Ik wil binnenkort een hoofdtelefoon gaan kopen. Wat zijn dingen waar ik op moet letten? Als ik een redelijk goede hoofdtelefoon wil hebben wat kan ik dan qua prijs verwachten? Zijn er qua prijs/prestatie verhouding bepaalde merken/modellen aan te raden?
Verwijderd
Sennheiser 0wnt inderdaad, maar er zijn ook andere goede merken.
Maar de belangrijkste tip is: luisteren!
Maar de belangrijkste tip is: luisteren!
Verwijderd
Sennheiser is goed ja, maar zonde om blind voor een merk te gaan terwijl je van een ander merk eentje zou kunnen kopen die je veel prettiger vind klinken.
een en ander hangt ook af van waar je hem voor gaat gebruiken, en voornamelijk waar je hem in gaat pluggen. is dat een goede componenten set, of zelfs een hoofdtelefoonversterker of gewoon een portable of een minisetje.
je kan inderdaad voor rond de f200 hele aardige dingen kopen, maar ik vind de hoofdtelefoons rond de f300 pas echt interresant worden en van een kwaliteit waar je met speakers echt een hoop geld voor nodig hebt om te evenaren. de HD580 of HD565 oid. hoef je nooit weer wat anders
waar je voornamelijk op moet letten zijn natuurlijk het geluid, comfort en of ie al dan niet een versterker nodig heeft.
ik vind zelf de balans heel belangrijk, is alles aanwezig in het geluid en in evenwicht met de rest. sommige mensen willen alleen bass, dat kan natuurlijk ook
waar je ook op kunt letten is of de s-en en t's niet te scherp klinken (maar als dat aan de opname ligt doe je er vrij wenig aan natuurlijk), of de bass snel genoeg klinkt, het geluid van cymbals, gewoon of alles natuurlijk klinkt zeg maar.
rond de f300 zou je kunnen denken aan een HD565, HD580, Beyerdynamic DT990, DT770, de DT931 zit er iets boven. Grado is in Nederland wat duur, een instapmodelletje als de SR80 zit al over de f300. maar als je ze nou beter vind klinken dan Sennheiser (ze zijn echt niet te vergelijken), is het mischien wel de moeite waard. AKG heeft de K401 en K501 zo rond dat bedrag.
zou je een end op weg moeten helpen. zorg wel dat je eerst gaat luisteren, naar zoveel mogelijk hoofdtelefoons, op een goede instalatie. en zorg dat je kunt ruilen als het op de installatie thuis niets is.
veel plezier
een en ander hangt ook af van waar je hem voor gaat gebruiken, en voornamelijk waar je hem in gaat pluggen. is dat een goede componenten set, of zelfs een hoofdtelefoonversterker of gewoon een portable of een minisetje.
je kan inderdaad voor rond de f200 hele aardige dingen kopen, maar ik vind de hoofdtelefoons rond de f300 pas echt interresant worden en van een kwaliteit waar je met speakers echt een hoop geld voor nodig hebt om te evenaren. de HD580 of HD565 oid. hoef je nooit weer wat anders
waar je voornamelijk op moet letten zijn natuurlijk het geluid, comfort en of ie al dan niet een versterker nodig heeft.
ik vind zelf de balans heel belangrijk, is alles aanwezig in het geluid en in evenwicht met de rest. sommige mensen willen alleen bass, dat kan natuurlijk ook
rond de f300 zou je kunnen denken aan een HD565, HD580, Beyerdynamic DT990, DT770, de DT931 zit er iets boven. Grado is in Nederland wat duur, een instapmodelletje als de SR80 zit al over de f300. maar als je ze nou beter vind klinken dan Sennheiser (ze zijn echt niet te vergelijken), is het mischien wel de moeite waard. AKG heeft de K401 en K501 zo rond dat bedrag.
zou je een end op weg moeten helpen. zorg wel dat je eerst gaat luisteren, naar zoveel mogelijk hoofdtelefoons, op een goede instalatie. en zorg dat je kunt ruilen als het op de installatie thuis niets is.
veel plezier
Bedenk wel dat je voor een hoog ohmige hoofdtelefoon een goede hoofdtelefoon aansluiting nodig hebt. De meeste geluidskaarten trekken het niet.
Overigens heb ik nu al een paar vergelijkingstesten gezien (in meestal duitse hifi tijdschriften) waar Sennheisers slechts gemiddeld scoorden. Wellicht teert Senheisser de laatste tijd meer op haar marktnaam? Ze zijn iig nogal fragiel.
Heb zelf overigens een HD 265
Verder is Stax ook wel aardig (als je topklasse wilt)
Overigens heb ik nu al een paar vergelijkingstesten gezien (in meestal duitse hifi tijdschriften) waar Sennheisers slechts gemiddeld scoorden. Wellicht teert Senheisser de laatste tijd meer op haar marktnaam? Ze zijn iig nogal fragiel.
Heb zelf overigens een HD 265
2 crush your enemies, 2 win the Tournament
De meest universele koptelefoon rond die prijs (deze kost F140,- tot F200,-) is de Sennheiser HD570.
Laatst heeft er weer iemand op het forum deze gekocht. En was er zeer over te spreken. Bij elke aankoop van de HD570 is men gewoon zeer te spreken over het product. Het lijkt erop dat deze koptelefoon het bij iedereen goed doet.
Persoonlijk vind ik het een prima koptelefoon die ook noges lekker warm klinkt, hij komt niet superlaag. Maar dat is niet bepaald nodig voor muziek.
http://www.sennheiser.com/sennheiser/icm.nsf/(alltechdat)/4485ger?OpenDocument
Ook lekker comfortabele oorschelpen en behoorlijk lichtgewicht (die Behringers klinken zeker ook goed, maar er zitten toch wat zware modellen bij soms...) Goed voor een hoop uren achter elkaar ophouden/luistergenot.
Deze doet het bij zowat iedereen goed, en is dus vrij makkelijk aan te raden. Gewoon goede prijs kwaltiteit verhouding.
Laatst heeft er weer iemand op het forum deze gekocht. En was er zeer over te spreken. Bij elke aankoop van de HD570 is men gewoon zeer te spreken over het product. Het lijkt erop dat deze koptelefoon het bij iedereen goed doet.
Persoonlijk vind ik het een prima koptelefoon die ook noges lekker warm klinkt, hij komt niet superlaag. Maar dat is niet bepaald nodig voor muziek.
http://www.sennheiser.com/sennheiser/icm.nsf/(alltechdat)/4485ger?OpenDocument
Ook lekker comfortabele oorschelpen en behoorlijk lichtgewicht (die Behringers klinken zeker ook goed, maar er zitten toch wat zware modellen bij soms...) Goed voor een hoop uren achter elkaar ophouden/luistergenot.
Deze doet het bij zowat iedereen goed, en is dus vrij makkelijk aan te raden. Gewoon goede prijs kwaltiteit verhouding.
Verwijderd
Bedoel je met fragiel de constructie? Ik had ooit een goede Stax (qua geluid), maar was niet echt stevig.Op woensdag 03 oktober 2001 22:44 schreef Duck-Twacy het volgende:
Wellicht teert Senheisser de laatste tijd meer op haar marktnaam? Ze zijn iig nogal fragiel.
Behalve het geluid is vind ik het ook wel erg belangrijk dat het prettig zit. Een (kunst-)leren schelp is zomers bijvoorbeeld niet fijn.
Yip. je moet ze niet laten vallen (op een harde vloer)Op woensdag 03 oktober 2001 23:52 schreef Yiu het volgende:
[..]
Bedoel je met fragiel de constructie? Ik had ooit een goede Stax (qua geluid), maar was niet echt stevig.
Behalve het geluid is vind ik het ook wel erg belangrijk dat het prettig zit. Een (nep-Leren schelp is zomers bijvoorbeeld niet fijn.
Ik heb nog een Micro (low budget electrostaat) uit 1980. Volgens mij kan ik daar zowat op gaan staan.
BTW ik zag op headroom dat mijn HD265 maar slecht beoordeeld worden (1 koptelefoontje). Ze benadrukken het laag te veel. Ach, op mijn leeftijd (42!) hoor ik toch geen hoog meer
2 crush your enemies, 2 win the Tournament
Verwijderd
ja, iedereen is wel blij met z'n hd570, maar hebben ze de 580 ook gehoord vraag ik me dan af.. nou
[search=hoofdtelefoon]Op donderdag 04 oktober 2001 00:52 schreef Cownus het volgende:
ja, iedereen is wel blij met z'n hd570, maar hebben ze de 580 ook gehoord vraag ik me dan af.. nou
Beetje lullig mischien, maar: er zijn in de afgelopen week een 3tal errug goeie topics over hoofdtelefoons geweest. Met daarin ook weer links naar andere topics die zijn geweest. Het is zeker de moeite waard om die nog eens na te lezen, er staat erg veel interessante info voor je in! (lees ook de topics over draadloze hoofdtelefoons, met hoofdtelefoons gaan we hier nogal snel offtopic
edit:
[search=koptelefoon] (niet iedereen is van mening dat we een hoofd hebben
Verwijderd
heb een hd 490, kost 100 piek en vind ik ook belangrijk, dat ie lekker zit, en als je op bv een lan zit dat je oren dan geen pijn gaan doen.
En daar komt bij dat ik iemand kan horen als ie tegen me staat aan te praten
, vooral op lan erg handig.
En daar komt bij dat ik iemand kan horen als ie tegen me staat aan te praten
Verwijderd
ehm Lampje, waaron quote je me nou precies? bedoel, beetje vaag zo'n loze quote. hoopte eigenlijk op een reactie 
die laatste topics waren wel aardig ja, vind de oudere topics niet zo nuttig, veel mensen die maar elkaar napraten en steeds dezelfde merken roepen..
die laatste topics waren wel aardig ja, vind de oudere topics niet zo nuttig, veel mensen die maar elkaar napraten en steeds dezelfde merken roepen..
Zo wel goedOp donderdag 04 oktober 2001 19:33 schreef Cownus het volgende:
ehm Lampje, waaron quote je me nou precies?
Omdat je vroeg naar meningen van mensen die die hoofdtelefoons hebben gehoord: wanneer je ff zoekt, zal blijken dat er zeker een paar zijn die beide hebben gehoord. (en naar goed gebruik hebben ze verschillende meningen gheghe
Dat boeit niet, gezien de HD580 rond de F300,- kost. Voor een hoop mensen gaat F170,- nog net, maar is F300,- toch echt teveel voor een headphone.Op donderdag 04 oktober 2001 00:52 schreef Cownus het volgende:
En of smaken dan verschillen valt in het niets, gezien dat niet wegneemt dat die koptelefoon voor velen gewoon te duur is.
Of een Sennphone goed is licht puur aan de soort consument. Een heleboel mensen vinden de HD470 al "vet" klinken. Een ander (selecter) deel vind Sennphones pas vanaf F300,- goed vind klinken. Anderen vinden juist een goedkoper Senn model beter klinken dan een duurdere. Dus wanneer die dingen vet klinken is niet vast te stellen gezien eisen en smaken verschillen.Sennheisers rulen! Goede Sennheissers heb je al vanaf F150,- ofzow.
Wat Sennheiser ownZ betreft. Over het algemeen geven de koptelefoons van Sennheiser een hele goede acoustische kwaliteit (en best linear frequentiebereik). Maar als je geen andere merken hebt gehoord in die prijsklasse die misschien wel evengoed klinken vind ik het een nogal overhaaste conclusie.
Waarom ik dan de HD570 aanraad? Omdat over het algemeen de koptelefoon zeer goed is getest (door ervaringen van kopers) en een prijs heeft die voor de meesten nog acceptabel is (ook goede prijs kwaliteit verhouding) zie -->
Zijn er qua prijs/prestatie verhouding bepaalde merken/modellen aan te raden?
Verwijderd
ow...ik moest daar tussen naar vergelijkingen gaan zoekenOp donderdag 04 oktober 2001 19:59 schreef Lampje het volgende:
....
en ja, voor f170 is de 570 idd wel bang-for-the-buck en f300 is wel bijna 2x zo veel. maar voor f130 meer heb je wel gelijk een van de beste...tis maar wat je der voor over hebt uiteindelijk natuurlijk, maar als je het beste wil, is dat natuurlijk een heel acceptabel bedrag. en probeer jij voor f300 maar es een goede set spekers te kopen
Verwijderd
De Sony MDR-V700 is ook wel een relaxed ding (ik neem aan dat het richting DJ doeleinden is, hij is ook goed voor thuis), kan echt gruwelijk hard, hangt alleen een prijskaartje van rond de 350-400 piek aan...
ff wat specs:
50mm drivers.
3000mW belastbaarheid (max).
107dB gevoeligheid (1mW).
Impedantie 24 Ohm.
Freq. bereik: 5-30kHz.
kantelbare schelpen.
suc6!
ff wat specs:
50mm drivers.
Impedantie 24 Ohm.
kantelbare schelpen.
suc6!
Lachen met jou...Op woensdag 03 oktober 2001 23:35 schreef Yokozuna het volgende:
...
...
Ik heb hem, is inderdaad zeer relaxt. Vooral voor dj-gebruik inderdaad, bij gewoon muziek luisteren moet je toch echt de bas terugschroeven.Op donderdag 04 oktober 2001 21:40 schreef Herodion het volgende:
De Sony MDR-V700 is ook wel een relaxed ding (ik neem aan dat het richting DJ doeleinden is, hij is ook goed voor thuis), kan echt gruwelijk hard, hangt alleen een prijskaartje van rond de 350-400 piek aan...
ff wat specs:
50mm drivers.
Impedantie 24 Ohm.
kantelbare schelpen.
suc6!
Verwijderd
Mjah ik heb em 1x op een feest op mn kop gehad en dat beviel me enormOp donderdag 04 oktober 2001 21:43 schreef TimMer het volgende:
[..]
Ik heb hem, is inderdaad zeer relaxt. Vooral voor dj-gebruik inderdaad, bij gewoon muziek luisteren moet je toch echt de bas terugschroeven.
Bas kwam dr lekker uit maar voor huis-tuin-keukengebruik wel ff wat dimmen
Verwijderd
leuke specs....3000mWOp donderdag 04 oktober 2001 21:40 schreef Herodion het volgende:
ff wat specs:
50mm drivers.
Impedantie 24 Ohm.
kantelbare schelpen.
suc6!
ding is bovendien z'n f350 niet waard als koptelefoon voor muziek. bass is veel te luid en traag. booom-booom, maar verder...
maar das mijn mening natuurlijk, niks van aantrekken hoor.
Te luid voor luisteren: waarOp donderdag 04 oktober 2001 21:52 schreef Cownus het volgende:
...
bass is veel te luid en traag. booom-booom, maar verder...
maar das mijn mening natuurlijk, niks van aantrekken hoor.
Te luid voor DJ-en: niet waar
Te traag: enorm gelul, punt
Verwijderd
STAX
...en zet 'm niet te hard, anders moet je straks aan een gehoorapparaat en dat is echt niet zo fijn als een hoofdtelefoon.
...en zet 'm niet te hard, anders moet je straks aan een gehoorapparaat en dat is echt niet zo fijn als een hoofdtelefoon.
Verwijderd
Timmer, er is no such thing als "waar" en "niet waar" in audio ok? en ik heb die v700 gehoord en de bas is totaal niet strak IMO. vind jij gelul, ik niet, en daar moeten we het maar mee doen.
Verwijderd
Ik heb laatst 1 van de goedkoopste modellen gekocht, ik meen de HD 490. Ik vind hem wel oke, voor zijn geld dan, en voor computergebruik voldoet hij bij mij in ieder geval uitstekend.Op woensdag 03 oktober 2001 21:30 schreef therealslimarne het volgende:
Sennheisers rulen! Goede Sennheissers heb je al vanaf F150,- ofzow.
Pagina: 1