zijn er al mensen met JDO (Java Database Objects) ervaring? Ik wil het binnenkort gebruiken om objecten persistent te maken ipv Serializable of eigen db code. Ik heb er al even naar gekeken (tijdje geleden) maar er waren nog geen goeie JDO implementaties.
JDO is nog hartikke nieuw, dus dat is op zich wel logisch. Er is werkende implementatie, maar welke dat is weet ik niet meer.
JDO is nogal een vraagteken. OO databases zijn enorm geflopt vanwege het ontbreken van een standaard en de te grote complexiteit die men gelijk wil bereiken. Het is de vraag of het echt breed geaccepteerd zal gaan worden.
Een tijd geleden stond er een kritiek op JDO van de maker van db4o op theserverside en javalobby. Een erg interessant stuk en het geeft ook precies aan waarom db4o misschien wel beter is (hint
db4o is behoorlijk cool).
JDO is nogal een vraagteken. OO databases zijn enorm geflopt vanwege het ontbreken van een standaard en de te grote complexiteit die men gelijk wil bereiken. Het is de vraag of het echt breed geaccepteerd zal gaan worden.
Een tijd geleden stond er een kritiek op JDO van de maker van db4o op theserverside en javalobby. Een erg interessant stuk en het geeft ook precies aan waarom db4o misschien wel beter is (hint
Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment
brak GoT, dubbel post
Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment
sorry de tel stond niet goed
Got loopt de laatste tijd behoorlijk verrot inderdaad. En dat met al die kennis hier in huis
Ik heb het niet zo op (java)objectdatabases. Ze zijn over het algemeen alleen te benaderen vanuit java en niet vanuit andere talen (muv Poet Database kan ook vanaf c++). Daarom wil ik het liefst een rdbms eronder hebben. En wat ik heb gezien bij odbms is dat iedere db zijn eigen manier om de db aan te spreken heeft. Dus wisselen van een odbms is lastig. Of zijn daar intussen al standaards voor?
Ik wil niet (ja ik kan het nu ook
) met ejb bezig gaan.
Ik wil niet (ja ik kan het nu ook
Het schijnt dat een RDBMS gebruiken om je DB persistent te maken nog de beste oplossing blijft. De object naar relationeel omzetting doe je dan op een centrale plek in je opzet. (server side, client side, middleware) Probleem blijft dan wel dat bepaalde OO structuren moeilijk of misschien niet relationeel op te slaan zijn. Of je zou iets met blobs moeten doen en dan de objecten serialized op moeten slaan, maar de performance daarvan zal wel neit echt super zijn.
De performance is volgens mij nog niet eens zo slecht. Ik heb voor een ander programma heel veel met geserializde (hoe je het in godsnaam ook schrijft)objecten gewerkt in combinatie met interbase 6 en interclient 1.6. En dat ging eigelijk wel supersnel. Alleen jammer dat die snertdriver geen jdbc 2.0 of hoger ondersteund, dus ook geen concurrency control. Interclient 2.0 trouwens ook niet.
Cator JDO is een implementatie -> niet Sun compliant.
Kodek (oid) wel ...
Werkt JDO trouwens ook op PostGreSQL?
Kodek (oid) wel ...
If you are not wiping out you are nog pushing enough...
Je leest m'n gedachten.....lees nu net een stukje over blobs, JDBC en de PostgreSQL interface.
JDO zou dan natuurlijk een aangename verbetering zijn.
Zijn hier overigens mensen met ervaring in PostgreSQL.
--> ervaringen, valkuilen, tips&trics <--
JDO zou dan natuurlijk een aangename verbetering zijn.
Zijn hier overigens mensen met ervaring in PostgreSQL.
--> ervaringen, valkuilen, tips&trics <--
Wat niet kan is nog nooit gebeurd
Ik neem aan dat je Castor bedoelt?Op woensdag 03 oktober 2001 22:48 schreef Pinda het volgende:
Cator JDO is een implementatie -> niet Sun compliant.
Kodek (oid) wel ...
http://castor.exolab.org/
Een jaar later blijkt JDO nog niet veel verder. Sinds augustus is er een aantal sourceforge-projecten dat JDO probeert de implementeren. TJDO komt het dichtst in de buurt, maar is nog niet 100%. Met alleen ondersteuning voor Oracle en Cloudscape.
We zijn ook op zoek naar een JDO implementatie (of een alternatief voor JDO+implementatie). Object Persistence is nog steeds geen uitgewerkt concept, ik ga me maar eens inschrijven bij TJDO, die kunnen wel wat ontwikkelaars gebruiken
We zijn ook op zoek naar een JDO implementatie (of een alternatief voor JDO+implementatie). Object Persistence is nog steeds geen uitgewerkt concept, ik ga me maar eens inschrijven bij TJDO, die kunnen wel wat ontwikkelaars gebruiken
Ik ben zelf ook nog steeds over een persistence model aan het nadenken. Persoonlijk zou ik ervoor kiezen om mbv DAO een scheiding aan te brengen tussen die lagen (dus zeker te gaan werken met meerdere lagen). En dan kan je in je business objecten je standaard zaken neerzetten, zonder een infectie met het persitence model. En je kan dan eenvoudig via een abstract factory een implementatie van persitence laag maken.
Ik zit alleen nog te dobben over wat voor systeem ik wil gebruiken voor het persitence model, JDO of iets anders zoals een data binding framework generator zoals OJB (zie apache).
Ik zit alleen nog te dobben over wat voor systeem ik wil gebruiken voor het persitence model, JDO of iets anders zoals een data binding framework generator zoals OJB (zie apache).
[ Voor 5% gewijzigd door Alarmnummer op 12-12-2002 20:53 ]
Anders moet je de draadjes op TheServerSide maar eens doorspitten. Deze bijvoorbeeld.Alarmnummer schreef op 12 december 2002 @ 20:52:
Overigens viel het me daar op dat veel Java lui vrij allergisch zijn voor databases en SQL. Wellicht is dat een reden voor de enorme wildgroei aan O/R tools...
In wel opzicht bedoel je alergisch? Ik ben tegen het met de hand erin plaatsen van gegevens uit business modelen omdat dit gewoon onnodig veel werk kost. Maar afgezien hiervan heb ik niet *begint hier wat te schuimbekken* problemen met databases. Oke, ze sluiten voor geen meter aan op het oo model, en ik heb toch lichtelijk de indruk dat het allemaal niet zo omslachtig hoefd als we niet zo kramachtig vasthouden aan die klotendingen, maar ik vind ze toch erg nuttig. Hoe moeten die mensen anders bij Sybase en Oracle geld verdienen? 
Persoonlijk vind ik een database iets dat ver in de achtergrond maar voor goeie opslag van gegevens moet zorgen en hoe ie dat doet, zal me echt een zorg zijn. Als hij het maar correct doet. Ik wil er zelf verder niet zoveel mee te maken hebben.
Persoonlijk vind ik een database iets dat ver in de achtergrond maar voor goeie opslag van gegevens moet zorgen en hoe ie dat doet, zal me echt een zorg zijn. Als hij het maar correct doet. Ik wil er zelf verder niet zoveel mee te maken hebben.
Je hoort inderdaad opvallend veel positieve geluiden over Hibernate. Het schijnt erg goed te werken. Ik heb geen idee of dit ook echt zo is: nog niet mee gewerkt...tijn: Ik lees de laatste tijd trouwens nogal veel positieve verhalen over Hibernate.
Pagina: 1