PC moet opwarmen...

Pagina: 1
Acties:
  • 126 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• riffey#4
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23-08 22:48

riffey#4

aka Beever#4

Topicstarter
Probleempje hier waar ik niet meteen uitkom.
Mijn PC (Asus A7V met Duron 600@850)heb ik nu ruim een jaar.
Vanaf het moment dat ik 'm overklokt heb (vanaf het begin, dus ook al ruim een jaar) moet ik altijd een keer op reset drukken voordat ie boot.
Dat was niet vervelend dus daar ben ik al aan gewend (power aan, reset en booten maar)
Sinds een maand of 2 moet ik even wachten voordat ik kan resetten. Ik dacht eerst dat het de warmte was (zolderkamer) maar toen het kouder werd ging het steeds langer duren.
Vanavond duurde het een half uur voordat ie naar de reset "luisterde"
Er gebeurt voor die tijd niks. De monitor gaat op standby. Het ledje op het moederbord brandt normaal, de fans draaien allemaal. Ik krijg ook geen 'fout' piepjes. Geen bios-informatie.
Als de PC eenmaal draait is ie gewoon stabiel (nooit crashes)
Ik zat te denken dat de potloodstreepjes op mijn processor misschien opnieuw getekend moeten worden, maar dan verwacht ik toch wel een foutmelding bij het opstarten, iets van 'no cpu' of piepjes om aan te geven dat er geen CPU in zit.

Iemand een idee?

• superbikkel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-05 09:49
Ja, terugclocken, je CPU zal wel 'op' zijn.

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 08:16

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Als de potloodstrepen op zijn dan zie je dat aan je multiplier, die staat dan weer op de oude stand.

Face it, je processor is op zoals mijn voorganger zei. ;(

Krankzinnige muziek vind je hier.

Verwijderd

overclocken is erg leuk en aardig want je hebt _dan_ een snellere pc...
maar het verkort de levensduur van je proc enorm en zoals mijn voorgangers zeiden, de kans is groot dat ie "op" is...

gaar maar waar :(

• F.U.B.A.R
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-07 22:15
Of de voeding?

Verwijderd

Ik zou hem ook eens terug klokken en kijken hoe hij dan reageert, vind het zowiezo nogal wat een 600@850 :)
mijn celeron 533 wilde niet eens op 600 :P

• superbikkel
  • Laatst online: 16-05 09:49
Op woensdag 03 oktober 2001 23:02 schreef IceFlame het volgende:
Ik zou hem ook eens terug klokken en kijken hoe hij dan reageert, vind het zowiezo nogal wat een 600@850 :)
mijn celeron 533 wilde niet eens op 600 :P
Heb een collega die heeft een Duron600@1000 met luchtkoeling!

Verwijderd

Het is ook een beetje afhankelijk van wat voor metaal je core is gemaakt, om deze goed te kunnen overclocken.
Is je core blauw achtig van kleur, dan is deze van aluminium.
Maar is je core groenig van kleur, dan is deze van koper.
De laatste van deze twee leent zich het beste voor overklokken, omdat de geleiding hiervan beter is.
Heb je toevallig een AMD met een alu core... tja... dan heb je pech, en zal zoals het hier boven al tig keer is aangegeven, wel op zijn.....
Maarja.... een nieuwe kost ook niet de hele wereld...
*D

• riffey#4

riffey#4

aka Beever#4

Topicstarter
De voeding lijkt mij het probleem niet, die is 300W.
De processor is ook niet kapot, want als ie uiteindelijk boot draait ie stabiel.
De multiplier staat nog steeds op 8,5. Op een A7V stel je die in met jumpers.
De levensduur wordt wel verkort (van bijv 10 naar 7 jaar) maar daar zit ik nog lang niet aan.
En nogmaals: ALS 'ie uiteindelijk boot blijft ie ook wel draaien, zonder verdere storing.
Alu of koper is ook het probleem niet, want hij draait al een jaar op 850, dus qua overklokken zit het wel goed.
Inderdaad, een nieuwe kost ook niet alles meer, en staat ook al voor binnenkort op de planning, maar ik wil weten waardoor hij langzamerhand slechter wordt.
Als ik de processor opgeblazen zou hebben, zou 'ie helemaal niks meer doen.

Wat mij nog een optie lijkt: de potloodstreepjes worden wat minder, waardoor er pas goed contact ontstaat als de processor wat warmer wordt.
Zou dat het kunnen zijn?

• ravenger
  • Laatst online: 14-08 15:59
dan moet je gewoon nieuwe streepjes zetten en testen
btw, heb je niet toevallig geheugen erbij gezet in die tijd?

• mrknowitall
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-05 16:32

mrknowitall

Hardware junkie

Probeer eens een andere grafische kaart, ik heb mijn Asus V7700 eruit gegooid omdat die ook regelmatig niet wakker wilde worden bij het opstarten.

One of the animals has left its cage today.

Verwijderd

Had ik ook, Abit KT7 met Duron 800 @ 1000 en Asus V7700. (300 Watt voeding)
Ligt denk ik wel aan voeding, want op het moment dat je op reset drukt draaien hdd's al bijvoorbeeld waardoor ze niet mee hoeven op te spinnen en dus geen extra stroom meer kosten.
Het vreemde is dat ik nu (met dezelfde voeding) en mijn MSI K7T266 Pro en Tbird 1400@1540 en V7700 het probleem niet meer heb.

• riffey#4

riffey#4

aka Beever#4

Topicstarter
Ravenger: nee, niet onlangs geheugen er bij gezet. 384 mb is wel even genoeg :)
Nieuwe streepjes tekenen kan, maar als ik de procesoor er toch af haal komt er ook meteen een nieuwe in :P

mrknowitall: Helaas, zonder videokaart doet ie ook niks. Ook niet piepen dat er geen videokaart in zit. Bovendien werkte het met deze videokaart eerder wel gewoon.

xoploosx: Vroeger vond ik het geen probleem. Even wachten tot alles opgespind is. Maar na een half uur is zelfs een 7200 rpm schijf toch echt wel op gang.

• riffey#4

riffey#4

aka Beever#4

Topicstarter
D'r zit nu een 1200 in en alles draait OK
Nu eens kijken hoever deze omhoog wil ;)

• MartNL
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:49

MartNL

Volgens mij moet je gewoon alles beter in je kast vast zetten.
Alles eruit en netjes opnieuw inbouwen en weg probleem.
Pagina: 1