Toon posts:

ac3 5.1 in divx-film

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Bij een aantal stukken (concerten) heb ik een diverse stukken ac3 5.1 (dolby surround dus) toegevoegd. Nu heb ik zelf niet een DS stereoset, dus wil ik alles op CD zetten en die bij iemand anders afspelen. Mijn vraag: Kan dit (gaat er niets van de audio verloren)? Ik heb namelijk gehoord dat je op een gewone cd maar 2 kanalen hebt.

Dus de audio is niet los maar zit gewoon in het concert en die wil ik als 1 bestande op cd branden en ergens anders afspelen.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:10

JvS

Ik heb hem zelf ook

mjah, dat omschrijf je lekker duidelijk :P

Je hebt een divx met daaraan toegevoegd het AC3 geluidsspoor? of heb je DVD's met een AC-3 geluidsspoor?

En het geluid van die concerten wil je op cd zetten. Op een audioCD die je gewoon in een cd-speler af kan spelen? Of wil je de DivX op een cd-r zetten?

Dat laatste kan gewoon, mét AC3 spoor. Als het op je hardeschijf kan, kan het ook op je cdr :). (mits formaat <700mb :P).

Heb ik het helemaal fout dan nodig ik je uit je probleem even stap voor stap uit te leggen. Wat is je bron? Waar wil je het op plaatsen? Waarop moet het afgespeeld worden? Alleen geluid? Ook beel erbij (divx)?? :? :P

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 04 oktober 2001 15:14 schreef JvS het volgende:
mjah, dat omschrijf je lekker duidelijk :P

Je hebt een divx met daaraan toegevoegd het AC3 geluidsspoor? of heb je DVD's met een AC-3 geluidsspoor?

En het geluid van die concerten wil je op cd zetten. Op een audioCD die je gewoon in een cd-speler af kan spelen? Of wil je de DivX op een cd-r zetten?

Dat laatste kan gewoon, mét AC3 spoor. Als het op je hardeschijf kan, kan het ook op je cdr :). (mits formaat <700mb :P).

Heb ik het helemaal fout dan nodig ik je uit je probleem even stap voor stap uit te leggen. Wat is je bron? Waar wil je het op plaatsen? Waarop moet het afgespeeld worden? Alleen geluid? Ook beel erbij (divx)?? :? :P
Ok, ff voor de duidelijkheid:
Die concerten zijn inderdaad beelden (van DVD, nu divx), audio is ook afkomstig van DVD (ac3-geluid).
Ik heb dus inderdaad een divx met daaraan toegevoegd het AC3 geluidsspoor (niet meer de originele ac3 maar een gemixte ac3)
Ik wil nu dus resulterende avi op CD branden en later bij iemand afspelen die een PC met DS-set erbij heeft. Dus uit jouw post kan ik de conclusie trekken dat dat gewoon kan ;)

Ik zet hem trouwens op 2 cd's, dus heb 1400 MB ruimte.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op donderdag 04 oktober 2001 15:23 schreef Kerstmit het volgende:

[..]

Ok, ff voor de duidelijkheid:
Die concerten zijn inderdaad beelden (van DVD, nu divx), audio is ook afkomstig van DVD (ac3-geluid).
Ik heb dus inderdaad een divx met daaraan toegevoegd het AC3 geluidsspoor (niet meer de originele ac3 maar een gemixte ac3)
Ik wil nu dus resulterende avi op CD branden en later bij iemand afspelen die een PC met DS-set erbij heeft. Dus uit jouw post kan ik de conclusie trekken dat dat gewoon kan ;)

Ik zet hem trouwens op 2 cd's, dus heb 1400 MB ruimte.
Ah ok, je wilde dus weten of je een divx met ac3 op een Cd kan branden. Dat kan inderdaad gewoon. Alleen op audio-cd's (redbook?) zit je met de beperking dat er maar twee kanalen zijn enzo... Die vriend van je moet wel een DD5.1 Codec installeren ben ik bang. En als hij geen AC3 installatie heeft, dan is het niet direct nuttiger om de audio als AC3 op te slaan. In het stereosignaal zit namelijk ook Dolby Surround (nu maakt zo'n prog waarschijnlijk een downmix :o). Maar het is niet erg, hoe meer DivX met ac3 in de wereld hoe beter :).

Verwijderd

Topicstarter
Ok, bedankt voor de informatie! Hij heeft inderdaad de juiste codec etc. Dus dat moet geen probleem opleveren. Ik ga dan nu m'n cee-deetjes maar eens fikken :P

Verwijderd

Topicstarter
Nog ff wat anders
Met het programma Sound Forge kan je 5.1 ac3 geluid omzetten in 2.0 ac3 geluid. Echter het sterkste geluidkanaal is het spraakkanaal en dat zit meestal standaard op het "Center-kanaal C" (zit tussen L en R in bij Dolby Surround). Wanneer je 384 of 448 kbit/s om gaat zetten in 192 kbit/s krijg je nog maar 2 kanalen, L en R. Maar het sterkste kanaal is dus niet meer aanwezig en het downmixen gebeurt op een of andere manier niet goed. Gevolg: ik hoor dus geen spraak meer, wat kan ik hieraan doen? Ik zou het geluid op 224 kunnen zetten want dan behoud je alle kanalen maar dan wordt je bestand iets groter (en ik zit al aan mijn limiet met 192 vandaar). Dus ik wil het liefst op 192 blijven.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op donderdag 04 oktober 2001 16:39 schreef Kerstmit het een en ander over bitrates:
Hoe hoger je bitrate hoe beter de kwaliteit van het geluid. Dit heeft niets te maken met hoeveel "ruimte" er is voor een ingemixt centerkanaal.

Heb ik van de week verhaaltje over getikt:
Een Dolby Digital 5.1 audiostream is namelijk een 384kbps stream. Daarin zitten 6 kanalen, die dus elk 64kbps hebben. Als je daaruit een stereokanaal downmixt, heb je dus een wave geluid met de kwaliteit van een 128kbps mp3'tje (encode algoritme is precies zoals mp3 ). Het encoden van het geluid op 192kbit staat wel kewl, en ik weet dat mensen blijven beweren dat het zoveel beter klinkt maar het heeft geen zin. Nou vooruit, amper zin dan omdat je het her-encode en je daarom wat minder verlies hebt van het "dubbel" encoden (verlies is overigens ERG weinig vergeleken met verlies bij de 1e compressie, dat je al amper hoort ).
Dus daar ligt het niet aan... Zit het niet gewoon in je programma, dat je ergens de "mix-in" van het centre kanaal wat op kan schroeven?

Verwijderd

Topicstarter
Die staat standaard op -3dB net als het Surround Mix Level. Ik zou hem op -4.5 of zelfs -6dB kunnen zetten.
Pagina: 1