Toon posts:

Scheikunde en koeling

Pagina: 1
Acties:
  • 114 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zat dus zo eens na te denken, en toe kwamen er de volgende hersenspinsels naar boven:

- Koper geleidt beter warmte dan goud, en zilver weer beter dan koper. Volgens mij lees ik hier vrij vaak dat goud het beste geleidt, maar BINAS zegt iets anders.

- Ooit wel eens iemand de onderkant van zijn koeler (koper) in zilverchlooride-oplossing gehouden (scheikundeles) Dan krijg je een mooi zilveren laagje erop. Zou dat veel schelen in temp?

- Iemand ervaring met "The Core" van CPUFx, dat alu blok dat je kunt halen bij de www.oc-shop.com?

Ik bedoel dus deze: http://http--www.oc-shop.com/website/pics_products/hfcombo_TheCore.jpg

• roedie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-10-2025
Er lopen hier wel wat Sukkels rond ja die maar wat Schreeuwen, Maar mensen die ik aan zie als Watertweakers® weten dat wel.
Aluminium goud koper zilver cucil Herman's-Koolstof Diamand.
VAn klein naar groot :)

Goeie tip van dat Ziverchloride, maar waar kan je dat krijgen??. IS toch ook fotopapier van gemaakt :?

edit:

Ik was lekker sneller>:) en Typo

• DeVoTioN
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-03-2022
Ik lees juist vrij vaak hier dat zilver het beste geleid :9

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:28

talin

ES-MA

ik denk !

dat het teveel werk is voor te weing opbrengst .

dat goud beter geleid is dus niet waar ( zoals je al zei ) daarom is er toch artic silver , dat is denk hetzelfde resultaat met minder werk .

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Verwijderd

Topicstarter
De meeste scholen (middelbaar) hebben dat wel. Ik heb vorig jaar een proefje gedaan, ter introductie van redox-reacties.
We hebben toen een koperen stuiver opgepoetst en verzilverd......c00l. Koper laat los en ioniseert, zilverionen worden vast zilver aan hetzelfde oppervlak.
Het spul staat alleen niet los in het lokaal, maar ik denk dat ik wel wat kan regelen met de leraar, mocht het daadwerkelijk temp daling opleveren.
In de winkel is het overigens niet te krijgen en je hebt, mijns inziens, niet veel nodig.

Verwijderd

zilver geleid WARMTE het beste, stroom en warmte geleiden zit nogal verschil in
en dave, aapje, :P ga naar je bed jij ! :> :)

• roedie
Ik denk niet dat mijn arme school dat heeft >> MTS elektronica. Mag wel blokje freezen op CNC en Pelt Voeding maken :). Maar het nivea van NA+SK kun je al raden aangezien het samen 2 uurtjes in de week word gegeven.
Misschien mijn oude school :)

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-05 21:41

DaRoot

Some say...

offtopic:
[quote]
Op woensdag 03 oktober 2001 22:26 schreef Penaa het volgende:
- Koper geleidt beter warmte dan goud, en zilver weer beter dan koper. Volgens mij lees ik hier vrij vaak dat goud het beste geleidt, maar BINAS zegt iets anders.
[/quote]

BINAS!!!! Die goede oude tijd... al weer 2 jaar geleden... :z

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

• Schaapje_BlaaT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-05 13:35
zilverchloride? kun je bestellen
bij sigma aldrich
daar kun je trouwens ALLES bestellen
zo ongeveer
ik heb een ouwe catalagus (1996/1997) en daar
kost het fl 71.90 voor 10 gram 99% pure
maar geen idee of ze aan iedereen leveren
of alleen aan laboratoria bijvoorbeeld
je kunt ze bellen op 060229088, als je het wilt
proberen
poeh, als ik bedenk wat ik allemaal zou kunnen doen
met al die zooi uit het lab hier op de universiteit...
smikkel
volop waterkoelers, vloeibare stikstof, vloeibaar helium en andere onzin
die vast wel om te bouwen is voor tweak doeleinden >:)

ASUS ROG Strix B650-A | AMD 7600X | Kingston 32GB DDR5 6000 CL36 | Kingston KC3000 1TB | Powercolor hellhound RX9070 16GB

Verwijderd

Zilverchloride laat geen mooie hechtende laag achter op koper. Helaas pindakaas dus.

• roedie
Bedankt voor het voorkomen van naare dingen dabit, maar je kunt toch ook galvaniseren. DAt werkt wel. Maar ik zou dan Goud pakken want dat is tenminste echt edel.

Verwijderd

Vergulden gaat wel goed met een kaliumcyanide/goud oplossing, weet ik uit ervaring :). Alleen is kaliumcyanide (cyaankali) niet zo'n fijn spul.

Voor verzilveren moest je geloof ik eerst een laagje nikkel aanbrengen, en dan pas het zilver. Maar da's even onder voorbehoud.

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04 21:07

martijn12345

Geen inspiratie

Even een reactie op de andere vraag. Die THE CORE koeler die OC-shop verkoopt is een gigantische flop, zeker voor dat geld. Een aantal mensen hebben hem gehad, en ontdanks de delta HP fan koelt ie nouwelijks beter als een simpele coolermaster.
Dus koop hem niet .

Geen inspiratie

Verwijderd

Op woensdag 03 oktober 2001 22:38 schreef Penaa het volgende:
De meeste scholen (middelbaar) hebben dat wel. Ik heb vorig jaar een proefje gedaan, ter introductie van redox-reacties.
We hebben toen een koperen stuiver opgepoetst en verzilverd......c00l. Koper laat los en ioniseert, zilverionen worden vast zilver aan hetzelfde oppervlak.
Het spul staat alleen niet los in het lokaal, maar ik denk dat ik wel wat kan regelen met de leraar, mocht het daadwerkelijk temp daling opleveren.
In de winkel is het overigens niet te krijgen en je hebt, mijns inziens, niet veel nodig.
hey zit/heb jij gezeten op het laurens in rotterdam? ik heb dit ook net gedaan om het hoofdstuk over redoxen in te lijden

• Cloontje
  • Laatst online: 21-04 09:38

Cloontje

Tea. Earl Grey. Hot.

Op woensdag 03 oktober 2001 22:26 schreef Penaa het volgende:
Ik zat dus zo eens na te denken, en toe kwamen er de volgende hersenspinsels naar boven:
Na vertel, eendsteen. :D
Mwja klopt, zilver beter dan koper, maar ook duurder dan koper.
- Ooit wel eens iemand de onderkant van zijn koeler (koper) in zilverchlooride-oplossing gehouden (scheikundeles) Dan krijg je een mooi zilveren laagje erop. Zou dat veel schelen in temp?
Euh ik ben dus geen eendsteen maar ik ga het op een onlogishe logische oplossing geven. Ik denk als dat dunne zilver laagje sneller warmte opneemt dan het koper dat het koper het uiteindelijk te langzaam afkoelt. Opzich heb jer geen last van zolang je meer koper hebt dan zilver en dat hebje dus niet echt belangrijk. Dus gewoon proberen. altijd leuk.
- Iemand ervaring met "The Core" van CPUFx, dat alu blok dat je kunt halen bij de www.oc-shop.com?
Neu, sorry

Da was het.

Let us make sure history never forgets the name ... Enterprise.

Verwijderd

Conrad verkoopt verguld- en verzilver-setjes.
(Niet goedkoop: c. 80 piek, voor printplaten = puur koper!)

Dan kun je het vast ook wel bij een lokale hobbywinkel, of elektronicawinkel, of kunstenaarswinkel kopen.

Moeders laten soms de babyschoentjes verzilveren/vergulden. Stuur je blokje op! Misschien weet je moeder het adres? ;)

Verwijderd

ik heb maar 1 ding te zeggen, geloof je Binas maar, is een wereld boekje.

/me zou willen dat hij er nog 1 had :(

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-04 19:54
Op donderdag 04 oktober 2001 22:22 schreef tva_goku het volgende:
ik heb maar 1 ding te zeggen, geloof je Binas maar, is een wereld boekje.

* straat zou willen dat hij er nog 1 had :(
ISBN: 90-01-89377-5
Uitgever: Wolters Noordhoff

;)

• SmegHead
  • Laatst online: 03-05-2023

SmegHead

aka Ace Rimmer

Ik heb hier al eens een topic over gestart, ik zal het even zoeken. Benieuwd wat daarmee gebeurt is. :)

edit:

Ohnee, was niet mijn topic, maarja hier toch de link, wieweet staat er nog iets nuttigs in. :)
[topic=277394/1/25]

Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast!

• subsonik
  • Laatst online: 18:19
Een heatsink verzilveren gaat niet veel effect hebben op de temps IMO. Het probleem is dat je op een CPU koeler een "hot spot" hebt boven de core. Om die hot spot weg te werken, moet de base van de koeler zo goed mogelijk de warmte geleiden, en een laagje zilver van 0,1 mm dik gaat daar écht niets aan veranderen.

Wat mij een interessanter experiment lijkt: pruts eens dat schijfje zilver van de silverado, en monteer het onder een swiftech MC-462A!

• mdev
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-12-2025
Ik wil er ook een, onze Binas boeken die wij vorig jaar hadden zijn dit jaar gegeven aan 4 HAVO |:( (die nog geen fuck met Binas doen), nu zitten wij dus al sinds het begin van het jaar zonder Binas :( .
En moeten gewoon scheikunde hoofdstukken maken waaruit 75% van de hoofdstukken bestaat uit zoek de massa, kookpunt, molaire massa en al die shit :r

mdev

Verwijderd

Op vrijdag 05 oktober 2001 01:56 schreef subsonik het volgende:
Een heatsink verzilveren gaat niet veel effect hebben op de temps IMO. Het probleem is dat je op een CPU koeler een "hot spot" hebt boven de core. Om die hot spot weg te werken, moet de base van de koeler zo goed mogelijk de warmte geleiden, en een laagje zilver van 0,1 mm dik gaat daar écht niets aan veranderen.

Wat mij een interessanter experiment lijkt: pruts eens dat schijfje zilver van de silverado, en monteer het onder een swiftech MC-462A!
LOL :D
Waarschijnlijk kan je daarna meteen je dure koeler weggooien...

Dat zal alleen maar averechts werken denk ik, omdat je dan weer twee extra overgangen hebt. Dat dunne laagje helpt trouwens wel, als je overgaat van de CPU-core->laagje zilver/koper->alu koelblok
(Dat is wat Alpha altijd doet, CPU->koper->Alu koelblok)
Die Swift heeft al een 500 gram zware bodemplaat van rood koper.

Ik denk niet dat je zilver chemisch kunt hechten op aluminium. Als het koelblok al van koper is, zal het zowiezo niet helpen denk ik. :Y)

Overigens doet Arctic Silver geen fluit extra vergeleken met gewone witte koepasta hier op m'n Swift MC462A. Helaas Pindakaas.. :P

Verwijderd

We praten over enkele tientallen microns metaal. Dat zet geen zoden aan de dijk.
Pagina: 1