Idee: Tweakers kunnen stemmen/punten krijgen

Pagina: 1
Acties:

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-11 12:59

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Idee: Tweakers kunnen stemmen/punten krijgen

Nou is jullie eerste vraag natuurlijk waarom? Ik zal dat aan de hand van een voorbeeld proberen uit te leggen:

Stel: Er is iemand die een probleem heeft en dan het maar even vraag op GoT, in de volksmond noemen we dit verschijnsel 'newbie'. Daar heb ik op zich niet zoveel problemen mee maar ik heb zo'n idee dat sommige mensen gewoon hiero 'ff' een account aanmaken en dan wat babbelen en dan hiero niks meer posten, ik weet niet wat er met niet-actieve accounts gebeurd, maar ik neem aan dat die na een jaar (ofzo) verwijdered worden.

Je kan hier op GoT niet meteen zien of iemand veel ervaring heeft of niet. Als we nu iedereen gaan 'klasseren'. dat werkt dan zo: Stel dat GoT 10.000 gebruikers heeft (natuurlijk meer!), dan deel je dat door 10 om zo wat lagere getallen te krijgen. Het maximum punten is dan 1000.

Stel, het hoogste aantal posts is 500 dan komt die op plek 1000 te staan, iemand die 499 posts heeft op plek 999 als er twee mensen zijn die 200 posts hebben dan staan die op de zelfde plek.

Er dit een misschien iewat ingewikkelde formule achter maar voelen jullie er wat voor? Op deze manniet hang je dus het aantal posts aan een index-cijfer, om zo het 'postsing-coöficiënt' (ofzo) aan te geven. Je kan dan zien aan dat getal hoeveel invloed die persoon op GoT heeft en of je een redelijk antwoord kan verwachten. Dit werkt misschien een beetje hetzelfde als het 'junior, senior members-systeem'. Alleen dan een index cijver, idee? Ik wil wel de code schijven. Het is natuurlijk niet de bedoeling om dit elke keer te gaan berekenen als de pagina wordt geladen, maar bijvoorbeeld s'nachts.

Graag reacties.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-11 16:08
Hmm.. Lijkt me niet zo'n goed idee..

Je gaat dan mensen namelijk beoordelen op het aantal posts dat ze hebben, en dat zegt natuurlijk helemaal niks over de ervaring of kennis die diegene heeft..

Wat je bovendien dan zou krijgen is dat veel mensen nutteloze, of ongefundeerde antwoorden gaan geven, om die status maar op te krikken..

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:11

Crazy D

I think we should take a look.

Dan weet je nog steeds niks over het nivo. Alles wat iets met postcounts doet is in dat opzicht zinloos, omdat 1 zinnige reply nuttiger is dan 20 zinloze (hmm da's een paar keer in 1 zin hetzelfde zeggen toch :? :)). Dan zou je eerder kunnen denken aan een beoordelingssysteem zoals op t.net alleen loop je daarmee denk ik je doel van een forum voorbij.

Exact expert nodig?

• Mior
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:14
Ja precies.

Lijkt mij ook niet zo'n goed idee. Denk aan het fenomeen Junior Member toen er nog ubb gedraait werd.

• Redlum
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-09 20:46
Lijkt me ook niks.

Verwijderd

zoiets als dit dus. Aardig plan alleen de lui die vrij hoog staan zijn meestal (uiteraard niet allemaal) well ergmmzzz huiskamer lui en daar komt zelden een zinnig woord uit..

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-02 14:45

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Een karma systeem op GoT zou ik wel tof vinden, daar heb je alleen maar voordeel van.. immers, om karma te verdienen moet je nuttige posts plaatsen.

• Hoicks
  • Laatst online: 02-12 17:40

Hoicks

Techno!

Het zou in mijn ogen wel een leuk systeem zijn als andere users jouw posts een cijfer kunnen geven, zoals nu bijvoorbeeld als op t.net gebeurt. Op deze manier kun je goed zien wat bijvoorbeeld inzichtvol is, en het voorkomt dat mensen bijvoorbeeld opmerkingen gaan plaatsen die geen goede oplossing aandragen. Zo kan de topic starter zien wie wat goed heeft.

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Op donderdag 04 oktober 2001 17:22 schreef RickJansen het volgende:
Een karma systeem op GoT zou ik wel tof vinden, daar heb je alleen maar voordeel van.. immers, om karma te verdienen moet je nuttige posts plaatsen.
totaal mee eens.

39

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:32

GaMeOvEr

Is een hork.

Op donderdag 04 oktober 2001 17:32 schreef Hoicks het volgende:
Het zou in mijn ogen wel een leuke systeem zijn als andere users jouw poste en cijfer kunnen geven, zoals nu bijvoorbeeld als op t.net gebeurt.
Ja, en dat het dan net zo k*t loopt als het nu op T.net gebeurd...

Aannames zijn fataal.

• Hoicks

Hoicks

Techno!

Op donderdag 04 oktober 2001 17:34 schreef GaMeOvEr het volgende:

[..]

Ja, en dat het dan net zo k*t loopt als het nu op T.net gebeurd...
Loopt dat kut dan? Ik dacht dat het een prima systeem was?

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-11 12:59

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Ik geef jullie gelijk, ik heb eerst zitten denken aan stemmen, iemand een goed topic? Geef hem een stem!

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• Hoicks

Hoicks

Techno!

Op donderdag 04 oktober 2001 17:41 schreef laupro het volgende:
Ik geef jullie gelijk, ik heb eerst zitten denken aan stemmen, iemand een goed topic? Geef hem een stem!
Niet alleen de topic starter... Het gaat om de posters vooral. Als hij een goed topic opent verdient tie z'n sporen wel met z'n posts in z'n topic :)

Bovendien krijg je als je topics gaat keuren een verzameling neptopics...en wat is een goed topic? een vraag over win311?

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-12 22:16

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Een forum IS niet om in te rangschikken. Heel simpel. Als er op GoT een rating-achting systeem komt ben ik weg (daar wordt niet echt rekening mee gehouden :P).

Leuk bedacht (is btw al wel een keer of wat langsgekomen) maar totaal nutteloos imho.

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Op donderdag 04 oktober 2001 17:36 schreef Hoicks het volgende:

[..]

Loopt dat kut dan? Ik dacht dat het een prima systeem was?
De gedachte achter het systeem is inderdaad prima, alleen in de praktijk werkt het niet.

(De meest onzinnige dingen krijgen hoge waarderingen, je kunt dik scoren met open deuren, zelf met foute info met een groot verhaal eromheen scoor je....)

Dit systeem werkt alleen maar als je "die-hards" hebt, die de juiste info de juiste punten kunnen geven. Voor de mods (als ze al genoeg kennis hebben.) is dit onbegonnen werk.

Aannames zijn fataal.

• Hoicks

Hoicks

Techno!

Op donderdag 04 oktober 2001 17:46 schreef IceStorm het volgende:
Een forum IS niet om in te rangschikken. Heel simpel. Als er op GoT een rating-achting systeem komt ben ik weg (daar wordt niet echt rekening mee gehouden :P).

Leuk bedacht (is btw al wel een keer of wat langsgekomen) maar totaal nutteloos imho.
Je kunt door de reacties te keuren wel een behoorlijke indruk krijgen wie je nou het meest en het best op weg helpt, vooral als je nog geen kaas hebt gegeten van hetgene waarover je een topic opende.

• Hoicks

Hoicks

Techno!

Op donderdag 04 oktober 2001 17:47 schreef GaMeOvEr het volgende:

[..]

De gedachte achter het systeem is inderdaad prima, alleen in de praktijk werkt het niet.

(De meest onzinnige dingen krijgen hoge waarderingen, je kunt dik scoren met open deuren, zelf met foute info met een groot verhaal eromheen scoor je....)

Dit systeem werkt alleen maar als je "die-hards" hebt, die de juiste info de juiste punten kunnen geven. Voor de mods (als ze al genoeg kennis hebben.) is dit onbegonnen werk.
Hmmz... da's wel waar. En als nou de topic starter de replyers een cijfer mag geven over wie de beste info verschafte?

Stel ik heb een vraag over:"waarom is mijn hd zo traag?" en open hierom een topic, hierin reageren de volgende personen:

a zegt: Nieuwe hd kopen
b zegt: Heb je dma wel aangezet
c zegt: kabels wel goed geplugged?
d zegt blaat

Zou ik (als het idd de dma was) Persoon B een 5 geven.(op een schaal van 1/5 en de anderen eventueel lagere scores. en persoon D een *.

hiermee kun je bijvoorbeeld uit de databeest rukken dat de mensen met een * een boel onzin posten, deze posts bekijken en vandaar uit een oordeel vellen. eventueel alleen voor de mods inzichtelijk.

Verwijderd

Werkt ook niet, topic starter stelt z'n vraag omdat ie geen kennis van zaken heeft, hoe kan ie dan beoordelen wat het beste antwoord is? :?

• Hoicks

Hoicks

Techno!

Op donderdag 04 oktober 2001 17:56 schreef Yarvieh het volgende:
Werkt ook niet, topic starter stelt z'n vraag omdat ie geen kennis van zaken heeft, hoe kan ie dan beoordelen wat het beste antwoord is? :?
Omdat z'n probleem is opgelost? en iemand die oplossing heeft aangedragen?

Verwijderd

Op donderdag 04 oktober 2001 17:59 schreef Hoicks het volgende:
Omdat z'n probleem is opgelost? en iemand die oplossing heeft aangedragen?
Z'n probleem is opgelost omdat iemand zei "use the search eikel dit is al 900.000x langs geweest, hier is 'n link naar 'n oud topic" denk niet dat de oplosser veel punten krijgt dan? :)

• Hoicks

Hoicks

Techno!

Op donderdag 04 oktober 2001 18:01 schreef Yarvieh het volgende:

[..]

Z'n probleem is opgelost omdat iemand zei "use the search eikel dit is al 900.000x langs geweest, hier is 'n link naar 'n oud topic" denk niet dat de oplosser veel punten krijgt dan? :)
Hmm nee, maar de search geeft nou eenmaal niet altijd antwoord op jouw specifieke vraag? En als de 'oplosser' het wel kon vinden op (andere) specifiekere search keys vind ik het nog netjes om die persoon een 4 te geven ofzo?

Een * kunnen geven als topic starter voor offtopic/blaat posters (die nog net niet irri genoeg zijn om hem in su te posten, maar wel een aantekeningetje kunnen krijgen zodat de mods inzicht krijgen in hoeveel onzin een user over de totale linie post, en je niet naar su hoeft te lopen om die lamer aan te geven lijkt me in mijn ogen wel makkelijk.

HlPDsk zou dan bijvoorbeeld kunnen zien van: Oh Hoicks post over de totale linie gezien in 40 topics onzin, terwijl ie in 60 topics gereageerd heeft. hmm eens kijken wat voor onzin ie post en hem dan in de gaten houden?

• Beaves
  • Laatst online: 02-12 14:47

Beaves

Usque ad Finem

Op donderdag 04 oktober 2001 17:47 schreef GaMeOvEr het volgende:

[..]

Ben (r) ik het niet mee eens, de meeste reactie's op T.net worden op de juiste waarden gemod en de paar uitschieters worden na vermelding op het TMF gewoon "bijgeschaafd" naar de juiste waarde.

Alleen gaan de meeste mensen die het niet eens zijn hun reactie aanpassen met flames richting de mods i.p.v. een verzoek op TMF. Aangezien wij als mods zulke flames niet echt leuk vinden kan die reactie, ook al is hij nog zo goed, op een "-1 Troll" rekenen.

Het systeem werkt ook goed IMHO, want als je zo'n systeem niet zou gebruiken zouden de nieuws items enorm vervuild raken met trollen en flames.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

• IceStorm
  • Laatst online: 02-12 22:16

IceStorm

This place is GoT-like!!!

En heeft iemand misschien al bedacht hoeveel werk het 'moderaten' van zoveel posts is :)?

• Hoicks

Hoicks

Techno!

Op donderdag 04 oktober 2001 19:33 schreef IceStorm het volgende:
En heeft iemand misschien al bedacht hoeveel werk het 'moderaten' van zoveel posts is :)?
Je gebruikt de topicstarters stemming om te bepalen als een user zich misdraagt de strafmaat misschien?

• WaarAnders
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-07 21:31
Als iedereen die hier wil posten, nou eerst een vragenlijst invult, waar dan uiteindelijk uitkomt hoeveel verstand van zaken je hebt. Als je veel verstand van zaken hebt, krijg je veel punten en anders om.

Die vragenlijst vul je in per onderdeel van GoT. Dus als je veel verstand hebt van Audio, dan krijg je daar veel punten voor en niet voor netwerken, want daar heb je dan geen verstand van bijvoorbeeld.

Eén keer per tijd mag je dan een nieuwe vragenlijst maken en dan kan je weer meer punten krijgen en kan je dus stijgen op de ranglijst van GoT.

Het zal wel wat werk zijn om dit te maken, maar dat is voor jullie wel een uitdaging. Als je meer info wil hoor ik hewt wel.

• Twynn
Op donderdag 04 oktober 2001 19:36 schreef Hoicks het volgende:

[..]

Je gebruikt de topicstarters stemming om te bepalen als een user zich misdraagt de strafmaat misschien?
Hmm.. Lijkt me ook niet echt een oplossing.. Wat dat is ook behoorlijk subjectief.. Niet iedereen heeft dezelfde mening!

Bovendien krijg je dan weer vriendjespolitiek!

Als ik een topic zou starten, en er zou een user in reageren die ik dus niet mag, dan zou ik hem zo een slechte beoordeling kunnen geven..
Lijkt me niet de bedoeling..

Zo'n beoordelingssysteem klinkt heel leuk, maar is jammergenoeg in de praktijk onuitvoerbaar.. Zeker bij 30K aan users!

edit:

Overigens is het ook nog zo dat in de fora waar ik kom, ik prima kan onthouden welke mensen wel verstand van zaken hebben, en nuttige tips geven! En ik denk dat dat wel een beetje voor iedereen geldt!

• Hoicks

Hoicks

Techno!

Op donderdag 04 oktober 2001 19:58 schreef Twynn het volgende:

[..]

Hmm.. Lijkt me ook niet echt een oplossing.. Wat dat is ook behoorlijk subjectief.. Niet iedereen heeft dezelfde mening!

Bovendien krijg je dan weer vriendjespolitiek!

Als ik een topic zou starten, en er zou een user in reageren die ik dus niet mag, dan zou ik hem zo een slechte beoordeling kunnen geven..
Lijkt me niet de bedoeling..

Zo'n beoordelingssysteem klinkt heel leuk, maar is jammergenoeg in de praktijk onuitvoerbaar.. Zeker bij 30K aan users!
Nee, want als de user lame post en de beoordeling is gekeurd door 25 topic starters is ie behoorlijk objectief denk ik.

• Twynn
Op donderdag 04 oktober 2001 20:01 schreef Hoicks het volgende:

[..]

Nee, want als de user lame post en de beoordeling is gekeurd door 10k mensjes is ie behoorlijk objectief denk ik.
En jij denkt dat elke thread gelezen wordt door 10K mensjes??

En denken die ook ongeveer hetzelfde?

Da's dus nu juist het probleem.. (wat zich ook op t.net afspeelt.. Overigens werd daar een oplossing van powermoderator aangedragen.. Maar ook dat lijkt me hier niet echt in te voeren!)

• Hoicks

Hoicks

Techno!

Op donderdag 04 oktober 2001 20:04 schreef Twynn het volgende:

[..]

En jij denkt dat elke thread gelezen wordt door 10K mensjes??

En denken die ook ongeveer hetzelfde?

Da's dus nu juist het probleem.. (wat zich ook op t.net afspeelt.. Overigens werd daar een oplossing van powermoderator aangedragen.. Maar ook dat lijkt me hier niet echt in te voeren!)
Euh zie m'n edit ;)

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Op donderdag 04 oktober 2001 18:17 schreef Beaves een goed onderbouwd verhaal:
Aha, een TMF'er ! (Doe eens alle topics laten zien in TMF en kijk eens wiens naam je dan vaak voorbij ziet komen.... ;) )

Owkee. Je hebt een punt. Streep nu TMF en de Diehard TMF'ers weg. Wat dan ?

Aannames zijn fataal.

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:41

scorpionv

This space for rent

Op donderdag 04 oktober 2001 17:22 schreef RickJansen het volgende:
+1 inzichtvol ;)

Fun while it lasted: World Community Grid!

• Hoicks

Hoicks

Techno!

Ik wacht nog op reacties van meer mensen?

In mijn ogen kan zoiets als dit de kwaliteit van tweakers.net praktisch tot het maximum verhogen.

• Beaves
  • Laatst online: 02-12 14:47

Beaves

Usque ad Finem

Owkee. Je hebt een punt. Streep nu TMF en de Diehard TMF'ers weg. Wat dan ?
Een site met óf alleen maar +4's óf alleen maar -1's.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Op vrijdag 05 oktober 2001 01:26 schreef Beaves het volgende:

[..]

Een site met óf alleen maar +4's óf alleen maar -1's.
Juist. :)

Dat ga je dus op het forum ook krijgen als je er geen "Diehard Bikkels" (c) voor hebt.

En dan wil je helemaal niet weten hoe LA eruit gaat zien, met klachten over onterechte beoordelingen enz....

Aannames zijn fataal.

• wasigh
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

wasigh

wasigh.blogspot.com

van af nu kun je mijn posts beoordelen in mijn sig

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:11

Crazy D

I think we should take a look.

Op vrijdag 05 oktober 2001 09:57 schreef GaMeOvEr het volgende:
En dan wil je helemaal niet weten hoe LA eruit gaat zien, met klachten over onterechte beoordelingen enz....
Hoef je iig niet bang te zijn dat jij zonder werk komt te zitten :P

Maar posts beoordelen... krijg je ook nog het punt, wanneer is iets een goed antwoord. Een hoop mensen vinden het antwoord pas goed als je het rechtstreeks kan copy-pasten... terwijl imho een antwoord juist goed is als je iemand in de juiste richting wijst, uitlegt wat het idee is, maar dat de vraagsteller het wel zelf moet uitwerken.

Een beoordeling op een enkele post zie ik niet zo zitten. Wel zou het tof zijn als er voor het hele topic een indicatie gegegeven kan worden of er een antwoord in staat of niet. Filterd ook lekker makkelijk bij de search de zoekresultaten weg (en geeft een mogelijkheid om bij de search een extra criteria op te geven, "alleen beantwoorde posts laten zien".

Ik denk trouwens dat als je een soort van karma hier zou invoeren dat je karma hoeren krijgt die ook al is een vraag erg utfs zelf zoeken en het antwoord copy-pasten in de hoop daar punten voor te krijgen, of als er al een antwoord staat, het wat uit te breiden/verduidelijken in de hoop dat zij dan de punten krijgen en niet degene die al eerder antwoord had gegegeven. Volgens mij loop je dan een beetje voorbij aan het doel van een forum.

Exact expert nodig?

• Hoicks

Hoicks

Techno!

Op vrijdag 05 oktober 2001 11:07 schreef wasigh het volgende:
van af nu kun je mijn posts beoordelen in mijn sig
Hey! op deze manier kan het ook (on)officieel natuurlijk :)

Mag ik dat scriptje ook? Of word ik nu gebanned voor een script request :P

• Felicia
  • Laatst online: 07:43
Op vrijdag 05 oktober 2001 09:57 schreef
Dat ga je dus op het forum ook krijgen als je er geen "Diehard Bikkels" (c) voor hebt.
* Felicia is ook tmf'er maar dat wist je al :)

Maar je hebt niet persee die bikkels nodig. Je kan mensen dus gewoon een 1 of een 0 geven lijkt mij dan bijvoorbeeld. 1 is nuttig 0 is niet nuttig. 1 is een puntje 0 niet. En zo is het dus heel erg makkelijk en kan je niet iedereen zomaar de schuld geven waarom hij een +4 heb en die andere een -1 :) lekker makkelijk lekker simpel en niemand gaat zitten zeuren dat ie te weinig punten krijgt :)

LA blijft lekker rustig en TMF ook :)

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

• wasigh
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

wasigh

wasigh.blogspot.com

Op vrijdag 05 oktober 2001 18:52 schreef Hoicks het volgende:

[..]

Hey! op deze manier kan het ook (on)officieel natuurlijk :)

Mag ik dat scriptje ook? Of word ik nu gebanned voor een script request :P
van mij mag je het hebben, maar het is nog niet helemaal af :)

• Tim Schuhmacher
  • Laatst online: 02-12 12:55

Tim Schuhmacher

abasios

Ach ik vind het allemaal wel best zo. Je moet het forumbezoek ook niet onnodig ingewikkeld maken.
Dan is de lol er ook gauw af.
Pagina: 1