Toon posts:

Probleem met branden (langzaam!!!!!)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb net een nieuwe cd brander, een LitOn 16*10*40. De brader werkt prima als ik data ga branden (vandaf de harde schijf). Op het moment dat ik cd naar cd wil branden gaat het ont-zettend langzaam (meer dan een uur!!!!).
Lijkt me niet helemaal de bedoeling...
Nu heb ik al gelezen op dit forum dat een en ander te maken zou kunnen hebben met de kabels en aansluitingen. Het is zo dat de CD-rom alleen aan een kabel zit en de HD (boot?) en de brander samen aan een andere kabel . Dekabels die in de pc zitten zijn niet lang genoeg om de cd-rom en de hd aan een kabel te doen.

Maarrr, nu heb ik gehoord van een pc zaakje op internet dat alles wordt veroorzaakt door het feit dat mijn cd-rom te langzaam is. Ik heb een LG24X. Is dit het persé denken jullie? het gaat niet sneller als ik de brander langzamer zet (op 10 b.v.) Is de enige optie een nieuwe CD-rom speler? Of toch iets lastigs met kabels en aansluitingen?? (DMA is aangevinkt bij beiden)

Ik hoor het heel graag want dit is echt irritant zeg :'(

Verwijderd

Dit is duidelijk een hardware-probleen, die 24x trekt dit bij lange na niet.
Koop een nieuwe CD of DVD-speler, alle gangbare modellen kunnen met gemak 16x aan

• Bobbert
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Bobbert

Miss Caprice Bourret

24 speed lezen en 16 schrijven is idd wel een beetje fout, volgens mij staat in de nero help ook dat tie op zijn minst 2 keer zo snel moet zijn dus -> 32x lezen :)

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:57

Richard

Kuru Kuru Kururin

|:( * Richard deed iets fout

20*350ZO45°

Verwijderd

TweakGuy deed nu ook iets fout

Verwijderd

TweakGuy deed nu weer iets fout |:( :)

Verwijderd

Topicstarter
Is het dan niet raar dat als ik de brander op 10 instel dat het dan nog steeds dramatisch langzaam gaat of heeft het puur te maken met het feit dat de brander 16 als max. heeft?

Dus het kopen van een 50 of 52x zou alles moet oplossen en dan zou een cd zo gekopieerd moeten zijn?

• NoBody
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-12-2024

NoBody

www.gentoo.org

ide-config: cd-rom + brander >> secundaire ide-controller (brander master, op midden van kabel aangesloten, cdrom kan je dan wel raden)

hd 8,4 gb + hd 20 gb >> eerste ide-controller (8,4 gb master)

Cdrom = 50x (merk onbekend)
brander = plextor 161040a

On the fly doet het hier prima... nero zeurde dus wel (zoals bij praktisch iedereen) over brander en cdrom op 1 kabel maar goed... genegeerd dus :)

Je zou het misschien voor alle zekerheid eerst eens kunnen proberen met een cdrom van een ander (die minstens 32x is) en vervolgens oordelen of je een snellere cdrom nodig hebt..

Hoi

Verwijderd

Hallo!
Op woensdag 03 oktober 2001 23:39 schreef O_Connels het volgende:
Hallo,

Ik heb net een nieuwe cd brander, een LitOn 16*10*40. De brader werkt prima als ik data ga branden (vandaf de harde schijf). Op het moment dat ik cd naar cd wil branden gaat het ont-zettend langzaam (meer dan een uur!!!!).
Lijkt me niet helemaal de bedoeling...
Nu heb ik al gelezen op dit forum dat een en ander te maken zou kunnen hebben met de kabels en aansluitingen. Het is zo dat de CD-rom alleen aan een kabel zit en de HD (boot?) en de brander samen aan een andere kabel . Dekabels die in de pc zitten zijn niet lang genoeg om de cd-rom en de hd aan een kabel te doen.
De beste manier om je IDE apparaten aan te sluiten als je on the fly wilt branden is:
Pri.Master: HD1
Pri.Slave: CDROM
Sec.Master: HD2 (indien niet dan hier je writer)
Sec.Slave: Writer

Past dt niet dan moet je een langere IDE kabel kopen. In ieder geval goedkoper dan een nieuwe CD-ROM speler :)

Let overigens op dat je t.b.v. de kwalitei van audio CD's nooit Audio CD's on the fly brandt. Zie: http://wwwhome.cs.utwente.nl/~bergen/index.php?load=III.1.9

Het beste is eigenlijk om helemaal niet on the fly te branden, dan ben je van een hoop buffer underrun problemen af en zo kun je fastoenlijke kopieën maken van Audio CD's (zie: http://wwwhome.cs.utwente.nl/~bergen/?load=eac). In dit geval kun je je apparaten het beste als volgt aansluiten:

Pri.Master: HD1
Pri.Slave: HD2
Sec.Master: Brander
Sec.Slave: CD-ROM
Maarrr, nu heb ik gehoord van een pc zaakje op internet dat alles wordt veroorzaakt door het feit dat mijn cd-rom te langzaam is. Ik heb een LG24X. Is dit het persé denken jullie? het gaat niet sneller als ik de brander langzamer zet (op 10 b.v.) Is de enige optie een nieuwe CD-rom speler?
Dat zou het heel goed kunnen zijn. Helpt het bovenstaande niet, koop dan eens een nieuwe CD-ROM speler. Die kasten vaak maar ca. 100 gulden, niet al te veel geld dus. Een goede keus is in dit geval de ASUS 50X drive. Die is ook uitermate geschikt om kopiën te maken van audio CD's.
(DMA is aangevinkt bij beiden)
DMA is iets heel geks... Het werkt niet altijd even goed. Je zou ook nog eens kunnen expirimenteren met je DMA instellingen. Bijvoorbeeld door DMA uit te zetten voor je brander of je CD-ROM station. Je weet nooit of iets zo gaat werken.

Willem
Pagina: 1