Ervaringen met Infinity Kappa 9.2i Series II

Pagina: 1
Acties:
  • 4.832 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdBosch
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-07 22:04
Ik koop van het weekend twee Infinity Kappa 9.2i Series II luidsprekers (kijk hier voor een paar plaatjes). Heeft iemand daar ervaring mee en met wat voor amp sturen je ze aan. Blijkbaar kunnen ze nl behoorlijk in impedantie zakken. En hoe nauw komen ze met plaatsing (van de muur bv)?

* JvdBosch hoopt dat ze wel in de auto passen....

e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redheinz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-07 16:36
Ik heb de 7.2's....
Je moet een heel botte versterker hebben om ze goed aan te sturen. Je hebt veel amperes nodig...
gebruik eens de search, is een heel topicje over geweest.
Hier staan nogal wat suggesties in, trefwoorden Krell/Accuphase etc.
[topic=190548/1/25]

Zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdBosch
Ja, ik heb die thread al gelezen (voor wat betreft de infinities dan) en dat was heel leerzaam. Maar ik ben dus een beetje op zoek naar nog meer specifieke info over deze speakers wbt plaatsing, afregeling, rendement (86dB/W/m?), laagste impedantie (tot 1.9ohm?), aansturing, etc...

Wat voor amp gebruik jij op de 7.2's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redheinz
Ik heb een Marantz AV500 voorversterker met een Aura PA100 eindversterker. Een 100 watt bij 8 Ohm eindversterker, tot 10 W klasse A. Levert bij mij genoeg... Bij heeeeeeel hard klakt m'n eindversterker wel eens in z'n beveiliging. Maar dan staat dat ding overdreven hard. Voor de 9.2's moet je een nog (veel) zwaardere versterker hebben met die 2 zware woofers. Plaatsing van die dingen iets van een meter van de muur, anders gaan de bassen heel zwaar overheersen.
Ben je hier
http://www.audioreview.com/reviews/Speaker/product_7427.shtml
en hier
http://www.audioreview.com/reviews/Speaker/product_7426.shtml
ook al geweest? De mensen vinden hun spulletjes altijd fantastisch, maar je kan er wel lezen welke versterkers men gebruikt/heeft gebruikt.

Zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdBosch
Op woensdag 03 oktober 2001 10:22 schreef Redheinz het volgende:

...

Voor de 9.2's moet je een nog (veel) zwaardere versterker hebben met die 2 zware woofers. Plaatsing van die dingen iets van een meter van de muur, anders gaan de bassen heel zwaar overheersen.

Ben je hier
http://www.audioreview.com/reviews/Speaker/product_7427.shtml
en hier
http://www.audioreview.com/reviews/Speaker/product_7426.shtml
ook al geweest? De mensen vinden hun spulletjes altijd fantastisch, maar je kan er wel lezen welke versterkers men gebruikt/heeft gebruikt.
Mijn amp is 160Watt aan 8ohm. Maar er hangen nu ook 4ohm speakers aan (voor een goede amp maakt dat niets uit). De trafo is 1kW, dus daar ligt het probleem niet, maar ik weet niet wat de beveiliging gaat doen bij lage impedanties. Ik heb het schema eens bekeken, maar snap niet precies wat de protector-schakeling meet en waarbij hij in de beveiliging schiet...
Ik heb anders nog een amp van 175Watt bij 4 ohm (met 500W trafo). Daar kan ik zo de stroombegrenzing uitslopen evt. Maar ik hoop dat mijn X1 het trekt...

Dat 1 meter van de muur had ik al begrepen ja... Ik zal kijken of dat past binnen mijn kamer, maar dat moet wel lukken. Het liefst heb ik ze tegen de muur, dat scheelt weer ruimte in mijn kamer...

En ik heb gelezen waar sommige mensen ze mee aansturen ja. Maar nu is eigenlijk ook het geld op, dus ik zal het hiermee moeten doen denk ik... En een Krell vind ik eigenlijk erg verkwistend. Dat ding is in aankoop ongeveer evenduur als de stroomrekening over één jaar tijd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redheinz
Ach, ik zou het eerst zo proberen en als je er niet tevreden over bent kan je altijd nog upgraden. Heb je weer een excuus om spulletjes te kopen :).
Als het een strakke versterker is dan moet ie het wel aardig trekken denk ik. Van het zaken van de impedantie en de gevolgen heb ik geen verstand, is ook voornamelijk een kwestie van stroom kunnen leveren? Klinkt alsof dat wel goed zit bij je... Ik zou in ieder geval niet de beveiliging uit m'n versterker slopen....

Zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hervaz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-07-2020
Lijkt me veel te weinig voor die 9.2, die vragen echt om een dikke krell of mark levinson, ik ken slechts 1 iemand met de 9.2i en die heeft er een krell ksa 100 aanhangen, maar dat is dan ook helemaal geweldig.

Ik heb zelf enkele amps aan mijn kappa's gehad (de kleintjes, 6.2i), en het is de vincent sv 233 geworden.
Deze heeft 2 ringkerntrafo's van 500 watt en kan 200 watts aan 8 ohm leveren en 280 aan 4. Ik heb er momenteel de 981 van rotel aanhangen, deze heeft 130 aan 8 en 260 aan 4, en de controle is er nog steeds, maar de vincent is toch stukken beter, de vincent kon zelfs de 8.2i aansturen.
De 9.2i is echter NOG erger, maar de 2de woofer kan worden uitgezet achterop de speaker, dus dan lukt het misschien wel met de amp die je nu hebt. (welke is het precies btw?)

Ook moet je wel een gruwelijk grote ruimte hebben voor deze speakers...aqoustique in enschede heeft de 8.2 staan voor 1750 per stuk, maar daar krijg je nog wel wat van af, waar koop je de 9.2 voor??

Ohja, ff een pic van m'n opstelling ter verduidelijking:

http://hervaz.freeservers.com/Opstelling.jpg

//edit//

Je wil ze het liefste tegen de muur, ik heb mijn 6'jes eens tegen de muur gezet, het grootste boem inferno ooit meegemaakt, 80 cm/1 meter is wel het minimum, en ook een eindje van de zijmuur vinden ze wel fijn.

Oh, en met ophalen, mijn 6'jes en een vriend van me heeft de delta 40, er zitten werkelijk lomp grote dozen omheen, in een volkswagen station sdi van m'n pa konden ze NET in...dus mits je een lijkenwagen ofzo hebt passen ze niet in een normale auto denk ik.

//edit 2//
De nieuwe fear factory lekker hard opgezet, ff afwassen...opeens hoor ik niets meer, rotel stond in de beveiliging, het zijn echt amp killers die kappa's >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ritch
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18-07 12:52
Hoe groot is je kamer eigenlijk? Want voor die 9.2's moet je een grooote kamer hebben, anders heb je er niets aan. Waarom ga je eigenlijk voor de 9.2 en niet de 8.2 ofzo, ik zie zo geen voordelen van de 9.2 tov de 8.2 of zelfs de 7.2.
Op welke versterker heb je ze beluisterd?
Tis trouwens geen slecht idee om ze met een aanhanger op te halen, ze zijn _grooot_!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ook de 9.2i ik kan je niet genoeg waarschuwen

WEET WAAR JE AAN BEGINT!!

ten eerste de gruwlijke impendantie verloop
er MOET gewoon een Krell,Mark levinson,Jeff Rowland enz
op als je alles er uit wilt halen dus voor zoiets ben je min het dubbele kwijt dan dat de kappa's kosten
wil je dat niet dan moet je de kappa's op normal zetten ipv extended(dan word 1 spoel in de woofers uitgezet)dan is het nog enigzinds te doen

zegmaar

kappa's 3000
2hands eindbak 4000-7000
een 2hands krell, ML ed
verdiend ook een goede preamp is ook $$$

ze moeten een ruime hebben van min 20vierkante meter
en ze moeten 1 meter van alle kanten afstaan(tenzij je van boemerig geluid houd)

dat ze in je auto passen kan je wel vergeten..... ik had een 3m kar voor

======================================

je moet er wel een goede amp hebben de kappa's verdienen dat
ik zou het niet half doen kijk dan liever naar wat andere speakers er zijn echt wel meer speakers met een goed laag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hervaz
Der kappa's hebben al zo'n slechte naam door die klote dump praktijken van harman toen ze infinity overnamen, je leest ook wel een dat ze kleuren of slecht klinken, tja ze zijn echt superkieskeurig met versterkers, toen ik op zoek was na versterkers begon ook bijna elke verkoper moeilijk te kijken toen in zei dat ik kappa's had, de 9.2 moet gewoon een krell of iets in die strekking, anders kan je ze misschien maar laten waar ze zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pas trouwens wel op als je met een amp gaat spelen die niet krachtig genoeg is en gaat clippen gaan je emit-r tweeters er aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

we hebben 8.2's aan een Sony FA50ES hangen en dat trekt ie wel goed. Maar de 9.2 zijn idd nog een slagje botter, ik weet niet of de sony die zou trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05 15:55
Haha minimaan 20m2

das een kamer van 4x5 Das gewoon de grootste kamer in een normaal huis. Echt niet denderend groot. Daar heb je al zat aan 8" woofers (als je ervanuit gaat dat de amp genoeg vermogen levert om het max dBspl te halen).

9.2 is gewoon dikke vette overkill, als je die bijna op hun max draait dat is gewoon niet goed meer voor je oren. Dan voel je je ingewanden letterlijk meeschudden. Het zijn helse monsters, waar een amp from above aan moet hangen. En dan nog als je ze voluit wil draaien heb je echt wel ff een grotere kamer nodig dan 4x5 wil je niet omkomen in de staande golven :) En die hebben al een 8" woofer, groot zat hoor! (meer is altijd beter, maar of je die grotere woofer nou ECHT gaat benutten, dat lijkt me niet zo).

Persoonlijk denk ik dat de 6.2 "tjes" (nou klein zijn ze zeker niet zie ik) al genoeg zijn. Want Hervaz is er tevreden mee, en die draait heel harD!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou, benieuw hoe lang ze leven. Goed plan... not!

Weet je dat 1,9 Ohm echt heel laag is? Dat je versterker dan 2x zo veel Watt moet kunnen leveren als bij 4 Ohm?

Dus een echt goede stabiele versterker die bij 100W@8Ohm kan moet 400W@2Ohm (of meer want het is zelfs minder dan 2 Ohm) kunnen leveren. De meeste zijn al blij als ze bij 2 Ohm nog net een beetje meer kunnen dan bij 4 Ohm.

Voor zulke aso-boxen moet je een versterker hebben die minstens even duur is en dan nog van een select aantal merken. Krell dus bv. Of misschien Bryston.

Ga eerst maar eens een echte audiowinkel bezoeken. Die kunnen je helpen stukje bij beetje een goede gebalanceerde set samen te stellen. Daar zul je uiteindelijkmeer tevreden mee zijn. En dan heb je het nog niet eens gehad over de cd-speler en andere bronnen, kabels en aansluitmateriaal.

/me moet het doen met 2x10W
(Audio Note+Reference3A+Myriad+Linn+binnenkort Siltech)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hervaz
Als je ziet waar die andere gast met de 9.2i mee draait, Audionote voortrap,krell ksa 100 eindbak, wadia cd speler, en dan ook nog de juiste ls kabel, dit soort weergevers klinkt biwired dik het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redheinz
He jongens, we weten nog niet eens wat voor versterker hij heeft hoor.....
Tot die tijd kan je eenvoudigweg niet zeggen dat het bagger zal zijn.....
Lekker he, hervaz, die kappaatjes...
Mijn 7.2's pasten in een peugeot 306 HB... Hadden echter geen 8.2's moeten zijn, ik had 3 cm. over.
Kijk trouwens bijv. eens bij
www.hifimasters.de
Daar hebben ze de kappa 70...100 serie voor weinig. Daar heb ik mijne ook vandaan... Maar die serie is wel anders.

Zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hervaz
Op woensdag 03 oktober 2001 20:07 schreef Redheinz het volgende:
He jongens, we weten nog niet eens wat voor versterker hij heeft hoor.....
Tot die tijd kan je eenvoudigweg niet zeggen dat het bagger zal zijn.....
Lekker he, hervaz, die kappaatjes...
Mijn 7.2's pasten in een peugeot 306 HB... Hadden echter geen 8.2's moeten zijn, ik had 3 cm. over.
Kijk trouwens bijv. eens bij
www.hifimasters.de
Daar hebben ze de kappa 70...100 serie voor weinig. Daar heb ik mijne ook vandaan... Maar die serie is wel anders.
Hij draait geloof ik op sansui, en verder: ik vind die kappa's echt lekker, hoe je 7.2 klinkt moet ik wel weten want het enige verschil is geloof ik de grotere woofer, ben echt ZO tevreden over dat midden en hoog, echt het rulez :)

Die kappa's bij hifimasters vind ik echt minder, de polydome is opeens weg, de kasten en units zijn stukken minder (op de tweeter na) en de echte nieuwe kappa's zijn zo anders dat ze geen kappa's genoemd kunnen worden (woofer aan zijkant)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14-07 10:23
Neem het advies van Hervaz etc. ter harte en koopdieKappa's niet, maar koop de Infinty Delta 40's. Veel van de techniek en het geluid van de Kappa's, mar een stuk makkelijker in te passen in een normale hifi-set. De 40's zijn de beste Delta's. De grotere types klinken veel scheller: laat je niet verleiden door de lage prijs van de 50's etc.

Hej,ik zie op die site dat de Units van die Kappa's precies hetzelfde zijn als in de Delta, ook de middentoners. Dat was vroeger inderdaad anders.

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redheinz
Hervas: Ik heb die kappa 7.2 naast 6.2 gehoord. En de 7.2's klonken inderdaad voller. D.w.z. meer bas. De luisteromgeving was daar niet perfect, maar de 6.2's klonken echt iets minder dan de 7.2's. Maar wel direkt naast elkaar. Dus heb ik die maar genomen. Ze hadden in die winkel toen de 9.2's boven de deur hangen: IMMENS!!!!! Maar dat weet je zelf ook wel. Ik zou ze ook niet kopen, moet je echt een hal van een luisterruimte hebben....
Ik ben er nog steeds na 3 1/2 jaar erg blij mee....

Zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdBosch
Zo.. ik ben ff weg en meteen allerlei replies :)

Het gaat dus om een kamer van 33m2 (ook meteen mijn enige kamer, ben nog student) en een versterker van 2x160Watt bij 8 ohm (specs staan <<< ). Ik weet nog niet hoe hij presteert op die kappa's, maar ik heb er nu ook speakers van 4ohm aan hangen en dat gaat meer dan prima. Het is ook een beest van 28kg en is heel erg degelijk gebouwd, dus ik ben benieuwd. Mocht het niet lukkken dan maak ik wel enkele aanpassingen. Ik heb ook nog een andere voor-eind combo van 2x175Watt, maar ik wil het eigenlijk met mijn Sansui AU-X1 doen (voor de volledigheid: bj 1978, 2x160Watt, DC-500kHz -0 +3 dB, Slewrate 260V/us, Rise-time 0.5us, 12 ringemittertransistoren, 1kW trafo, 80.000uF voedingsbuffer, recentelijk totaal gereviseerd)
De reden dat ik deze speakers koop is dat ik ze tweedehands voor een zacht prijsje kan aankomen. En ik doe het niet voor het volume (mijn huidige speakers zullen harder gaan, want die hebben een hoger rendement), maar voor de kwaliteit.

Ik ben bekend met lage impedanties en met de vraag naar stroom die daar bij hoort. 1.9ohm is idd erg laag, maar een goed ontworpen versterker moet dat kunnen trekken. Het gaat dat vooral om de maximale stroomleverantie per eindtor (in dit geval 10A*3=30A per kant) en de voedingscapaciteit. Ook de koelcapaciteit is hierbij heel belangrijk. Ik denk dat mijn X1 het moet kunnen trekken, alleen ik weet niet of de beveiliging er misschien eerder inspringt. Maar dat kan ik vrij snel vertellen ;)

Ze komen zaterdagavond en zondag zal ik het wel horen (als ik ze vanaf mijn ouders in de auto meekrijg, maar 1.5m moet passen in een laguna).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Op donderdag 04 oktober 2001 00:21 schreef JvdBosch het volgende:
Ze komen zaterdagavond en zondag zal ik het wel horen (als ik ze vanaf mijn ouders in de auto meekrijg, maar 1.5m moet passen in een laguna).
laguna's zijn niet zo groot hoor... 2 speakers van 35x45x120 gingen er net in... 3cm over. (menetingen zijn zonder 3cm dikke kartonnen omhulsel) Dus ik zou maar ff gaan meten als ik jou was :)

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:16
maar ik wil het eigenlijk met mijn Sansui AU-X1 doen (
Hé, die zo'n Sansui ben ik eerder tegengekomen. Doe jij ook wel eens posten op hifi.nl ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdBosch
Op donderdag 04 oktober 2001 00:44 schreef P5ycho het volgende:

[..]

laguna's zijn niet zo groot hoor... 2 speakers van 35x45x120 gingen er net in... 3cm over. (menetingen zijn zonder 3cm dikke kartonnen omhulsel) Dus ik zou maar ff gaan meten als ik jou was :)
Ik zal het vanmiddag eens meten. Anders moet ik een Hyundai H200 regelen (wat ook wel mogelijk is).

En Lampje; Ja, ik post ook wel eens op forum.hifi.nl :) Jij ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdBosch
Ik heb even mijn twee 4ohm Dali 107's op speaker A-links en B-links gezet. Als je ze dan allebei kiest (A+B) krijg je een load van 2ohm op de versterker ( 1/(1/4+1/4) ). Hij kon nog prima hard spelen zonder vervorming (ik kon niet tot het uiterste gaan, want het is nog vroeg :) ). Ook de bassen kwamen nog als vanouds door.

Ik heb er wel vertrouwen in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat bedoel ik 20vierkantemeter MINIMAAL nodig
en met de 9.2i zou ik zoiezo niet op zn hards draaien (tenzij je doof wilt worden)

nogmaals kijk uit voor je tweeters.. die sloop je zo
met een "brakke" amp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik ken iemand die maakt zelf versterkers met kwalitijd spul er in (alleen de beste van het beste )
laast ook een versterker die 1000watt levert per kanaal op 4ohm basis kosten 5000 piek

en het geluid was echt zuiver nog geen enkel ruis te horen
en zwaar dat het ding was zeg niet te tillen man

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Op donderdag 04 oktober 2001 20:56 schreef suijkerbuijk het volgende:
laast ook een versterker die 1000watt levert per kanaal op 4ohm basis kosten 5000 piek
/offtopic
lauwerijssen?
/offtopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdBosch
Op donderdag 04 oktober 2001 21:27 schreef Lampje het volgende:

[..]

/offtopic
lauwerijssen?
/offtopic
Joris bedoel je :) Nog zo'n Hi-Forum bezoeker...

PS: Mijn X1 produceert ook geen enkele ruis meer na zijn verbouwing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Op donderdag 04 oktober 2001 23:38 schreef JvdBosch het volgende:
PS: Mijn X1 produceert ook geen enkele ruis meer na zijn verbouwing :)
Ik heb idd ook wel het idee, dat hij er het een en ander vanaf weet. Kheb nog een partijtje opamps van hem gekocht :)

Je komt mekaar ook overal tegen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Laatst online: 10:07

Jag

Mijn GoT zeg, gaat het nou over HiFi of over PA. Als het over Kappa speakers gaat is het gespreksonderwerp standaard minimale impedantie, amperes en dat soort dingen. Ik weet niet wat jullie doen met je HiFi, maar ik luister op 90 dBspl max, en dat is echt al heel hard. En daarvoor heb ik misschien 2 of 3 Watt nodig (heb dan nog een dikke 20 dB headroom :)). Al zou ik speakers hebben met dippen van 0.5 dB, het zou me echt geen reet kunnen schelen. Ik heb toen ik mijn HiFI versterker nog gebruikte op mijn 604's (ook 3.4Ohm min impedantie) nog nooit in de protect gehad.

En dat de Kappa's hard gaan, pfff, ik weet zeker dat twee kleine U-14's van mijn werk (48x20x20cm ofzo) harder gaan dan die Kappa's (en HiFi kwaliteit!). En voor Yokozuna: die dingen hebben 2x6.5" voor het laag, heel wat minder dan die lompe Kappa's en gaan toch harder :). Kortom, PA is voor hard en HiFi voor mooi, stomme cowboy gedoe met die Kappa's :(..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big-Foot
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-07 19:52
Gaat weer lekker hier.

Wat maken die Kappa's nu zo bijzonder het feit dat er moeilijk wordt gedaan over wat voor versterker er achter moet of om dat ie zo lomp groot is.

Als je doof wil worden dan zal je toch met wat meer moeten komen dan deze kasten.
En als je van muziek wil genieten dan zijn er vast mooiere en beter kasten op de markt.
Ook al snak je hopeloos naar laag doe het dan goed en druk een subwoofer in je kamer of een setje 15 inches.

En is het niet een beetje hopeloos om andere versterker aan te schaffen omdat anders de speakers niet aangestuurd kunnen worden ik zou niet kunnen in zien waarom een willekeurige versterker dit werk niet zou kunnen doen.
Is het omdat de impedantie te laag licht nou sorry hoor maar als je HiFi speakers op 2ohm draaien dan kan dat nooit goed zijn.
Omdat het algemeen goed is dat 2ohm absoluut niet bevorderlijk is voor de geluidskwaliteit.
Laag wordt rommelig en voor het hoog zal het ook niet bijzonder bevorderlijk zijn. En dan nog dat je opdat moment wel moet kiezen voor een actief gekoelde versterker wat weer omgevings lawaai genereert wat je denk ik liever niet wenst.

Maar jongens kom maar op ik wil graag leren dus vertel mij maar waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdBosch
Inderdaad, de Kappa's gaan erg laag in hun impedantie, maar daar krijg je wel wat voor terug. Nl rechtlijnigheid tot de 25Hz. Om dat te produceren heb je nou eenmaal een versterker nodig die de nodige headroom heeft. Door de bouw van de kappa's zakken ze in die lage regionen behoorlijk in de impedantie. En veel versterkers trekken die extra stroomvraag niet en dat hoor je dan terug over het hele bereik. En ja, een sub zou een optie zijn, maar daar houd ik niet zo van. Ik vind dat altijd een beetje een lapmiddel.

Ik heb al gezegd dat ik die kappa's echt niet wil vanwege het volume. Mijn huidige speakers kunnen zekersteweten harder. Dus niet kwantiteit, maar kwaliteit is het keyword hier.

En Lampje, ik bedoelde niet dat Joris mijn X1 verbouwd heeft, dat heb ik zelf gedaan. Maar hij zou het zeker kunnen ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ritch
Op vrijdag 05 oktober 2001 00:24 schreef Jag het volgende:
Als het over Kappa speakers gaat is het gespreksonderwerp standaard minimale impedantie, amperes en dat soort dingen.
Ja gek he? Dat is toch wel een heel belangrijke eigenschap van de kappa's, die kun je als koper _niet_ over het hoofd zien!
Kortom, PA is voor hard en HiFi voor mooi, stomme cowboy gedoe met die Kappa's :(..
Heb je wat tegen kappa's ofzo?? Ik vind het prachtige speakers als er een goeie versterker aan hangt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hervaz
Op vrijdag 05 oktober 2001 11:22 schreef Ritch het volgende:

[..]

Ja gek he? Dat is toch wel een heel belangrijke eigenschap van de kappa's, die kun je als koper _niet_ over het hoofd zien!
[..]

Heb je wat tegen kappa's ofzo?? Ik vind het prachtige speakers als er een goeie versterker aan hangt.
Ja ben ik het 100% mee eens, heb je iets tegen deze draad?, laat ons toch, ik vind ze echt geweldig die speakers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdBosch
OK. I'm back.

De koop van de Kappa 9.2's is niet doorgegaan wegens een vreemde verkoper (had ze al aan een ander verkocht voordat hij ze zou komen afleveren :( ). Maar toen vond ik nog nieuw in de doos zittende Kappa 100's voor dezelfde prijs! Dus ik heb die nu gekocht.

Geweldig geluid. Die EMIT tweeter is echt geweldig zeg! En de bassen zijn zóóó laag.. heerlijk! Zonder enige moeite. Ik moet de speakers dus nog inspelen, maar ik ben er nu al laaiend enthousiast over.

En mijn Sansui trekt het met gemak. Dus dat valt ook allemaal erg mee.

Ze zijn wel erg groot, groter dan ik had verwacht. Maar het past prima in mijn kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr_Frickin_Evil
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:34
Klinkt leuk, heb je een fototje?

En Jag, je klink nogal uit de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Op maandag 08 oktober 2001 00:10 schreef Dr_Frickin_Evil het volgende:
Klinkt leuk, heb je een fototje?

En Jag, je klink nogal uit de hoogte.
Zo is het niet bedoeld. Ik irritteer me alleen aan die gekte die er om die Kappa's heen heerst met mega versterkers enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hervaz
Op zondag 07 oktober 2001 22:57 schreef JvdBosch het volgende:
OK. I'm back.

De koop van de Kappa 9.2's is niet doorgegaan wegens een vreemde verkoper (had ze al aan een ander verkocht voordat hij ze zou komen afleveren :( ). Maar toen vond ik nog nieuw in de doos zittende Kappa 100's voor dezelfde prijs! Dus ik heb die nu gekocht.

Geweldig geluid. Die EMIT tweeter is echt geweldig zeg! En de bassen zijn zóóó laag.. heerlijk! Zonder enige moeite. Ik moet de speakers dus nog inspelen, maar ik ben er nu al laaiend enthousiast over.

En mijn Sansui trekt het met gemak. Dus dat valt ook allemaal erg mee.

Ze zijn wel erg groot, groter dan ik had verwacht. Maar het past prima in mijn kamer.
Die 100's ken ik wel, die zijn wel belachelijk groot ja :)

Het enige nadeel van die nieuwere serie is dat de elektrostaat voor het midden (waar de kappa serie bekend om was) vervangen is door een woofer, en de kwaliteit van de kast is een tikje minder, voor de rest mooie speakers maar naar mijn mening 3 maten te groot :) (146 cm)

Afbeeldingslocatie: http://abacus.sj.ipixmedia.com/abc/M28/3b821303e934b103f02be75166/i-1.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ritch
Op maandag 08 oktober 2001 02:09 schreef Jag het volgende:

[..]

Zo is het niet bedoeld. Ik irritteer me alleen aan die gekte die er om die Kappa's heen heerst met mega versterkers enzo.
En jij als mod geeft het goede voorbeeld door er over te zeiken? |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
[Dit bericht is gewijzigd door JvS op 05-10-2001 00:32]
Zoiets heb ik nog nooit gezien, een moderator die een post wijzigt van een andere moderator. Dan zit er toch wel een flinke ader onder het gras.

Naarmate je een versterker hebt die meer vermogen levert gaat de regel grotere driver = hogere max dBspl relatief vaker op. Als je een versterker hebt die (volgens de specs!) een vermogen vna 2x40Watt's geeft @ 8Ohm dan zullen jou speakers van 2x6.5" hoogstwaarschijnlijk harder gaan dan de Kappa's.

Alleen dan zitten jou speakers waarschijnlijk al op hun max dBspl, de Kappa's nog niet, omdat de versterker te weinig vermogen levert. Als je er een versterker van bv. 2x300 Watt @ 8Ohm (ik zeg maar wat) aan hangt, zullen de Kappa's een stuk harder gaan bij dezelfde THD.

Dus dat jou 2x6.5" speakers dan "harder gaan" gaat niet altijd op. Dat ligt maar aan het vermogen dat je versterker maximaal kan leveren.

En het lijkt of je principieel tegen Kappa's bent, tenminste dat maak ik zo'n beetje uit je post op. Wat vind jij slecht aan Kappa's buiten hun lage gevoeligheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Eh... je mag reargeren ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Ja sorry, had de draad niet gezien.

Over dat editten, dat doen we best vaak bij elkaar. Dit soort posts (de eerste van mij in deze draad) laat ik ook meestal controleren door JvS, en andersom, zo houden we elkaar een beetje in bedwang. Maar in dit geval was de edit niet meer dan een typo geloof ik, ik zou niet eens weten wat hij geedit heeft.

En nee, ik heb niks tegen Kappa's, ik heb ze nog nooit gehoord. Maar ik heb wel iets tegen de sfeer er omheen. En het feit dat ik mod ben, verbiedt mij natuurlijk niet om hierover mijn mening te geven.

En Yokozuna, even verder over de gevoeligheid/driver grootte discussie. Die U-14's gaan waarschijnlijk harder met hun 100Watt (ongeveer) aan interne versterkers, dan die Kappa's met een 300 Watt Krell.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdBosch
Op woensdag 10 oktober 2001 18:23 schreef Jag onder andere het volgende:
En nee, ik heb niks tegen Kappa's, ik heb ze nog nooit gehoord. Maar ik heb wel iets tegen de sfeer er omheen. En het feit dat ik mod ben, verbiedt mij natuurlijk niet om hierover mijn mening te geven.
Hierbij ben je welkom om een keer te komen luisteren! Niet om op te scheppen of zo, maar dan kun je ze een keer horen en zelf je oordeel vormen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hehe ik denk als ie dat gehoord heeft dat ie wel afstapt van zijn mening dat b&w 805's goede speakers zijn...bij die kappa's krijg je iets meer waar voor je geld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ritch
Op woensdag 10 oktober 2001 18:23 schreef Jag het volgende:
Je hebt ze nog nooit gehoord, maar je hebt wel een mening over een sfeer die nog eens errug juist is?? Kappa's met zwak versterktje is gewoon niet veel aan *punt*. Je kunt het draaien hoe je wilt, je kunt er van vinden wat je wilt, maar het is gewoon zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hervaz
Op donderdag 11 oktober 2001 00:58 schreef petalwing het volgende:
hehe ik denk als ie dat gehoord heeft dat ie wel afstapt van zijn mening dat b&w 805's goede speakers zijn...bij die kappa's krijg je iets meer waar voor je geld :)
Ze klinken vooral anders, een nautilus 805 is natuurlijk erg mooi, maar een beetje duur voor wat je er voor krijgt.

De nieuwe kappa serie is totaal anders, redelijk makkelijk aan te sturen en helemaal geen bandtweeters en magnetostaten meer.

Afbeeldingslocatie: http://www.harman-deutschland.de/dmedia/Infinity-Home/new_kappa/kappa600.jpg

Met nieuw ontwikkelde zijlingse cmmd woofer, prijs 3k per stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Die U-14's gaan waarschijnlijk harder met hun 100Watt (ongeveer) aan interne versterkers, dan die Kappa's met een 300 Watt Krell.
Onderbouw dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdBosch
Op donderdag 11 oktober 2001 10:28 schreef Yokozuna het volgende:

[..]

Onderbouw dat.
Misschien doelt hij op de gevoeligheid van die dingen. Kappa's van 89dB/W/m gaan op 300 Watt even hard als speakers van +- 93dB/W/m op 100Watt.

Maar Jag, enlighten us!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Ja, maar ik heb al vaker gezegd dat de max dBspl hoger ligt van de Kappa's omdat ze grotere drivers genieten. Ik wil dus zeggen dat ze harder kunnen, of ze harder gaan ligt aan je versterker in dit geval. In ideale situatie zullen ze harder gaan (dus dat de versterker genoeg vermogen levert om beide speakers hun max dB spl te laten bereiken).

In dit geval is er geen ideale situatie (bij de Kappa's) dus wat dat betreft ben ik het met Jag eens dat de speaker met 2x6.5" woofertjes en hogere gevoeligheid harder zal gaan. Maar naarmate je een zwaardere versterker aan beide speakers hangt zullen de Kappa's harder gaan bij dezelfde THD. Als je bv. 400watt (ik zeg maar wat) levert @ 8Ohm aan beide speakers zullen de Kappa's hun hoger liggende max dB spl bereiken. Bij die kleinere speakers in de lagere max dB (doordat ze minder lucht kunnen verplaatsen) dan allang overschreden en zullen de spoelen doorbranden of scheurt de ophanging omdat de conussen te grote loepen moeten maken.

Hiermee wil ik zeggen dat hogere gevoeligheid alleen iets zegt van hoe hard een speaker kan tot hij zijn max dB spl waarde heeft gehaald, en over het algemeen ligt die lager bij kleine drivers omdat ze minder lucht verplaatsen.
Echter wil ik ook zeggen dat je alleen iets aan een max dB spl hebt (bij grotere drivers dus) als je genoeg vermogen levert om de driver dat te laten halen. En dat is niet altijd het geval. Maar ik ben wel van mening dat dat over het algemeen het geval is, de Kappa's vind ik daar een zekere uitzondering op.

En ff offtopic

Bij pc subwoofersets kun je in princiepe altijd van een ideale situatie spreken (build in amp is aangepast om de rest van de drivers). Dus ben ik van mening dat over het algemeen pc subwooferset met grotere drivers een hogere dB spl kunnen bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Op donderdag 11 oktober 2001 10:48 schreef JvdBosch het volgende:

[..]

Misschien doelt hij op de gevoeligheid van die dingen. Kappa's van 89dB/W/m gaan op 300 Watt even hard als speakers van +- 93dB/W/m op 100Watt.

Maar Jag, enlighten us!
Even er vanuit gaan dat ze idd een laag rendement hebben, dus in de buurt van de 85 dBspl (dat zou niet eens erg laag zijn). En stel dat ze 300 Watt belastbaar zouden zijn (is wel erg veel, maar goed). Dan zou je 113 dBspl kunnen halen op een meter afstand.
Een stel U-14's halen 119 dBspl continu, en dat is met zo'n 100 Watt aan versterkers per speaker.
Op donderdag 11 oktober 2001 00:15 schreef JvdBosch het volgende:

[..]

Hierbij ben je welkom om een keer te komen luisteren! Niet om op te scheppen of zo, maar dan kun je ze een keer horen en zelf je oordeel vormen.
Waar woon je?
Edit: heb ff in je profile gekeken :+. Eindhoven dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hervaz
Mocht je de kleintjes willen horen op een vincent sv 233 willen horen kan dat natuurlijk ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Een stel U-14's halen 119 dBspl continu, en dat is met zo'n 100 Watt aan versterkers per speaker.
Waar baseer je die 119dBspl waarde op? Ik ken verschillende PA speakers die een max dBspl hebben van 116dB. En dat is al slecht voor je oren. Heb je het nu over Hifi speakers of Pa speakers (U-14's) (denk het laatste, maargoed.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Op donderdag 11 oktober 2001 20:43 schreef Yokozuna het volgende:

[..]

Waar baseer je die 119dBspl waarde op? Ik ken verschillende PA speakers die een max dBspl hebben van 116dB. En dat is al slecht voor je oren. Heb je het nu over Hifi speakers of Pa speakers (U-14's) (denk het laatste, maargoed.)
PA natuurlijk, Axys doet niet zoveel met HiFi :). En als je zelf wilt kijken, moet je hier zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Is het wel goed om PA speakers van Axys te vergelijken met Ininity Kappa's? (zie trouwens dat ze tot 70Hz komen hehe, lijkt wel alsof ze alleen voor stemmen zijn gemaakt :) )

Die max dBspl, bij welke toon wordt die eigenlijk gemeten? Weliswaar geniet de meting ervan bij PA speakers wel een andere soort manier als bij Hifi speakers. Bv. bij een andere THD waarde of andere toonhoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Op donderdag 11 oktober 2001 21:13 schreef Yokozuna het volgende:
Is het wel goed om PA speakers van Axys te vergelijken met Ininity Kappa's? (zie trouwens dat ze tot 70Hz komen hehe, lijkt wel alsof ze alleen voor stemmen zijn gemaakt :) )

Die max dBspl, bij welke toon wordt die eigenlijk gemeten? Weliswaar geniet de meting ervan bij PA speakers wel een andere soort manier als bij Hifi speakers. Bv. bij een andere THD waarde of andere toonhoogte.
Ja kom op he, weet je hoe klein ze zijn. Die gaan natuurlijk niet laag. Overigens zijn die echt niet alleen voor stem te gebruiken. Met weergave tot 70Hz kan je best veel doen. En deze speakers klinken ook gewoon ontzettend goed (mag ook wel, zijn reteduur).
En hoe de meting precies wordt gedaan weet ik niet. Er staat alleen dat het met gated sinus waves wordt gedaan, geen idee wat ze daarmee bedoelen. Maar het geeft wel iets aan, nl dat je geen grote drivers nodig hebt om hard te kunnen. Het kan ook nog een heel stuk harder met nog minder oppervlakte! Een vriend van mij heeft Lowther hoorns (HiFi), en die geven een max spl van meer dan 120 dBspl op een meter (met weinig vermogen). Hij heeft ze wel eens aan een walkman gehangen en daarmee kan je gewoon al vet knallen!
Ik zeg niet dat er niks van klopt wat je zegt, maar het zit wel anders.

Je hebt belastbaarheid en gevoeligheid, en die twee samen bepalen de max spl. Nou is de belastbaarheid afhankelijk van de grote van de driver en de eigenschappen van de spoel. Grotere drivers zullen hoger belastbaar zijn in het sublaag, en in die zin beinvloedt de grootte van de driver de max spl. Maar dat gaat alleen op voor het sublaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Daar zeg je me wat. Daar heb ik nooit aangedacht, zat ookal te denken aan tweeters, hoe doe soms zoveel dBspl konden halen :) Dat betreft niet het sublaag.

Denk dat ik daarmee in de war zit. Dat grote drivers = hogere belastbaarheid enkel geld bij pure bass (150Hz- zoiets). Ah, dan neem ik toch een hoop weg. Mijn welgemeende excuses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Op donderdag 11 oktober 2001 21:34 schreef Yokozuna het volgende:
Daar zeg je me wat. Daar heb ik nooit aangedacht, zat ookal te denken aan tweeters, hoe doe soms zoveel dBspl konden halen :) Dat betreft niet het sublaag.

Denk dat ik daarmee in de war zit. Dat grote drivers = hogere belastbaarheid enkel geld bij pure bass (150Hz- zoiets). Ah, dan neem ik toch een hoop weg. Mijn welgemeende excuses.
Je hoeft niet je excuses aan te bieden hoor. Ik moet ook toch wat om over te discussieeren hebben :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Achja, weer wat vage princiepes weggewerkt....

Vond het trouwens vroeger altijd leuk om met mijn (F50,-) 300Watt pmpo speakers boven de Marquant boxen uit te komen op lans (met van die lekkere 3000Hz knarstonen met Cooledit96). Toen ik een 100Hz sinus golf maakte, werd het toch knaplastig voor mijn speakertjes erbovenuit te komen :)
Grr, en toch hadden de mijne ene hogere gevoeligheid! (die Marquant speaker gevoeligheid ligt volgens mij nog lager dan die van die Kappa's :P, kan me nog herinnieren dat er een Sharp 4x400Watt @ 4Ohm sharp versterker opstond, leuke fan koeling btw. lekker goedkoop :) )
Sirocco Pro
100 Watt RMS S/P-DIF, mini-jack, cinch HFL 1679.00
2.1 weg setje, hiehaw echt PCsubwoofer man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Even nog een leuk extreem voorbeeld:
ik heb zelf B&W DM604 luidsprekers op een Crest Vs1500 amp. Dat is een hele vette prof amp (die ook goed klinkt) die 400 Watt aan 8 Ohm levert. Daar ga ik hopelijk nog een amp uit diezelfde serie bijzetten (om te biampen, iets dat ik wil gaan doen met mijn nieuwe-nog-te-kopen-speakers), zodat ik echt een bizarre hoeveelheid versterkervermogen zal hebben staan.
Ik heb echter ook een setje ( :P) EAWs liggen met een gevoeligheid van 107 dB (15-inch drivers). Met een beetje koptelefoonversterker kan je daar net zoveel geluid uit krijgen als met mjin B&Ws met twee Crests erachter :P.

En over die Marquants, die heb je echt zo kapot volgens mij. Zit er uberhaupt een filter in voor de tweeter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:08

JvS

Ik heb hem zelf ook

hehe ik denk als ie dat gehoord heeft dat ie wel afstapt van zijn mening dat b&w 805's goede speakers zijn...bij die kappa's krijg je iets meer waar laag voor je geld :)
O-)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uuh laag inderdaad ook maar waar ook, zeker met de dumppraktijken van h/k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
107 dB (15-inch drivers).
Jonge 107dB is volgens mij al zoiets als een klein bioscoop zaaltje, en dat met 1watt (8Ohm) en op 1 meter afstand (of nie?) WTF komen ze aan zo'n hoge gevoeligheid, zijn die drivers soms 100gram per stuk ofzo ?:)

!! Ik ken ook een setje Hifi speakers waar je een 1 watt versterker aan moet hangen. 103dB @ 1meter. En die kosten al F120.000 (80% geld voor het design denk ik :) ) jezus, hoe duur moeten die EAW dingen wel niet zijn.

Enuh, nee marquant heeft enkel een tweeters filter. Het probleem is dat het geen filter heeft voor de midrange (5.25") en de bass (12") driver. En ja, een driver is al ene keer kapot gegaan (volume stond op 80% ofzo), er kwam allemaal rook uit. Een deel van de driver was kapot (niet de magneet, ik geloof de spreekspoel). Dat was echt wel het meest lache moment van mijn speakercarriere (nouja, whatever je het wilt noemen).

Leuke is dat ze niets kosten (F120,- voor de grote boze 3 weg (enkel met tweeter filter :) ) 12" 5.25" 1" Marquant BOOOOM box). Voor mensen met een zware goedkope versterker die de bass graag opkrikken en hun ingewanden bij films willen voelen voor een prikkie. Wel oppassen, zit geen vermogensbegrenzer in (pas op je spoelen zou ik zeggen :) ).
Om die laatste rede (en de prijs natuurlijk) valt dat gewoon niet PA te noemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

En nu ga ik hier ook even serieus op reageren... Ik denk dat je met een 805 (die jullie hoogstwaarschijnlijk ook geen kans gegeven hebben, omdat daar niet zo'n dikke hoeveelheid laag uitkomt) een prima prijs kwaliteit verhouding heeft... Ik vraag me zelfs sterk af of die kappa's dat enorme mooie stereobeeld, of dat enorme mooie stemgeluid kunnen weergeven... Dingen waar ik meer waarde aan hecht. :)

Ik heb eerlijk gezegd door de topics over de kappa's en de enorme versterkers die je daar voor nodig zou moeten hebben en de verhalen die voor 80% alleen maar gaan over hoe rechtlijnig en diep het laag gaat, ook een soort van "nee liever niet" gevoel gekregen over infinity kappa's. Zowiezo had ik al een beetje een vooroordeel, maar dat komt voornamelijk door de ransbak van een oeverture3, man wat is dat een verschrikkelijk slechte laagblaasbeukspeaker van 3000 gulden is dat, zeg. In een net jasje, dat wel :) :o).

Wat ik zo ontzettend mooi vind aan de 805 is het feit dat alles zo enorm lekker klopt en dat het signaal zo GRUWELIJK schoon is... Het feit dat ze dan wat minder diep laag weergeven neem ik graag op de koop toe... Zeker als ik bedenk dat ik die speakers met een NAD versterker van 1600 piek prima aan kan sturen... Dan durf ik (inc amp zeker) zelfs die zogenaamde prijs/kwaliteit verhoudingen van die kappa's in twijfel te trekken. Ik ben zelf namelijk niet echt gecharmeerd van speakers die je persé 1 meter uit de muur moet zetten om het laag een beetje aanhoorbaar te maken, die je moet aansturen met versterkers van 5-10.000 gulden, die dan het liefst ook nog elke maand 50piek van je stroomrekeningpotje afknabbelen, omdat je 'm aan moet laten staan...

Call me a fool, maar dat heb ik er niet voor over hoor... Doe mij dan maar een eerlijk setje met een mooie versterker die gewoon lekker klinkt en waar ik ook gewoon normaal omheen kan wonen ;) (ja, ook ik woon om mijn audio set heen ;) :P).

Het is dus gewoon een verschil in smaak en een beetje een kwestie van vooroordelen enzo... Jullie wat tegen kleine speakers (klinkt vast allemaal heel kaal enzo... Ik wat tegen grote speaker, argumenten: zie boven :7).

Bij deze is deze zin: "bij die kappa's krijg je iets meer waar voor je geld :)" voor mij dus afgedaan als: onzin

<font size=1> En ja, die eerste post van mij in dit topic was een beetje een troll, maar vond 'm zelf wel geinig ;)</font>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
Op vrijdag 12 oktober 2001 21:09 schreef JvS het volgende:

[..]

Ik ben zelf namelijk niet echt gecharmeerd van speakers die je persé 1 meter uit de muur moet zetten om het laag een beetje aanhoorbaar te maken
Dan kun je beter Infinity Omega's nemen: een gesloten systeem en makkelijk dichtbij de achterwand te plaatsen!

http://www.harman-deutschland.de/dmedia/Infinity-Home/HighEnd/omega.jpg

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op vrijdag 12 oktober 2001 21:55 schreef Heintje het volgende:

[..]

Dan kun je beter Infinity Omega's nemen: een gesloten systeem en makkelijk dichtbij de achterwand te plaatsen!

http://www.harman-deutschland.de/dmedia/Infinity-Home/HighEnd/omega.jpg
Jij bent toch niet ook overgestapt naar het infinity kamp he? :'(

Ik vond je juist zo'n "back to basic" held met je Syntar100's en je twee rotel einblokjes :)

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimMer
  • Niet online
Op woensdag 03 oktober 2001 22:51 schreef Heintje het volgende:
Neem het advies van Hervaz etc. ter harte en koopdieKappa's niet, maar koop de Infinty Delta 40's. Veel van de techniek en het geluid van de Kappa's, mar een stuk makkelijker in te passen in een normale hifi-set. De 40's zijn de beste Delta's. De grotere types klinken veel scheller: laat je niet verleiden door de lage prijs van de 50's etc.
Gelul. De 40's missen alleen de tweede woofer, voor de rest is hij hetzelfde als de 60. Ik heb de 60 2X en die is dus niet schel, alleen helder. Ik heb de 40 gehoord, die heeft veel minder bas dan de 60, is daarom scheller dan de 60.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
ben bang van wel..... hoewel: ik vind de Omega's behoorlijk 'basic' als het om hun sound gaat. Brakke opnames (en die heb ik heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel) klinken gewoon heel behoorlijk op die Omega's. De Omega's zijn hi-end zonder vermoeiend analytisch of al te 'hi-enderig' te zijn.
De Rotels hebben trouw dienst gedaan tot ik een Bryston 4b ST wist te scoren. In eerste instantie vond ik de Rotels zelfs beter dan Bryston. Nu ik spades gebruik (ipv. half uit de Bryston hangende banaantjes), ik de cinch-aansluitingen vanaf de voorversterker naar de Bryston weer eens bijgekneld heb en de Bryston op temperatuur is, is het leed geleden en "zingen" de Omega's prachtig.

Maar: voor het geld is de combi Rotel en Chario Syntar 100 onverslaanbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
Op vrijdag 12 oktober 2001 22:36 schreef TimMer het volgende:

[..]

Gelul. De 40's missen alleen de tweede woofer, voor de rest is hij hetzelfde als de 60. Ik heb de 60 2X en die is dus niet schel, alleen helder. Ik heb de 40 gehoord, die heeft veel minder bas dan de 60, is daarom scheller dan de 60.
Iets minder mag wel. Ik ben het dus niet met je eens , maar maak jouw opmerking ook niet voor 'gelul' uit. Ik heb de 40 en de 60 een paar keer naast elkaar gehoord, en vond de 60 in het hoog opdringerig en vermoeiend vergeleken bij de 40.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hervaz
Even op jvs reageren, die zin van waar voor je geld ach... ik wist wel dat er iemand over zou vallen.

Dat er alleen wordt gesproken over bakbeesten van versterkers en stroomrekeningen ervoor, dat is dan ook echt alleen voor die lompe 9,2 en de (nu in een topic op hifi.nl) gigantisch afgekraakte kappa 100 serie, dit was de serie nadat de hoogwaardige 6 tot en met 9 serie werd vervangen door harman, de speakers schijnen 1 week na introductie in prijs gehalveerd te zijn.....

Dus kwamen de oudere serie's die niet meer pasten in het programma van harman in de knel, massaal werden de (prachtige) oude kappa series gedumpt omdat het wel een erg goed model is met erg goede filosofie erachter, maar dat ie erg gevoelig is voor plaatsing, dicht bij de muur zorgt voor een halve aardbeving.

Veel mensen kochten dus kappa's en hingen er hun sony versterker van 500 gulden aan, de emit-r tweeter is dan echt binnen no time kapot. Toen kregen de kappa's meteen de naam "rotzooi".

Nu moet er aan de 9.2 in extended mode echt een krell oid, een feit, maar een 8.2 kon ik uitstekend sturen met mijn vincent sv-233 van 1800 gulden in de aanbieding. Verder heb ik een sony uit de ES serie eraan gehad. Dat ging dus niet goed, vervorming op hogere volume's, nu zit er een rotel voor/eind uit de 9xx serie aan, kost bij elkaar iets van 2500 gulden, dat vind ik meevallen want infinity dacht echt voor ze werden overgenomen dat ze die speakers er toch wel voor 2000 piek per stuk eruit konden, nu staan ze er voor de helft en dan moet er toch een wat duurdere versterker aan, kijkend naar nieuwprijs valt het dus wel mee.

Verder lijkt mij die nautilus 805 een echt prachtige speaker, ik heb hem alleen nog nooit gehoord!, maar ik verwacht een cmd-1 die nog een klasse beter is, en die heb ik al wel beluisterd, vind alleen 2500 per stuk zo duur, en je krijgt altijd zo weinig geld af van de b&w speakers, maar dat is misschien maar goed ook...dumppraktijken zijn echt uit den boze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Op vrijdag 12 oktober 2001 18:01 schreef Yokozuna het volgende:

[..]

Jonge 107dB is volgens mij al zoiets als een klein bioscoop zaaltje, en dat met 1watt (8Ohm) en op 1 meter afstand (of nie?) WTF komen ze aan zo'n hoge gevoeligheid, zijn die drivers soms 100gram per stuk ofzo ?:)

!! Ik ken ook een setje Hifi speakers waar je een 1 watt versterker aan moet hangen. 103dB @ 1meter. En die kosten al F120.000 (80% geld voor het design denk ik :) ) jezus, hoe duur moeten die EAW dingen wel niet zijn.
[Offtopic]Hoorns hè? Dat is de enige manier om een speaker zo gevoelig te krijgen. De drivers geven in een (oneindig grote) sealed box, een spl van 100 dBspl op een meter bij één Watt. De hoorn zorgt voor een extra 7 dB output, maar geeft wel beperkingen aan de freq response. Het oppervlakte van de hoorn"mond" bepaalt namelijk de laagste frequentie die efficient weergegeven kan worden. Daarom zijn hoornloaded speakers voor het laag ook zo ontzettend groot. Die hoorn vouw je wel op (W-bin, folded horn, bent horn), maar ze blijven groot (en zwaar).
En EAW is wel een prijzig merk, maar zo duur waren ze nou ook weer niet hoor :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimMer
  • Niet online
Op vrijdag 12 oktober 2001 22:57 schreef Heintje het volgende:

[..]

Iets minder mag wel. Ik ben het dus niet met je eens , maar maak jouw opmerking ook niet voor 'gelul' uit. Ik heb de 40 en de 60 een paar keer naast elkaar gehoord, en vond de 60 in het hoog opdringerig en vermoeiend vergeleken bij de 40.
Okee, dan zijn we het met elkaar oneens. :) Ik heb sets van Fl.40.000 gehoord en toch vind ik mijn set van Fl.4.000 beter klinken. De verhoudingen tussen de bas, mid en treble vind ik gewoon perfect. Er zal best wel iemand zijn die vind dat dat niet zo is, maar hij (de eigenaar van die dure set) was ook niet zo blij met mijn behaalde resultaat. :D Hij vond dat er bar weinig verschil tussen de sets zat, natuurlijk zal hij niet zeggen dat hij mijn set beter vond klinken, zou een beetje gezichtsverlies zijn... :o Ondertussen heeft hij zijn set alweer verkocht, zijn vrouw vond de set te groot. :( |:( Nu moet hij het dus doen met een kleiner setje, van die lullige Boseboxjes... :r |:(

Maar goed, goede test voor iedereen: pak de cd's "Screenplaying" van Mark Knopfler en "On Every Street" van Dire Straits en luister ze eens een paar keer helemaal van het begin naar het einde. Ik kan daar echt vier uur lang voor gaan zitten, is puur genieten. Hoef ik niets anders te doen, alleen luisteren.

We hebben dus ook op beide sets "You and Your Friend" van Dire Straits gedraaid; zeer veel bas en veel sologitaarwerk, dus veel treble. Klinkt zeer strak en glashelder hier, alsof je in de ruimte zelf zit waar Mark Knopfler zit te spelen. De bas paste keurig, was helemaal niet opdringer of onrustig en de treble klonk prachtig, helemaal niet schel/onrustig/agressief.

Verder hebben we nog "Wild Theme", "Smooching" en "Going Home" van Mark Knopfler gedraaid. Klonk ook als een klok.
Uiteraard is er wel iemand die vindt dat mijn set niks is, maar ik ben er blij mee, daar gaat het om. Verder ben ik nog niemand tegengekomen die zei: "Ik vind het niks." Niemand heeft er ooit iets over te melden gehad. Misschien dat ik er ooit nog eens een zwaardere versterker aanhang, maar that's it.

Conclusie: ik ben blij dat ik gewoon blij kan zijn met / rustig kan genieten van mijn set. Ik ken zat van die zenuwenlijers die nooit iets goed vinden. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op zondag 14 oktober 2001 00:44 schreef TimMer het volgende:

Conclusie: ik ben blij dat ik gewoon blij kan zijn met / rustig kan genieten van mijn set. Ik ken zat van die zenuwenlijers die nooit iets goed vinden. :(
Ey, jij moet er naar luisteren. Jij moet er tevreden mee zijn.. Dat ben je. Niets aan het handje dus... Als iemand blijer wordt van het formaat van een acoustimass dan van het geluid van een grote speaker, dan moet-ie die bose kopen... Niet omlullen van: "jamaar dat en dat klinkt beter" dus... Mensen zouden beslissingen van anderen eens moeten leren te respecteren... Je hebt hierboven al gezien dat er veel meningen van de zogenaamde 'audiofielen' hetzelfde zijn, maar dat er ook bijzijn die daar glashard tegenin gaan (O-)).

Conclusie: trek je niets van zeikerts aan en geniet van je set :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimMer
  • Niet online
Nou ja, hij wilde geen kleinere set, zijn vrouw. Zijn vrouw had gezegd tegen hem: "Of die set de deur uit of ik!" Het antwoord: "Jij!" :D Werd dus vette bonje!! Uiteindelijk zat meneer opgescheept met van die stomme Bosemelkpakken waarbij een subwoofertje de bas en mid moet compenseren... |:( Hij is er dus ook helemaal niet blij mee als muziek/hifi-audioliefhebber, begrijpelijk... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdBosch
Waar draai je dan precies mee, TimMer?
Uit je sig kan ik opmaken dat je met Delta 60's speelt, maar waaruit bestaat de rest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
ben ik ook benieuwd naar. Ik ben een Delta fan (en vind de 40's dus meer mijn smaak dan de 60's ;) ) en had de 40's super onder controle met 2 Rotel 971mkII's als monoblokken. Waar draai jij mee? Harman/kardon of een oudere Technics ofzo? Het kan in ieder geval niet iets agressiefs zijn, lijkt me zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimMer
  • Niet online
Je gaat het nooit geloven: een Sony STR-DE415! :D

Dolbyset op A-aansluiting, Infinity's op B-aansluiting.
Als ik film kijk gaat hij op A, bij muziek op B. Kan ook tegelijkertijd, maar dat is uiteraard geen gehoor, dan wordt het vermogen natuurlijk ook verdeeld, da's niks dus.

Perfect geluidje! >:) Voor de liefhebbers kan hij zelfs nog aardig blazen, mocht je dat willen. Ik wil er ooit nog eens een keer een of meerdere zware versterkers aan hangen, als ik weer eens grof geld heb.

edit:
Typo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimMer
  • Niet online
Waarom die opstelling trouwens zo staat:
eerst had ik de Infinity's als front eraan gehangen, maar dan hoorde ik bijzonder weinig nog van de andere speakers... :D Dus nu weer kleine fronts eraan voor Dolby, dan is alles weer in balans. Infinity's op B, dan gaat al het vermogen daar tenminste ook heen. In de oude situatie kregen de rears ook vermogen en als je ergens geen behoefte aan hebt bij muziek dan zijn het rears. :D
Dus nu: Dolby keurig, muziek keurig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

veel sologitaarwerk, dus veel treble
Uhh, ik denk het niet :o ?
Maar goed, goede test voor iedereen: pak de cd's "Screenplaying" van Mark Knopfler en "On Every Street" van Dire Straits en luister ze eens een paar keer helemaal van het begin naar het einde. Ik kan daar echt vier uur lang voor gaan zitten, is puur genieten. Hoef ik niets anders te doen, alleen luisteren.
Ik luister liever naar Brother in arms of Love over gold :).
dan wordt het vermogen natuurlijk ook verdeeld
Als je twee lampen in een stekkerdoos stopt, gaan die lampen dan minder hard branden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
heb je een erg kleine kamer? of zolderkamer ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
veel sologitaarwerk, dus veel treble
Draai de treble maar weg bij winamp tijdens een gitaarsolo, dat heeft minder effect dan dat je de midrange voor een deel weghaalt. Volgens mij hebben gitaarsolo's ongeveer een bereik van 1KHz tot 5KHz (tot 7KHz heeft het wegdraaien ook nog beetje invloed)
Voor een deel midrange, en toch wel wat treble. Maar over dat laatste valt de discussieren...
Als je twee lampen in een stekkerdoos stopt, gaan die lampen dan minder hard branden?
Stekkerdoos -> parralel geschakeld.
Versterker / ampflifiër -> hij denkt waarschijnlijk dat de speaker aansluitingen in serie staan geschakeld met de vermogens omvormer :)

Dus ik neem aan dat alle uitgangen op een amp voor je speakers parralel zijn geschakeld. Waarom staat er dan altijd (bijv.) 2x 80Watt @ 8Ohm terwijl die amp (bijv.) 4 aansluitingen heeft? Dan moet er toch eigenlijk 4x 80Watt staan? Dat snap ik niet zo goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdBosch
Op zondag 14 oktober 2001 20:23 schreef Yokozuna het volgende:
Dus ik neem aan dat alle uitgangen op een amp voor je speakers parralel zijn geschakeld. Waarom staat er dan altijd (bijv.) 2x 80Watt @ 8Ohm terwijl die amp (bijv.) 4 aansluitingen heeft? Dan moet er toch eigenlijk 4x 80Watt staan? Dat snap ik niet zo goed.
Je hebt gelijk dat de uitgangen parrallel geschakeld zijn. Dat 2x80Watt slaat op het aantal kanalen (stereo = 2). In dit geval dus twee kanalen van 80Watt. Wat je er dan aan hangt is je eigen zaak :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
En als je nou een versterker hebt met 2 kanalen van 80Watt en die amp heeft 12speaker aansluitingen, hoe zit het dan met het vermogen per aansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdBosch
Op zondag 14 oktober 2001 20:32 schreef Yokozuna het volgende:
En als je nou een versterker hebt met 2 kanalen van 80Watt en die amp heeft 12speaker aansluitingen, hoe zit het dan met het vermogen per aansluiting?
Dat word dan verdeelt. Als je de versterker even ziet als een spanningsbron van zeg 20Volt met een maximaal vermogen van 80Watt (=4Ampere, W=V*I) en die heeft 12 speakeraansluitingen dan kan iedere speaker maximaal 80/12=6,6Watt geleverd kunnen krijgen.

Maaaaarrrr... Als je die 12 speakers parrallel aansluit (zeg 8ohm speakers) krijg je wel een erg lage weerstand die de versterker ziet. De vervangingsweerstand wordt dan 0,67ohm (1/Rv = 1/R1 + 1/R2 + ... + 1/Rn)). En aangezien de versterker maar 4 ampere kan leveren (dit is meestal maatgevend in dit soort gevallen), kun je maar tot (U=I*R) 4*0,67= 1,3 Volt het volume opdraaien, voordat hij gaat clippen. Om maar niet te spreken van het de helft van het vermogen wat in de versterker blijft zitten, wegens de interne weerstand....

Maar het antwoord op je vraag is dus: Ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Bedankt, weet ik meteen wanneer amps gaan clippen :)
Leerzaam leerzaam, tenkjoe tenkjoe! Die formules had ik al gehad bij natuurkunde, maar we krijgen helaas nix met speakers amps etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Het zit toch anders. Het vermogen wordt helemaal niet verdeeld, nooit. De vergelijking tussen een stekkerdoos en de speakeraansluitingen van een versterker gaat ook perfect op in dat opzicht.

Een versterker is een spanningsbron zoals al gezegd is, en op elke speakeraansluitingen staat dezelfde spanning. En over elke speaker die je eraan hangt, zal dus dezelfde spanning staan. Dus als je twee keer zoveel speakers eraan hangt (van dezelfde impedantie), dan gaat je versterker twee keer zoveel vermogen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdBosch
Op zondag 14 oktober 2001 21:22 schreef Jag het volgende:
Een versterker is een spanningsbron zoals al gezegd is, en op elke speakeraansluitingen staat dezelfde spanning. En over elke speaker die je eraan hangt, zal dus dezelfde spanning staan. Dus als je twee keer zoveel speakers eraan hangt (van dezelfde impedantie), dan gaat je versterker twee keer zoveel vermogen leveren.
In een ideaal geval wel inderdaad. Maar als je een versterker hebt met een maximaal vermogen van 80Watt wordt dat natuurlijk nooit meer en wordt derhalve over de speakers verdeeld. Vergelijk het met een waterkraan (versterker) met een bepaalde waterdruk erachter (maximaal vermogen). Als je deze kraan vertakt (meerdere speakers), staat op beide dezelfde druk (stekkeranalogie). Maar wanneer je de kranen te ver opendraait en de waterdruk de limiterende factor wordt neemt de uitgaande druk niet meer toe en heeft de samenhang met de stand van de kraan verloren (clippen).
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
 ^|
 ||
  |
 u|
 i|     __________     <-- maximaal vermogen
 t|    /
 g|   / 
 a|  /
 n| /
 g|/
  +-----------------------
      vraag -->

PS: De analogie met een versterker gaat op sommige kleine punten een beetje mank (met vervorming enzo), maar het lijkt me zo wel duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimMer
  • Niet online
Op zondag 14 oktober 2001 14:09 schreef Jag het volgende:

[..]

Uhh, ik denk het niet :o ?
[..]

Ik luister liever naar Brother in arms of Love over gold :).
[..]

Vraagje: hoe wou je dan de hoge tonen in een gitaarsolo noemen? Ik noem het treble, ook veel mid inderdaad, maar bas komt toch erg weinig voor in solo's. In blues-/classic rock-/Dire Straitssolo's in ieder geval.

Brothers in Arms is uiterst relaxt ja, vooral de live-uitvoeringen. Ook Dire Straits-fan?

Verder: de situatie met de stekkerdoos is niet vergelijkbaar. Ik hoor toch echt zelf dat alle speakers op half vermogen gaan draaien als ik ze tegelijkertijd aanzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimMer
  • Niet online
Op zondag 14 oktober 2001 16:35 schreef Heintje het volgende:
heb je een erg kleine kamer? of zolderkamer ofzo?
Nee, 15M².

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik gebruik jamo speakers en die zijn ook goede kwalitijd
heb nu de cornet 195 en die klink echt goede

ik heb geluister in rotterdam in correct koopjes kelder

er zat een yamaha versterker aan
en kon kijzen uit jbl, infinity, jamo en pionneer
prijs klassen van 300piek per stuk (wilde niet meer voor uitgeven)
de infinity klonker erg mooi maar was te duur (de 3 weg )
kon dus allen kiezen uit de 2 weg en dat klonk voor geen meter.
jbl erg warm maar geen lagen tonen
pionneer klonk gewoon niet niks klopte
jamo erg goed klonk zuiver was erg warm en had goed lagen tonen

er stonden wel meer speakers maar die waren te hoog voor mijn prijs
en ik ben dik te vreden over mijn jamo speakers
140watt cont 200wat piek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Op maandag 15 oktober 2001 12:21 schreef JvdBosch het volgende:

[..]

In een ideaal geval wel inderdaad. Maar als je een versterker hebt met een maximaal vermogen van 80Watt wordt dat natuurlijk nooit meer en wordt derhalve over de speakers verdeeld. Vergelijk het met een waterkraan (versterker) met een bepaalde waterdruk erachter (maximaal vermogen). Als je deze kraan vertakt (meerdere speakers), staat op beide dezelfde druk (stekkeranalogie). Maar wanneer je de kranen te ver opendraait en de waterdruk de limiterende factor wordt neemt de uitgaande druk niet meer toe en heeft de samenhang met de stand van de kraan verloren (clippen).
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
 ^|
 ||
  |
 u|
 i|     __________     <-- maximaal vermogen
 t|    /
 g|   / 
 a|  /
 n| /
 g|/
  +-----------------------
      vraag -->

PS: De analogie met een versterker gaat op sommige kleine punten een beetje mank (met vervorming enzo), maar het lijkt me zo wel duidelijk.
Je analogie met de kraan klopt niet helemaal. Stel dat je er een heleboel dingen parrallel op aansluit, dan is de flow de beperkende factor. Datzelfde geldt idd voor een versterker, maar dat gaat alleen op als je dat ding maximaal zet. Dus het is wel degelijk zo dat als je een twee keer zoveel speakers aan een versterker hangt, dat er twee keer zoveel vermogen door de versterker geleverd wordt. En dat is niet alleen in theorie zo, in praktijk ook.
En dat dat maximale vermogen van 80 Watt nooit meer wordt is ook niet waar, want die 80 Watt geldt voor een bepaalde impedantie.
Vergelijkbaar met een kraan: de maximale flow (vermogen) hangt samen met de weerstand (impedantie) van het netwerk dat je eraan hangt.
Op maandag 15 oktober 2001 16:10 schreef TimMer het volgende:

[..]

Vraagje: hoe wou je dan de hoge tonen in een gitaarsolo noemen? Ik noem het treble, ook veel mid inderdaad, maar bas komt toch erg weinig voor in solo's. In blues-/classic rock-/Dire Straitssolo's in ieder geval.

Brothers in Arms is uiterst relaxt ja, vooral de live-uitvoeringen. Ook Dire Straits-fan?

Verder: de situatie met de stekkerdoos is niet vergelijkbaar. Ik hoor toch echt zelf dat alle speakers op half vermogen gaan draaien als ik ze tegelijkertijd aanzet.
Als er hoge tonen in een gitaarsolo hadden gezeten, had ik het ook treble genoemd. Maar er zitten geen hoge tonen in een gitaarsolo. Hoe wil je hoge tonen uit de 12-inch driver krijgen die gitaristen gebruiken?

En ja, ik ben idd een Dire Straits fan :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdBosch
Op maandag 15 oktober 2001 17:24 schreef Jag het volgende:

[..]

Je analogie met de kraan klopt niet helemaal. Stel dat je er een heleboel dingen parrallel op aansluit, dan is de flow de beperkende factor. Datzelfde geldt idd voor een versterker, maar dat gaat alleen op als je dat ding maximaal zet. Dus het is wel degelijk zo dat als je een twee keer zoveel speakers aan een versterker hangt, dat er twee keer zoveel vermogen door de versterker geleverd wordt. En dat is niet alleen in theorie zo, in praktijk ook.
En dat dat maximale vermogen van 80 Watt nooit meer wordt is ook niet waar, want die 80 Watt geldt voor een bepaalde impedantie.
Vergelijkbaar met een kraan: de maximale flow (vermogen) hangt samen met de weerstand (impedantie) van het netwerk dat je eraan hangt.
[..]
Ik weet dat mijn kraananalogie niet helemaal klopt. Er zijn idd meer factoren die meespelen. Wat ik duidelijk wilde maken is dat als je een normale versterker van 2x80Watt hebt, je niet kunt verwachten dat als je er 4 (of 12) speakers aanhangt dat die elk 80Watt kunnen krijgen. Want je loopt tegen beperkingen op zoals de maximale stroom.
Dus als je onze beweringen even koppelt kun je zeggen dat een versterker bij verdubbeling van het aantal speakers het vermogen wel verdubbelt (aan de versterkerkant). Maar dat hij weldegelijk een maximum heeft. En dat je dus niet per definitie 80Watt per speaker kunt verwachten als je er 4 aansluit (of je moet een (klasse-A) versterker hebben met een lekker stabiele en stroomleverende voeding en dito eindtrap).
Er is dus geen algemeen plaatje te schetsen, want dit hang af van het versterkerontwerp. Maar ik denk dat Yokozuna het wel duidelijk is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
JA hoor, tenkjoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Op maandag 15 oktober 2001 17:55 schreef JvdBosch het volgende:

[..]

Ik weet dat mijn kraananalogie niet helemaal klopt. Er zijn idd meer factoren die meespelen. Wat ik duidelijk wilde maken is dat als je een normale versterker van 2x80Watt hebt, je niet kunt verwachten dat als je er 4 (of 12) speakers aanhangt dat die elk 80Watt kunnen krijgen. Want je loopt tegen beperkingen op zoals de maximale stroom.
Dus als je onze beweringen even koppelt kun je zeggen dat een versterker bij verdubbeling van het aantal speakers het vermogen wel verdubbelt (aan de versterkerkant). Maar dat hij weldegelijk een maximum heeft. En dat je dus niet per definitie 80Watt per speaker kunt verwachten als je er 4 aansluit (of je moet een (klasse-A) versterker hebben met een lekker stabiele en stroomleverende voeding en dito eindtrap).
Er is dus geen algemeen plaatje te schetsen, want dit hang af van het versterkerontwerp. Maar ik denk dat Yokozuna het wel duidelijk is. :)
Natuurlijk heb je daar gelijk in, er zit natuurlijk ook maximum aan, en je kan geen 80 Watt per speaker verwachten. Maar dat neemt niet weg dat de regel in principe altijd opgaat, in tegenstelling tot wat veel mensen denken. Die kijken dan naar de versterker specs, en die geen verdubbeling tussen 8 en 4 Ohm, en denken dan dat die verdubdeling niet opgaat. Maar dat geldt dus alleen maar als je tegen de grens van je versterker aanloopt.
Dus als je een tweede paar speakers aanzet, dan wordt niet het vermogen per speaker gehalveerd.
Pagina: 1