Als eerste ben ik tegen deze stelling en ik zal uitleggen waarom door middel van mijn argumenten. Ik zal het geestes-gedoe er even buiten laten.

Voor mijn argumentatie heb ik leerlijn 1 gekozen. (standpunt+ argumentatie+ eigen ervaring)
Kunstmatige intelligentie: Onderzoeksterrein waarin men met computerprogramma's het menselijk denken probeert na te bootsen.
Is kunstmatige intelligentie nu ook echte intelligentie? Hiervoor hebben we een definitie van het begrip intelligentie nodig. (wat niet waterdicht zal zijn) De Winkler Prins geeft als omschrijving: "De begaafdheid om zich door denkmiddelen aan nieuwe en onverwachte situaties aan te passen en doeleinden te verwezenlijken." Het bekendste voorbeeld van kunstmatige intelligentie is waarschijnlijk wel de computer Deep Blue die 's werelds beste schaker Kasparov verslagen heeft. Komt de definitie van intelligentie overeen met Deep Blue? Kan Deep Blue zich aan nieuwe situaties aanpassen? Ja. Hij heeft een uitgebreid partijenbestand tot zijn beschikking, maar met een stelling die hij niet kent weet hij wel raad. Hij zal zo lang als zijn 'denktijd' toestaat alle mogelijke varianten die de stelling toestaat doorrekenen, daarbij de meest waarschijnlijke tegenzetten van zijn tegenstander ook meenemend. Vervolgens zal hij die zet doen die volgens hem het beste lijkt. Deze zet slaat hij op zodat hij hem direct weer kan gebruiken als de stelling weer verschijnt. Dit lijkt verdacht veel op de manier waarop een mens schaakt, alleen doet de computer het duizenden, zo niet miljoenen keer zo snel. Maar de computer mist één ding: intuïtie. De mens kan altijd nog op zijn gevoel afgaan. Nu het laatste deel van de definitie: "doeleinden verwezenlijken". Deep Blue heeft uiteraard maar één doel: Het winnen van de partij.
Een mens zal ook nooit hetzelfde reageren op een zelfde boodschap, zijn reactie is afhankelijk van de sfeer, de situatie waar degene zich in bevindt en natuurlijk in wat voor gemoedstoestand de mens verkeerd. (en nog veel andere factoren) Een computer kan dit nooit aanvoelen, of je moet bepaalde gegevens in gaan voeren, maar dan is het al geen zelfstandige kunstmatige intelligentie meer. (en dus geen menselijke robot) Een computer kan gewoon niet door middel van apparaten de situatie, de sfeer op een bepaald moment vaststellen. Je zult ook altijd bepaalde informatie moeten invoeren in een computer, je stopt er een bepaald gevoel, een bepaalde emotie in. Dit is jouw emotie, niet die van de computer!
Het maken van een robotdier is iets anders, een dier handelt uit reflexen, net zoals een computer in principe doet. Deze reflexen (instinct) zijn te programmeren in een chip, wat al gebeurd is bij (o.a.) mechanische krekels. Deze krekels reageren op bepaalde lokroepen van verschillende krekels. Zij reageren precies hetzelfde als de 'originele' krekel waarvan het gedrag is overgenomen in de chip.
Maar een dier is nog geen mens! De mens heeft een veel ingewikkelder gedrag, dit kan niet eenvoudige aan instinct worden aangemeten, een mens handelt uit gevoel, bewustzijn, schuld en moreel besef. Dit kan je niet in een computerchip stoppen! Het handelen van een mens hangt van zo ontzettend veel factoren af, dit kan een robot gewoon niet allemaal waarnemen en voelen.
We weten eigenlijk dus veel te weinig over het zelfbewustzijn en het proces dat leidt tot het krijgen van een zelfbewustzijn om hier een beetje zinnige uitspraak over te doen. Wel is duidelijk dat een computer een zelfbewustzijn moet hebben om écht met de mens te kunnen concurreren.