Toon posts:

Wat is momenteel het beste Socket A SDRAM bordje?

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dit is mijn situatie:

- Ik heb een PC die nog steeds erg snel is
- Ik heb een berg hoge kwaliteit SDRAM

en ook:

- Ik ben in de positie dat ik kan upgraden voor niet te veel geld.

Ik wil dus deze kans grijpen om wat snelheidswinsts te verkrijgen. Ik ben nog steeds erg tevreden over de geheugenperformance die ik nu heb. Het is nog steeds bovengemiddeld, ook al is de PC bijna een jaar oud. Het enige dat misschien meer mag zijn is CPU performance. En dat is ook precies wat ik voor ogen heb.

Het komt er op neer dat ik m'n huidige KT7-RAID en Tbird 900 kwijt kan aan familie. Zelf wil ik dan een Tbird 1400 nemen, met een SDRAM mobo. Want ik heb dus een berg SDRAM en dat wil ik blijven gebruiken. Zo gek veel sneller is DDR niet en zeker niet als ik dat ram ook nog moet gaan kopen terwijl ik m'n SDRAM niet kwijt kan voor een redelijke prijs.

Ik wil dus een nieuw Socket A Mobo met SDRAM sloten. En ik wil er een waarmee ik flink kan overklokken. Met liefst 4 IDE controllers.

Mijn 1e gedachte was: Abit KT7A-RAID. Socket A, 4 x IDE en staat bekend als OC-lieveling. Maar is dat wel de beste keus? Misschien heb ik wel helemaal niet goed opgelet de laatste tijd en weten jullie een veel beter Socket A SDR bordje :)

Als dat zo is dan zou ik dat graag horen namelijk :)
KG7 + DDR is dus geen optie. Ik wil m'n SDRAM blijven gebruiken. KT133A lijkt me een idee omdat hij beter met FSB kan goochelen dan een KT133. En mogelijk hoef ik m'n OS'en niet te herinstallen met zo'n kleine stap in chipset.

Ideeën?

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-08 21:58

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Search :+

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:04
ik persoonlijk zal nu GEEEN sdram-only mobo meer kopen...

Wat dacht je van een mobo waar je DDR OF SDRAM in kan prikken?

Want OOIT zal ook jij van het SDRAM moeten afstappen en naar DDR/whatever overstappen...toch?

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 04 oktober 2001 08:01 schreef ShadowBumble het volgende:
Search :+
Ja haha, daar heb ik dus net een half uur rondgesnuffeld. Maar _deze_ vraag komt daar niet echt aan bod. Alleen een hoop gekakel over SDR vs DDR.

En ik weet al dat ik SDR wil blijven houden.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 04 oktober 2001 08:01 schreef Cutebritney het volgende:
ik persoonlijk zal nu GEEEN sdram-only mobo meer kopen...

Want OOIT zal ook jij van het SDRAM moeten afstappen en naar DDR/whatever overstappen...toch?
Niet echt. Zijn er mobo's met DDR en SDR dan?

Tegen de tijd dat mijn volgende upgrade voorbij komt (dit nu is eigenlijk een ongeplande bonus) is ook DDR alweer achterhaald denk ik.

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Op donderdag 04 oktober 2001 08:02 schreef HlpDsK het volgende:

[..]

Ja haha, daar heb ik dus net een half uur rondgesnuffeld. Maar _deze_ vraag komt daar niet echt aan bod. Alleen ene hoop gekakel over SDR vs DDR.

En ik weet al dat ik SDR wil blijven houden.
Ja sorry kon het niet laten ;)

Maar ben wel benieuwt naar de meningen over de ABIT KT7A-RAID aangezien ik deze wil gaan aanschaffen.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 04 oktober 2001 08:04 schreef ShadowBumble het volgende:

[..]

Ja sorry kon het niet laten ;)

Maar ben wel benieuwt naar de meningen over de ABIT KT7A-RAID aangezien ik deze wil gaan aanschaffen.
En het is nog goedkoper ook. Niet dat dat mijn belangrijkste argument is, maar 500 piek voor een KG7 is duur. En dan 768 MB tot 1,5 GB DDR is ook duur.

Ik heb 3 perfect retesnelle CAS222 SDRAM 256 MB reepjes liggen. Op 150+ Mhz CAS222 blazen die een standaard DDR systeem nog steeds uit het water :)

Het is niet dat wat ik nu heb traag is, maar ik kan gewoon naar wat snellers. En dat doe ik dan natuurlijk ook. :9

• Xandrios
  • Laatst online: 11:04
Op donderdag 04 oktober 2001 08:03 schreef HlpDsK het volgende:

[..]

Tegen de tijd dat mijn volgende upgrade voorbij komt (dit nu is eigenlijk een ongeplande bonus) is ook DDR alweer achterhaald denk ik.
er zijn er wel een aantal ja...

volgensmij ondersteund BIJV. de nieuwe SIS chipset het...
Die is overgins heel erg goedkoop en toch fokkin' snel :)

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 04 oktober 2001 08:06 schreef Cutebritney het volgende:

[..]

Klinkt interessant.

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Op donderdag 04 oktober 2001 08:06 schreef Cutebritney het volgende:

[..]

Zoals ?

Type Merk eigenschappen Suggesties :P

Verwijderd

Wa? 500gulden voor nen KG7? Wat voor dure winkel is dat. Doe er maar gerust 100gulden af in degelijke winkel.
Ik zou gaan voor'n Epox of Abit zoals je al zei...

Verwijderd

Er is wel geen enkel mobotje met SIS chipset dat er echt deftig met te OC'n valt, en de grote merken geloven er gelijk niet bepaald in...

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 04 oktober 2001 08:13 schreef thamar het volgende:
Wa? 500gulden voor nen KG7? Wat voor dure winkel is dat. Doe er maar gerust 100gulden af in degelijke winkel.
Ik zou gaan voor'n Epox of Abit zoals je al zei...
Zoveel kostte ie bij Informatique. Ze zullen ook wel goedkoper te krijgen zijn maar dan kost het me weer meer porto kosten als ik de rest daar al haal.

Maar welk Epox bord zou voldoen? Beter dan een KT7A dus.

Verwijderd

Kijk ff op hun site, en ga op zoektocht naar benchmarks, nu niet lui zijn he, 'k weet is vroeg op de ochtend maar toch :p De EP-8KTA3 reeks is het beste en meest recente van epox qua kt133a
www.epox.nl

Verwijderd

Op donderdag 04 oktober 2001 08:03 schreef HlpDsK het volgende:

[..]

Neem de ECS K7S5A (met SiS 735), heeft plaats voor 2x DDR + 2x SDR. Is ook nog eens fokking goedkoop (189,-) en levert momenteel de beste performance... :9

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 04 oktober 2001 08:46 schreef ---X2--- het volgende:

[..]

Neem de ECS K7S5A (met SiS 735), heeft plaats voor 2x DDR + 2x SDR. Is ook nog eens fokking goedkoop (189,-) en levert momenteel de beste performance... :9
2 x SDR is helaas niet voldoende. Ik heb 3 x 256 MB die ik wil blijven gebruiken :)

Verwijderd

kijk eens op www.born2oc.be daar staat review van dat ECS-mobo...

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 04 oktober 2001 08:56 schreef thamar het volgende:
kijk eens op www.born2oc.be daar staat review van dat ECS-mobo...
*gaat ff lezen*

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:04

Exirion

Gadgetfetisjist

Op donderdag 04 oktober 2001 08:02 schreef HlpDsK het volgende:
Ja haha, daar heb ik dus net een half uur rondgesnuffeld. Maar _deze_ vraag komt daar niet echt aan bod.
:X :X :X

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-08 15:17
Misschien is de Epox 8KTA3 iets voor jouw.. Is nog steeds gebaseerd op de KT133A, dus SDRAM, en is behoorlijk over te fokken op FSB.. Gezien jij toch een bak snel geheugen hebt, lijkt het me de moeite waard om effe naar te kijken..

[topic=237958/1/50] :9~

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 04 oktober 2001 09:26 schreef Exirion het volgende:

[..]

:X :X :X
Heb ik er langs gekeken?

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 04 oktober 2001 09:26 schreef Twynn het volgende:
Misschien is de Epox 8KTA3 iets voor jouw.. Is nog steeds gebaseerd op de KT133A, dus SDRAM, en is behoorlijk over te fokken op FSB.. Gezien jij toch een bak snel geheugen hebt, lijkt het me de moeite waard om effe naar te kijken..

[topic=237958/1/50] :9~
Ik ga het ff lezen :)

• DBA907
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-10-2025
Ik dacht dat die van Iwill supergoed was

Verwijderd

Op donderdag 04 oktober 2001 08:51 schreef HlpDsK het volgende:

[..]

2 x SDR is helaas niet voldoende. Ik heb 3 x 256 MB die ik wil blijven gebruiken :)
ASUS heeft er een bij www.exile.nl voor 355,-
de A7A266
erg leuk bordje

de ecs is een leukbordje alleen de irq routing op die bordje is nogal slecht meer dan 2 pci kaarten zonder irq's te sharen is niet mogelijk ook niet wanneer je serieel parallel etc uitschakeld..

ecs heb ik omgeruild voor de asus

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 04 oktober 2001 09:50 schreef beek402 het volgende:

de ecs is een leukbordje alleen de irq routing op die bordje is nogal slecht meer dan 2 pci kaarten zonder irq's te sharen is niet mogelijk ook niet wanneer je serieel parallel etc uitschakeld..

ecs heb ik omgeruild voor de asus
Hmm, da's niet handig. Ik heb er nu al 3 kaarten in hangen en dat zullen er wel meer worden nog.

*leest kt133a topic verder* ..

Mag ook wel andere chipset zijn trouwens, als ie beter is. :)

Verwijderd

Het sdram Epox bordje een optie?!

• Abbadon
  • Laatst online: 24-08 17:04
De Iwill KK266Plus-R zou absoluut mijn keuze zijn: supersnel en erg goed overclockbaar. Zie hier een recente review. Wat opvalt is dat het verschil tussen een KG7 en deze Iwill extreem klein is qua performance. Prop die rappe DIMM's van je er in en je hebt nagenoeg de snelste KT133A oplossing :) (ik heb er zelf ook aan zitten denken omdat ik ook al zo'n berg SDRAM heb liggen)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 04 oktober 2001 17:10 schreef abbadon het volgende:
De Iwill KK266Plus-R zou absoluut mijn keuze zijn: supersnel en erg goed overclockbaar. Zie hier een recente review. Wat opvalt is dat het verschil tussen een KG7 en deze Iwill extreem klein is qua performance. Prop die rappe DIMM's van je er in en je hebt nagenoeg de snelste KT133A oplossing :) (ik heb er zelf ook aan zitten denken omdat ik ook al zo'n berg SDRAM heb liggen)
:)

Ook die maar es ff lezen dan :)

Verwijderd

Zie sig.
Mijn moederbord is supergoedkoop. Heeft udma100, agp4x, er kan 133MHz geheugen in op cas2. De cpu kan tot 1,4Ghz. Met de nieuwste BIOS kan er geloof ik ook al een Palomino 1,5Ghz in. Het enige nadeel van dit mobo is dat er geen 266Mhz TB in kan.

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 20:05
marcell; de MSI K7T-Turbo heeft dezelfde specs als die van jou, maar met ondersteuning voor 266 FSB Athlons.

HlpDsK; de eerder genoemde EpoX 8KTA3(+) is zeker een goede optie; 4x SD-RAM, goede overclockmogelijkheden en de '+' versie heeft RAID (als je dat zou willen).

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro ESU
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Verwijderd

Asus A7v-133 is da Best (vind ik zelf >:) )

4xide en gewoon een goed en stabiel bordje voor een redelijke prijs(+-350)

Verwijderd

Wat een replies zeg... mAar ga niet voor een KT133a CHIP... VET ACHTERHAALD... alhoewel je mag mijn MOBO wel kopen hoor ;)

Ik zelf neem dat wel een mobo met KT266a chip of w8 ff op NForce borden

Verwijderd

Abit KT7E zou ik nemen, die kan en doet precies hetzelfde als de KT7A (alleen ondersteund hij geen 133 bus, maar hij haalt in alle reviews met gemak 146 mhz en in sommige zelfs 152). Hij is echt heel goedkoop, ik geloof dat hij al ergens 250 kost enn hij is blauw :P

Verwijderd

CuteBritney zei:

Ik heb mjn broer horen zeggen dat als je zo'n combo zou kopen dat dan geen/weinig snelheids verschi is. kwee nie hoe jullie daar over denken...

en Sinterklaas...
Hij zoekt een 1.4 geen 1.2Ghz systeem hoor!!

Verwijderd

-Kod- zei:
Ik zelf neem dat wel een mobo met KT266a chip of w8 ff op NForce borden

Die hebben alleen DDR volgenns mij

Verwijderd

Klopt... je wil toch snel?

DDR geheugen is op t moment goedkoper of evenduur als SDR

Verwijderd

Die K7S5A is wel goedkoop en snel met DDR geheugen, maar volgens Xbit-labs is ie met SDR geheugen niet echt aantrekkelijk:
In brief, K7S5A falls behind average KT133A mainboards by significant 5-10%.
Dus als je je oude RAM wilt blijven gebruiken, kun je wel beter een moederbord met KT133A kopen.

Een Athlon met DDR is trouwens toch wel een stuk sneller dan een (niet-overclockte) KT133A, en misschien is een K7S5A + x MB DDR toch een betere optie, aangezien die K7S5A en geheugen nu ontzettend goedkoop zijn. Dat zou je in de pricewatch moeten nazoeken.

Bronnen: :)
- K7S5A review:
http://www.xbitlabs.com/mainboards/ecs-k7s5a/
- SocketA chipset overview:
http://www.xbitlabs.com/mainboards/socketa-chipsets/

• twiekert
  • Laatst online: 22-08 10:45
ikzelf ben errug blij met mijn Asus a7a266 (rev1.03) bord. heb slechte berichten gehoord hierover maar persoonlijk kan ik zeggen dat ik het een errug fijn bord vindt.

3x sdram en 2 ddr sloten.
standaard kan je de fsb verhogen, mp is helaas gelockt in bios, kan echter wel via dip switches en dan tegelijkertijd in bios ook de fsb afstellen dus das is niet een nadeel ofzo.

ik zelf heb er een 1 ghz AXIA op zitten die ik al gelijk op 7.5x150 (1.13) heb gezet in bios toen ik de pc voor de eerste keer aanzette :) . Dat draaide lekker en nu heb m'n amd deze avond geunlockt en op 9x133 (1.2) draaien.

hier mijn sys specs:
AMD TB 1GHz (AXIA)
1x256 Corsair PC150 CAS2
Asus 7700DLX 32MB DDR 200/360

en hier een pic van het mobo:
Afbeeldingslocatie: http://www.asus.com/products/Motherboard/socketa/a7a266/a7a266.jpg

genoeg gelul, hier wat test resultaten onder win2k met sp2:

3dmark 2000: 7668
3dmark 2001: 3504

Afbeeldingslocatie: http://httpd.chello.nl/~jstienstra01/got/cpubench.jpg

Afbeeldingslocatie: http://httpd.chello.nl/~jstienstra01/got/cpummbench.jpg

Afbeeldingslocatie: http://httpd.chello.nl/~jstienstra01/got/membench.jpg

Afbeeldingslocatie: http://httpd.chello.nl/~jstienstra01/got/wcpuid.jpg

en het draait nog stabiel ook onder win2k 8-)
vooral de hibernate functie is heel handig :7

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~alexmars/cpumark.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~alexmars/mediamark.jpg

Vind deze score wel wat relaxder :)

• Autonoesis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-08 22:40
de soltek SL-75KAV is goedkoop, snel en als stabielste getest.

En de service van hun is ook erg goed, diverse bedrijven wie ze verkopen, hebben met de soltek mobo's niks of nauwelijks problemen mee gehad.

Dus... waarom niet

en overclocking mogelijk heden zijn ook goed
heeft "RedStorm Overclocking :? " pas die vanzelf voltage enz aan zodat die stabiel draait enz.

weet alleen niet als die een raid controller heeft maar d8 het wel

• Abbadon
  • Laatst online: 24-08 17:04
Twiekert, niet om het één of ander, maar slechts 510MB/s FPU/RAM met PC150 en een Athlon@1,24GHz :? Mijn oude BX haalt op 133MHz nagenoeg net zoveel (506MB/s ), en die heeft géén snelle EV6 bus.
Nu weet ik dat die overrated score lang niet zoveel zegt, maar het geeft wel een indicatie. Of dat bord/chipset is niet zo denderend in samenwerking met SDRAM, of je hebt alles nog superconservatief ingesteld.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Even over een combo ddr-sdram bord en wel in het bijzonder het ECS bord.
Het is een prima bord voor weinig: stabiel, performt goed, en kost bijna niks ( < 200 piek)
Er zijn echter twee maaren:
1. je kan er niet tegelijkertijd ddr en sdram geheugen in proppen. dus een berg sdram geheugen kun je later nooit uitbreiden met ddr geheugen tenzij je het sdarm geheugen overboord kiepert
2. het ecs bord valt erg lastig te overklokken, je moet voor voltage mods solderen

Aangezien de pc waar ik hem voor nodig had nooit overklokt zal worden en ik niet met sdram en ddr geheugen zit was dit bord de ideale oplossing voor een extreem lage prijs.

Verwijderd

Ik heb een ABIT KG7-raid en een vriend van mij heeft een ABIT KT7a-raid en hij kan zijn 1,4 overclocken naar -+ 1550, en ik met met ook een 1.4 kan hem overclocken naar 1600 (12 x 133)!! Dus ddr geheugen is sneller!! En ook beter om mee te overclocken!!
Abit gaat tegen woordig voor de overclockers :9~

Verwijderd

A7m is wel goed toch??
alleen jammer van die 2 ddr sloten

• twiekert
  • Laatst online: 22-08 10:45
Op zondag 07 oktober 2001 08:08 schreef abbadon het volgende:
Twiekert, niet om het één of ander, maar slechts 510MB/s FPU/RAM met PC150 en een Athlon@1,24GHz :? Mijn oude BX haalt op 133MHz nagenoeg net zoveel (506MB/s ), en die heeft géén snelle EV6 bus.
Nu weet ik dat die overrated score lang niet zoveel zegt, maar het geeft wel een indicatie. Of dat bord/chipset is niet zo denderend in samenwerking met SDRAM, of je hebt alles nog superconservatief ingesteld.
ik heb nog nix getweaked behalve de proc, de rest staat nog allemaal op failsafe omdat ik gisteren bios 1007 er op heb gezet, vandaag ga ik verder klokken en tweaken wat er uit te halen valt. :)

i'll be back met test pics :)
Pagina: 1