Verwijderd

Topicstarter
Als je bijna moet niezen, maar het lukt niet echt helemaal, moet je in het licht kijken. Dit is een handig truukje, dat bijna altijd werkt. Maar hoe kan dit eigenlijk? Wat heeft de hoeveelheid licht in je ogen nou met de prikkels in je neus te maken? Of heeft het gewoon met de stand van je hoofd te maken (voor de zon of een lamp moet je meestal omhoog kijken)? Of is het gewoon een soort placebo?

• TRON
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:14
Het is zeker geen placebo. Als je in de zon kijkt, dan knijpen je ogen samen en komt er traanvocht vrij, volgens mij bevordert dit het niezen.

O-)

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

• Tsjipmanz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-12-2025

Tsjipmanz

Der Rudi ist da

In je neus kriebelen met een lang dun voorwerp wil ook altijd wel helpen. Ook handig voor wanneer de zon over 3 miljard jaar op is! :)

There's no such thing as a mistake, just happy accidents - Bob Ross
Relaxte muziek: altijd okee!
- Soulseek rulez -

Verwijderd

Op donderdag 04 oktober 2001 15:45 schreef Tsjipmanz het volgende:
In je neus kriebelen met een lang dun voorwerp wil ook altijd wel helpen. Ook handig voor wanneer de zon over 3 miljard jaar op is! :)
Ja of dat het regend

Verwijderd

als je bijna moet niezen en het lukt niet,
moet je is proberen om dan bovenaan je neus net daar in het hoekje van je oog te wrijven, beetje drukken.
dat wil ook altijd heel goed helpen, dat komt omdat het kriebels in je neus maakt of nog erger maakt.
Als je in de zon/het licht kijkt, dan knijp je je ogen idd samen en dan knijp je het daar ook samen, dus veroorzaakt dat zo de kriebels in je neus of maakt de kriebels nog erger

HouDoe, KuZ, SweeT :*

• pelican
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

pelican

Andersom, als je moet niezen, maar je wilt dit zelf niet doen (bijv. tijdens een minuut stilte :z) dan kun je met je tong tegen de voorkant van je gehemelte drukken. Niet die hoge ruimte in je mond, maar meer richting je voortanden, waar het plafond wat lager is... Snap het niet hoe dit zit, maar bij werkt dit echt goed.

• Phaerion
  • Laatst online: 23-12-2024

Phaerion

Stillborn!!!

Afbeeldingslocatie: http://www.themelee.com/smilies/s/contrib/edoom/throwup.gif gezondheid!!!! :)

Snoep verstandig, lik m'n reet! :P

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Phaerion:

Zou je hier aub niet willen posten als je geen zinvolle bijdrage kunt leveren aan de discussie.

Dit topic is overigens dubies. Ik laat hem maar even open, om te kijken wat het wordt. Maar kans is groot dat ie dicht gaat...

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

• Phaerion
  • Laatst online: 23-12-2024

Phaerion

Stillborn!!!

Op donderdag 04 oktober 2001 17:33 schreef Diadem het volgende:
Phaerion:

Zou je hier aub niet willen posten als je geen zinvolle bijdrage kunt leveren aan de discussie.

Dit topic is overigens dubies. Ik laat hem maar even open, om te kijken wat het wordt. Maar kans is groot dat ie dicht gaat...
uhh ja sorry , maar nu heb k er bij "vloeken?"ook zoeen bijgezet....ik zal hem wel ff editen dan

Snoep verstandig, lik m'n reet! :P

Verwijderd

Ik had zelf bedacht dat het komt doordat je met je ogen iets meer gesloten (wat onvermijdelijk is bij fel licht) je neus wat verder open zet, maar ik heb geen ID of dit ook echt de reden is... Traanvocht zou ook een reden kunnen zijn.

Verwijderd

Op donderdag 04 oktober 2001 15:38 schreef Vlietstra het volgende:
Als je bijna moet niezen, maar het lukt niet echt helemaal, moet je in het licht kijken. Dit is een handig truukje, dat bijna altijd werkt. Maar hoe kan dit eigenlijk?
De verklaring van dit fenomeen door R. Eccles, Director, Common Cold and Nasal Research Centre Cardiff University:
The tendency to sneeze on exposure to bright light is termed the "photic sneeze". It is a genetic character transmitted from one generation to the next and which affects between 18 and 35 per cent of the population. The sneeze occurs because the protective reflexes of the eyes (in this case on encountering bright light) and nose are closely linked. Likewise, when we sneeze our eyes close and also water. The photic sneeze is well-known as a hazard to pilots of combat planes, especially when they turn towards the Sun or are exposed to flares from anti-aircraft fire at night.
Bron: New Scientist Daar staan ook nog andere verklaringen.

Verwijderd

nou, ik heb het al eens vaker gehoord, en geprobeerd, maar waarom lukt het bij mij dan niet?? vind het wel vaag allemaal......

Verwijderd

Ik vind niesen een ultieme ontspanning :P
Pagina: 1