Winroute en Win2k Server DNS Problemen

Pagina: 1
Acties:

• GrandPuba
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-10-2025
Ik ben nu een tijdje bezig met een oplossing te zoeken, voor het volgende.

Je promoveert je Win2k server naar Domain Controller, win2k server maakt een eigen DNS server aan.
Alles werkt, en aanloggen op de server gaat perfect vanaf je client.
Dan installeer en configureer je winroute, en stel je je clients in zoals het dus behoort te werken om ze te voorzien van internet. (gateway & dns van de beteffende server opgeven)
En dan komt het probleem, je kan dus geen internet names resolven (zoals dat genoemd wordt) alleen als je een ip adres van een website opgeeft gaat wel.
hij kan dus gewoon niet naar buiten met de DNS om www.naam.com te vinden, wel via het ip!
Omdat je DNS van Win2k Server niet naar buiten kan zoeken

Oplossing bedenk je.
En geeft bij de DNS van je clients, gewoon de DNS van je ISP op.
Dit werkt :), maar omdat je aanlogt op een Win2k domein, duurt het ontzettend lang met aanloggen omdat je client geen DNS van je server kan vinden.
Als je ICS van MS gebruikt, wat dus ook NAT is werkt alles dus wel goed.

Mijn vraag is: Hoe kan ik de DNS van Win2k Server buiten zijn eigen DNS laten zoeken dus b.v. van je ISP? Nou dacht ik aan Routing and remote acces, alleen weet ik niet wat ik dan hier moet doen of moet ik een nieuwe DNS pool aanmaken?
Waarom met ICS wel en Winroute niet?

Als iemand hier iets van weet, zou je dan willen reageren?

• KMK
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-08 16:57

KMK

Dan heb je win2k server en ga je nog winroute gebruiken :?
Pleur winroute er af en regel win2k netsharing er voor..

Would you like to know more?!! [StarShip Troopers] - Void Station

• Liam
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-12-2023

Liam

Wat nou 1 proc is genoeg.. :P

Je kan hem zo instellen dat ie gaat forwarden als ie zelf niet uit een request komt, knal daar het DNS adres van je ISP in en je bent klaar, je moet je DNS wel niet zo hebben gemaakt dat ie "root" is, want dan staat er heel droog dat ie niet kan forwarden.
Check it out.

GReetz,

Liam

If it bleeds, we can kill it!! |Werkbak specs|CCNP, bezig met Master.

• GrandPuba
KMK: snap wel wat je bedoelt, maar als systeembeheerder heb je meer aan een pakket die meerdere dingen kan zoals winroute.

Liam_xi
bedoel je met ROOT de standaard DNS die Win2k Server zelf aanmaakt?
En dan de forwarding in winroute instellen naar de DNS van je ISP?

Alvast bedankt, ik ga het meteen ff proberen in onze test omgeving!!! :)

Verwijderd

Liam bedoeld dat je in je W2000 DNS server een forwarder aangeeft. De DNS server in Winroute hoef je dan niet meer te gebruiken.

• GrandPuba
Ik zet dus de DNS van winroute uit! en dan geef ik dus in de DNS van Win2k Server bij properties, dus bij forwarders de DNS'en van me ISP op!!
Zal het zo dus even proberen, want ik heb hier over ook al een gemailed met die gasten van Winroute, en die bedachten hele rare dingen om je hosts file aan te passen en etc.

Maar, ik zit nu achter een XP client, die ik lid heb gemaakt van het Domein, dus gewoon zoals je een client koppelt.
Maar ff heel vaag, het internet werkt meteen, zonder dat ik DNS forwarding heb verandert, dus wel geinig om te weten alvast!
Ik zal zo ff een win2k client koppelen, en het nogmaals testen of het ook meteen werkt!
Wat je toch al niet te weten komt door gewoon maar te proberen :)

Thnx

GrandPuba

• GrandPuba
He gasten!

Windows 2000 Pro werkt nu perfect ICM Winroute!!
Echt perfect en Bedankt voor de Hulp!!!!!! :)

Grtz

GrandPuba

Verwijderd

Hallo,

Ik heb dus dit probleem ook, maar hoe los je dit nou op?? Ik snap niet helemaal wat hier boven staat..

Verwijderd

Op zondag 17 maart 2002 20:53 schreef Lakcaj het volgende:
Hallo,

Ik heb dus dit probleem ook, maar hoe los je dit nou op?? Ik snap niet helemaal wat hier boven staat..
Je moet de DNS van je provider in je lokale DNStabel zetten.

Ik heb het anders gedaan : gewoon bij de dhcp 2 DNSadressen opgegeven, eerst intern zoeken en dan op internet. Werkt overigens perfect :)

Verwijderd

Op zondag 17 maart 2002 22:02 schreef VipTweak het volgende:

[..]

Je moet de DNS van je provider in je lokale DNStabel zetten.

Ik heb het anders gedaan : gewoon bij de dhcp 2 DNSadressen opgegeven, eerst intern zoeken en dan op internet. Werkt overigens perfect :)
zou ik niet doen. Vertraagd de boel alleen maar.

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:57

Predator

Suffers from split brain

Op zondag 17 maart 2002 22:10 schreef martijntje het volgende:

[..]

zou ik niet doen. Vertraagd de boel alleen maar.
Is nergens voor nodig ook.
Je moet er maar 1 hebben.
De forwarders gebruikt ie maar als ie zelf het adres niet kan resolven.

Maar euh:
Als de eerste dns server zegt dat ie em niet kan resolven gaat ie de 2de niet meer gebruiken.
Tenzij de eerste gewoon niet antwoordt.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Verwijderd

Ik heb het opgelost door de . verwijzing (root) te verwijderen, ff rebooten, en DNS Forwarding is ge-unlocked. Nu kan ik gewoon een forwarding opgeven naar meerdere DNS servers...

• Concrete
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-11-2015

Concrete

Just press the button...

MS Support: How to Configure Active Directory on a Home Network
Paragraaf DNS Configuration.

Beton is koel. Een Alpha is koeler.

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-08 18:10
Op donderdag 04 oktober 2001 01:19 schreef GrandPuba het volgende:
Ik ben nu een tijdje bezig met een oplossing te zoeken, voor het volgende.

Je promoveert je Win2k server naar Domain Controller, win2k server maakt een eigen DNS server aan.
Alles werkt, en aanloggen op de server gaat perfect vanaf je client.
Dan installeer en configureer je winroute, en stel je je clients in zoals het dus behoort te werken om ze te voorzien van internet. (gateway & dns van de beteffende server opgeven)
En dan komt het probleem, je kan dus geen internet names resolven (zoals dat genoemd wordt) alleen als je een ip adres van een website opgeeft gaat wel.
hij kan dus gewoon niet naar buiten met de DNS om www.naam.com te vinden, wel via het ip!
Omdat je DNS van Win2k Server niet naar buiten kan zoeken

Oplossing bedenk je.
En geeft bij de DNS van je clients, gewoon de DNS van je ISP op.
Dit werkt :), maar omdat je aanlogt op een Win2k domein, duurt het ontzettend lang met aanloggen omdat je client geen DNS van je server kan vinden.
Als je ICS van MS gebruikt, wat dus ook NAT is werkt alles dus wel goed.

Mijn vraag is: Hoe kan ik de DNS van Win2k Server buiten zijn eigen DNS laten zoeken dus b.v. van je ISP? Nou dacht ik aan Routing and remote acces, alleen weet ik niet wat ik dan hier moet doen of moet ik een nieuwe DNS pool aanmaken?
Waarom met ICS wel en Winroute niet?

Als iemand hier iets van weet, zou je dan willen reageren?
De oplossing die bij mij werkte..

Ik heb DNS server van Win2k weggegooid en een DNS server aangemaakt die text based is zo heb je namelijk de mogelijkheid om een root dns server op te geven...

(dit word dus de dns server van je provider)

Op die manier ga je via je locale dns server aanvragen doen bij de dns server van je provider zo is het ook mogelijk om dan local dns namen te pingen en te tracen iets wat met een dns server van je provider niet kan.

• raymonvdm
Het is wel de bedoeling dat je de DNS forwarder van winroute NIET gebruikt.

• raymonvdm
Op donderdag 04 oktober 2001 10:58 schreef Akko het volgende:
Liam bedoeld dat je in je W2000 DNS server een forwarder aangeeft. De DNS server in Winroute hoef je dan niet meer te gebruiken.
Dit is mij niet gelukt met een Active Directory geintergreerde DNS wel met een TEXT based Dns server
Pagina: 1