HD op zijn kop monteren,,, slecht voor de HD ?

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild pigeon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-10 14:23
Hey allemaal,

Ik wil een Koolance kast met HD cooler gaan kopen en met die HD wil ik dan 2HD's gaan coolen (zie: http://www.koolance.com/products/pc2/hdd/hd3_large.jpg voor een pic van 2 water gekoelde hd's)
Maar nou vraag ik mij af of het op zijn kop monteren van een HD (in mijn geval een U160 scsi maxtor atlas 10K III 37gig)niet slecht voor de HD is ?

Iemand een opinie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bomberman
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-09 02:37
Zover ik weet maakt dat echt helemaal niks uit. Platters worden tenslotte ook aan twee kanten beschreven dus als je de drive omdraait maakt dat voor de koppen niks uit. Op z'n zijkant kan ook ..

Ik kan het natuurlijk mis hebben ...

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild pigeon
you've got a point there :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klovan
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-10 13:42
Stuur is een meeltje naar de fabrikant van de Harde schijf, zij weten waarschijnlijk het beste wat je wel en niet met je HD mag/kan doen! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pelican
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

pelican

Zipdrive mag je ook gewoon op z'n kant zetten, desktops zie je ook wel eens als tower opgesteld en andersom, daarbij is de hardeschijf ook 90 graden gedraaid. M'n notebook werkt ook gewoon ok, op z'n kop. M'n discman werkt ook in alle posities. Hardeschijven zet ik als ik m effe ergens mee naar toe neem ook nooit helemaal op z'n plek in een computer, maar hangt vaak vertikaal aan de kabel/op een doosje. Hieruit concludeer ik voor mezelf dat een hardeschijf het ook op z'n kop goed doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zijn al een paar topics over geweest

lees :

[topic=11743/1/25]
[topic=79716/1/25]

suc6

edit : foutjes gewijzigd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fatamorgana
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-07 01:24

Fatamorgana

Fietsen is gezond.

Ik heb HD's op alle manieren in een PC gehad en dat werkt uitstekend, nooit problemen mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Als ik dat plaatje bekijk dan lijkt het me dat die schijven verkeerd om zitten, ze zitten namelijk met de componenten kant tegen het waterblok |:(

Die kant word dus helemaal niet warm en het kan ook nog eens korsluiting veroorzaken als het waterblok in aanraking komt met de IC's, ik zou dus eerder de bovenkant tegen het waterblok aan monteren omdat die wel lekker warm word :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Op de kop monteren is helemaal niet schadelijk. Hij kan wel lichtelijk inslijten, waardoor je pas een crash krijgt als je ze na jaren trouwe dienst weer besluit recht te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild pigeon
ok, iedereen bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Removable hdd's hebben het nog veel zwaarder, en dan nog gaan ze niet zo gauw kapot...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocky
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 26-11-2021

Rocky

Remember Gina

Even in het kader van dit topic: ik heb een WD die regelmatig vastloopt op het moment dat deze gewoon geplaatst is,je hoort dan een soort van klik net of deze tot rust komt en is dan niet meer aan te spreken, plaats ik deze nu op z'n zijkant dan heb ik nooit geen problemen met deze schijf. :? :?

PocketGear3025[MS2003] Acer Travelmate 234LC WindowsXP![ Systeem: AMD Athlon1.4][INTEL PIII 400 e.d][AMD Duron 800][AMDk6-300][Hp laptop voor de vrouw] en wifi in de house!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op donderdag 04 oktober 2001 19:47 schreef _JGC_ het volgende:
Op de kop monteren is helemaal niet schadelijk. Hij kan wel lichtelijk inslijten, waardoor je pas een crash krijgt als je ze na jaren trouwe dienst weer besluit recht te hangen.
Lichtelijk inslijten.....???????????
Heb je misschieleen linkje of een verklarinkje voor die bewering? Echt nog nooit van gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-10 07:40
Dirk: da's een standaard probleem met alle mechanische lagers (wellicht dat de vloeistoflagers zoals Seagate die (in een aantal modellen?) gebruikt daar geen last meer van hebben). Lagers slijten. Draai je dan opeens de belasting om, dan kan dat nadelige gevolgen hebben voor de loop, wat nadelig is voor de HD.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hellep mij dan ff,
Voor zover ik weel zijn lagers symmetrische dingen die op zijn kop dus hetzelfde reageren als op zijn niet kop. Daarmee zou ik seggen dat scheve an zijkant montage veel linger zijn betreffende lager slijtage. Daarvan weet ik echter wel dat het van meerdere fabrikanten gewoon "mag"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Volgens mij gebruikt nu elke normale disk vloeibare lagers en is dit niet meer van toepassing nee. Met mechanische lagers zit er wel een kern van waarheid in. Ik heb het een aantal jaren terug gelezen, toen idd nog de vloeibare lagers uitgevonden moesten worden.

BTW: Misschien is het wel beter om je IBM 75 of 60 serie disk op de kop te hangen. Iemand ff testen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNETTER2000
  • Laatst online: 29-01-2024

KNETTER2000

*zucht*

Hd op zijn kop, op zijn kant of whatever maakt niks uit..

De koppen worden niet door de zwaartekracht beinvledt en het mecahnisme(eigenlijk geen mechanisch iets) is ook niet onderhevig aan de zwaartekracht. koppen zweven op een door de rotatie van de schijf opgewekt luchtkussen en de koppen zelf worden door magnetisme heen en weer gestuwd.

Mits het ding goed vastzit kan ie in elke stand weorden gemonteerd.

Heb al een hoop systemen gezien en door de handen laten gaan met HD's die plat op de langekant op de korte kant alles waren gemonteerd.. zolang ie maar goed vatzit...

Dell systemen bijv.. hadden een tijd aan de voorkant o pde korte zijkant omhoog een harde schijf gemonteerd.. niks aand ehand. Compaq heeft een tijd in de desktops da harde schijf op de lange zijkant gemonteerd,
Sommige compaq/IBM servers hebben hot swappable raid configs met schijven die op de lange zijkant zijn gemonteerd.. en in DIE servers zitten ook de mooie SCSI harddisk 10K etc...

Real programmers program by whistling down the "MIC IN" port of a ZX80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-10 11:48

Twarp

just grin...

Hang ze op zoals je wilt maar beweging tijdens draaien is en stuk schadelijker, al zal je daar ook niet zo snel last van hebben. HD's kunnen veel hebben.

Meh ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNETTER2000

KNETTER2000

*zucht*

Op donderdag 04 oktober 2001 19:47 schreef _JGC_ het volgende:
Inslijten van een HD?????
Als je doelt op de koppen.. die hebben niet eens fysiek contact met de schijf als ie aan het draaien is. en als er fysiek contact is dan liggen de koppen met hun houders op de landing Zone van de disk.(als ie uitstaat dan he :) ) OF er is een vette headcrash....
Lagers slijten niet in, alleen als er inperfecties op de lagers zelf zijn....

Dus wat moet er inslijten dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNETTER2000

KNETTER2000

*zucht*

Op vrijdag 05 oktober 2001 10:06 schreef _JGC_ het volgende:
Volgens mij gebruikt nu elke normale disk vloeibare lagers en is dit niet meer van toepassing nee. Met mechanische lagers zit er wel een kern van waarheid in. Ik heb het een aantal jaren terug gelezen, toen idd nog de vloeibare lagers uitgevonden moesten worden.
Vloeibare lagers? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op vrijdag 05 oktober 2001 10:21 schreef KNETTER2000 het volgende:

[..]

Vloeibare lagers? :?
Seagate Barracuda IV. Waarom denk je dattie zo extreem stil is. :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-09 12:50
Op zijn kop (of elke positie) monteren maakt idd niet. Je moet echter niet na een half jaar goed gebruik opeens besluiten om de hd anders te monteren. Dit vergroot het risico op een headcrash. Waarom? Ze slijten idd in. Hoe ze precies inslijten weet ik niet, maar ik denk dat het iets te maken heeft met inkrimpen/uitzetten van het metaal door de warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op vrijdag 05 oktober 2001 11:51 schreef FlamerX het volgende:
Op zijn kop (of elke positie) monteren maakt idd niet. Je moet echter niet na een half jaar goed gebruik opeens besluiten om de hd anders te monteren. Dit vergroot het risico op een headcrash. Waarom? Ze slijten idd in. Hoe ze precies inslijten weet ik niet, maar ik denk dat het iets te maken heeft met inkrimpen/uitzetten van het metaal door de warmte.
Headcrash gebeurt wanneer je je drive (met of zonder comp eromheen) laat flikkeren waardoor de koppen in je platters slaan (headslaps). Als je dat met een draaiende drive doet heb je meteen schade. Als je dat met een stilstaande drive drive doet kan het nog weken duren voorlosgekomen particles uit je parking zone eens lekker tussen platters en koppen terecht komen. Dat is headcrash. Mishandele met headslaps is ooknog steeds de nummer 1 van defecte schijven die ik hier op werk terugkrijg.
Wat dus zonet in deze thread al gezegd is: Koppen vliegen. Hoe de ophanging van je HD dus door verandering positionering headcrash zou kunnen veroorzaken weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild pigeon
Het antwoord van maxtor:

At 10/05/2001 02:47 PM Maxtor wrote - The only way a drive cannot be mounted is straight up and down. It can be mounted on it's side or flat.

Dus dat is duidelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
  • Laatst online: 05-10 00:10
Op vrijdag 05 oktober 2001 11:51 schreef FlamerX het volgende:
Precies!!!

Eindelijk het goede antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
  • Laatst online: 05-10 00:10
Op donderdag 04 oktober 2001 18:07 schreef Bierkameel het volgende:
Als ik dat plaatje bekijk dan lijkt het me dat die schijven verkeerd om zitten, ze zitten namelijk met de componenten kant tegen het waterblok |:(

Die kant word dus helemaal niet warm en het kan ook nog eens korsluiting veroorzaken als het waterblok in aanraking komt met de IC's, ik zou dus eerder de bovenkant tegen het waterblok aan monteren omdat die wel lekker warm word :)
Sorry hoor maar het zijn die IC's die ECHT heet worden!

De warmte van de schijf zelf is gewoon bedrijfstemperatuur.
bij SCSI schijven moet (voor zover ik weet) het hele ding goed gekoeld worden omdat deze vaak 10k of meer toeren draaien.
Pagina: 1