Op donderdag 04 oktober 2001 01:58 schreef DaDaJoker het volgende:
Als iedereen die niet weet waar die het over heeft nou us gewoon zijn voor zichzelf ongetwijfeld ontzettend interessante eigen inbreng voor zich zou willen houden, en zich zou willen beperken tot onderwerpen waar ze wel verstand van zouden hebben, dan zou deze site een stuk beter draaien, en gemakkelijker te volgen zijn.
Zo, da's d'r uit!
Helemaal mee eens, maaruh wat jij zegt is ook niet allemaal waar.
effe: consumentenelectronica werkt op -10 dB (=0,775 v), professionele electronica vaak op +4 dB (1,4 v).
Zeggen dat iets op -10 dB werkt slaat natuurlijk nergens op. De decibell schaal wordt gebruikt voor verhoudingen, en als je het nulpunt niet definieert slaat het nergens op. Consumentenelectronica werkt dan ook niet op -10 dB maar -10 dBV, wat een heel verschil is. 0 dBV is namelijk 1 Volt.
En prof electronica werkt op +4 dBu, waarbij 0 dBu 0.775 Volt is.
En dan ff over het gebruik van gebalanceerde aansluitingen in HiFi: dat slaat echt helemaal nergens op! Het heeft gewoon nul zin, het maakt het eerder slechter dan beter. XLR gebruiken voor line level signalen, ook in prof gebruik is de meeste gevallen al zinloos, laat staan thuis. Gebalanceerde verbindingen zijn eigenlijk met name nuttig voor mic level signalen, omdat dan de storing die opgepikt tov het mic signaal veel groter is. En ook omdat je al snel 30 a 40 dB meer versterkt bij een mic dan bij een line level signaal.
doordat het signaal gebalanceerd wordt verzonden wordt eventuele storing in de ene ader(bv instraling)opheven door de tegengestelde werking in de 2de signaaldragende ader
Wat je precies bedoelt snap ik niet, maar volgens mij klopt het niet wat je zegt.
Het idee achter gebalanceerde aansluitingen (niet noodzakelijkerwijs XLR, 1/4" jack wordt ook veel gebruikt) is dat je twee aders voor de fase hebt. Alleen de ene fase staat 180 graden uit fase met de andere fase (lekkere zin

). De twee fases vormen de ingangen van een opamp, die dus het verschil tussen de twee aders versterkt.
Als de kabel nou bijvoorbeeld samen met de lichtmulti's (vervelende gasten ook van het licht

) loopt, dan zal het magnetische veld dat zich om die multi's vormt ervoor zorgen dat er een stroompje gaat lopen in de audiokabel. Alleen in alle twee de aders. Daardoor is er een verschil van 0 Volt in potentiaal, en wordt er niks versterkt door de opamp van de ingang, en dus komt de storing er niet doorheen (neemt niet weg dat je geen audiokabels bij high power lichtkabels moet leggen).
Op donderdag 04 oktober 2001 12:46 schreef pelican het volgende:
Hoi,
ik heb het even nagekeken en bij de specs van die power-amp staat:
Input voltage: +6 dBu (0 dBu = 0.775 V)
is die 6dBu dan 4 V ofzo?
Input sensitivity: 0 dBu ...+17dBu
is dit dan die range waar je in mag zitten? Beetje technisch dit...
Als je wilt weten wat 6 dBu is moet je maar eens de AV FAQ lezen, daar heb ik een heel verhaal over de decibell in gezet.