GTI haalt de 180 wel, maar een korte rush naar de 210 duurt eeuwen. De dikkerd haalt de 180 ook met gemak, maar kan ook zonder problemen snel naar de 210 spurten.

Dit vrij vertaald naar de hifi vergelijking: bij het beluisteren van muziek staat je versterker nooit 100% te werken (bij normaal gebruik). Stel dat je versterker redelijk hard aan de slag moet en er een harde basklap in de muziek voorkomt. Bovenop het harde werk moet de versterker deze basklap versterken. Dit vreet vermogen van de versterker, waardoor de voeding van de versterker het wel eens moeilijk kan gaan krijgen, wat weer ten koste gaat van de kwaliteit van het uitgangssignaal in het algemeen. De voeding geeft een zwabber in het geleverde vermogen, wat niet best is voor de fijne hoge tonen, maar ook niet voor de strakheid van de basklap. Hoe harder de versterker moet werken, hoe meer dit effect optreedt. Je begrijpt wel, dat een aparte versterker een betere interne voeding heeft en zowieso veel meer vermogensreserve heeft. Bij muziek luisteren op redelijk geluidsniveau kan een losse versterker dus veel beter de stresssituaties in de muziek aan en vormt een stabieler platform voor het signaal aan je speakers. Zo haal je meer uit je speakers, dan met een versterker zonder deze reserves. Een externe versterker heeft dus lang niet alleen te maken met het bereiken van pure SPL.

Gezien je wensen zou ik het eerst maar eens houden op een autoradio met verwisseling van de fabrieksspeakers met een composet of desnoods coaxiaal en eventueel 6x9s in de hoedenplank. Mocht je later verder willen of aangeven toch met een externe versterker te willen werken, gaat ik wel verder met het verhaal daarover.

P.S. Die bull over te zware speakers aan te lichte versterkers trek ik niet zo goed. Het gaat om de werkingsgraad van dergelijke speakers. Zolang die goed genoeg is, kan een headunit er prima geluid uit krijgen. Dat die speakers nou 200 Watt RMS kunnen hebben, doet daar weinig aan af (behalve misschien de verwachtingen van de gebruiker).

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:34
Op vrijdag 05 oktober 2001 10:27 schreef Wekkel het volgende:
P.S. Die bull over te zware speakers aan te lichte versterkers trek ik niet zo goed. Het gaat om de werkingsgraad van dergelijke speakers. Zolang die goed genoeg is, kan een headunit er prima geluid uit krijgen. Dat die speakers nou 200 Watt RMS kunnen hebben, doet daar weinig aan af (behalve misschien de verwachtingen van de gebruiker).
Misschien, maar dan heb ik altijd de gedachte dat ik niet het maximale uit het spul haal. Net zoiets als een dikke p4 2Ghz met een 845/sdram combo. Beetje zonde enzo...

Verwijderd

Topicstarter
Thanks voor de reply's alvast :D

Ik ga eerst wel ff kijken voor een goede radio met sub out. Dan kan ik later altijd nog een versterker erin gooien mocht ik dat nodig vinden. :)

• Mujo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-08-2021

Mujo

Nee hè?

Okee... nou, hier komt dus een wens van
iemand met weinig verstand van car-audio en een
minimum-loontje :) :

Kheb vóór 2x10cm coaxiaal van 80Watt Piek en 25Watt RMS
De autoradio is een ouwetje van Grundig met cd-speler:
4x40Watt piek en 4x20Watt RMS (of nominaal).

Kdacht, laat ik nou die frontspeakertjes net effe boven
de 20Watt RMS nemen (25 dus), want dan blaas je in ieder
geval niet je frontspeakertjes op als je alles een keer
voluit zet.

Nou wil ik alleen achter op me hoedenplank 2 speakers
plaatsen met ook ongeveer 25Watt RMS minimaal, maar hoeveel
Watt mogen die Piek zijn? Een vriend van me zegt dat
als je op je hoedenplank 2 vette 6x9" boxen zet met TEVEEL
vermogen je een versterker nodig hebt, maar die heb en
wil ik dus niet (geld enzo).

Concrete vragen: hoeveel Watt RMS en Piek mogen die
hoedenplankspeakers zijn m.b.t. mijn autoradio en GEEN
versterker
en wat voor 'dikte' qua kabel moet ik van voor naar achter
trekken? Iedereen zegt een wat dikkere kabel maar bijv.
bij een audio-shop hebben ze 20 soorten in 10 kleuren.
Zijn die doorzichtige met 'koperen' kern (je kan erdoorheen
kijken) een beetje goed?

Alvast bedankt. Die posting van Wekkel was interessant
om te lezen btw :)

Gelieve niet te roken in mijn kantoorkamer!
Ik ben meer verslaafd aan sex, dan jij aan roken, maar je ziet mij toch ook niet neuken op kantoor?

• Mujo

Mujo

Nee hè?

*schop* FAQ nu ook gelezen, maar gaat meer in op
home-audio dan op car-audio, dus de question remains...
(zie boven) :?

Ik ben meer verslaafd aan sex, dan jij aan roken, maar je ziet mij toch ook niet neuken op kantoor?

• mesothelioom
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-05 09:33
Op dinsdag 13 november 2001 03:05 schreef Mujo het volgende:
*schop* FAQ nu ook gelezen, maar gaat meer in op
home-audio dan op car-audio, dus de question remains...
(zie boven) :?
lees ook de faq over "RMS vermogens" maar eens,daar wordt wel eea duidelijk >:) .
je hoort hier ineens niemand meer over vermogen weerstand(impedantie) ingestuurde spanning en THD :?

there's no substitute for cubic inches : 472 cu cadillac

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Als niet wetenschappelijk verantwoord, maar wel snel leesbaar kan je van het volgende uitgaan:

1. Met een kleine versterker kan je grote speakers prima opblazen.

Ik ga liever van een 'te sterke' versterker uit, dan van 'grote speakers'. Een krachtige versterker kan je speakers goed voorzien van lekker clean signaal, ook op hoge volumes. Zet je 'm te hard, dan kan je het bereiken van de mechanische grens van de speaker prima horen en net onder die grens gaan zitten. Als je een 'kleine' versterker hebt, kan het best zo zijn, dat je speaker meer aankan, maar je versterker niet meer kan leveren. De versterker gaat dan de signaalgolven aftoppen (clippen), waar een speaker niet goed tegen kan. Dit clippen hoor je pas als er al stevig geclipt wordt. Het kan dus zo zijn dat je onhoorbaar je versterker laat clippen en je speakers dus aan het barbecuen bent. Ergo: mechanische grens is makkelijker te horen dan het clippen van je versterker. Lijdend voorwerp is dus het vermogen van je versterker. Wat je speakers allemaal aankunnen is dus in deze binnen zekere grenzen niet echt interessant.

2. Grote speakers kunnen misschien prima aan een kleine versterker.
Wat telt is de werkingsgraad van de speaker. Indien je met 1 watt input een aardig geluidsniveau uit je speaker kan halen, kan je een grote speaker prima aansturen met een kleine versterker. Wel is het gezien bovenstaande oppassen voor het clippen van de versterker als je gaat blazen, hou een zekere marge.. 6x9 gaan dus over het algemeen prima aan een autoradioversterker, daar de werkingsgraad van dergelijke speakers meestal op een normaal niveau ligt.

3. 4x20 Watt RMS uit een (normale) autoradioversterker. Da's Bull.. Als het een IC-versterker is (wat de meeste autoradioversterkers op het moment zijn), komt er gewoon niet meer dan 4x13 Watt rms uit. Hoger is theoretisch niet mogelijk. Misschien dat de waarden wat opgepoetst kunnen worden, door de voeding van een dergelijke versterker wat te verstevigen, maar 4x13 blijft het voor een IC-versterker (Of ik moet wat over het hoofd gezien hebben).

4. De dikte van de kabel naar je speakers moet voldoende zijn.
Dat betekent, dat je niet met 20 mm2 draad hoeft te werken, maar ook niet met draad van haardikte. Neem een normaal 220v snoer in gedachte (die harde koperen) en probeer daar 4x naakte strengen gebundeld van voor te stellen. Dat is ongeveer de dikte, waar het allemaal wel goedkomt. Dikker mag ook, maar met dunner kan je alleen maar meer vermogen verliezen.

Kortom, niet teveel zorgen maken, aansluiten op je autoradion die hap en rammen maar.

Voor technische referentie en echte waarheid verwijs ik je graag naar de FAQ (die ik zelf niet had kunnen bedenken..).

• Mujo

Mujo

Nee hè?

Hoop info :)

Nou, om een en ander even te verduidelijken:

Afbeeldingslocatie: http://www.mujo.f2s.com/cables.jpg
Dit is het plaatje wat ongeveer aangeeft hoe dik de
kabeltjes zijn van 1) zoals die nu in me Suzuki Swift zitten, zowel voor
als achter (vrij dun dus), 2) Dikte van
ISO-kabel en 3) dikte van kabeltjes die bij front-speakers
zaten toen ik die kocht.

Zoals je kunt zien zijn die draadjes die standaard in die
Swift liggen (1) niet zo bijster dik. Moet ik deze nou
vervangen door dikkere zeg jij??

Even nog de specificaties van de autoradio/cdspeler
en de front-speakers (achter moet ik dus nog kopen),
kzat te denken aan 6x9" rond 140-180Watt, maar vermogen
en impedantie moet ik nog even opzoeken:

Radio/cdspeler:

Input sensitivity/Impedance: 0,8 microVolt / 75 Ohm
Music / Nominal: 4x40 / 4x20 (staat er echt..nominaal :?)
Maximum 4Ohms Loudspeakers: 4 (twee front en twee rear dus)

2-weg coaxiaal boxjes Voor:

Maximaal ingangsvermogen: 80Watt
Nominaal uitgangsvrmogen 25Watt
Impedantie: 4 Ohm
Gevoeligheid 88 dB/W/m
Frequentiebereik: 45-22.000 Hz

Gaat dus allemaal aardig, boxjes voor zijn ingebouwd
en geven een redelijk geluid, wat je mag verwachten van
twee van zulke kleine boxjes. Achter (hoedenplank) heb ik
dus nog niks, maar kben een beetje afgeschrikt door die
vele KleineVersterker -> Grote boxen en ZwareVersterker -> Kleine boxen-verhalen... :)

Als ik nou twee 6x9" hoedenplankspeakers moet
kopen ZONDER versterker (dus gewoon 2xRear) hoeveel
Watt/Ohm/Impedantie mogen deze dan Maximaal/Minimaal zijn?

Oh ja... en de tweede vraag is of ik die dunne draadjes
die er nu liggen tot aan me achterste wielkappen gewoon
kan 'verlengen' naar de hoedenplank of dat dat hele stuk
vanaf de radio naar de hoedenplank opnieuw getrokken moet
worden met een dikkere kabel? En zo ja, wat voor kabel
merk/type raden jullie me aan?

Zo...we kunnen weer even verder :)

Pagina: 1