Vim/Vi onder SuSE 7.2

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Onlangs heb ik mijn server/router voorzien van SuSE 7.2 nu kan ik alleen in Vi/Vim als ik een bestand edit met backspace alleen karakters weghalen die ik zelf getypt heb. Als ik met backspace karakters wil verwijderen die al in het bestand stonden dan kan ik deze niet weghalen.

Als ik een bestand dan heb gewijzigd en weggeschreven en ik laad het weer opnieuw in Vi/Vim dan kan ik met backspace weer niks doen. Bij RedHat 7.0 die ik hiervoor draaide en onder FreeBSD gaat dat wel. Weet iemand wat dit kan zijn ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-02 14:45

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Verkeerde terminal instelling, gok ik.

Doe eens 'export TERM=xterm-color', en probeer het dan nog eens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Open .vimrc in je home-dir met vi, Emacs/Joe of desnoods zelfs ed, en voeg de volgende regels toe of pas ze aan:

set nocompatible

en

set backspace=indent,eol,start

Dat zou het moeten doen :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties maar het werkt nog steeds niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat gebeurt er als je voor een letter gaat staan (niet in de insert mode), en dan op de letter 'x' drukt ?

Gaat er een lijn weg als je 'dd' invoert als command ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja hawk dat doe ie prima, het kan volgens mij niet veel bijzonders zijn maar het lukt me gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je toevallig een .evim.rc file in je home-dir staan, of een andere *.rc file die iets met Vim te maken kan hebben ? :?

Anders kan je eens proberen je user te deleten, en dan in /etc/skel/.vimrc (dit is de 'skeleton' dir, die gedupliceerd wordt als er een nieuwe user wordt aangemaakt), 'set backspace=indent,eol,start' toe te voegen bovenaan en daarna jezelf weer toe te voegen met useradd.

Als dat ook niet werkt zou je kunnen updaten naar Vim6.0. De RPM die ik daarvoor gebruikte, en die speciaal voor SuSE7.2 gemaakt is, staat op http://213.132.132.138:8020/~mathias/vim-6.0-1.i386.rpm. Ik heb mijn .vimrc er ook gezet, die kun je hier vinden.

Succes er mee.

EDIT: Vergeet je oude vim versie niet eerst te uninstallen met rpm -e vim --nodeps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik wordt niet goed van dat VI.

Onder Redhat kan ik gewoon met vi een bestand editen, dan twee keer op insert drukken en dan zit ik in een normale edit mode. Opslaan, etc doe ik dan met ESC, :, wq, ENTER.

Echter wil dit niet in Debian. Ik dacht dat het voordeel van VI was dat het op elke linux install te vinden was, maar als je zo moet werken...

Ik ben nu dus verslaafd aan emacs, ook wel een lekkere editor.
Pagina: 1