Iemand Samba al werkend kunnen maken voor XP?

Pagina: 1
Acties:
  • 152 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TripleM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-11-2024
Op mijn nieuwe server draait kernel 2.4.10 en afgezien van het feit dat ik nergens de bijbehorende ip_conntrack_irc kan vinden lukt het ook al niet om Samba werkend te krijgen..

Ik heb een Windows XP machine, maar ik krijg het niet aan de gang, heb al gekeken op de Samba website en ik kan er eigenlijk weinig over vinden.. Iedereen roept dat eraan gewerkt wordt, maar misschien heeft iemand het hier wel aan de praat gekregen..

Wat ik wil is de /home/public map die ik heb aangemaakt beschikbaar maken voor mijn netwerk.. Het moet iig werken op mijn pc, die Windows XP draait..

Even nog wat extra info, ik draai Samba 2.2.1a, da's dus de laatste versie.. Na de update van 2.1.1a (waar ik wel de pc kon zien op het netwerk maar er geen toegang toe kreeg) kan ik hem nu niet eens meer vinden, ik heb de hele config file al nagelopen..

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:18

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Volgens mij is het probleem meer bij XP dan bij Linux. Op de campus van de UT, op Campusnet, zijn er ook grote problemen om XP-bakken goed in het netwerk te passen. Een oud-flatgenoot van me, pas afgestudeerd informaticus, is er meer dan twee dagen mee bezig geweest om op zijn XP-doos het voor elkaar te krijgen...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-08 01:16

OgWok

U.N.C.L.E.

Zelf enorm mee zitten stoeien een half jaar geleden. Toen een Rad Hat 7.0 en Samba. Toen bleek dat W98SE het hosts bestand niet meer ondersteund :( Dus was de server nergens te vinden. Wat wel (bij mij) werkte was een hele simpele SMB.CONF te nemen (alles open), op de Windows machine in te loggen als een bestaande gebruiker op de Linux bak en in Windows Netwerkomgeving een snelkoppeling te maken die verwijst naar bv \\Linux_Box. Dat werkte maar makkelijk is anders. Als het gaat om bestanden kopieeren neem dan gewoon een FTP server en client. Ben je redelijk vlot klaar >:)

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• TripleM
Op woensdag 03 oktober 2001 09:16 schreef OgWok het volgende:
Zelf enorm mee zitten stoeien een half jaar geleden. Toen een Rad Hat 7.0 en Samba. Toen bleek dat W98SE het hosts bestand niet meer ondersteund :( Dus was de server nergens te vinden. Wat wel (bij mij) werkte was een hele simpele SMB.CONF te nemen (alles open), op de Windows machine in te loggen als een bestaande gebruiker op de Linux bak en in Windows Netwerkomgeving een snelkoppeling te maken die verwijst naar bv \\Linux_Box. Dat werkte maar makkelijk is anders. Als het gaat om bestanden kopieeren neem dan gewoon een FTP server en client. Ben je redelijk vlot klaar >:)
Tja, het probleem ligt hem inderdaad bij Windows, omdat MS het leuk vindt om dat in iedere Windows versie te veranderen zodat Samba aangepast moet worden om Windows XP ermee te kunnen laten werken.

FTP is in principe niet echt een oplossing, hoewel het tijdelijk ideaal is. Ik kan nu eindelijk mijn 80 Gb schijf benutten om bestanden naar over te zetten, maar als ik uiteindelijk een keer een mp3'tje wil draaien moet ik em eerst FTP-en en da's natuurlijk niet echt nuttig.

• Niek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-07 11:42

Niek

f.k.a. The_Surfer

Volgens mij staat hier de oplossing van het probleem:

http://marc.theaimsgroup.com/?l=samba&m=99442446824238&w=2

À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:20
Op woensdag 03 oktober 2001 11:02 schreef TripleM het volgende:

...

FTP is in principe niet echt een oplossing, hoewel het tijdelijk ideaal is. Ik kan nu eindelijk mijn 80 Gb schijf benutten om bestanden naar over te zetten, maar als ik uiteindelijk een keer een mp3'tje wil draaien moet ik em eerst FTP-en en da's natuurlijk niet echt nuttig.
Je kan xmms/winamp toch ook een URL laten openen? Dan zet je je mp3 dir in je web-root en kan je via je netwerk je mp3's luisteren.

Of is dat niet wat je wil?
:)

• Jordi
  • Niet online

Jordi

#1#1

Vreemd? Ik heb laatst nog Samba geinstalleerd in een netwerk met XP bakken en dat werkt gewoon :?

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

• TripleM
Op woensdag 03 oktober 2001 12:01 schreef Jotti het volgende:
Vreemd? Ik heb laatst nog Samba geinstalleerd in een netwerk met XP bakken en dat werkt gewoon :?
Ik heb echt geen flauw idee waarom het niet werkt.. Ik ben nogal nieuw in Linux en dus ook Samba, dus ik heb vanmorgen op mijn gemak man smb.conf gedaan.. Met printers wil ik voorlopig nog even niet aan de gang, eerst wilde ik zien of ik een simpele share aan kon maken waar iedereen in mijn netwerk op kan en bestanden op kan zetten/verwijderen.

Mijn smb.conf ziet er zo uit (afgezien van commentaar en afgezien van het printergedeelte):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
[global]
workgroup = DEEPSPACE9
server string = Samba Server
hosts allow = 192.168.24.
log file = /usr/local/samba/var/log.%m
max log size = 100
security = user
socket options = TCP_NODELAY
interfaces = 192.168.24.1/24
local master = yes
os level = 100
domain master = yes
preferred master = yes
wins support = yes
dns proxy = no

[public]
path = /home/public
public = yes
only guest = yes
writable = yes
printable = no

Dit zijn toch basisinstellingen? Is niks geks aan volgens mij.. Maar toch kan ik mijn pc nu niet zien op het netwerk (kan hem niet vinden als ik zoek, terwijl ik dat met de oude versie dus wel kon), laat staan de share public.. Ook toen de pc wel op het netwerk te zien was, stond deze niet in een workgroup en kreeg ik er geen toegang toe.. Maar dat zou misschien die optie die hierboven genoemd werd (in de link) op kunnen lossen..

• Scapa Flow
  • Niet online
Hier staat wel wat beschreven :

Actually Jerry solved this one for me.
If you go to Administrative Tools --> Local Security Policy.

Choose Security Settings --> Local Policies --> Security Options

Then scroll down to find the key: Network Security: LAN Manager
Authentication Level.

Change the value of this to: "Send LM and NTLM - Use NTLMv2 if security
negotiated"

That's it. Then XP will access XP shares with NTLMv2 but will send
NTLMv1 if v2 can't be negotiated... and Samba will work!

Thanks again for all your help.

Verwijderd

Op woensdag 03 oktober 2001 12:01 schreef Jotti het volgende:
Toch niet als die bakken nog gejoined moesten worden nadat XP erop gekomen is.
Dit kan zonder aanpassingen in XP (zie hierboven niet).

Okee shares benaderen wel, maar PDC stuff niet. Als XP als update over win2k heen is gezet dan werkt het wel (er is al een trust).

• TripleM
Even ter info, het werkt!

Dankzij een tweakers.net chatter (dank dank dank!) heb ik Encrypt passwords op yes gezet en security level op share (Users vogel ik later nog wel es een keer uit)..

De aanpassing die hierboven staat vermeld had ik al geprobeerd, maar m'n broer niet en voor ons beiden werkt het prima!

Bedankt iedereen voor de hulp!
Pagina: 1