Toon posts:

slechte AMD

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey guys,

situation..

Mooie AMD Athlon 1GHz gekocht (inmiddels jaar geleden),
met ASUS A7V (zie onderschrift voor overig) :P

Probleem is dat mijn 70 speed cdrom in SiSoft sandra performt als een matige 24 speed, mijn harddisk een benchmark geeft van 9500, ofwel een slechte ata66 schijf terwijl het een ibm ata100 is (en hij zit ook op de 100 bus met goede kabel).
mijn brander brandt niet sneller dan 2 speed, op 4 of 6 speed maakt ie mooie onderzetters. (cds in andere brander getest op 8 speed, no probs, verschillende merken cds). :r

Waar moet ik nou gaan zoeken naar het probleem? het OS? Ik heb Windows 2000 server geprobeerd en Windows 2000 Professional. Beiden zelfde problemen. :?

Kan dit een geheugen probleem zijn? een processor probleem? of (lijkt mij voor de hand liggender) een mobo/ide bus probleem??? help me out. |:(

thnx

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Heb je de via 4-in 1 drivers wel ge-installed, je hebt gewoon slechte ide performance.

• mr_obb
  • Laatst online: 21-08 12:59

mr_obb

Lakse Perfectionist

Mobo drivers installeren en DMA aanzetten.

Verwijderd

Topicstarter
Mobo drivers belangrijk ook bij Service pack 2?

• Metalium-220
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-08-2022

Metalium-220

Forza Utreg!

idd VIA 4-1 installeren
ik heb ook een A7V, het scheelt in ieder geval behoorlijk

• superjoost
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-08 12:08
Ik heb ook een A7V en die van mij draait PERFECT

-windows 2000
-service pack 2
-via 4in1 drivers
-nieuwste detonators
-Ide drivers
-Agp drivers

• mr_obb
  • Laatst online: 21-08 12:59

mr_obb

Lakse Perfectionist

Op donderdag 04 oktober 2001 11:12 schreef tomcat het volgende:
Ja. Ook onder service pack 2 gewoon de laatste 4-in-1 drivers installeren. Dat scheelt een heel stuk in je prestaties. Waar je ook op moet letten is dat in je device manager bij allebei de IDE kanalen DMA indien beschikbaar aanstaat.

Als dat gebeurd is moet hij draaien als een gek.

Verwijderd

hehe wel grappig hij zegt zelf al dat het waarschijnlijk een ide prob is
of (lijkt mij voor de hand liggender) een mobo/ide bus probleem???

en toch geeft ie in ze topic de AMD cpu de schuld >:)

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:43
Op donderdag 04 oktober 2001 11:09 schreef tomcat het volgende:
Kan dit een geheugen probleem zijn? een processor probleem? of (lijkt mij voor de hand liggender) een mobo/ide bus probleem??? help me out. |:(
|:(
Een processor werkt of werkt niet. Onzin dat dit een AMD probleem is.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 04 oktober 2001 11:36 schreef 1Nismo1 het volgende:
hehe wel grappig hij zegt zelf al dat het waarschijnlijk een ide prob is
of (lijkt mij voor de hand liggender) een mobo/ide bus probleem???

en toch geeft ie in ze topic de AMD cpu de schuld >:)
Hee, maar ik heb wel de aandacht 8-)

Verwijderd

Topicstarter
Ohkee.. heb het geinstalleerd.. SiSoft komt met betere resultaten..

jippie, maar niet heus.. :(

Nu is bijvoorbeeld de benchmark van mijn IBM DTLA 307030 naar 12900 gestegen.. de performance van een UDMA66 schijf.

Dat terwijl het een UDMA100 schijf is.

Iemand met een dergelijke config (mobo, hdd) die mijn kan vertellen of hij DMA aan kan zetten? Ik mis die config in Win2k SP2 ..

Het lijkt erop dat de Promise controller dit niet toestaat. Klopt dit.. hebben meerderen dit probleem? Of zie ik een instelling over het hoofd...?? :?

Verwijderd

Heb jij de promise (ata 100 controller) wel goed geinstaleert???

Niet dat er bij apparaatbeheer een ! staat of onbekent apparaat?
En anders de ff de nieuwste drivers daarvoor downen bij de aus site, en wat voor bios heb jij draaien? de 1008 :? zo niet dan zou ik maar ff een bios upd. doen

• chucky666
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

bios 1009 is al uit :)
maar op je promise chip kun je geen dma instellen :)
deze doet dat zelf al :)

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Verwijderd

Op donderdag 04 oktober 2001 11:12 schreef tomcat het volgende:
JA ALTIJD WAS DAT NOU VOOR VRAAG

Verwijderd

Op donderdag 04 oktober 2001 11:42 schreef Tampie2000 het volgende:

[..]

|:(
Een processor werkt of werkt niet. Onzin dat dit een AMD probleem is.
PRECIES :)

Verwijderd

ik verander dit topic ff naar slechte NooB.

Als je je moederbord een beetje zou kennen dan zou je weten dat de on board via maar ata 66 ondersteund. De on board promise ata 100 moeten gebruikt worden voor ata 100 schijven.. dan ga je me niet vertellen dat sandra lage waarden aangeeft of je hebt hem slecht gepartitioneerd.

( hogere waardes op grotere partities is normaal)

via 4 in in 4.32a ( final ) is beste onder 2k en samen met 12.41 whql nivida detonator heb je een superstabiel systeem zonder probs mits je het final bios hebt geflasht ( 1008 )

Verwijderd

heb je wel IDE kabel voor 100 ATA, weet niet veel hoeveel aders, maar veel meer dan ATA 33 3n 66 d8 ik.
anders werkt ie ook niet natuurlijk.

• Chadi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-06 16:47
Heb je wel de juiste kabel op je IDE aansluiting!!!???? dus een 80pins?

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
SiSoft Sandra is een mooi programma, maar soms totaal niet te vertrouwen, dus dat je soms best vreemde data krijgt van onze meid is niks vreemd.

C:\>_

• Lars The 18th
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Mischien kan je beter eerst je cd rom speler testen in een andere machine , om te kijken of het probleem wordt veroorzaakt door de cd speler of het MOBO ?

Verwijderd

70 speed cd-rom zegt niets over de werkelijke leessnelheid, ata100/66 zegt ook niets over de snelheid van je harddisk en je brander kan best een fuck brander zijn.

volgens mij heb je allerlei b-merk hardware in je pc hangen.

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 17:40
heb je ATAPI devices aan de promise controller hangen?
(ATAPI-devices zijn dus CDrom/RW zipdrive (op een paar hele oude na)
Zo ja, hang die eens aan de primary en secondary poort (elk op een eigen kabel), want de promise controller kan niet goed ermee overweg (zacht uitgedrukt)
Verder...
hoe lang is de IDE-kabel naar je CDrom/RW?
Heb je een CDrom driver in je config.sys staan?
Trek die kenwood 72-speed (is de enige drive die ik ken die 70 speed is) eens los.

* TD-er denkt dat je nu wel weer ff vooruit kunt ;)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:21

Predator

Suffers from split brain

Op donderdag 04 oktober 2001 16:04 schreef tomcat het volgende:

[..]

Hee, maar ik heb wel de aandacht 8-)
JA -> negatieve aandacht :r

Je hebt nog wat meer vuilnis in de GOT databank van topis gegooid.
Je irriteerd de mensen door je houding.
Je toont duidelijk aan dat jij hier niet thuishoort, totaal geen kennis hebt en je dit gewoon als een gratis helpdesk beschouwd.

We zullen es zien hoeveel topics jij gaat openen en hoeveel daarvan er dicht zullen gaan en hoelang het duurt voor je een ban op je dak krijgt.
En jij zit hier al 1 jaar ???
Zit jij met leerproblemen misschien ?

PS: ja we zijn weer lief voor elkaar :)

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Verwijderd

:D LOL
mijn brander brandt niet sneller dan 2 speed, op 4 of 6 speed maakt ie mooie onderzetters
Upgrade je bios en check of je IDE poort nog ok is.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 07 oktober 2001 11:27 schreef TD-er het volgende:
heb je ATAPI devices aan de promise controller hangen?
(ATAPI-devices zijn dus CDrom/RW zipdrive (op een paar hele oude na)
Zo ja, hang die eens aan de primary en secondary poort (elk op een eigen kabel), want de promise controller kan niet goed ermee overweg (zacht uitgedrukt)
Verder...
hoe lang is de IDE-kabel naar je CDrom/RW?
Heb je een CDrom driver in je config.sys staan?
Trek die kenwood 72-speed (is de enige drive die ik ken die 70 speed is) eens los.

* TD-er denkt dat je nu wel weer ff vooruit kunt ;)
Aan mijn Promise draait alleen een ATA-100 HDD van 30 Gb.
op de ATA66 controllers hangen op iedere bus een van de cd-roms. lijkt mij dus geen probleem toch?

Lengte kabels.. standaard kabels, niets verlengd of extras..

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 07 oktober 2001 11:31 schreef Pr3d4t0r het volgende:

[..]

PS: ja we zijn weer lief voor elkaar :)
Gelukkig dat je dat er even achteraan zegt... het zou voor velen lijken alsof je het meende.. :)

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 07 oktober 2001 11:17 schreef papajay het volgende:
70 speed cd-rom zegt niets over de werkelijke leessnelheid, ata100/66 zegt ook niets over de snelheid van je harddisk en je brander kan best een fuck brander zijn.

volgens mij heb je allerlei b-merk hardware in je pc hangen.
Het enige dat b-merk kan zijn lijkt tot nu toe de brander.. maar volgens mij moet het allemaal kunnen werken hoor.. Alles wat ik erin heb zitten staat in mijn signature

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
ATA 100 schijf presteert als een ATA 66 schijf??

Ga toch weg. Het verschil tussen ATA 66 en ATA 100 is niet merkbaar. Er zijn zat goede ATA 66 schijven die sneller zijn dan ATA 100 schijven.
Staar je niet blind op de interface. Al was het een ATA 200 schijf (bestaat niet, maar even ter illustratie). Als dat ding (zoals de snelste huidige IDE schijven) nog steeds geen 66 mb/sec haalt sustained kan jij niet zeggen of je een ATA 66 ATA 100 of ATA 200 schijf aan je controller hebt hangen.

Je moet eens benchen met HDtach. Als je daar onder de 15 meg/sec sustained haalt zou ik me pas zorgen gaan maken.
Ter vergelijking. Mijn 'oude' IBM 7200 RPM ATA66 haalde 21 meg/sec sustained.

UNOX: The worst operating system

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-08 17:13

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

Move HA -> PMG

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 08 oktober 2001 11:34 schreef Sjoko het volgende:
ATA 100 schijf presteert als een ATA 66 schijf??

Ga toch weg. Het verschil tussen ATA 66 en ATA 100 is niet merkbaar. Er zijn zat goede ATA 66 schijven die sneller zijn dan ATA 100 schijven.
Staar je niet blind op de interface. Al was het een ATA 200 schijf (bestaat niet, maar even ter illustratie). Als dat ding (zoals de snelste huidige IDE schijven) nog steeds geen 66 mb/sec haalt sustained kan jij niet zeggen of je een ATA 66 ATA 100 of ATA 200 schijf aan je controller hebt hangen.

Je moet eens benchen met HDtach. Als je daar onder de 15 meg/sec sustained haalt zou ik me pas zorgen gaan maken.
Ter vergelijking. Mijn 'oude' IBM 7200 RPM ATA66 haalde 21 meg/sec sustained.
Absoluut met je eens dat het niet lineair hoeft te zijn.. Maar als een benchmark (relatief, ik weet het) geen goede prestaties laat zien voor alle IDE apparaten in mijn systeem twijfel ik of alles oke is.. Ik ben zoekende of er iets aan de hand is..

het enige echte probleem dat mijn systeem heeft is dat mijn brander niet boven de 2 speed wil branden (brandt wel, maar komen onderzetters uit)

Thanx all in ieder geval voor de nuttige, maar ook vermakelijke reacties op mijn vraag... altijd lache met jullie >:)
Pagina: 1