Toon posts:

xterm -display ..

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo
ik wil naar een andere machine op internet ssh-en en
daarvandaan een xterm opstarten op mijn pc.
onder windows lukte dat met een xserver
ik dacht onder linux RH 7.1 wat ik nu draai
gaat dat vanzelf wel goed maar het lukt niet
ik doe xterm -display ipadres:0.0
krijg dan cannot open display.
waarom?
pingen gaat goed,
moet er een .hosts gezet worden
of uberhaupt nog iets xserverachtigs opgestart worden
(de xserver draait toch)

Verwijderd

Hmmm.. Ik zat hier ook mee. Ik dacht de verkeerde kant om. Ik hoop dat ik snap wat jij bedoelt en dat ik kan uitleggen hoe het zit.

De server is de machine waar jij naar zit te kijken, dus fysiek achter zit (of voor, net hoe jij het wil :) ). De client is de machine waarnaar je toe SSH-t. Voordat je dat doet, moet je eerst een aantal zaken even regelen: je moet namelijk zorgen dat je server (de machine voor je neus) connecties aanneemt van machines anders dan de 'loopback'. Dat wordt dan (in een console):

xhost +blah.blah.net

Bijvoorbeeld dan. Je mag uiteraard ook gewoon het numerieke IP adres gebruiken.Vervolgens SSH je naar die andere machine. Als je daar nu de client opstart, dan typ je wat jij geprobeert hebt, en dan zou het moeten lukken.

Overigens gaat dat er wel vanuit dat het programma 'xterm' met alle benodigde zaken op die andere machine staat.

Ik gebruik overigens 'export DISPLAY=blahblah:0.0' om mijn display te wijzigen, ipv die switch voor xterm, want dat geldt meteen voor alle andere programma's die X gebruiken.

• DennisBoom
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-08 11:59
Je moet op de lokale machine een X server draaien. En op de remote machine xterm -display localip:0.0 In principe moet dat genoeg zijn. Misschien moet je dmv xauth of xhost toestemming geven op je lokale bak. Zie desbetreffende man pages.

Geen beurs, geen tempo