Toon posts:

dual pentium 3 (geen VIA)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik zoek een moederbord voor in mn nieuwe workstation en ik heb gekozen voor een dual p3 1Ghz. Ik wil alleen geen VIA (een Intel dus) omdat het een video-workstation wordt en VIA grote bagger is... (heb ik nu op een single bordje en dat sukt)
Ik ga t in een 19" rackmount zetten en t moet een jaar non-stop aan kunnen staan dus goed koel-able zijn (ruimte rondom de pentiums voor goede koelers dus)
Ik heb de search al gevonden maar daar heeft iedereen het over MSI694D ofzoiets (al die nummerkes ook!) maar die heeft dus een VIA chipset en die wil ik niet.
dr moeten genoeg PCI slotjes op zitten (stuk of 5) en een AGP 4x of Pro. Dr moeten 4 sneetjes geheugen in kunnen.
mn budget voor mn nieuwe computertje is 12.000,- dus dat mag geen probleem zijn... :9

Verwijderd

[search=mobo dual p3] levert 209 resultaten op. Al gebruikt ?

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-08 15:17
Hmm.. Als je geen VIA wilt, blijven dus de Intel 820 chipset (met rambus memory dus) of de serverworks chipset over.. (schijnt superstabiel te zijn!)

Moet je alleen nog effe uit weten te vinden welke bordjes deze gebruiken..

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 03 oktober 2001 16:25 schreef Courage het volgende:
[search=mobo dual p3] levert 209 resultaten op. Al gebruikt ?
had ik ook al door maar in de eerste 20 vond ik mijn probleem niet terug, vervolgens nog ongeveer 50 op hun naam gecheckt maar kwam ook niet echt in de richting dus vandaar een nieuw topic.

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Dan bestel je toch een Compaq of Dell server ?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 03 oktober 2001 16:35 schreef Twynn het volgende:
Hmm.. Als je geen VIA wilt, blijven dus de Intel 820 chipset (met rambus memory dus) of de serverworks chipset over.. (schijnt superstabiel te zijn!)

Moet je alleen nog effe uit weten te vinden welke bordjes deze gebruiken..
Kijk, en DAARVOOR ben ik dus hier... die serverworks dingen, wat is dat voor iets? (vergelijkbaar met?)
Ik zat bij Intel meer te denken inde richting van 815 maar kan aan mij liggen...? Wat is verschil met 820?
Rambus is wel stabiel toch? (en duur... maarja, je kan niet voor een kwartje op de eerste rij)

(ik heb echt snel een nieuwe machine nodig want ik ben nu alweeeeer met een restart bezig van mn huidige systeem... :r )

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 03 oktober 2001 16:39 schreef ZeRoC00L het volgende:
Dan bestel je toch een Compaq of Dell server ?
Compaq wil ik niet. Dell... hmmm, is wel een optie als ze niet te duur zijn. Ik wil graag scsi en dual monitor (een matrox g450 denk ik). Hebben zij iets in die richting??

• Bert-Jan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-02-2024
Op woensdag 03 oktober 2001 16:43 schreef 007larovisuals het volgende:

[..]

Compaq wil ik niet. Dell... hmmm, is wel een optie als ze niet te duur zijn. Ik wil graag scsi en dual monitor (een matrox g450 denk ik). Hebben zij iets in die richting??
ik denk dat ze dat bij dell beter weten dan de tweakers hier, aangezien de gemiddelde tweaker dus geen DELL koopt,omdat die lekker zelf zijn systeempje bouwt }:O

• wibblemoo
  • Laatst online: 13:57
er worden vrijwel geen "servers" gemaakt met dingen zoals een matrox g450 of andere highend video kaarten, aangezien dit toch niet nodig is in een server. en zelf er 1tje inzetten word lastig denk ik, aangezien er vaak geen agp slot op zit en/of je een verloopje nodig heb om hem "op z'n kant" te krijgen (anders past ie niet in 1/2 U)

Verwijderd

Topicstarter
ik wil ook best zelf een systeempje bouwen maar voor zo'n smak geld en in gedachte houdend dat mn brood en ander eten ervan afhankelijk is wil ik graag een systeem kopen waarmee ik niet hoef te experimenteren voor ik aan de slag kan. Ik zoek dus iemand met een geniale samenstelling van een systeem voor mij met:

dual p3 1ghz
512mb mem
scsi 160
ide raid
harddisks
goeie kast
2 19" of 21" monitoren met platte beeldbuis
matrox 450 of betere dual-head videokaart
mooi 19" rackmountje
goed gekoeld

Over de meeste dingen ben ik wel uit maar een goed mobo vinden in de grote hoop is gewoon moeilijk. In de pricewatch staan alleen nummertjes en andere 'bij-zowat-ieder-merk-andere' aanduidingen... als ik ga zoeken kom ik 80% dingen tegen die ik al helemaal niet zoek, 10 % van wat ik niet wil (zoals VIA) en 10% waarvan ik niet weet of het wel is wat ik zoek...

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 03 oktober 2001 16:56 schreef wibblemoo het volgende:
er worden vrijwel geen "servers" gemaakt met dingen zoals een matrox g450 of andere highend video kaarten, aangezien dit toch niet nodig is in een server. en zelf er 1tje inzetten word lastig denk ik, aangezien er vaak geen agp slot op zit en/of je een verloopje nodig heb om hem "op z'n kant" te krijgen (anders past ie niet in 1/2 U)
ik ben van plan een 4U te nemen...(ivm airflow en ruimte voor grote pcikaarten zoals rt2500) En ik zoek geen server maar een workstation. Wil m graag zelf bouwen of samenstellen...

• wibblemoo
  • Laatst online: 13:57
denk dat je dan beter ff kan bellen met dell voor een pc op maat projectje

Verwijderd

Topicstarter
ik dacht dat ze alleen hun standaart systemen verkochten met de door hun gekozen "extra's" daarop...(?)

tel nr?

en is er geen echte video-computer-bouwer in nederland die bekend staat bij de tweakers/forumbezoekers?

• _JGC_
  • Laatst online: 13:17
Bij Dell kan je toch zelf kiezen wat je in je systeem wilt?

Maar idd is Dell vrij duur ja :( behalve de prijs nix mis mee.

Ik denk dat de good old BX jou een dienst kan bewijzen met twee 100MHz P3's. Zoals de Abit BP6 (of is dat een PPGA, geen FCPGA?)

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Op woensdag 03 oktober 2001 17:00 schreef wibblemoo het volgende:
denk dat je dan beter ff kan bellen met dell voor een pc op maat projectje
Heb nu ff weinig tijd, maar ik wil vanavond wel ff een spreadsheetje voor je maken met een leuke config.
Dell levert in ieder geval geen matrox kaarten (dat dacht ik althans), en ook lijkt me dat een workstation in een serverkast (19" rack bedoel ik) wat lastig word (bij dell dan)

Ik maak ff een opzetje voor je zodra ik tijd heb

• Twynn
  • Laatst online: 24-08 15:17
Hmm.. Dan valt volgens mij die serverworks chipset al af, want wat ik begrepen heb is dat die dus geen AGP-slot erop hebben zitten.. Dingen zijn puur gemaakt als serverbordje..

(kan natuurlijk zijn dat er inmiddels iets met agp is, maar dat weet ik dus echt niet!)
Ik denk dat de good old BX jou een dienst kan bewijzen met twee 100MHz P3's. Zoals de Abit BP6 (of is dat een PPGA, geen FCPGA?)
Tja, er zijn wel bordjes met de BX, maar dan zit je dus wel vast op die 100MHz FSB.. Bovendien zijn dat toch meestal de oudere slot1 borden.
En de BP6 is natuurlijk geen optie.. Die is alleen voor dual PPGa's (celeron's type 1 dus).

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik draai hier zelf Dual P3 933.

Op een ABIT VP6 bord (VIA chipset)

Toen ik in maart m'n Dual bouwde, had ik 2 opties voor mainboard:
MSI die jij bedoeld
ABIT VP6

In eerste instantie had de leverancier de specs fout van het Abit bord, dat zou gaan om een Intel 815 chipset (max 512mb ram en maar plek voor 3 reepies)

Ben dus zelf op die Abit site gaan checken, en bleek hier om een via chipset tegaan.

Win2k installen, via4in1 drivers erop, 1 en al ellende.
Toen ben ik maar eens gaan herinstallen, zonder die via-drivers, en DRAAIT best zo. Via is zo slecht nog niet

BTW, die VP6 is een best bord: dual tot 1333mhz p3
5 PCI sloten
1 AGP 4x
plek voor 4 reepjes (max 2GB ram)

Bordje werkt hiero verders uitermate prima, nergens geen last van.

Wat nu Intel nieuwste specs zijn, geen idee.

Suc6 in je zoektocht naar een bordje

RaZ

Ey!! Macarena \o/

Verwijderd

hmm, heb een msi 694 pro [ via hoor] en een vp6 [ ook via ]

uiterst tevreden .

op die vp6 draait me dns/proxy/mail/web server , en nooit probs mee gehad .

ps: wel alles scsi

• _JGC_
Hey SCSI-Freak, als je SCSI op een VIA bord gebruikt in een server, omzeil je toch elk probleem met die VIA 686B? Zo heb ik dat ook gedaan, maar dan met de Promise RAID controller die zomaar ineens kado op mijn moederbord zat (heeft wel 25 piek extra gekost)
Als je niet gaat overclocken heb je ook geen problemen met USB. Anders neem je voor 200 piek toch gewoon zo'n 4 poorts USB kaartje met andere chipset?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Tot zover behoren de hieronder genoemde plankjes tot een van de modernere Dual P3 bordjes:

Asus CUR-DLS (Dual Socket370 Serverworks Serverset III LE)
Asus P3C-D (Dual Slot1 met Intel 820 )
Intel OR840 (Dual Slot1 met Intel 840)

Bij Supermicro heb je de keuze uit een heleboel multiprocessor bordjes, waarvan de hieronder genoemde een beetje conform jouw eisen zijn:
Supermicro 370DLR (Dual S370 met SW Serverset III LE en SCSI, past in 1U)
Supermicro 370DL3 (Dual S370 met SW Serverset III LE en U160 SCSI)
Supermicro PIIIDR3 (Dual Slot1 met Intel 840 )

Op alle genoemde plankjes kun je Tualatins duwen en de Intel bordjes kunnen alleen aan RAMBUS reepjes toe.

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

volgens mij zijn er helemaal geen dual i815 borden dus dan is de keuze:

- via (apollo, 694)
- serverworks etc. (vaak niet te betalen)
- intel 820 (kan die dual? ik ben niet zeker van)
- intel BX (top borden, ultieme stabiliteit)

voor de BX: de laatste BX borden willen perfect op 133 als je onderdelen het ondersteunen. Oftewel: kan je AGP kaart op een hogere AGP? heb je 133MHz RAM?

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-07 22:11
Intel serverborden met een GX chipset, die hebben meestal ook extra features zoals raid onboard en ze kunnnen met meer geheugen overweg, itt de BX. Intel i815 doet niet aan dual, dus vergeet dat maar, dual-en met een BX kan ook, als je nog zo'n oud board kan vinden. Anders kom je toch in een i820 terecht met RDRAM van Intel of Serverworks, en dan gaan je prijzen ook schrikbarend snel omhoog als je dingen zoals scsi onboard wil ed. en op deze echte serverborden heb je meestal geen AGP...

Verwijderd

je heb ook met de zx chip er op van intel
dat is een bx maar dan nog stabieler (100mhz)

ik draai hier met een acer moederbord met een zx chip (server chip)
wel singel proc pentium3 500

en heb totaal geen last van onstabieletijd en die van mij draai dus de heledag door met edonkey en kazaa en word deze pc ook als server gebruikt door die software.

oja er zijn server moederborden van gemaakt met deul proc

weet allleen niet welke merk (volgens mij door acer die levert de moederborden aan ibm)

• connected
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-02 22:07

connected

tja daarnet deed ie nog :P

ik heb hier een msi 694d pro2 (via 694x) met 2 p3's
en ik heb er nog nooit problemen mee gehad. :)

Verwijderd

hmm, vp6 2x p3-700e op 1000mhz , 143fsb , geen probleem, half jaar op ide gedraait geloof ik , maar nu met scsi ...en nooooooooit problemen me gehad.

met de msi 694 pro wel trouwens, die 2x p3-800 willen niet boven de 1000mhz lopen :+

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
wat dacht je van een tyan thunder dual amd?

Verwijderd

Topicstarter
yo, je checkt ff een uurtje je topic niet meer en je hebt weer 15 nieuwe posts! Koel, iedereen alvast bedankt!

Die links waren erg handig.

een paar antwoordjes:

-ik hoor in de prof. video wereld dat VIA niet goed is voor edit systemen, vandaar dat ik geen VIA wil. Voor andere systemen zal het wel goed zijn...
-Ik wil geen AMD, ik heb al 5 computers gehad met Intel processoren en die doen het altijd goed. Ik heb nog nooit een AMD computer gehad dus kan niet zeggen dat dat niet goed is maar waarom overstappen als je het al goed hebt?...

Ik heb genoeg info dus ik ga maar eens naar de winkel... volgende probleem: wie weet er een goeie winkel?! (hihi)

thanx a lot!

LARO_

• _JGC_
Tussen AMD en Intel zit helemaal geen verschil in kwaliteit. Als je nu wel van plan zou zijn om een VIA mobo onder je Intel te stoppen, heb je direct ook al de grote muur die jou tegenhoudt om naar AMD te lopen afgebroken...

• _JGC_
Op woensdag 03 oktober 2001 18:38 schreef suijkerbuijk het volgende:
je heb ook met de zx chip er op van intel
dat is een bx maar dan nog stabieler (100mhz)

ik draai hier met een acer moederbord met een zx chip (server chip)
wel singel proc pentium3 500

en heb totaal geen last van onstabieletijd en die van mij draai dus de heledag door met edonkey en kazaa en word deze pc ook als server gebruikt door die software.

oja er zijn server moederborden van gemaakt met deul proc

weet allleen niet welke merk (volgens mij door acer die levert de moederborden aan ibm)
Was de ZX niet een low-budget versie van de BX, net zoals de Intel EX dat van de LX was?
Ik denk eerder dat je de GX bedoelt.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-08 17:04
Let er wel op dat als je een bord met ServerWorks chipset neemt, dat het er wél eentje met een AGP poort is (de meeste borden met zo'n chipset hebben géén AGP poort)
Bij SWW.nl hebben ze wel een leuke Tyan Thunder HE-SL, een bord met van alles er op en er aan (NIC's, U160, AGP). Tevens is daar het benodigde registered PC133 SDRAM het goedkoopst; 579 piek voor een Kingston 1GB dimm is natuurlijk voor de geef :) (en daar moet je er eigenlijk twee van in proppen om de interleave functionaliteit in te schakelen).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Mindfields
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-06-2025

Mindfields

Poor man's Ferrari

Als ik jouw was dan zou ik eens kijken naar een i840 chipset. ;) Stabiel, snel (o.a. door dual channel Rambus), je kunt er tot 2 GB :9 aan geheugen kwijt, maar helaas zijn zulke borden nog hoog geprijst.

Zie hier voor een review van de Tyan Thunder i840.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Persoonlijk zou ik inderdaad ook voor de i820/i840 gaan. Dat is namelijk het eerste en de enige chipset die mijn hart sneller laat kloppen net zoals de 440BX dat ongeveer 2 jaar geleden deed.

Helaas zijn de Dual i820/i840 plankjes relatief duur en heel erg server-gericht, vooral de i840. Ik wacht nog steeds op een volwaardige opvolger voor mijn gouwe ouwe BP6, een 2,5 jaar oud ontwerp die in mijn ogen nog steeds onovertroffen is, de i820/i840 buiten beschouwing gelaten uiteraard.

Maar je zegt zelf al 12 mille te besteden hebben, dus ik zou er gewoon voor gaan!

Verwijderd

Op woensdag 03 oktober 2001 20:01 schreef 007larovisuals het volgende:
yo, je checkt ff een uurtje je topic niet meer en je hebt weer 15 nieuwe posts! Koel, iedereen alvast bedankt!

Die links waren erg handig.

een paar antwoordjes:

-ik hoor in de prof. video wereld dat VIA niet goed is voor edit systemen, vandaar dat ik geen VIA wil. Voor andere systemen zal het wel goed zijn...
-Ik wil geen AMD, ik heb al 5 computers gehad met Intel processoren en die doen het altijd goed. Ik heb nog nooit een AMD computer gehad dus kan niet zeggen dat dat niet goed is maar waarom overstappen als je het al goed hebt?...

Ik heb genoeg info dus ik ga maar eens naar de winkel... volgende probleem: wie weet er een goeie winkel?! (hihi)

thanx a lot!

LARO_
Heb jij al eens met bijvoorbeeld dealers van Matrox gebeld? Daar zul je te horen dat juist VIA bordjes fijn te configureren zijn, en zo'n serverworks chipset ook niet slecht te noemen is!

Als het geld geen probleem is, zou ik voor een Asus CUR DLS gaan, of een Aopen DXR3 Plus: Beide met onboard U160 SCSI, ga maar van ongeveer 1200 piekjes uit.

Of je het trouwens voor 12.000 gaat redden is maar de vraag:
Servercase 4U = 800,-
2x PIII = 1200,-
Mobo = 1200,-
Leuke SCSI schijfjes (veel ruimte voor AV editing) = 3500,-
2x 22" monitor = 4500,-
RT2500 = 3000,-
Videokaartje = 300,-
Mem = 500,- (registered SDRAM)

Is bij elkaar zo'n 15 mille :)

En het zal heus wel goedkoper te doen zijn, maar dat scheelt geen 3 mille. Verder heb ik ook nog wat dingen achterwege gelaten zoals tobo, muis, CDrom, writer, koeling etc etc.

Verder hoop ik dat je veel ervaring hebt met het configureren van systemen, of anders erg veel mazzel met het in elkaarzetten van deze bak >:)

Verwijderd

Topicstarter
ik heb al een MIRO DV 500 die binnenkort (wanneer er weer geld binnen komt) ingeruild gaat worden voor een RT2500 of iets met Avid (ben nog aan t informeren) dus dat scheelt precies 3000 piek. En dat is precies zoals ik het ook al ingedachten had... dus t komt goed uit! :)

Ik heb vandaag een bericht gehad van een zaakje dat mij wel goed kan helpen, dan zet ik morgen de offerte wel ff online...

groets,

LARO_

Verwijderd

raz welke via drivers bedoel je heb hier een vp6 w2k sp2 en via 4.32 draait goed

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 09:02
Op woensdag 03 oktober 2001 18:11 schreef ConZito het volgende:
Intel serverborden met een GX chipset, die hebben meestal ook extra features zoals raid onboard en ze kunnnen met meer geheugen overweg, itt de BX. Intel i815 doet niet aan dual, dus vergeet dat maar, dual-en met een BX kan ook, als je nog zo'n oud board kan vinden. Anders kom je toch in een i820 terecht met RDRAM van Intel of Serverworks, en dan gaan je prijzen ook schrikbarend snel omhoog als je dingen zoals scsi onboard wil ed. en op deze echte serverborden heb je meestal geen AGP...
een week of 2 geleden stond in de duitse 'ct magazine' een review van een mainboard met intel 815 chipset welke WEL dual support had... overigens wel voor celeron cpu's...

tis dus wel mogelijk, net zoals een paar jaartje geleden met de celerons die niet dual capable waren.

ben alleen ff het merk vergeten, ik zoek dit gelijk ff op..

A wise man's life is based around fuck you

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-08 17:04
Op donderdag 04 oktober 2001 20:34 schreef zwelgje2 het volgende:

ben alleen ff het merk vergeten, ik zoek dit gelijk ff op..
Acorp :) die hebben inderdaad een werkende dual socket370 i815 moederbord (6A815EPD). Presteert gelijk aan de betere dual VIA borden maar kan nog steeds slechts 512MB aan.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Waarom geen dual tulatin? http://www.tweakers.net/nieuws/18751
Moet passen binnen een budget van 12.000

u can fool all people some time and fool some people alltime

Pagina: 1