Toon posts:

[hulp gevraagd] wat moet ik kiezen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb thuis een P100, 80mb ram, 10 gig hdd computertje over. Ik dacht hier een server van te maken. Dit is een lijstje waar ik het voor wil gaan gebruiken:

* backups maken van belangrijke bestanden vanuit windows
* bsmtp server (adsl van xs4all)
* www servertje
* ftp servertje

Nu heb ik hier windows nt 4.0 (+exchange 5.5 en IIS4) en linux mandrake 8.0 liggen. Wat moet ik gebruiken? Wat is het verstandigst? Graag antwoorden met goede argumenten!! Geen antwoorden van ik heb dit en het draait goed svp
:P

• StarLite
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 23:21

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Op woensdag 03 oktober 2001 14:29 schreef GoofyMaster het volgende:
ik heb thuis een P100, 80mb ram, 10 gig hdd computertje over. Ik dacht hier een server van te maken. Dit is een lijstje waar ik het voor wil gaan gebruiken:

* backups maken van belangrijke bestanden vanuit windows
* bsmtp server (adsl van xs4all)
* www servertje
* ftp servertje

Nu heb ik hier windows nt 4.0 (+exchange 5.5 en IIS4) en linux mandrake 8.0 liggen. Wat moet ik gebruiken? Wat is het verstandigst? Graag antwoorden met goede argumenten!! Geen antwoorden van ik heb dit en het draait goed svp
:P
Ik denk dat je P100 NT4.0 niet helemaal trekt [windows heeft nou eenmaal veel meer overhead dan linux] en je kan linux in console mode draaien , scheelt HEEL veel geheugen t.o.v. GUI.

> Backups maken van windows files: ik denk dat NT4 daarvoor iets beter zal zijn, maar linux kan dit zeker ook doen.

bsmtp server (adsl van xs4all), www servertje, ftp servertje: Linux all the way, linux is nou eenmaal "gemaakt" voor dit soort taken, en NT4 Workstation minder, tenzij je daar NT4 server hebt [loopt dat op een P100?]

Voordelen NT4: makkelijk [GUI, vertrouwd windows]

Voordelen linux: sneller, apache ;), veiliger [tis een cliche, maar wel waar] en het is gewoon leuk om wat linux ervaring op te doen [vind ik]

tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/

Verwijderd

Op woensdag 03 oktober 2001 14:29 schreef GoofyMaster het volgende:
IIS4
Je snapt toch wel dat dat een ramp gaat worden :?

Neem dan, áls je uberhaupt windows wilt draaien op een P100, in elk geval de windows versie van Apache :)

IIS is een complete ramp qua alles.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 03 oktober 2001 14:54 schreef -=!ME!=- het volgende:

[..]

Ik denk dat je P100 NT4.0 niet helemaal trekt [windows heeft nou eenmaal veel meer overhead dan linux] en je kan linux in console mode draaien , scheelt HEEL veel geheugen t.o.v. GUI.

> Backups maken van windows files: ik denk dat NT4 daarvoor iets beter zal zijn, maar linux kan dit zeker ook doen.

bsmtp server (adsl van xs4all), www servertje, ftp servertje: Linux all the way, linux is nou eenmaal "gemaakt" voor dit soort taken, en NT4 Workstation minder, tenzij je daar NT4 server hebt [loopt dat op een P100?]

Voordelen NT4: makkelijk [GUI, vertrouwd windows]

Voordelen linux: sneller, apache ;), veiliger [tis een cliche, maar wel waar] en het is gewoon leuk om wat linux ervaring op te doen [vind ik]
Ik heb winnt 4.0 (server) draaiend gekregen op die P100, ik heb welliswaar wel eens een sneller systeem gezien, maar het werkt, en daar gaat het om.
Backups maken vanuit windows zou ik moeten doen met samba (toch?), of zijn daar ook verschillende programma's voor?
en een beetje spelen met linux vind ik wel leuk (heb al een beetje ervaring met linux) :)

zoals het er nu naar uitziet, ga ik denk ik voor linux... iemand anders nog (andere) kijk op dit geheel?

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 03 oktober 2001 14:59 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

Je snapt toch wel dat dat een ramp gaat worden :?

Neem dan, áls je uberhaupt windows wilt draaien op een P100, in elk geval de windows versie van Apache :)

IIS is een complete ramp qua alles.
weet ik, maar alles is te leren, en er zijn genoeg sites op internet die het draaien, dus waarom ik niet?! :9

Verwijderd

Op woensdag 03 oktober 2001 15:11 schreef GoofyMaster het volgende:

[..]

weet ik, maar alles is te leren, en er zijn genoeg sites op internet die het draaien, dus waarom ik niet?! :9
Er zijn genoeg sites op internet die geinfecteerd zijn geraakt met code-red en nimda en de opvolgers daarvan die over enkele dagen wel weer zullen verschijnen :)

Verwijderd

ik zou linux nemen en dan console draaien :)

das een stuk beter dan nt4 op een p100 :)

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 03 oktober 2001 15:13 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

Er zijn genoeg sites op internet die geinfecteerd zijn geraakt met code-red en nimda en de opvolgers daarvan die over enkele dagen wel weer zullen verschijnen :)
je hebt gelijk, voorkomen is beter dan genezen! ;)

ik denk maar dat ik aan de slag ga met linux *D

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op woensdag 03 oktober 2001 15:22 schreef GoofyMaster het volgende:

[..]

Je moet dit ook vooral in NOS vragen! ;) >:)
Maar ik kies uiteraard voor linux. Alleen het idee al: windows als server... :r Elke dag controleren of je al gehacked bent of pathes moet downloade.....

Verwijderd

Op woensdag 03 oktober 2001 15:22 schreef GoofyMaster het volgende:

[..]

goed plan... :D

Overigens zei ik niet dat je geen windows moest nemen maar alleen dat je geen IIS moest nemen ;) :P

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 03 oktober 2001 16:34 schreef banaan-X het volgende:

[..]

Je moet dit ook vooral in NOS vragen! ;) >:)
Maar ik kies uiteraard voor linux. Alleen het idee al: windows als server... :r Elke dag controleren of je al gehacked bent of pathes moet downloade.....
Non-Windows OS is voor meerdere OS-en, het Windows forum niet.. dit is niet een windows vraag of wel?! ;)

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 03 oktober 2001 16:39 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

goed plan... :D

Overigens zei ik niet dat je geen windows moest nemen maar alleen dat je geen IIS moest nemen ;) :P
maar linux heeft meer voordelen op een p100 dan windows nt ;)

Verwijderd

Op woensdag 03 oktober 2001 16:42 schreef GoofyMaster het volgende:

[..]

maar linux heeft meer voordelen op een p100 dan windows nt ;)
klopt *D

Verwijderd

meer voor software algemeen... webserver pakket enzo...

overigens wordt ik een beetje ziek van alle mensen die denken dat iis een butt progrramma is. als je het goed bijhoudt is er niks aan de hand. hier draaien ongeveer 80 nt/2000 servers met iis 4 of 5 en zover ik weet is er slechts 1 ooit gehacked. de reden daarvan is dat de hd gecrasht was en nog slecht op de tweede schijf(software mirror) draaide en we geen patches durven te installeren voordat we dat gefixt hadden...

overigens stond er pas een leuk artikel over security windows tegen unix/linux in 2001 op fokzine. sun solaris heeft (en ook een aantal linux varianten) meer patches in 2001 dan win2k tot nu toe!!!!!!

Verwijderd

Op woensdag 03 oktober 2001 16:50 schreef betweter het volgende:
overigens wordt ik een beetje ziek van alle mensen die denken dat iis een butt progrramma is
wil jij dat dan ontkennen :? Kom met goede argumenten. Het is een fuckpakket :r

De enige beveiligingslek is nog niet geëxploiteerd of de volgende is alweer gevonden. Mijn apache van een jaar oud ofzo draait nog steeds op mijn openBSD ding. Niks updates. Werkt allemaal perfect en nog steeds geen remote exploits. Ales draait perfect. En dat op een P-75.

Nee, ik ga echt win2k installeren op dat ding |:(

Als je de frontpage van tw.net had gevolgd had je gemrkt dat een of ander beveiligingsbureau het gebruik van IIS heeft afgeraden totdat het herschreven is van scratch. Ben ik het helemaal mee eens :)

Verwijderd

Topicstarter
de vraag is al beantwoord voor mij hoor :P

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-08 21:25

tweakerbee

dus..?

meer voor software algemeen... webserver pakket enzo...

overigens wordt ik een beetje ziek van alle mensen die denken dat iis een butt progrramma is. als je het goed bijhoudt is er niks aan de hand. hier draaien ongeveer 80 nt/2000 servers met iis 4 of 5 en zover ik weet is er slechts 1 ooit gehacked. de reden daarvan is dat de hd gecrasht was en nog slecht op de tweede schijf(software mirror) draaide en we geen patches durven te installeren voordat we dat gefixt hadden...

overigens stond er pas een leuk artikel over security windows tegen unix/linux in 2001 op fokzine. sun solaris heeft (en ook een aantal linux varianten) meer patches in 2001 dan win2k tot nu toe!!!!!!
Je bent een echte betweter. Die leuke NIMDA worm zorg anders wel voor veel te veel overhead op internet. En jij gaat mij niet vertellen dat je gelijk de patch had. Ik heb geen patch nodig. Ik draai apache. Apache heeft de laatste paar jaar nog niet zulke erge remote exploits gehad als IIS.

Ik zeg niet dat NT kut is, maar wel dat IIS kut is. (8>

You can't have everything. Where would you put it?

Verwijderd

Op woensdag 03 oktober 2001 17:07 schreef GoofyMaster het volgende:
de vraag is al beantwoord voor mij hoor :P
Wij gaaan nog ff gezellig doordiscussieren :P >:)

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:45

deadinspace

The what goes where now?

Ik hap ook maar ff (8>
Heel leuk was die test ja - Complete distro's met meer dan 1000 packages vergelijken met een kale win2k.... Nogal wiedes dat je dan op meer security-fixes uitkomt.
Als ze alleen al IIS hadden meegerekend was w2k al hoger beland dan de anderen met aantal patches. :Z
Pagina: 1