Toon posts:

Probleem met HD, BIOS etc.

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm ja ik snap er echt geen hol meer van...zal proberen zo goed mogelijk uit te leggen:
Het begon dus gister, ik wou ff een 2de netwerkkaart in mn computer stoppen maar er was dus een probleem met mn IRQ instellingen ofzo.
Nadat ik hem in het 3de slot geprobeerde slot eindelijk voorbij de Verifying DMI Pool Data kreeg (hij gaf bij de andere slotten steeds aan dat hij mn hd niet kon vinden en dat ik een diskette in moest doen) en zelfs voorbij het win me opstartscherm :) bleef hij hierna toch hangen.
Na 10 minuten gewacht te hebben restarte ik de computer met nog steeds de netwerkkaart in hetzelfde slot waar hij het daarvoor dus half deed.
Maar nee hoor hij kwam weer niet voorbij de Verifying DMI Pool Data...weer vroeg de computer om een diskette omdat hij de hd niet kon vinden.
De Netwerkkaart er weer uit gehaald (want zonder de netwerkkaart gaf hij geen problems) maar ook nu gaf hij weer dezelfde error :(
Toen maar in het bios gekeken maar kon daar verder niks vinden, en maar geprobeerd om met de standaard bios instellingen (restore dus) de computer werkende te krijgen.
Nee, weer dezelfde error.
Na nog tijdje geprutst te hebben met bios en met bootdisk (wat wel werkte natuurlijk) uiteindelijk maar geprobeerd de hd te formatteren.
Het formatteren ging wel goed alleen als hij naar de 100% ging dan gaf hij error: Kan Boot niet schrijven.
Na 3x geformatteerd te hebben had ik dit dus ook wel bekeken.
Toen maar geprobeerd Win ME en Windows 2000 erop te zetten.
Bij Windows 2000 had ik de 4 opstartdiskettes netjes gemaakt maar steeds bij de 2de diskette gaf hij weer een error dat er een file miste of stuk was (steeds weer een andere file)
Heb het op verschillende diskettes geprobeerd, maar elke keer geen suc6.
Win ME starte wel goed op met de diskette maar na tijdens het controleren van de HD kwam deze error: Gegevensfout bij schrijven van FAT ingang voor cluster 0.
Setup afgebroken.
Toen maar het bios geflasht met de nieuwste versie van de KT7A (Heb alles pcies zo gedaan als op een professionele site werd uitgelegd)
Hier kan ik dus bijna geen fout gemaakt hebben.
Had de comp met Dr. DOS ofzo opgestart zodat hij clean werd gestart en toen de flash uitgevoerd.
Na de reboot zag ik dat de nieuwe bios versie erop stond.
Maar nog steeds gaf de computer dezelfde errors, dus eerst weer de bios standaard ingesteld.
Alle dingen die ik met het oude bios had geprobeerd weer allemaal opnieuw gedaan (format, win ME, win 2000 etc.)
En toen.....dacht ik laat ik mn probleem hier eens voorleggen, vast wel iemand die me kan helpen.
Zelf denk ik sterk aan een kaduke HD maar waar dat dan ineens door zou komen :?
Heb verder nog nooit een probleem met dat ding gehad en hij is iets van 3jaar oud.
Win 2000 gewoon van de cd starten wou ook niet want dan zei hij: This program cannot be run under DOS. (= logisch)
Tsja, ik hoop dus dat iemand me hier kan helpen.

Thnx alvast....

Verwijderd

Klinkt idd. als weer zo'n fijn probleem...

En kan natuurlijk aan van alles liggen, alleen niet aan de software, aangezien het probleem daarvoor al begint.

Dus gaan we het zoeken in de hardware....

Komen er bij mij zo snel 3 opties naar boven:

1) HD = kaduuk (geloof mij, dat kan ineens zomaar uit het niets gebeuren)
2) Mobo = naar de klote (Ook dit kan zomaar uit het niets gebeuren)
3) Geheugen = brak (JAja, je raad het al ;) )

Makkelijkste oplossing is uit proberen. Bel een vriend op en ros zijn troep in jouw computer en vogel uit of het aan 1 (of meer ... :? ) van deze onderdelen ligt. Heb je geen vrienden ;), wandel dan de plaatselijke hardware boer binnen en laat die het voor je uitproberen.

Ligt het hier niet aan, dan heb ik in ieder geval mijn best gedaan!

• Jeldert
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Partitioneer je hd anders eens opnieuw.

Juist

Verwijderd

Topicstarter
Was toch al toe een nieuwe hd vond ik zelf.
Lijkt het nu waarschijnlijk dus hoog tijd voor ;)
Hopelijk is het probleem dan opgelost..

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-08 15:44
Wat d8 je van om eens je bios te updaten ?

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 05 oktober 2001 17:53 schreef RS_003 het volgende:
Wat d8 je van om eens je bios te updaten ?
Wat dacht jij ervan om eens even goed mijn topic door te lezen voordat je reageert |:(
toch bedankt ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben al weer een heel stuk verder, gelukkig.
Heb zonet ff wat gepruts en heb nu eindelijk de hd geformatteerd.
Elke x als ik een proggie opstarte (win me setup of whatever) en dan weer terug ging naar de hd, dan kon ik helemaal nix meer bekijken op de hd.
Je zag dan alleen maar vreemde tekens enz.
Restarte ik dan was alles weer ok.
Ben nu bezig om windows 2000 erop te zetten.
Hopelijk lukt dat....allemaal iig bedankt.
Ff kijken hoe het afloopt.

Verwijderd

Topicstarter
Bleuch !!!!!!!!!!!!!
Hmmmmm heb virus in mn root geloof ik zo...
Heb nieuwe hd gekocht (barracuda IV seagate 40gb 7200rpm) ding geformatteerd.
Duurt laaaaang :(
maar ok, daarna de windows 2000 opstartdiskettes opnieuw gemaakt.
Netjes stuk voor stuk erin gedaan.
Met de nieuwe hd de 1ste x dat ze het allemaal deden (op de oude hd gaf ie steeds error)
Dus ik dacht, YES hij doet het weer.
Ok, stauwde cd van win 2000 erin en voila daar kwamen de 1ste errors alweer binnen.
Vastloper, restart gemaakt.
Geprutst met win 98 win me alles.
Constant weer errors.
Toen hier ff bij de search rondgekeken.
fdisk /mbr gedaan nar formatteren van de hd (met een cleane opstartdiskette opgestart).
Heb geprobeert met mcafee virusscanner maar die gaf steeds aan dat ie c: niet kon lezen.
Iemand die betere virusscanner weet ofzo ?
Ik ben er nu echt #$^(** ziek van.
Ik weet dat virus mn eigen schuld is maar ik doe (volgens mij) nooit domme dingen zoals attachments openen ofzo.
Tsja, voortaan toch maar betere virusscanner gebruiken die up to date is.
Dan maar zo leren..........

Verwijderd

Topicstarter
niemand die me kan helpen ?

Verwijderd

Ik weet niet welke BIOS je geflashed hebt, op dit moment raad ik echt de 3R versie aan, niet de 4A. En na het flashen raad ik ook aan om in de BIOS eerst de 'Safe Defaults' te laden, hij springt anders vanzelf naar de 'Bios deafults', de geoptimaliseerde waardes die wat problemen geven.

Daarna nog bij 'Advanced Chipset' de 'AGPx4' en 'PCI Busmaster zero waitstate' op disabled zetten.
(Je kunt later wel weer gaan Tweaken als de boel stabiel is)

Dat zou toch beter moeten gaan.

Nog wel een puntje, PCI-slot 2 en 3 delen een IRQ, net zoals de AGP en PCI-1. Soms moet je dus een kaarten dans uitvoeren om dat te veranderen. Je kunt zien wat de hardware doet door een niet bootable floppy in de drive te doen, de PC stopt dan tijdens het booten met een lijstje uitgedeelde IRQ's.
(Hardware matig op de print, dat kun je niet op een andere manier veranderen dan door met kaarten te goochelen...)

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 19-08 13:13
Zoals al eerder vermeld:

-Slechts één reepje geheugen gebruiken.
-Alles los/eruit behalve videokaart en schijf.
-Videokaart goed aandrukken.
-(stof)Zuig je kast/voeding eens helemaal uit.

Wacht eens even:

Je hebt een OUD systeem met een nieuwe (grote/snelle) schijf, toch? Weet je wel zeker dat jouw MoBo die schijf wel goed aan kan spreken?

Verwijderd

Op zaterdag 13 oktober 2001 12:12 schreef zetje01 het volgende:
*knip*
Wacht eens even:

Je hebt een OUD systeem met een nieuwe (grote/snelle) schijf, toch? Weet je wel zeker dat jouw MoBo die schijf wel goed aan kan spreken?
Een Abit KT7A zou ik nog niet echt als 'oud' bestempelen hoor.... :+

Verwijderd

Topicstarter
whehe oud ? ehm ja.. ;)
Maar het probleem is al opgelost, lag aan de 2de netwerkkaart.
Daardoor gaf de computer echt de vreemdste errors (zoals ik hierboven al beschreven heb)
Win ME nu er ff opgezet, maar doe ff een 11gb hd erbij en daar win 2000 op dan.
Thnx iig allemaal zal nu weer ff verder alles erop zetten 8-)

• zetje01
Een Abit KT7A zou ik nog niet echt als 'oud' bestempelen hoor....
Geen idee, ik ken niet alle typenummers uit mijn hoofd.
Sterker nog: Ik heb er niet op gelet...
Dat hoefde ook niet want de topicstarter zei toch zelf dat het systeem al zo'n 3 jaar draaide:
Heb verder nog nooit een probleem met dat ding gehad en hij is iets van 3jaar oud.
Dus dan kan je gaan denken aan compatibiliteits-issues, toch?

Verwijderd

Op zaterdag 13 oktober 2001 14:09 schreef zetje01 het volgende:

[..]

Geen idee, ik ken niet alle typenummers uit mijn hoofd.
Sterker nog: Ik heb er niet op gelet...
Dat hoefde ook niet want de topicstarter zei toch zelf dat het systeem al zo'n 3 jaar draaide:
[..]

Dus dan kan je gaan denken aan compatibiliteits-issues, toch?
Ik zeg ook niet dat je slecht bent . .. ;)
Gewoon over het hoofd gezien, dat ken voorkomen heh.

Maar we zijn blij dat 0Geasto0's systeem weer een beetje wil. Wat was nu precies het probleem eigenlijk met die netwerkkaart ??
(*Nieuwsgierige mode*)

Verwijderd

Topicstarter
Dat van die 3 jaar was dus alleen de HD :)
Tsja, ik denk een IRQ conflict, anders zou ik het echt niet weten...zit nu lekker weer op mn eigen computer te typen :Y)
Maar toch die vanmn vader is ook wel lekker, 17" plat scherm + athlon 1400....hmm

• zetje01
Okay Hooi, np bud! :)

0Geasto0: Gezien de errors die jij krijgt denk ik niet aan een IRQ-conflict, eerder aan een oude netwerkkaart die krassen heeft opgelopen en misschien wel ergens kortsluiting maakt...

Verwijderd

Topicstarter
Het was een nieuwe netwerkkaart, maar misschien was ie wel stuk aangekomen ofzo.
Pagina: 1