Toon posts:

[phase change] Nog enkele op te lossen problemen

Pagina: 1
Acties:
  • 415 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben weer bezig met een projectje, en gelijk word GoT weer overspoeld door mij :)

Ik heb nog een paar problemen voordat ik met het phase-change project 'TBird @ -50' kan beginnen. Hopelijk dat jullie een oplossing weten. Even een waarschuwing: bijna alle texten die ik over phase-change gelezen heb waren in het Engels, dus ik ken de nederlandse termen vaak niet.

om jullie voor te zijn: lokale aircoboeren willen niet helpen (hebben we niet/kunnen we niet/willen we niet/mogen we niet), en koelkastjongens weten niks.

Eerst wat vragen over bestaande koelmiddelen. Ik kan zowel op de website van DuPont (de uitvinders van de 'freon' R12 en R22) als met google de antwoorden niet vinden. Ik begin namelijk het idee te krijgen dat de koudespray die ik als koelmiddel wil gebruiken helemaal niet geschikt is. En met niet geschikt bedoel ik nog niet eens een klein beetje :(

- Wat is de 'latent heat' (zal wel 'verdampingswarmte' in NL zijn) van R134a en R12? Wat is deze van propaan en isobutaan?
- Wat is de 'vapour pressure' (NL: dampdruk?) van R134a en R12 bij +/- 20 graden C ? Wat is deze van propaan en isobutaan?
- Wat is de dichtheid van R134a en R12?

Nu wat chemie:

- Aangezien ik er niet achter kan komen wat er nou precies in een bus koudespray zit: bestaat er een voor de hobbyist doenbare manier om te achterhalen of het een CFC (Chlorine, Fluor, Coal. NL: CFK=ChloorFluorKoolstof) of HFC (Hydrogen, Fluor, Coal) betreft? Dit is belangrijk, omdat als er de verkeerde olie gebruikt word, de boel in de soep loopt.

En tenslotte wat constructietechniek:

- Weet iemand nog een goede manier om een aansluiting op het systeem te maken waarmee ik het systeem kan vullen vanuit een spuitbus, en kan vacumeren? Dit vulpunt moet bestand zijn tegen een druk van +/- 8 bar maximaal. Da's inclusief veiligheidsmarge.

- Ik wil eigenlijk een paar kijkglaasjes in het systeem om te controleren of ik ergens al dan niet vloeistof heb staan. Vloeistof richting compressor bijvoorbeeld is dodelijk voor het ding. Enig idee hoe ik daaraan kan komen?

edit:

argl, ik word niet goed van het internet hier op het werk :r

Verwijderd

chemie en zo weet ik niets van maar ik weet wel dat kijkglaasjes erug duur en moeilijk te krijgen zijn, dan kan je beter een transparante buis gebruiken....(deze ijn er wel die een druk van 300 + bar kunnen verdragen.....

nu wil ik nog 1 ding kwijt :)

kewl project en suc6 !!!!

(dat zijn dus 2 dingen :P

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

C is toch Carbon = Koolstof?

Verwijderd

Als vervanger voor je kijkglaasje kan je mischien een microschakelaar met een drijvertje eraan gebruiken.

Dan hoef je aleen maar 2 draden te isoleren voor de druk.
Let wel op dat je drijver wel drijft in het vloeibare gas :)

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, bij mijn huidige compressor is het lastig kijkglaasjes bijjongen. Zie hier een paar piccies van het beestje. De compressor zelf is niet te subtiel, en komt uit een 2 meter hoge RVS horecakoelkast. Jummiejummie :9~

• _zeus_
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-11-2025

_zeus_

Misschien niet alle antwoorden maar wel weer iets meer

R12
R134a
Propaan
Isobutaan

Chemie:

Voor zover ik kon vinden is koudespray chloorethyl,CC dus.

Constructietechniek:

..................erm pfff hehe ;)

Verwijderd

omdat het project me wel interreseert heb ik ook ff wat gezocht

hier enkele links

winkel met producten met R134a en componenten

http://www.acsource.com/cgi-bin/SoftCart.exe/scstore/shophome.html?L+scstore+mqlu8228+1002182219

hier een site met enkele eigenschappen van R134a

http://www.ausimont.com/docs/meforex_m55.html

hier een site met enkele eigenschappen van meerder soorten

http://www.tu-dresden.de/mw/iem/kkt/mitarbeiter/lib/Kraus/kaeltemittel.html

http://www.ausimont.com/docs/meforex_prop.html

na vele site's gezien te hebben viel me op dat het ook veel in de auto industrie word gebruikt (R134a) en dat het een verbeterde versie is van R12. over R12 kon ik niet zoveel vinden. ik hoop dat je er wat aan hebt.

Verwijderd

Topicstarter
_zeus_:

Okee, thanks. Da's alvast al weer meer info dan ik had. Hoe meer info ik krijg, hoe donkerder mijn gevoel word over die koudespray.

Heb jij de mogelijkheid om te verifieren of de eigenschappen van chloorethyl overeen komen met deze parameters die ik gevonden heb over die koudespray:

Density @ 20 deg C: 1.15 g/cm3
Vapour pressure: 460kPa @ 20 deg C
Boiling point: -49 deg C @ 1013mbar pressure.

edit:

De chloorethyl die jij bedoelt staat ook wel bekend onder de naam ether. Word inderdaad gebruikt om te verkoelen door het gewoon te laten verdampen. Da's dus niet hetzelfde spul dat in zo'n busje koudespray zit.

Demoman:

Thanks for the links. Er zat wel bruikbaar spul bij.
Trouwens: R134a presteert een stuk slechter dan R12, en is inderdaad de dichtst in de buurt komende vervanger. De reden dat R134a R12 vervangt, is omdat R12 sinds 1995 niet meer gebruikt mag worden omdat het nogal slecht is voor de ozonlaag. Om een R12 systeem op R134a te laten lopen, moet je alsnog je capillair/expansieventiel aanpassen, andere olie gebruiken, en eventueel andere slangen.

Verwijderd

klopt ja

ik zal nog eens zoeken naar dingen over R12

nog een linkje van de eigenschappen

http://www.iciklea.com/refrigeration/klea/products/klea134a_ppds.htm

over R12 is niet zoveel te vinden.

• sundevil
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-12-2021

sundevil

One ping only

Miscchien heb je hier iets aan? Hier zou je het spul gewoon kunnen kopen, ook de R12 (freon dus).

Of zoek je juist iets anders? Voor de bescherming v/d ozonlaag ofzo ;). Ook ben ik wel koudespray tegen gekomen waar naar mijn simpel inzicht gewoon 134a in zit verwerkt.

Hier is een linkje naar wat ik bedoel. Lijkt me dus niet zo'n probleem om welk spul dan ook te kopen.

BTW: latent heat = idd verdampingswarmte (J/Kg)
Dichtheden van freon (CF2Cl2): 5.51 Kg/m3
propaan: 2.02 Kg/m3
(iso)butaan (2-methylpropaan): 2.67 Kg/m3

Verder kom niet met binas in me hand. Wat zijn nu precies je criteria voor het te gebruiken gas? Dat helpt om wat gerichter te zoeken naar de gevraagde eigenschappen. Verd. Warmte zo hoog / laag mogelijk etc.

Oplossing voor het inbrengen van het gas in het systeem lijkt me eigelijk nog het moeilijkst. Koudespray is volgens mij een mix van "propellant" (freon achtig?) en "cooling agent" (chloorethyl?), dus zou je beide in je systeem brengen. Please correct me if i'm wrong.

Hopelijk heb je wat aan m'n gespui >:)

edit:

134a officiele naam = 1,1,1,2-tetrafluorethaan.
Je mag concluderen dat R12 en R134a juist zo goed presteren omdat er chloor en fluor aan een koolwaterstof gekoppeld zit. Ik schat dan ook dat propaan en (iso)butaan bij lange na niet zo goed zijn aangezien het *gewone* koolwaterstoffen zijn.

[Edit2]
Chloorethyl is niet hetzelfde als ether:
Chloorethyl: C2H5Cl
Ether: C2H5OC2H5 (ook wel etoxyethaan genoemd)
[/edit2]

The angle of the dangle is directly proportional to the heat of the meat.

• _zeus_

_zeus_

Dabit ik had de naam chloorethyl ook maar hier vandaan.
Ik weet dat het ether is en nu ik wat meer ernaar gezocht heb, moet ik zeggen dat er verd8 weinig info te vinden is over koudespray.

Verder ben ik tijdens het zoeken vaak de woorden "composition" en "added components" tegen gekomen wat duidt op mengsel.Dat is niet wat je in je compressor wil (behalve als het zich als een enkele stof zou gedragen, met kookpunt dus ipv kooktraject).

Misschien dat je eens een sportzaak moet bezoeken en wat etiketten/opdruk lezen van een paar van die busjes, er zal vast wel een chemische formule ergens opstaan.

Verwijderd

Op woensdag 03 oktober 2001 16:07 schreef DaBit het volgende:

En tenslotte wat constructietechniek:

- Weet iemand nog een goede manier om een aansluiting op het systeem te maken waarmee ik het systeem kan vullen vanuit een spuitbus, en kan vacumeren? Dit vulpunt moet bestand zijn tegen een druk van +/- 8 bar maximaal. Da's inclusief veiligheidsmarge.

- Ik wil eigenlijk een paar kijkglaasjes in het systeem om te controleren of ik ergens al dan niet vloeistof heb staan. Vloeistof richting compressor bijvoorbeeld is dodelijk voor het ding. Enig idee hoe ik daaraan kan komen?
Als aansluiting om je zakie te vullen kan je een vrachtwagenventiel gebruiken.
De kunnen tegen 10-11 bar, en hier is gemakkekijk aan te komen, door mij. :)

Verwijderd

Ik heb een site met eeb verslag over phase change cooling gevonden, met een redelijk uitgebreide handleiding en het gebruikte gas, deze gast kwan tot -43 graden celsius !!!

DaBit , wie weet heb je hier wat aan,

de link :
http://cpusite.examedia.nl/sections/steve/its-cooling-time.html

En ik heb de tekst hier in geplakt SUXXES !!!!!!!!!!!

The Project
I had read just about everything you could imagine on cooling systems for computers, looked at all the "projects" posted on the web sites, and looked at both KryoTech and Asetek and found nothing for dual processor systems that would go really low temp. Were talking sub 50C temps.

The Kryo Tech and Asetek both claim "potential" 40C but because of our environmentally friendly R-134a freon, this is pushing the outer limits of the efficiency of this freon. These systems might achieve 40C under ideal, no load conditions, but could never maintain it under an actual maxd out processor load, and it is definitely not the temperature within the core of the processor.

I had three obstacles to overcome, space constraints, two processors and commercially available components. The system had to be compact, it had to cool two PIII processors and everything had to be available over the counter or on the internet.

Because of the desire to achieve sub 50C temps, I determined that this was a two stage approach. I could achieve exchanger temperature of 30C to 35C with a freon based cooling system but would have to resort to Thermal Electrics (peltiers) to bring it down to the target temps.

Part 1: The 1st Stage Liquid Cooler

After reading much material on the "phase change", freon based cooling systems, I had learned that the efficiency of the system was controlled heavily by the size and thermal properties of the condenser. I went to local A/C supply stores, A/C shops and looked everywhere on the Internet for a small, compact condenser coil. I found this unit at a recycle shop for a little refrigeration unit. ( If you look at the Kryo Tech and Asetek units, this look like the same unit).

Now that I had a clear understanding of what would make my system really cook, it was apparent that this was a do-it-yourself package. I went to a local A/C shop and bought a used condenser coil that had a punctured tube for twenty bucks. Out comes the Dremel with a cut off wheel and wallah, the size needed.

This little puppy gave me three rows of 6 tubes each. Assembly was straight forward, a little solder, some copper tubing, a couple of pieces of sheet metal and two high CFM fans (bought at electronics clearing house for $2 ea.)

One of the hurdles encountered with the use of these little refrigeration units is that the way they control temperature is by cycling the unit on and off. For my application this would cause an unacceptable level of fluctuation in temperature at the exchanger. Once I achieved the desired cooling temp, the unit would cycle off and the processor would add heat faster than the unit could cycle back on and recover the temp gain. Plus with the processors sitting idle, the heat generated would be substantially less than at full load. What to do? As you can see from the two pictures, there is a brass gadget attached. This is an adjustable hot gas bypass valve. It allows me to control the "efficiency" of the condenser, and keep the final temp constant without cycling the compressor. It also doesnt let the temp continue to drop under no load until the evaporator "freezes-up".

Now for the compressor, after a shit load of research, I found the Tecumseh AZ0349Y compressor. This little baby ($122.00 Retail-aahh!) is designed as a constant duty, non-cyclic, R-134a unit, capable of displacing 1655BTU/hr with the right condenser - evaporator combination.

Now after all the material I had read about the efficiency of the R-134a freon, I thought about converting the unit to R-12. That was a mistake. The oil is not compatible, the seals are not compatible and you need an act of congress to get the R12. Then I found http://www.epatest.com/qwikboost-press-release.html Quik-Boost® additive. This increased the efficiency and cooling capacity by 10% to 15%, making it a little more equal to R-12.

The next decision was the evaporator. Do I couple direct to the compressor and allow the "phase change" to occur at the processor or cool a liquid and circulate it though the exchangers? Again, after all the research and reading, I determined that I would build a small chamber to cool a 40/60 mixture of glycol and water. I decided this because the compact size of the exchanger on the processor would again lead to fluctuation in temp if I had the refrigerant "phase change" at the processor. Surface area, volume, material all effected the decision. The use of a liquid, along with the fact there would be a reserve in the tank, would result in more stable temperature at the exchanger and would allow immediate boot of the machine because you didnt have to wait for the compressor to "wind-up" and start dropping the temp. The water naturally had a "reserve" of heat storage capacity until the compressor became efficient.

With the fact that size was a restriction, I went on to fabricate the evaporator and coolant chamber. Using 20 gauge sheet metal and solder, I built the container.

After soldering the sheet metal together, I lined the inside with about 50mils of liquid urethane for that "extra" protection. The evaporator coil was constructed out of Œ" copper tubing and I added a large copper "bulb" to increase the efficiency of the evaporator. In my hand is the Aqua-Jet 404 aquarium pump. ($12.45 at the local per store). Capable of 108GPH, and as you can see, very small, it was placed in that little area above the evaporator coil. This little chamber held the evaporator, pump and 1.2 quarts of coolant. Since we would be looking a 25C on the coolant, it had to be insulated.

I built another 20 gauge enclosure and filled the area between them with high density foam insulation. Everything was mounted and refrigerant piping completed.

Initial testing began. Not knowing what the capacity of freon was, it was trial and error for adding freon. After a half a dozen fills, the most efficient temperature was achieved at 9 oz. of R-134a and 1 oz. of Quik-Boost®. I measured the amperage draw of the compressor and compared it to the temp at the evaporator. I also measured the temperature of the compressor itself. Finally the set temp at the evaporator was 24C. This required 145W of power and the compressor never went above 54C.

Stage 2: The Exchanger and TECs

When you consider the use of TECs (peltier elements) you need a power source. The more heat you want to move or the greater the temperature change you want requires more power. Since I was dealing with two processors and wanted up to a 40C additional temperature drop, I knew that a typical computer power supply wouldnt cut it. Out come the power supply design handbook and after many trips to Radio Shack, Sandys Electronics and the local swap meet, I had a 35amp, 15volt, variable power supply.

Making it variable would allow me to adjust the capacity of the TECs to the point they would displace the greatest temperature with the least amount of parasitic heat pumped into the cooling system.

Building the heat exchangers would become a challenge. They had to be rigid in order to ensure a truly flat surface to mount the TECs. I ordered a piece of Œ" x 2" x 4 copper bar stock ($32.54). This would become the exchangers and the thermal plates mounted between the processor and TECs.

After using the Aztec® program downloaded from Melcor @ http://www.melcor.com , I decided on the CP1.4-127-LH1 peltiers with two mounted in series on each processor. This would give me the ablilty to move 34W of heat with a delta of 40C. Since the peltiers were to be wired in series, it would allow me a extreme range of power control since they would begin to move heat at 2V and would no longer be efficient at 17.7V. These were sandwiched between the exchanger and the thermal plate using Cool-it-Dude thermal grease.

Now that I had the "parts" together, load testing began. I decided to use one of the peltiers to "induce" a 50W load on the thermal plate and just wired up the two others to a standard computer power supply (no control). This resulted in 34.6C.

I was now ready to build the insulated enclosures for the processor/exchanger assembly. The testing was exciting in the fact that with a 50 watt load (twice that of the PIII @ 100%), I had achieved 34.6C. With just a little math, -60C was realistic if I could insulate properly and control the condensation. Off to the local hobby shop. I purchased .060, .080 and .120 inch styrene sheet stock to build the enclosures. 3/8" high density foam insulation was also bought from my local A/C shop.

Stage 3: Putting it together

Now that all the parts are together and the system testing complete, its time to move to the computer and install everything. I am using a California PC Super Server case and have installed a SmartUPS 1400 internally with 4 33ah batteries. The 1st Stage Cooling system is mounted above the battery rack.

Plumbing was simple but due to the space constraints, insulating the line was a little more involved. Since the coolant is 25C, condensation is a big concern so insulating everything was a priority.

The true test, a working computer. Everything was turned on and the power supply to the peltiers was set at 12v. Before I had the login screen for WinNT4.0 the processors had dropped to 4C. Within twenty minutes I was at 28C. This was getting exciting. I loaded 3D f/x and started rendering a 2min animation (1.23Gig file) which takes about 2hrs 3min. The system continued to drop until I had reached 43.1C (measured from the center of the thermal plate). Once I finished the rendering, after about 15 minutes the processors were at 58.3C and 59.7C. I set the power supply to 9.7V and maintain a temperature of 35C right now and will continue to test different voltages and check for condensation to be certain that everything is air tight. Next stage will be to cascade the peltiers to see if 80C can be achieved. This will get me real close to the ability to double the clock speed. (When the K7 comes out, this will no longer be an Intel machine. I am done with those prima donnas.) By the way, the extreme low temps did improve my WinStone and WinBench Scores by about 12% even through the Windows Diagnostics still shows the FSB @ 100Mhz even thought it is set at 112Mhz in Bios. This lets me to believe that the locks are effected by temperature (some sort of resistor setup)

Verwijderd

Topicstarter
sundevil:

R12 kopen zit er niet in. Dat gaat altijd per 40kg of 800kg cylinder, en als je het niet koopt om weer direct te verkopen, dan moet je een licentie hebben :( En je betaalt je helemaal s-c-h-e-e-l.

Die Super Cold 134 plus klinkt inderdaad verdacht veel als 'Bevat gewoon R134a'. Toch eens nader onderzoeken.

Bescherming van de ozonlaag zit ik minder mee. 't is mooi als ik er rekening mee kan houden, en milieuvervuilend bezig zijn is nooit goed, maar ik voel me niet echt schuldig als er ooit wat grammetjes CFC's de lucht in gaan door mijn toedoen.

De eisen die ik aan mijn gas stel zijn:
- Geen brandgevaar, geen explosiegevaar, geen gif. Let op: dit betekent niet dat een stof per difinitie altijd onbrandbaar moet zijn.
- Als 't ff kan compatible met R12 olie
- Zo hoog mogelijke verdampingswarmte t.o.v. de warmtecapaciteit
- Dampdruk bij kamertemperatuur < 1MPa.
- Gewoon verkrijgbaar door een particulier.

Btw: weet jij dan het kookpunt van chloorethyl?

_zeus_:

Hmm, okee. 't zal wel geen chloorethyl zijn denkik. Chloorethyl klinkt ook als een verbinding die sterk ruikt, en gevaarlijk is bij hoge concentraties. Maarja, da's intuitie. Die koudespray is geurloos, onbrandbaar, en absoluut niet giftig. Toch is 't geen R134a, want de dampdruk en het kookpunt kloppen niet.

Als het een mengsel van stoffen is, dan hoeft dat nog geen probleem te zijn. Voor de professionele koelsysteem ontwerper is het wel lastig als het geen azeotroop mengsel is (d.w.z.: een mengel dat zich thermodynamisch gedraagt als pure stof, met slechts 1 kookpunt). Maar ook dat maakt een koelmiddel niet onbruikbaar: een koelmiddel met een kooktraject maakt alleen het ontwerp van de evaporator en condenser lastiger (grotere nodig voor beide), en ook je TEV/capillair ontwerp word vervelender. Ik ga het systeem toch te ver vullen, om dan regelmatig wat gas eruit te laten lopen, en kijken waar ik over de top raak.

MrK:

Hmmz, da's inderdaad een mogelijkheid. Hoe zit het met de oliebestendigheid van die ventielen? Zijn ze (hard)soldeerbaar?

doehetzelver:

Yup, ik ken dat artikeltje. Alleen leeft die kneuter in een gebied waar ze zo R134a kunnen kopen bij de autohandelaar.

• sundevil
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-12-2021

sundevil

One ping only

Wallah, info over chloorethyl / chloorethaan / ethylchloride / monochloorethaan (fijn die standaard chemische benamingen ;) )

linkie

The angle of the dangle is directly proportional to the heat of the meat.

• _zeus_

_zeus_

Dabit de vragen waar jij nu meekomt zat ik eind vorig jaar/begin dit jaar mee.Ik heb heel wat zoekwerk verricht maar ben veel links kwijt vanwege een ongecontroleerd uitgevoerde format c: |:( .
Buiten dat heb ik een opleiding in chemische technologie gevolgd, dus wat betreft scheikunde,natuurkunde ben ik geen leek.

Ik heb ook het voordeel dat ik op een olieraffinaderij werk waarbij ik toegang heb tot spullen/kennis die van toepassing is op mijn hobby (oa comps opvoeren ;) )
Verder is mijn "specialiteit" hier op de zaak warmtewisselaars en lucht/waterkoeling, wat dus ook al meehelpt aan "snappen" hoe je een processor moet koelen.

Verwijderd

Die Vrachtwagenventielen zijn gewoon soldeerbaar, ze zijn gemaakt van messing.

Waarschijnlijk zijn ze ook aardig olie vast.
In het ventieltje zit alleen een klein rubbertje.

Rubbertjes kunnen niet zo goed tegen olie.
Wacht ik zal wel even een picje maken.

Verwijderd

Zeus ik heb je pics gehost, als je me even mailt dan krijg je je URL,

Ik heb namelijk je mail weggegooit.

• _zeus_

_zeus_

done

Verwijderd

_zeus_ wat voor'n technieken gebruik je op je werk dan en wat wordt er gekoeld, welke temp. ranges?

Verwijderd

Topicstarter
_zeus_:

Hmm, dat ik het niet met een brugwup te maken had, had ik al door :)
Al het commentaar dat je leveren kunt is bruikbaar. Ik begeef me namelijk op glad ijs met dit phase-change spul. Nul komma nul ervaring mee, en weinig diepgaande theoretische kennis. Ik moet 't doen met verwaterde 5 HAVO scheikunde en natuurkunde.

Maar snappen hoe ik een processor moet koelen doe ik wel :)

MrK:

Mooi, interessant. Er zitten ventielen op m'n koelsysteem, maar ik weet niet of ik daar de bijbehorende 'stekkers'(ik blijf 'n elektroboer) voor kan krijgen. En anders een vrachtwagenventiel gebruiken, simpel zat.

• _zeus_

_zeus_

Hiro Shima :

Tsja welke produkten zouden we nu koelen op een olieraffinaderij ? Nafta,benzine,gasolie,jet (kerosine),stookolie,nog wat water stroompjes enzo.
Warmtewisselaars worden gebruikt om energie terug te winnen.Afloop stromen zijn warm ,inkomende ruwe aardolie stroom is koud wat er dus gebeurd is is dat de aardolie voorverwarmt wordt voordat het het fornuis ingaat.Dit betekent dat je minder gas hoeft te verstoken in het fornuis om een gegeven temp te halen (dus goedkoper).
Verder koelen van de afloop stromen gebeurd dmv luchtkoeling.De enige waterkoeling die we hier hebben staan is van het type bongkoeling.Temp ranges van ~300 tot ~170 graden (voor de verschillende produkten) naar buitenlucht temp.We hebben hier ook nog een chiller staan (met verschillende compressoren erin) die iig in de zomer gebruikt wordt om de jet verder te koelen (ivm water eruit verwijderen,gaat makkelijker naarmate het kouder is).

Dabit:

Nevermind , schoot ff iets in het verkeerde keelgat :) .

Verwijderd

Topicstarter
Dabit:

Nevermind , schoot ff iets in het verkeerde keelgat :) .
Toch niet een opmerking van mij, mag ik hopen?

• _zeus_

_zeus_

Laten we het er maar ophouden dat ik op het moment van posten wat meer prikkelbaar was (slaapgebrek ? hehe)

Verwijderd

DaBit om maar met de deur in huis te vallen ik denk wel dat dit een grote "kluif" qua project wordt.

Hoewel ik geen Expert ben op het gebied van deze koeltechniek, weet ik wel degelijk wat er bij komt kijken voor het vervaardigen ervan.

om te beginnen bij het begin...

1. de juiste materialen, wat je had zag er wel aardig uit
op de ventielen etc na! voor de koeling zijn speciale
ventielen etc in de handel (niet voor particulier)!!!

2. het FREON gas. ja hoe kom je hieraan... Ik weet wel hoe
je aan dit goedje kan komen, maar het wordt in bussen
van minimaal 5 kilo aangevoerd. Dus reken er niet op dat
ik wel wat voor jouw kan regelen!!!!

3. het juiste gereedschap, ok ok je hebt gereedschap, butaan
brander etc. maar om jouw koelkast koeling met FREON te
vullen is speciale compressors in de handel (wederom niet
voor particulieren!!!!)

Nu komt het... het maken van je koelkast koeling!!!!

eerst moet je het systeem gesloten maken met absoluut geen lekken!!!
dan met een speciaal vulsysteem/compressor wordt het gesloten systeem vacuum gezogen...
wanneer het systeem vacuum is wordt het FREON gas toegevoegd

misschien dat je dit alles al wist??? dan vergeef mij

maar ik denk dat dit project jouw teveel af is aangezien dit onzettend duur is aan FREON gas en apparatuur
DUUR == kosten > 1000 gulden!!! en de apparatuur is niet voor particulieren bischikbaar

• roedie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-10-2025
[heel erg off-topic mode]
Dabit: ik moet iets van alu aan koper hechten/maken. Dit moet ook nog eens goed warmte geleiden (duh). Ik weet dat jij 2 componenten metaallijm van bison wel eens hebt gebruikt. Geleid dit ook een beetje warmte.

Ik wil zelf een soort radiator bouwen van koperen buizen en heel veel ronde plakjes aluminium. 2mm dik ofzo.

Ik denk dat arctic silver adhasive een beetje duur word.

Bedankt iig
[/heel erg off-line mode]

Verwijderd

Topicstarter
DaBit om maar met de deur in huis te vallen ik denk wel dat dit een grote "kluif" qua project wordt.
M'n waterkoeling werkt naar behoren (CPU @ 0..5 graden), dus ik heb de tijd..
1. de juiste materialen, wat je had zag er wel aardig uit
op de ventielen etc na! voor de koeling zijn speciale
ventielen etc in de handel (niet voor particulier)!!!
Ik zal nog wel eens een closeupje van de ventielen maken. Er zitten er 3 op het systeem dat ik heb. Ze zijn een beetje conisch, de grootte van de schroefdraad lijkt me 1/2 duims, Engelse draad. Zijn dat de ventielen die je bedoelt?
eerst moet je het systeem gesloten maken met absoluut geen lekken!!!
dan met een speciaal vulsysteem/compressor wordt het gesloten systeem vacuum gezogen...
wanneer het systeem vacuum is wordt het FREON gas toegevoegd
Het systeem lekvrij maken is geen kunst. Gewoon alles van koper maken, en hardsolderen.

Ik heb een zuigercompressortje waarvan ook de ingang te gebruiken is. Hiermee kan ik geen diep vacuum trekken; in ieder geval onvoldoende om het water eruit te trekken. Maar het is alvast iets, en door herhaaldelijk vacuum te trekken, en gas in het systeem te brengen kom ik toch ergens. Verder bestaat de mogelijkheid dat ik binnenkort een echte vacuumpomp aan kan komen met wat mankementjes, maar die is in staat om ver beneden de tiende millibar te komen. Dat is meer dan nodig is. Bedenk dat water op 4 graden kookt bij 10 millibar druk.

Overigens is freon nog steeds een handelsnaam van DuPont, en geeft een hee klasse van koelmiddelen aan, welke in ieder geval niet meer gebruikt mogen worden. Ik gok nog op R134a in m'n systeem, indien mogelijk. Dan meot ik ook een oliewissel doen, trouwens.
maar ik denk dat dit project jouw teveel af is aangezien dit onzettend duur is aan FREON gas en apparatuur
DUUR == kosten > 1000 gulden!!! en de apparatuur is niet voor particulieren bischikbaar
Sja. Ik probeer eerst een beun te vinden. Er zijn wel mensen die 's avonds een koelingkje bijvullen en het niet zo nauw nemen met de wet. Vind ik die niet, dan ga ik gewoon zelf aan de gang met koudespray, en eventueel andere olie. Dat kan ik allemaal zelf.

Dat de Nederlandse milieumaffia de boel goed dichtgespijkerd heeft voor particulieren ben ik achter. :(

Ze zouden gewoon moeten snappen dat ik door een compressorkoeling in gebruik te nemen minder elektriciteit gebruik dan met een peltier, en dus milieuvriendelijker bezig ben. Eigenlijk vind ik dat ik nog recht heb op subsidie ook nog >:)

[b]roedie:[b]

Hmmz, word lastig. Geen enkele epoxy geleid goed warmte. Zelfs die AS Adhesive niet (ca. 12x slechter dan een soldeerverbinding)

Ik raad je aan om langs een loodgieter te gaan, en alle reststukken 0.8 en 1mm dik koper op te kopen. Zij gebruiken het voor dakgoten e.d. Dan gewoon solderen. Koper en alu is geen beste combinatie om thermisch aan elkaar te hechten.

Verwijderd

Dabit: ken je dit project?
http://www.benchtest.com/heat_pipe1.html

• snars
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Uhm ik weet niet of je gasprobleem al is opgelost, maar ik heb het volgende: bij het lezen van de letters '134a' ging er bij mij een belletje rinkelen. Er is namelijk een variant op paintball, 'airsoft', waarbij replicawapens, die plastic balletjes schieten, worden gebruikt om op mekaar te schieten. De meeste wapens zijn elektrisch, maar er bestaat ook zoiets als gas-blowback-guns: handwapens, die levensecht de actie van een echt automatisch wapen nadoen, namelijk het afschieten van de kogel en het terugslaan van de slede. Zoals de naam al aangeeft lopen deze dingen op gas, onder andere op '134a'. Airsoft is in Nederland trouwes hartstikke illegaal (net als alle andere leuke dingen ;(), maar ik denk dat je dat gas wel kan bestellen in alle ons omringende landen (vooral Engeland heeft veel airsoftwinkels). Ik neem aan dat dit hetzelfde spul is als wat je zoekt voor je phasechange- of heatpipesysteem?

Hier nog even een linkje naar een winkel in engeland:
http://www.rebeltroop.co.uk/airsoft-accessories.htm
Het wordt dus geleverd in van die mooie flessen.

Ik zal trouwes ff proberen om nog wat meer bruikbare linx te vinden

I reject your reality, and substitute my own.

• snars
  • Niet online
Het gaat hier trouwens wel om gas met de aanduiding HFC134a. Op http://www.redwolfairsoft.com/images/bite/BiteNov99/bitenov99.htm#Gas-it-up is het een en ander te lezen. Het is specifiek gemaakt voor GBB-pistolen en bevat daarom smeermiddelen op basis van siliconen. Vreemd genoeg is er ook 'HFC22' te krijgen, dit is misschien een aanwijzing dat het nix met R134a en R22 te maken heeft (aangezien R22 verboden is?)

Verwijderd

Topicstarter
augustus:

yup, ik ken het artikeltje.

_snars_:

Hmmz, dat HFC134a is dus exact wat ik zoek (yup, da's R134a). In combinatie met olie nog wel. Fantastisch!
Van HFC22 weet ik niet wat het is. R22 is namelijk een CFC, geen HFC.

Jij bent toevallig geen airgun-shooter die dat HFC134a gebruikt?

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Begrijp ik goed dat R134a gebruikt wordt in airco's en koelkasten? En is dat er dan niet op een of andere manier uit te tappen? Koelkasten tappen ze toch af? Een koelkast voor weinig is zo geregeld.

• snars
  • Niet online
Dabit, ik gebruik het spul (helaas) zelf niet en ik ken zo ook niemand uit de buurt die het heeft staan. Ik ben nog even aan het kijken of de mensen van airsoft.nl weten waar het makkelijk te krijgen is (ik heb trouwes niet zo'n hoge pet op van die lui trouwes, stelletje pubers die denken dat ze met het platspammen van het e-mailadres van het Min. van Justitie de wapenwet kunnen veranderen maar dat is een heel ander verhaal :)). Er zijn een paar shops in belgie (antwerpen), in Frankrijk en een heeeeeleboel in Engeland. Ik kijk dus nog ff rond (ben zelf ook wel gefascineerd door verdampingssystemen)

• GreenPictures
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-12-2021

GreenPictures

Feestgraaf

Ik heb niet het hele draadje gelezen dus er kan wat dubbel staan...
Ik heb in een auto garage gewerkt met een R134a vul/vacumeer station, waarom maak je het niet van auto onderdelen?
Makkelijk verkrijgbaar, de materialen zijn er voor gemaakt dus geen getest en gevaarlijke situaties want de druk in een autokoelsysteem kan tot ongeveer 18bar oplopen...

Flexibele slangen, aansluit nippels enz enz kun je zo bestellen bij een dealer of een specialistisch Koel sys onderhouds bedrijf en wellicht kun je daar dan ook je systeem laten vullen/vacumeren met een speciaal apparaat.

In de droger zit al een kijkglaasje (bij Mercedes tenminste)

Het enige probleem dat je waarschijnlijk tegen zal komen is verloop stukken omdat de dikte van de pijpen/slangen ongeveer 2 cm is en jke condensor zal kleinere aansluitng hebben.

suc6!

Canon EOS 50D & 5D mk2 - Flitslichtjes, Buisjes met glas en een Onderwaterhuis

Verwijderd

Topicstarter
Herman:

Je zou het met een compressor van de ene koelkast naar de andere kunnen transporteren. Maar simpel is 't niet.

_sNaRs_:

Hou me op de hoogte!

Tranced:

Flexibele slangen heb ik niet echt nodig: ik kan alles van koperpijp maken. Aansluitnippels en een vulslang kan wel nuttig zijn. De evaporator is toch een custom ontwerp, dus daar heb ik niets aan autospul.
De garages hier in de buurt laten mensen overkomen die de airco's 'doen' omdat ze zelf de licenties niet hebben. En de aircovulmaffia is niet echt bereid om voor een normaal bedrag m'n systeem te vullen. Officieel mogen ze het niet eens.
Pagina: 1