Scripts uitvoeren via SNMP

Pagina: 1
Acties:

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-08 12:40
Om op m'n desktop een grafiekje te zien van de hoeveelheid dataverkeer op onze server, heb ik er SNMP op geinstalleerd. Dit proggie werkt nu goed (geen idee of het goed beveiligd is e.d., maar ik krijg de info die ik wil).
Omdat je via SNMP enkel de totale hoeveelheid bytes per netwerkkaart kunt opvragn, heb ik een scriptje geschreven dat elke keer dat je 't aan roept de hoeveelheid verstuurde bytes sinds de vorige aanroep teruggeeft. Als ik dat elke seconde doe, en dat en een grafiek zet, heb ik wat ik wil.

Met SNMP kan je remote een script laten uitvoeren, en het resultaat ervan krijg je dan terug. Daartoe heb ik deze regel in m'n snmpd.conf bestand gezet:
code:
1
exec net-data /tmp/script

Dit werkt min of meer. Het probleem is alleen dat SNMP niet elke keer het script uitvoert, maar eens in de 20 a 30 keer, de tussenliggende keren geeft-ie de laatste waarde terug.
Weet iemand waarom mijn script niet elke keer wordt uitgevoerd?

(uiteraard is er tussendoor wel verkeer, dat kan niet de oorzaak zijn van 20x hetzelfde resultaat)

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Omdat je via SNMP enkel de totale hoeveelheid bytes per netwerkkaart kunt opvragn, heb ik een scriptje geschreven dat elke keer dat je 't aan roept de hoeveelheid verstuurde bytes sinds de vorige aanroep teruggeeft.
Uhm.. dat lijkt me dus geen handige aanpak. Je kunt toch gewoon client-side bijhouden waar de teller de vorige keer op stond? Wat denk je hoe dingen als MRTG werken.. :)

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-08 12:40
Dat bedacht ik ook toen ik m'n post aan het tikken was, maar ik postte het toch maar omdat ik het wel vreemd blijf vinden dat het script niet elke keer wordt gestart.

Maar goed, ik heb Net::SNMP al binnen :)

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum