Ik doe een simpel select query op een database met meer dan 50.000 velden, deze query doet er errug lang over dus het duurt ook lang voor de site klaar is met laden, weet iemand mischien een manier waarop dit sneller kan?
bvd
bvd
Verwijderd
Hosting (100 MB Harddisk, 1 GB Traffic, 5 POP, MySQL, PHP voor € 3,60 per maand)
Doet tweakers ook met UpdateTracker toch?Op woensdag 03 oktober 2001 09:07 schreef dmnq het volgende:
Je kan er natuurlijk ook voor kiezen om je queries op vaste intervallen te cachen...
Hosting (100 MB Harddisk, 1 GB Traffic, 5 POP, MySQL, PHP voor € 3,60 per maand)
Als je alle 50.000 records op gaat halen duurt het idd wel lang. Maar als je slechts 1 of enkele records eruit wil pikken zou het kunnen wijzen op:Op woensdag 03 oktober 2001 08:47 schreef N-ZA het volgende:
Ik doe een simpel select query op een database met meer dan 50.000 velden, deze query doet er errug lang over dus het duurt ook lang voor de site klaar is met laden, weet iemand mischien een manier waarop dit sneller kan?
bvd
Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'
Algemeen Advies, overal waar je op selecteerd en/of sorteerd, index op aan maken. Een index kost voornamelijk extra diskruimte om die gegevens op te slaan.Op woensdag 03 oktober 2001 09:13 schreef Nielsz het volgende:
Yeah, dit zijn de interesante topics!
Ik wil hier ook nog wat dingen over weten,
heeft iemand een richtlijn of een tutorial over wanneer je een colom op index moet zetten?
Tsja, ik denk dat dat afhangt van de queries en database enzo.Op woensdag 03 oktober 2001 09:53 schreef bakkerl het volgende:
Bij kolommen waar je veel in muteerd kan het zijn dat het iets (niet merkbaar) trager wordt.
Volgens mij zoek jij niet zovaak een bepaalde usernaam op dus een index erop heeft weinig nut. Probeer een index op de velden te zetten waarop je vaak zoekt. (zal dus vooral de ID's zijn inderdaad..)Op woensdag 03 oktober 2001 09:13 schreef Nielsz het volgende:
("Mwah, userid word wel veel gebruikt, *pats*, username ook wel, *pats* ")
Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR
Yup en dan de afweging maken of het heel vaak wordt geselecteerd of "zelden" zoals inloggen heb je de gebruikers naam nodig.. en wachtwoord, echter dat wordt zelden gedaan. Dus is het niet de moeite waard om daar een index op te zetten, immers moet de database dan die index ook bijhouden e.d. en dat kost o.a. ook weer tijd bij een insert of update.Op woensdag 03 oktober 2001 10:50 schreef Nielsz het volgende:
Niet zo heel erg veel nee, maar ik wil die wel kunnen selecten (select username). Maar indexes moet je dus plaatsen als je er op selecteerd oid?
Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR
In principe gelden daar dezelfde regels voor, als voor elke ('sql') DBOp woensdag 03 oktober 2001 10:47 schreef N-ZA het volgende:
en waar kan ik makkelijk informatie vergaren over indezering in postgresql??
50.000 velden => 50.000 kolommen in X tabellen, das errug forsOp woensdag 03 oktober 2001 08:47 schreef N-ZA het volgende:
bvd
Hey ... maar dan heb je ook wat!
Verwijderd
euhm ik kan me herinneren dat dat met MySQL ook zo isOp woensdag 03 oktober 2001 11:14 schreef ACM het volgende:
[..]
In principe gelden daar dezelfde regels voor, als voor elke ('sql') DB
Maar bij bijv postgresql kan je dan als je eenmaal een index gemaakt hebt (zie de manual van postgres voor indices) met EXPLAIN je query bekijken of ie wel gebruikt maakt van de index.
Ik zeg toch ook niet dat mysql het niet heeft?Op woensdag 03 oktober 2001 11:46 schreef woeitje het volgende:
euhm ik kan me herinneren dat dat met MySQL ook zo is