Op woensdag 03 oktober 2001 16:47 schreef banaan-X het volgende:
En in aanvulling op de vragen:
- Hoe kun je meten hoeveel elk ip-adres aan data uitwisseld.
- hoe krijg je van die mooie grafiekjes waarop je ziet wat de huidige bandbreedte is.
• Daar heb ik hier nog wel een scriptje voor liggen dat ik ooit van iemand hier op GoT heb gehad, als iemand een ftp-plekje heeft kan ik het wel uploaden. Het doet precies wat je wilt, maar is helaas nog wel ipchains volgens mij. Omzetten naar iptables zou geen probleem moeten zijn.
• MRTG doet toch zoiets? Daar was laatst een thread over.
Aan de topicstarter: je kunt inderdaad zien wat mensen doen, maar daar zul je zelf even een scriptje voor moeten bouwen denk ik. Je moet dan *alle* (uitgaande) packets gaan loggen (-j LOG) en daar vervolgens een scriptje op los laten dat bijvoorbeeld een dns-lookup loslaat op de externe ip-adressen die in het logbestand vermeld staan. Je kunt dat dan relatief eenvoudig ombouwen naar een net tabelletje met sed/awk of perl. Overigens zou ik zelf voor zoiets een scriptje gebruiken dat de output van tcpdump analyseert, maar dat niet noodzakelijk.
Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.