Toon posts:

dynamo - auto mobiel

Pagina: 1
Acties:
  • 116 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
beste mede tweakers,

vanmiddag had ik weer eens niets te doen en ik dacht goh..
laat ik mijn mede tweakers eens lastig vallen. :P

Ik vraag me het volgende af;

Als je met je auto gaat rijden dan draait je autoband natuurlijk. Maar waarom zou je dan b.v niet 30 dynamo's aan je band bevestigen? (4x30=120 totaal)
Kan het bovenstaande voorbeeldje niet voor genoeg energie toevoer zorgen? (of een soort gelijk idee)
en je moet natuurlijk ook minstens 1 extra volledig opgelade accu in je auto hebben zitten voor het starten.

en eventueel met ondersteuning van zonne-energie?

PS ik ben altijd al slecht geweest in natuurkunde ;)

Groeten,
Youri

Verwijderd

Je hebt in iedergeval al 1 dynamo in je auto zitten. Hoe dnek je anders dat je accu steeds opgeladen word.

Verwijderd

perpetuum mobile :)
zoek daar maar eens naar...

Verwijderd

Ai! Je moet nog rekening houden met wrijving, daardoor is deze Perpetuum mobile niet mogelijk.

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05:12
Op woensdag 03 oktober 2001 19:44 schreef SympathiekeSok het volgende:
Ai! Je moet nog rekening houden met wrijving, daardoor is deze Perpetuum mobile niet mogelijk.
Een perpetuum mobile is sowieso onmogelijk, dit volgt uit de thermodynamica. Het rendement van een proces kan namelijk nooit honderd procent zijn.

Engineering

• TheLunatic
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-08-2025

TheLunatic

Ouwe boxen.

En dat is dus meteen het hele probleem. Hoe meer dynamo's je tegen die band zou zetten, hoe meer wrijving er ontstaat. Hoe meer wrijving er ontstaat, hoe meer energie er nodig is om die band te laten draaien.

Anders zou het wel makkelijk zijn: Je laat een elektromotor draaien. Je zet er 2 dynamo's tegenaan. De ene laat je stroom opwekken om de motor draaiende te houden, en de ander laat je stroom op wekken voor ander gebruik. Pas het toe op grote schaal en je zou oneindig veel gratis stroom hebben.

Wish that would be true :)

btw mocht het ooit mogelijk zijn, dan neem ik er bij deze patent op >:)

Mother, will they like this song?

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 03 oktober 2001 21:00 schreef TheLunatic het volgende:
En dat is dus meteen het hele probleem. Hoe meer dynamo's je tegen die band zou zetten, hoe meer wrijving er ontstaat. Hoe meer wrijving er ontstaat, hoe meer energie er nodig is om die band te laten draaien.
oke....
maar als je de wrijving kan opvangen door ook zonne energie in te zetten? *D

dus de zonne energie zorgt voor het vervangende restje energie dat nodig is om toch op de 100% te komen.
Als je nog begrijpt wat ik bedoel :P

Groeten,
Y

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05:12
Zoals ik al eerder heb gezegd, kan het rendement van een proces nooit 100 procent zijn.
Dat wil dus zeggen dat je altijd energie verliest bij de omzetting van de kinetische energie van je auto naar elektrische energie met behulp van je dynamo. Als je deze energie weer gaat gebruiken voor de aandrijving heb je dus minder energie dan je had voordat je de dynamo ging gebruiken. En het rendement van je elektromotor is dus ook niet 100 procent, waardoor je dus alweer energie verliest. Je raakt energie kwijt (meestal in de vorm van warmte),dus zal je auto steeds langzamer gaan rijden.
Het enige wat je dus bereikt door de toepassing van een dynamo is dus dat je meer energie nodig hebt om op dezelfde snelheid te blijven, ook al gebruik je deze energie ook weer voor de aandrijving.

Als je het voorgaande begrepen hebt, heb je wel door dat het geen zin om op deze manier een auto aan te drijven. Het systeem van terugkoppeling van dynamo's op je aandrijfsysteem zal altijd als een rem werken, en een auto die alleen op zonnecellen rijdt, zal sneller rijden dan een zelfde auto die zonnecellen in combinatie met jouw systeem heeft.

Hopelijk is het nu wel duidelijk.

edit:

foutje bedankt

Engineering

Verwijderd

Het niveau gaat achteruit is te merken. Maar zoals mijn boven buurman het al heel mooi vertelde dat het niet mogelijk is met de huidige techniek.

Het is pas mogelijk als je een proces kan maken dat meer energie op wekt dan, de energie die je in moet stoppen. En dit op elk moment kan stoppen en dus beheren.

( Ze werken er wel aan. 0-punts enegie dacht ik dat het hete.( :? ) )

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op woensdag 03 oktober 2001 22:13 schreef runderhoning het volgende:
oke....
maar als je de wrijving kan opvangen door ook zonne energie in te zetten? *D

dus de zonne energie zorgt voor het vervangende restje energie dat nodig is om toch op de 100% te komen.
Als je nog begrijpt wat ik bedoel :P
Laat dan die dynamo's er uit. Die zorgen nl voor energie verlies. Je hebt bv een motor van 1 KW. En die kan met moeite een dynamo aandrijvcen van 0.5 KW. Je komt dus een halve KW te kort En je rijdt nog niet eens. Je hebt dus zeker een zonnepaneel nodig van 1 KW om het verlies van je dynamo aan te vullen en om te kunnen rijden. Laat de dynamo er uit en je kan met een motor van 0.5 KW uit die rechtstreeks door je zonnepaneel wordt aangedreven.

Gevolg: Geen dynamo meer, dat ding kost energie om te maken, en een kleinere motor. Je hebt minder energie nodig om die te maken. En een lichtere auto waardoor je minder energie nodig hebt om hem aan te drijven. Moelijk kan je dan zelfs uit met een zonnepaneel van 0.4 KW en een bijpassende motor. Bovendien heb je een zooi grondstoffen uitgespaard

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

vraag beantwoord. Lijkt me dat dit topic dus wel dicht kan.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.