grmbl... heb ooit een paar howto's gevonden over het optimaliseren van je ide disks. (dma modi etc.) Maar hoe ik ook zoek.... ik kan het niet meer vinden. Iemand anders hier die nog wel wat weet?
tnx alvast
tnx alvast
Verwijderd
De reden dat geen enkele distributie dit standaard doorvoert is dat er risico's aan verbonden zitten. Sommige chipset / hd combinaties vinden dat regeltje niet zo leuk met als resultaat een zwaar corrupt filesystem.hdparm -c1 -m16 -d1 -X66 -k1 /dev/hda
Kerf dit regeltje in uw geheugen, want het kan Linux distro's die niet automatisch HD optimalisaties doorvoeren (oa Debian, SuSE, Redhat, Slackware) flink versnellen.
Verander -X66 (UDMA 33) naar -X68 (UDMA66) indien u ATA66 hardware hebt (niet dat het veel zal uitmaken).
Eeuwige n00b
Kan je hier je harde schijf mee naar de 7e hemel helpen dan ?Op donderdag 04 oktober 2001 00:20 schreef igmar het volgende:
[..]
De reden dat geen enkele distributie dit standaard doorvoert is dat er risico's aan verbonden zitten. Sommige chipset / hd combinaties vinden dat regeltje niet zo leuk met als resultaat een zwaar corrupt filesystem.
Het is over het algemeen genomen wel veilig, maar niet veilig genoeg.
Niet met die opdracht maar met hdparm wel..Op donderdag 04 oktober 2001 00:35 schreef zwik het volgende:
[..]
Kan je hier je harde schijf mee naar de 7e hemel helpen dan ?
Eeuwige n00b
Dus opzich makkelijk op te lossen door alles eraf te knikkeren en dan alles opnieuw erop zetten?Op donderdag 04 oktober 2001 20:31 schreef _Yellow_ het volgende:
Nah, je disk gaat niet naar de 7e hemel. Hooguit je filesysteem
Verwijderd
Een aantal parameters zijn ook toepasbaar op SCSI schijven ja.Op donderdag 04 oktober 2001 00:35 schreef fazer het volgende:
Is dit ook nodig voor scsi schijven![]()
Geen beurs, geen tempo
[ Voor 76% gewijzigd door smokalot op 23-09-2003 16:12 ]
It sounds like it could be either bad hardware or software
Nopeigmar schreef op 04 October 2001 @ 00:20:
[...]
De reden dat geen enkele distributie dit standaard doorvoert is dat er risico's aan verbonden zitten.
Fantastisch, vraag me af of je dat ook zegt indien je FS d'r na een uurtje niet meer is.BoAC schreef op 23 September 2003 @ 16:11:
NopeBij mijn Gentoo systeem dacht ik laat ik em ook ff sneller maken
![]()
Was dat al bij de installatie gedaanGoed he
---
Nah, hij doet ook alleen maar de meest eenvoudige optimalisaties toepassen zoals 32 bit en DMA. Geen UDMA33 natuurlijk omdat die voor iets oudere harde waren riskant wordt. Maar die DMA scheelt zowat al de helftigmar schreef op 23 September 2003 @ 16:14:
[...]
Fantastisch, vraag me af of je dat ook zegt indien je FS d'r na een uurtje niet meer is.
Zo'n bigfoot van quantum? Die heeft toch geen UDMA 66RePlayer schreef op 23 september 2003 @ 16:17:
Het verschil bij mij is minimaal, bij een schijf wordt het buffer lezen zelfs (iets minder snel)
bij andere, nieuwere blijft buffer snelheid gelijk, disk reads 0.4 MB/s sneller...
heeft voor mij dus niet echt veel zin lijkt me of doe ik iets verkeerd?
Het is een Celeron moederbord met udma 66 1 bigfoot 4 of 6 gig schijf en een maxtor 40 gig
[ Voor 39% gewijzigd door BoAC op 23-09-2003 16:22 ]
Ik heb t wel eens geprobeerd met scsi schijfjes maar hdaprm werkt daar niet op, voor scsi kun je (als je je eigen kernel bouwt) bij de opties van je betreffende kernel scsi driver de snelheid tweakenIs dit ook nodig voor scsi schijven
"For my friends, anything; for my enemies, the law."
[ Voor 55% gewijzigd door Jackbq op 23-09-2003 17:52 ]
Do diamonds shine on the dark side of the moon :?
pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem
Dit topic is gesloten.
![]()