Toon posts:

10Mbps hub met 5 computers.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ff een vraagje.
Ik loop stage bij een basisschool, en ik heb een 10mbps hub aangeschaft om 5 computer (2 486's en 3 Pentium's) aan te sluiten. De reden dat ik zo'n hub heb gekocht is omdat men wil dat het netwerkje zo eenvoudig en goedkoop mogelijk wordt nou dat is gelukt, Nou is mijn vraag, als alle 5 de computers data gaat overbrengen over het netwerk heeft dan elke computer 2mpbs dataoverdracht. 10mbps hub : 5 computers = 2mbps (zo denk ik erover) of is dat helemaal niet zo.

• Da_Bink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-12-2025
absoluut niet, doordat ze allemaal door elkaar gaan zal door collision de dataoverdracht nog (veel) minder zijn. Maar of het een probleem is ligt er geheel aan wat je over het netwerk wilt doen.

Verwijderd

Nee, dat is niet waar. Bij een hub is het zo, dat wie het eerst komt, wie het eerst maalt. Als je nu een groot bestand van PC1 naar PC2 gaat pompen, dan hebben PC3,4 en 5 pech gehad. Een switch verdeeld de bandbreedte wel.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 04 oktober 2001 16:24 schreef www.hadecom.nl het volgende:
Nee, dat is niet waar. Bij een hub is het zo, dat wie het eerst komt, wie het eerst maalt. Als je nu een groot bestand van PC1 naar PC2 gaat pompen, dan hebben PC3,4 en 5 pech gehad. Een switch verdeeld de bandbreedte wel.
Misschien een domme vraag van mij |:( , is er geen prog, die ervoor zorgt dat elke computer data kan overbrengen, of ligt het echt aan de hub.

Verwijderd

Als er veel data over het netwerk heen en weer wordt verstuurd zal de snelheid veel minder zijn. Ook als er grote bestanden tegelijk worden verstuurd.

Zal er weinig heen en weer worden verstuurd zal de snelheid natuurlijk hoger liggen.

Het wil natuurlijk niet zeggen dat iedere computer 2Mbit krijgt toegewezen. Als een aantal computers niets zenden via het netwerk krijgen de computers die dat wel doen meer bandbreedte toegewezen. Waardoor het iest sneller gaat.

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:10
Tuurlijk kunnen meerdere pc's 'tegelijk' data overzenden.
tegelijk staat tussen '' omdat echt tegelijk niet kan..Eerst mag de ene n aantal milliseconde zenden, dan mag de ander.. je merkt er nix van dat het niet gelijk gaat.
De snelheid zal prima zijn denk ik.. het is nooit zo dat alle computers constant op 100% zenden ofzo.. ik denk dat je, ookal heb je 5 pc's erop, toch tegen de 10 m,bit/s haalt.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

• Da_Bink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-12-2025
Op donderdag 04 oktober 2001 16:24 schreef www.hadecom.nl het volgende:
Dat klopt wel, maar dat is een momentopname, dus als er een packet verzonden wordt, dan gaat de eerste pc voor. Maar effectief zal de bandbreedte wel redelijk verdeeld worden, iedere pc ongeveer even veel, want als "de lijn bezet is" dan wacht de volgende pc ff, maar kan er dan direct achteraan.

• Dr Nix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-07 12:42

Dr Nix

a.k.a. Dr. Nix

als het 486's en pentium1's zijn, dan gaat het allemaal best. Die kunnen toch niet zoveel data overpompen. En op een basisschool gaan niet alle pc's bij elkaar leechen >:)

Voor zo nu en dan een bestandje oversturen of quake1 spelen is het perfect.

Een koe is en blijft een merkwaardig beest!

Pagina: 1