Toon posts:

[PHP] snelheid query

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik doe een simpel select query op een database met meer dan 50.000 velden, deze query doet er errug lang over dus het duurt ook lang voor de site klaar is met laden, weet iemand mischien een manier waarop dit sneller kan?

bvd

Verwijderd

Dan moet je indexen gaan aanmaken, op sitepoint.com is daar wel ergens een artikel over te vinden.

Verder hoort dit in P&W volgens mij.

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-09 19:19
Indexen op kolommen zetten....

[edit]Trage k*t schoolnetwerk ook....

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

(jarig!)
Lijkt me een P&W vraagje, wat voor queries zijn het?

Op wat voor database?

• dmnq
  • Laatst online: 16-09 13:29

dmnq

zonder klinkers

Je kan er natuurlijk ook voor kiezen om je queries op vaste intervallen te cachen...

Hosting (100 MB Harddisk, 1 GB Traffic, 5 POP, MySQL, PHP voor € 3,60 per maand)

• Nielsz
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Yeah, dit zijn de interesante topics!
Ik wil hier ook nog wat dingen over weten,
heeft iemand een richtlijn of een tutorial over wanneer je een colom op index moet zetten?

Want ik zet nu in principe wat dingen random op 'index' ("Mwah, userid word wel veel gebruikt, *pats*, username ook wel, *pats* ")

• dmnq
  • Laatst online: 16-09 13:29

dmnq

zonder klinkers

Op woensdag 03 oktober 2001 09:07 schreef dmnq het volgende:
Je kan er natuurlijk ook voor kiezen om je queries op vaste intervallen te cachen...
Doet tweakers ook met UpdateTracker toch?

Hosting (100 MB Harddisk, 1 GB Traffic, 5 POP, MySQL, PHP voor € 3,60 per maand)

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01:14

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Op woensdag 03 oktober 2001 08:47 schreef N-ZA het volgende:
Ik doe een simpel select query op een database met meer dan 50.000 velden, deze query doet er errug lang over dus het duurt ook lang voor de site klaar is met laden, weet iemand mischien een manier waarop dit sneller kan?

bvd
Als je alle 50.000 records op gaat halen duurt het idd wel lang. Maar als je slechts 1 of enkele records eruit wil pikken zou het kunnen wijzen op:
1. slecht geformuleerde query
2. slecht db-model (ontwerp en/of implementatie)

Maarja .. Zoals eerder ook al gezegd is, zonder wat source kunnen we er hier verder ook niks mee.

Nielz >>

Zegt 'Orde' je iets met betrekking tot algoritme efficientie? Dan kan ik daar wel ff een verhaaltje over ophangen :)

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Nielsz
  • Niet online
Janos >> Weinig, maar als je het me verteld dan zeg ik vast van 'Ja!' :)
De huidige methode die ik gebruik bij mijn forum = index gebruiken wanneer data veel wordt opgevraagd maar waar de tabel weinig wordt veranderd;

table posts: niet
table topics: topicid,forumid,userid,title
table forums: alles.
table users: userid, username, pass,signature,icon,title

• bakkerl
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-07 18:45

bakkerl

Let there be light.

Op woensdag 03 oktober 2001 09:13 schreef Nielsz het volgende:
Yeah, dit zijn de interesante topics!
Ik wil hier ook nog wat dingen over weten,
heeft iemand een richtlijn of een tutorial over wanneer je een colom op index moet zetten?
Algemeen Advies, overal waar je op selecteerd en/of sorteerd, index op aan maken. Een index kost voornamelijk extra diskruimte om die gegevens op te slaan.
Bij kolommen waar je veel in muteerd kan het zijn dat het iets (niet merkbaar) trager wordt.

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

(jarig!)
Op woensdag 03 oktober 2001 09:53 schreef bakkerl het volgende:
Bij kolommen waar je veel in muteerd kan het zijn dat het iets (niet merkbaar) trager wordt.
Tsja, ik denk dat dat afhangt van de queries en database enzo.

Een van de redenen waarom we denken dat GoT zo traag is, is dat er vrij veel table-locks zijn, die dus de andere clients blokkeren en daardoor ook de apache-clients.

Aantal clients loopt naar max -> load naar 100...
En got is niet meer te gebruiken.

Dus dat 'niet merkbaar' hangt *kuch* nogal van de situatie af. Waarschijnlijk heeft het in dit geval weinig met indexing te maken (alhoewel al die inserts wel een stukje slomer zijn en daardoor nog iets langer de boel blokken). Maar iets waarvan je denkt dat het weinig uitmaakt kan soms erg veel uitmaken.

Wat erg nuttig is, is je queries door een of andere query analyzer (EXPLAIN query... in postgres geeft een best aardig overzicht) waardoor je kan zien of bij een bepaalde query je index wel gebruikt wordt (ook bij updates en zelfs bij inserts kunnen indices nuttig zijn).

• dusty
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-02 00:06

dusty

Celebrate Life!

Op woensdag 03 oktober 2001 09:13 schreef Nielsz het volgende:
("Mwah, userid word wel veel gebruikt, *pats*, username ook wel, *pats* ")
Volgens mij zoek jij niet zovaak een bepaalde usernaam op dus een index erop heeft weinig nut. Probeer een index op de velden te zetten waarop je vaak zoekt. (zal dus vooral de ID's zijn inderdaad..)

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

Verwijderd

Topicstarter
en waar kan ik makkelijk informatie vergaren over indezering in postgresql??

• Nielsz
  • Niet online
Niet zo heel erg veel nee, maar ik wil die wel kunnen selecten (select username). Maar indexes moet je dus plaatsen als je er op selecteerd oid?

• dusty
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-02 00:06

dusty

Celebrate Life!

Op woensdag 03 oktober 2001 10:50 schreef Nielsz het volgende:
Niet zo heel erg veel nee, maar ik wil die wel kunnen selecten (select username). Maar indexes moet je dus plaatsen als je er op selecteerd oid?
Yup en dan de afweging maken of het heel vaak wordt geselecteerd of "zelden" zoals inloggen heb je de gebruikers naam nodig.. en wachtwoord, echter dat wordt zelden gedaan. Dus is het niet de moeite waard om daar een index op te zetten, immers moet de database dan die index ook bijhouden e.d. en dat kost o.a. ook weer tijd bij een insert of update.

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

(jarig!)
Op woensdag 03 oktober 2001 10:47 schreef N-ZA het volgende:
en waar kan ik makkelijk informatie vergaren over indezering in postgresql??
In principe gelden daar dezelfde regels voor, als voor elke ('sql') DB ;)

Maar bij bijv postgresql kan je dan als je eenmaal een index gemaakt hebt (zie de manual van postgres voor indices) met EXPLAIN je query bekijken of ie wel gebruikt maakt van de index.

• Killemov
  • Laatst online: 11-09 10:38

Killemov

Ik zoek nog een mooi icooi =)

Op woensdag 03 oktober 2001 08:47 schreef N-ZA het volgende:

bvd
50.000 velden => 50.000 kolommen in X tabellen, das errug fors
50.000 velden => 5.000 rows in X kolommen in Y tabellen, das peanuts

Maar goed, de grootste snelheid haal je altijd door je query zo specifiek mogelijk te maken. Selecteer alleen de velden die je echt nodig hebt ipv *, neem zoveel mogelijk where-clauses op (where id = ... of datum = ...), als je de db zelf ontwerpt: ga niet overboard met normaliseren.

Hey ... maar dan heb je ook wat!

Verwijderd

Op woensdag 03 oktober 2001 11:14 schreef ACM het volgende:

[..]

In principe gelden daar dezelfde regels voor, als voor elke ('sql') DB ;)

Maar bij bijv postgresql kan je dan als je eenmaal een index gemaakt hebt (zie de manual van postgres voor indices) met EXPLAIN je query bekijken of ie wel gebruikt maakt van de index.
euhm ik kan me herinneren dat dat met MySQL ook zo is :?

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

(jarig!)
Op woensdag 03 oktober 2001 11:46 schreef woeitje het volgende:
euhm ik kan me herinneren dat dat met MySQL ook zo is :?
Ik zeg toch ook niet dat mysql het niet heeft? :P

Overigens vond ik de output van postgresql wel duidelijker dan die van mysql.
Pagina: 1