[3D] caustics en shadows

Pagina: 1
Acties:

• Expecho
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-09 22:06
Als ik in lightwave 7 een scene renderd met caustics dan zie ik geen schaduw.. als ik caustics uit zet wel, zie onderstaand resultaat. Mijn vraag is of dit normaal is? Lijkt me dat je toch schaduwen moet zien? Hoe kan ik dit oplossen (met caustics enabled)?

Met caustics:
Afbeeldingslocatie: http://members.rott.chello.nl/jbons/chess-4.jpg

Zonder caustics:
Afbeeldingslocatie: http://members.rott.chello.nl/jbons/chess-r.jpg

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-09 10:13

DeFeCt

je wéét toch

dubbel

Flickr

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

ehm, ik zie gewoon schaduws hoor :?

Flickr

• Alpine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-09 18:35

Alpine

Twisted animator

Op woensdag 03 oktober 2001 22:13 schreef DeFeCt het volgende:
ehm, ik zie gewoon schaduws hoor :?
Ik denk dat hij de schaduw van die lamp bedoeld. Als hij die bedoeld moet hij toch maar eens goed kijken want er zijn daar wel degelijk schaduws. Alleen worden de schaduwen vervaagt als het object waarop de schaduw word geworpen verder staat zoal irl.

• Expecho
Op woensdag 03 oktober 2001 22:24 schreef Alpine het volgende:

[..]

Ik denk dat hij de schaduw van die lamp bedoeld. Als hij die bedoeld moet hij toch maar eens goed kijken want er zijn daar wel degelijk schaduws. Alleen worden de schaduwen vervaagt als het object waarop de schaduw word geworpen verder staat zoal irl.
Dat is dan ook wel zo maar die olielamp is een lichtbron die naar mijn mening wel moet leiden tot schaduw van de schaakstukken, of niet :?

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

Op woensdag 03 oktober 2001 22:29 schreef Expecho het volgende:

[..]

Dat is dan ook wel zo maar die olielamp is een lichtbron die naar mijn mening wel moet leiden tot schaduw van de schaakstukken, of niet :?
Die staat uit volgens mij :)

Flickr

• Expecho
Op woensdag 03 oktober 2001 23:02 schreef DeFeCt het volgende:

[..]

Die staat uit volgens mij :)
:) tsja, er is wel licht, maar geen object (vlam)

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
een andere vraag is of je caustics wel echt nodig hebt in deze scene...

specs

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-11-2025

OkkE

CSS influencer :+

Op donderdag 04 oktober 2001 00:50 schreef gladiool het volgende:
een andere vraag is of je caustics wel echt nodig hebt in deze scene...
offtopic:
W0w, jouw site roeleert! Echt koewl, dat met dat renderen. :9~

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

Verwijderd

hmmmm erg vreemd. Ik heb zelf nog nooit iets met caustics gedaan maar het ziet er echt naar uit dat er geen lichtbron in die lamp zit (met caustics enabled). Ik weet helaas niet hoe je het hebt opgezet maar probeer eens een caustics render te maken met alleen de lichtbron in de olielamp geactiveerd.

Misschien dat het dan wat duidelijker wordt. Je kunt ook proberen om de shadow type van die lichtbron te veranderen (raytraced shadows -> shadow map). Weet niet of het helpt maar je kunt het proberen.

Verwijderd

Trouwens, probeer wat aan die muur te doen (texturemap of zo) want nu ziet ie er uit als een platgeslagen bloemkool ;)

Geweldige opzet trouwens. Ziet er erg goed uit

• Tim Schuhmacher
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-09 18:12

Tim Schuhmacher

abasios

Dat van die bloemkool vind ik iegenlijk ook,

maar bij die render zonder caustics vind ik de schaduw eigenlijk niet mooi. Veel te strak / hard.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
ik heb het gevoel dat ik de scene wel eens gezien heb is het niet een standaard scene die bij LW zit?

specs

• Expecho
Op donderdag 04 oktober 2001 13:17 schreef gladiool het volgende:
ik heb het gevoel dat ik de scene wel eens gezien heb is het niet een standaard scene die bij LW zit?
niet dat ik weet

• Expecho
Op donderdag 04 oktober 2001 11:57 schreef TheLightwaver het volgende:
hmmmm erg vreemd. Ik heb zelf nog nooit iets met caustics gedaan maar het ziet er echt naar uit dat er geen lichtbron in die lamp zit (met caustics enabled). Ik weet helaas niet hoe je het hebt opgezet maar probeer eens een caustics render te maken met alleen de lichtbron in de olielamp geactiveerd.

Misschien dat het dan wat duidelijker wordt. Je kunt ook proberen om de shadow type van die lichtbron te veranderen (raytraced shadows -> shadow map). Weet niet of het helpt maar je kunt het proberen.
't Is een point light dus ik kan geen shadow map aanzetten
ennuh, er zit echt een lichtbron in hoor:

Afbeeldingslocatie: http://members.rott.chello.nl/jbons/lw2.jpg

(het blokje met de vectorpijltjes is de olielamp)

• Idéfix
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-08-2024

Idéfix

Gewoon een hond

Maar zet dan es alle lichten behalve die pointlight uit en render em dan eens met caustics aan en uit...

Ik ben zo'n trage, slome geest. Wat was dat voor wonderlijk sperma,
Dat van een paar duizend zaadcellen Ik de snelste ben geweest. - Wilfried Finkers

Pagina: 1