PHP/CGI beveiliging

Pagina: 1
Acties:

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 05-05 12:25
Hoi,

Ik wil een website gaan hosten voor wat klasgenootjes. Maar ik wil niet dat ze m'n hele server overhoop kunnen halen. Nu draait apache als wwwrun ofzo, dus ik verwacht geen enorme problemen. Toch is er 1 ding:

Stel iemand heeft dit bestand:
/home/pietje/public_html/myconfig.php

En daarin staat een wachtwoord.

Dan kan jantje met zijn filemanager (/home/jantje/public_html/fileman.cgi/php) daar toch ook bij. En hij kan dan dus dat wachtwoord lezen.

Is dit te voorkomen (misschien met apache 2 :? ) Of is dit iets wat gewoon zo is? De search leverde wel wat op, maar er stond niet zoveel bij over apache 2, dus weet iemand hier wat van?
Ik wil php wel gewoon als module draaien en niet met suexec gaan klooien, dat wordt te lastig.

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-05 11:28

jep

alle public html mapjes chmod 750 met als groep de groep waarin de webserver staat en php in safemode.

Dan is je PHP okay ;)

• MikeN
Op woensdag 03 oktober 2001 22:42 schreef j3p het volgende:
alle public html mapjes chmod 750 met als groep de groep waarin de webserver staat en php in safemode.

Dan is je PHP okay ;)
Dan kun je nog steeds via scriptjes een andere map lezen toch?
Die scriptjes draaien tenslotten ook onder wwwrun. En als je die andere map kan lezen, kun je ook dat bestandje waar een wachtwoord in staat lezen....

Verwijderd

Op woensdag 03 oktober 2001 23:00 schreef MikeN het volgende:

[..]

Die scriptjes draaien tenslotten ook onder wwwrun. En als je die andere map kan lezen, kun je ook dat bestandje waar een wachtwoord in staat lezen....
als je bestandjes de juiste mode en owner en groep geeft is dat wel uit te sluiten hoor

• MikeN
Op woensdag 03 oktober 2001 23:26 schreef Kertje het volgende:

[..]

als je bestandjes de juiste mode en owner en groep geeft is dat wel uit te sluiten hoor
Tja, maar als apache ze moet kunnen lezen, en je draait je php script als de apache user, dan kun je ze toch gewoon lezen....

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:55
Safe mode, een PHP-script welke een chmod 000 doet op een bestand wat je include?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-05 11:28

jep

Op woensdag 03 oktober 2001 23:00 schreef MikeN het volgende:

[..]

Klopt, en daar is nou die php safemode voor, is een optie in php.ini

Die chmod was voor locale shell toegang.

• MikeN
2x...

• MikeN
En als ik nou m'n eigen scriptjes zonder safe mode wil draaien? Is dat mogelijk of moet ik het scriptje dan ff chownen naar root?

O, ik zie dat dat wel mogelijk is met open_basedir....

Verwijderd

Hey,

Om te voorkomen dat gebruikers elkaars files via cgi kunnen bekijken moet je 's kijken naar suexec van apache...

TEO

• MikeN
Op donderdag 04 oktober 2001 17:05 schreef -=] T_E_O [=- het volgende:
Hey,

Om te voorkomen dat gebruikers elkaars files via cgi kunnen bekijken moet je 's kijken naar suexec van apache...

TEO
Ja, weet ik, maar ik wil eerst PHP goed hebben enzo....

Verwijderd

Op donderdag 04 oktober 2001 17:12 schreef MikeN het volgende:

[..]

Ja, weet ik, maar ik wil eerst PHP goed hebben enzo....
Sorry, toch net dat ene regeltje in je post gemist.
Nog even twee puntjes:
- Met safe_mode PHP moet je opletten bij scripts die files laten uploaden: je moet move_uploaded_file oid. gebruiken om te bestanden naar je eigen dir te kopieren
- Ook SSI kan met suexec beveiligd kunnen, en dit is zeer wenselijk in jouw geval, lijkt me.

succes d'r mee.
Pagina: 1