UTP 100Mbit op isdn wandkastje?

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Arson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08 13:30
Heb een UTP cat 5 kabel aangesloten op 2 oude isdn wandkastjes, op lage snelheid (10Mbit) werkt het. Maar als ik de kabel aansluit op 2 100Mbit kaarten werkt het niet.
Kan dit door de wandkastjes komen(omdat deze van een isdn aansluiting zijn???), of is er gewoon iets fout aan de kabel?
Want met een klein kant en klaar kabeltje werkt het wel.
BVD.

In the beginning there was nothing,and even that exploded!

Verwijderd

Als het echt alleen ISDN kastjes zijn zijn ze maar 4-aderig, UTP heeft 8 adres, vadaar dat je op 10Mbit wel kunt werken. Als maar 2 PC's gebruikt kun je beter een crosskabel leggen, of 2 nieuwe wandcontactdozen kopen, die voor UTP geschikt zijn. Overigens ga jij het verschil tussen 10mbit en 100mbit niet merken hoor! Da's pas te merken op een druk netwerk (+200 PCtjes...)

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-08 21:42
Tuurlijk merk je het verschil wel tussen 10Mbit en 100Mbit. Daar hoef je echt geen 200+ clients voor te hebben. :)

• Jester
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-08 20:17
als je 1 mb per sec over het netwerk trekt, of je doet er 12..
that's a difference (divx streamen :))
en inderdaad merkbaar.

Koop goeie wanddoosjes, want die je nu hebt hebben waarschijnlijk maar 4 draadjes

- hardware always changes.. -

• mjax
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-07 20:20
Op donderdag 04 oktober 2001 16:30 schreef NorthernLightX het volgende:
Als het echt alleen ISDN kastjes zijn zijn ze maar 4-aderig, UTP heeft 8 adres, vadaar dat je op 10Mbit wel kunt werken.
Wat is dit nu weer voor een onzin! Dus omdat het maar 4 aders zijn, werkt het wel op 10 Mbit en niet op 100 Mbit ?!?!

Ethernet over UTP gaat gewoon met 4 aders, hoor! De overige 4 worden niet gebruikt.

Wat wel waar is, is dat ISDN 4 aders gebruikt, maar niet dezelfde als voor ethernet over UTP. Dan gaat het mis. Het kan dus zijn dat die ISDN wandkastjes slechts 4 aders doorverbinden en dan mis je er een paar (ik geloof 2) voor ethernet over UTP.

Hmm, nu ik het verhaal van de topic starter nog eens lees, is het wel vreemd dat het op 10 Mbit wel werkt. Dan worden dus waarschijnlijk alle 8 aders doorverbonden door het kastje, dus ook de 4 goede voor ethernet. Het kan dan nog zijn dat de doorverbinding in het kastje niet afgeschermd genoeg is, waardoor je op 100 Mbit teveel overspraak krijgt. Ik neem aan dat je netwerkkaarten op AutoSense draaien voor de snelheid? Probeer anders de snelheid eens op 100 Mbit te forceren en kijk eens of je er effectief iets op vooruit gaat.

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-08 21:42
Idd, 2e post in de thread bevat relatief veel onzin.

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-08 15:28
UTP gebruikt maar 4 van de 8 aders hoor. Maar waarschijnlijk is de wandcontactdoos iets anders aangesloten.
ISDN gebruikt de middelste 4 aders en utp gebruikt de 1e, 2e, 3e en de 6e ader.

Hail to the king baby!

Verwijderd

Op donderdag 04 oktober 2001 16:39 schreef Jestar het volgende:
als je 1 mb per sec over het netwerk trekt, of je doet er 12..
that's a difference (divx streamen :))
en inderdaad merkbaar.

Koop goeie wanddoosjes, want die je nu hebt hebben waarschijnlijk maar 4 draadjes
Mijn 10mbit heeft geen problemen met divx streamen hoor :P

• Spyro_the_Dragon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04-2013
Idd als ik een iso'tje tussen mijn laptop en m'n vaste pc heen en weer tjoep ben ik altijd wel blij dat ik 100mbit heb....

maargoed on-topic: utp gebruikt 4 aders, onafhankelijk van het feit of iet op 10 of 100 mbit draait (gbit ethernet gebruikt er wel 8). Het komt denk ik door de twist van de kabels in je ISDN wandkast. de twist luister nauwer op 100 mbit als op 10 mbit. ISDN kan zelfs zonder twist, maar 100mbit zeker niet. Dan gaat het signaal de mist in en komt er niets meer door....

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

• Eastern
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-06 22:21
UTP gebruikt iig maar 4 draadjes, je moet alleen niet denken dat die andere 4 er voor noppe in zitten.

4 draadjes = voor het verbinding maken
4 draadjes = voor het overspreken te voorkomen. Aangezien het bij 100mbps een beetje sneller gaat heb je daar sneller last van.

Zie ook bij een 80polige ide kabel. Dat is ook alleen om de overspraak te voorkomen, en niet om te verbinden.

Verwijderd

Ok, nu even hoe 't echt zit.
Voor ethernet over utp worden aders 1, 2, 3 en 6 gebruikt.
Als je zorgt dat 1 & 2 en ook 3 & 6 een pair vormen moet het gewoon werken.
Dus bijvoorbeeld:
draadje 1 - oranje/wit
draadje 2 - oranje
draadje 3 - groen/wit
draadje 6 - groen

De andere vier maken niet zoveel uit.
Vaak wordt de groene draad namelijk als nummertje 4 gebruikt en wordt blauw voor 6 gebruikt. Terwijl dus juist 3&6 een pair moeten vormen.

Of dit allemaal technisch correct is uitgedrukt weet ik niet zeker, maar het heeft bij mij wonderen gedaan.
PC's konden na het herschikken van de draadjes opeens op 100mbps met de switch verbinden en dergelijke ipv. 10mbps.. dus probeer het eens uit.

Succes,

TEO

Verwijderd

Kan wel zijn dat die isdn kastjes de frequentie ( 33 Mhz ) van 100Mbit ethernet niet "aankunnen".
Je kan beter bij een installatiebedrijf ff 2 cat5 wanddozen ophalen.. scheelt een boel problemen.. :)

suc6

• pbregman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-05-2023

pbregman

>:)

Op donderdag 04 oktober 2001 17:12 schreef -=] T_E_O [=- het volgende:
Ok, nu even hoe 't echt zit.
Voor ethernet over utp worden aders 1, 2, 3 en 6 gebruikt.
Als je zorgt dat 1 & 2 en ook 3 & 6 een pair vormen moet het gewoon werken.
Dus bijvoorbeeld:
draadje 1 - oranje/wit
draadje 2 - oranje
draadje 3 - groen/wit
draadje 6 - groen

De andere vier maken niet zoveel uit.
Vaak wordt de groene draad namelijk als nummertje 4 gebruikt en wordt blauw voor 6 gebruikt. Terwijl dus juist 3&6 een pair moeten vormen.

Of dit allemaal technisch correct is uitgedrukt weet ik niet zeker, maar het heeft bij mij wonderen gedaan.
PC's konden na het herschikken van de draadjes opeens op 100mbps met de switch verbinden en dergelijke ipv. 10mbps.. dus probeer het eens uit.

Succes,

TEO
Die andere 4 aderen zitten er echt niet voor niks. het is wel waar dat je verbinding kunt maken met 4 aderen, maar dat wil niet zeggen dat die andere 4 aderen er voor de fun inzitten. Die andere 4 hebben meer betrekking op netwerken waar veel pc's in zitten, of netwerken waarin kabels hele lange afstanden moeten overbruggen. als daar maar 4 aderen in zouden zitten, blijft er 3x niks over van het signaal.

Specs

Verwijderd

Op donderdag 04 oktober 2001 16:40 schreef MarcKonings het volgende:

[..]

Wat is dit nu weer voor een onzin! Dus omdat het maar 4 aders zijn, werkt het wel op 10 Mbit en niet op 100 Mbit ?!?!

Ethernet over UTP gaat gewoon met 4 aders, hoor! De overige 4 worden niet gebruikt.

Wat wel waar is, is dat ISDN 4 aders gebruikt, maar niet dezelfde als voor ethernet over UTP. Dan gaat het mis. Het kan dus zijn dat die ISDN wandkastjes slechts 4 aders doorverbinden en dan mis je er een paar (ik geloof 2) voor ethernet over UTP.

Hmm, nu ik het verhaal van de topic starter nog eens lees, is het wel vreemd dat het op 10 Mbit wel werkt. Dan worden dus waarschijnlijk alle 8 aders doorverbonden door het kastje, dus ook de 4 goede voor ethernet. Het kan dan nog zijn dat de doorverbinding in het kastje niet afgeschermd genoeg is, waardoor je op 100 Mbit teveel overspraak krijgt. Ik neem aan dat je netwerkkaarten op AutoSense draaien voor de snelheid? Probeer anders de snelheid eens op 100 Mbit te forceren en kijk eens of je er effectief iets op vooruit gaat.
Goed ik had het anders moeten formuleren, maar wat ik bedoelde is dat je bij gebruik van ISDN kabel de 4 aders voor de twisting mist, en dus veel storing zult hebben. Een autoswitching netwerkkaart zal merken dat de verbinding op 100MBit niet stabiel draait en teruggaan naar 10MBit, wat wel werkt, zij het nog steeds niet optimaal. Dus zo'n onzin was het nog niet.
Op donderdag 04 oktober 2001 16:43 schreef MetHod het volgende:
Idd, 2e post in de thread bevat relatief veel onzin.
Nee met zo'n opmerking help je iemand.

-

Verder wordt aangeraden om bij 100Mbit netwerken cecertificeerde CAT5 bekabeling te gebruiken, en om die gecertificeerd te houden mag er van de totale kabel maar 2cm ongetwist zijn. Dus als je nieuwe wandcontactdozen neemt hou het uiteinde dan zo kort mogelijk.
Pagina: 1