100mbit switched netwerkje traag

Pagina: 1
Acties:

• marksanne
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-12-2023
Als ik (BIJVOORBEELD) vanaf mijn laptop (kan dus ook van ene naar andere PC zijn) een paar DivX's wil kopieren vanaf een van mijn systemen op mijn thuisnetwerkje dan gaat dat nogal... t r a a g. Ik zie ook maar een netwerkbelasting van 8%. Een enkele DivX kopieren (pak 'm beet 700MB) duurt maar liefst tussen de 17 en 20 minuten!

Er is op zo'n moment alleen verkeer tussen 2 PC's en dan denk ik bij mezelf:
100Mbit/sec = 12.5MB/sec minus 20% overhead = 10MB/sec.
700MB DivX gedeeld door 10MB/sec is dus 70 seconden voor een film. Of zie ik hier iets over het hoofd?

Even de specs:

PC 1: K6-II 500Mhz met Intel PCI Management Pro 100Mbit (SCSI bak met 3x Wide-SCSI-2 5400rpm HDDs & 1 x IDE Seagate Baracuda 40GB 7200rpm HDD waarop de meeste DivX'jes staan)

PC 2: P1 233Mhz met Intel PCI Management Pro 100Mbit
PC 3: P2 266Mhz met Intel PCI Pro 100Mbit
PC 4: P3 500Mhz met 3Com 10/100Mbit PCMCIA
Switch: Target 10/100 switching hub 8-poorts
De PC's zijn allen met W98SE, via WinRoute op mijn inbel-servertje (PC 2) worden via DHCP adresjes op het netwerkje uitgedeeld. Alleen tcp/ip protocol draait.
Alle NICs staan op auto-sensing 10/100 @ full-duplex.

Heeft iemand ideeen, tips, trucs of handigheidjes zodat die snelheid ongeveer een factor 10 omhoog gaat?

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:49

OgWok

U.N.C.L.E.

Welke netwerk protocollen gebruik je? Zelf heb ik eens een keer baat gehad met het uitschakelen van de bindingen met Client voor Microsoft netwerken en Bestands en printerdeling in TCP/IP op één system. Overigebs is je datatransfer niet zo verschrikkelijk slecht. Gebruik anders eens DU om te kijken hoe snel het echt gaat.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• marksanne
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-12-2023
Op woensdag 03 oktober 2001 09:27 schreef OgWok het volgende:
Welke netwerk protocollen gebruik je? Zelf heb ik eens een keer baat gehad met het uitschakelen van de bindingen met Client voor Microsoft netwerken en Bestands en printerdeling in TCP/IP op één system. Overigebs is je datatransfer niet zo verschrikkelijk slecht. Gebruik anders eens DU om te kijken hoe snel het echt gaat.
hmmm.. niet zo slecht? Als ik het even bereken (ik zit nu op m'n werk) dan is de doorvoer ongeveer 650KB/sec. Volgens mij zou ik gemakkelijk op 10MB/sec moeten kunnen zitten!

Wel bedankt voor je tips en reactie uiteraard!

Verwijderd

HDD's zijn waarschijnlijk de belangrijkste factoren. Ik dacht ook altijd dat mijn netwerk veel te traag was ( ook zo'n 15-20 min voor een divX-film ) totdat ik een keer 2 snelle bakken in het netwerk had zitten, die WEL gewoon 10 MB/s haalden(een Athlon en een duron elk met een 7200 maxtor 40plus).

De rest van mijn netwerkje bestont altijd alleen uit de duron en 3 k6/2 400 en 450 met erg langzame schijven ( een piomode 4 850 maxtor, een 8.4 GB seagate medalist op 3600, en een laptop ibm schijf )

En toen haalde ik net 10 Mbit waarden.

conclusie om een beetje gebruik te maken van je 100 Mbit bandbreedte, heb je vrij dikke 600 Mhz+ machines met 7200rpm schijfjes nodig. Er zijn natuurlijk uitzonderingen op de regel ( in de volgende replies ), maar over het algemeen geldt dat denk ik wel.

• lange
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-08 15:15

lange

Boom Boom?

ik heb hier dus ook last van en ook met die intel nic's.
het is bij mij niet zo erstig als bij jouw (5.5mb p/s) maar nog steed de helft te traag, mischien iets speciaals met die intel nic-jes :?
(bij mij btw tussen een t-bird 1.55 met ibm 60gxp en een duron 800 met een ibm 13,6 7200rpm ata66).

• MadMax
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-07 10:01

MadMax

Dammax

Ik denk dat je laptop het probleem is. Ik heb met mijn laptop ook een kl**te verbinding als ik iets groots over het netwerk wil sturen. Probeer eens zo'n Divx te versturen van een "gewone" PC naar een andere "gewone" PC en kijk eens of dit ook traag gaat.

Game sys specs - Laptop specs - Server specs

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-08 19:55
Wellicht staat FDX aan terwijl het niet goed werkt? Of iets staat op autosensing terwijl het niet goed werkt? Probeer alles vast op 100 half te zetten en kijk of het uitmaakt.

No production networks were harmed during this posting

Verwijderd

Zo'n probleem had ik laatst ook. Ik had een 10/100MB Hub ertussen gehangen, en er waren behoorlijk wat collisions. Nadat ik allebei de PC's op 100Mb / Half-duplex had gezet, liep het als een z :) nnetje.

Staan bij jou de kaarten op full of half-duplex ??? Zet deze dan eens om en probeer nog es......

edit:
Chips, net te laat ;)

• Lurge
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Lurge

ActueleWind

Waarschijnlijk is je grootste probleem het OS (win98SE) ik heb ook een keer een test gedaan op mijn 100mbit netwerk. Daaruit kwam dat ik van XP -> W98se ik 3,5 mb per sec haalde. En van XP -> linux haal ik 10 mb/s. Tevens zou je het eens kunnen proberen met FTP overdracht ipv windows-share overdracht (Als je dat al niet deed). Daarbij haalde ik van XP -> w98se 4,5 mb dus dat scheelde al weer 1 mb/s. Je zou ook eens kunnen kijken naar de snelheid van je kaarten. Als je die op 100 Mbit Full Duplex zet heb je goeie kans dat je performance omhoog gaat.
Als je deze op auto-sensing hebt staan gaan de pc's onderling steeds afspreken welke snelheid ze gaan gebruiken voor de gegevens overdracht (volgens mij hoor). :)
edit:

Ik heb een Duron 933 en een Celeron 800 en Realtek 8139 nics.

ActueleWind

• lange

lange

Boom Boom?

Op woensdag 03 oktober 2001 10:21 schreef DJB het volgende:
Zo'n probleem had ik laatst ook. Ik had een 10/100MB Hub ertussen gehangen, en er waren behoorlijk wat collisions. Nadat ik allebei de PC's op 100Mb / Half-duplex had gezet, liep het als een z :) nnetje.

Staan bij jou de kaarten op full of half-duplex ??? Zet deze dan eens om en probeer nog es......

edit:
Chips, net te laat ;)
ik had de boel op 100mbit fullduplex staan en heb het dus net ff op half geprobeerd, toen kwam ik niet hoger dan 375KB p/s ( :D ) nu dus weer terug op full duplex en dan zit ik weer aan de 5,5MB p/s.

Verwijderd

Op woensdag 03 oktober 2001 10:49 schreef lange het volgende:

[..]

ik had de boel op 100mbit fullduplex staan en heb het dus net ff op half geprobeerd, toen kwam ik niet hoger dan 375KB p/s ( :D ) nu dus weer terug op full duplex en dan zit ik weer aan de 5,5MB p/s.
5,5 mb is niet zo slecht. Haal hier 6,8 als max op realtec nics en een switching hub. Sommige bakken in het netwerk halen iets van 4mb/s

• lange

lange

Boom Boom?

ja maar het vreemde is dat ik die athlon 1.55 mee had naar een lanparty deze zomer en daar tussen de 10 en 11 MB p/s haalde, dus het zou hoger moeten kunnen lijkt mij.

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

1 pc staat hier benee (Win2k) en de ander is een PII 266 Mhz (win98) ... 100Mb switch van Gistron.. ik haal nog steeds de snelheid van 800 Kb gemiddeld...
2 NIC's van Intel .. beide op 100 Mb Full duplex..
Ik denk dat het ook ligt aan die PII... moet nog ff checken... half duplex is helemaal traag... wat het ook kan zijn, zijn de protocollen.. moet ik ook eens ff mee spelen... zie ook [topic=227825]

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:49

OgWok

U.N.C.L.E.

Maar vertel nu eens welke protocollen je gebruikt en aan welke protocollen welke services gebonden zijn??

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Ik heb protocol TCP/IP draaiend met de Client voor MS Networks en File printer sharing service voor MS networks ook weer....
Pagina: 1