[WC] Volgorde CPU, Chipset, GPU

Pagina: 1
Acties:

• Spais
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 20:27

Spais

The Spais Melange

Topicstarter
Geachte water-tweakers..

Ik zit er aan te denken m'n cpu, chipset en gpu te gaan waterkoelen.. Misschien ook zelfs iets fabriceren voor mem op gf2.. In welke volgorde sluit ik dit het beste aan ? Want het water wordt steeds warmer natuurlijk.. Of een splitter na radiator en dan 1. cpu -> chipset en 2. gpu -> gpu-mem ??

Groetjes,
Spais

• Stropdas
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-02 13:08

Stropdas

Insert subtitle here

Kan je niet beter meerdere slangen in je kast hangen? Tis maar een idee, en weet niet hoe t precies met de koeling zit dan. Je water moet overal zo koel mogelijk aankomen, en dat lukt niet als je ze in serie zet, probeer het paralel eens :) Ik heb geen idee waarom de radiators op de sloop goedkoper zijn. Misschien omdat die 2ehands zijn?

ps. wij tweakers doen elkaar altijd de groeten, dus dat hoef je niet onder je posts te zetten :)

Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

Aangezien je meer dan alleen je CPU wilt gaan coolen, raad ik je aan meer dan 1 kringloopje aan te leggen. Anders zal het water idd te warm worden.

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

• Spais

Spais

The Spais Melange

Topicstarter
Ik had eerst het idee:

Reservoir -> Radiator -> CPU -> Reservoir
Toen kwam ik met het idee ook chipset en gpu te doen..

Maar als ik er 2 losse circuits van maak.. dan hebbik dus ook 2 radiatoren nodig lijkt me? Is daarom 'splitten' na de radiator geen goed idee? Of is de kans groot dat het water voornamelijk door de 'slang' gaat met de minste weerstand ?

Een twijfelende Spais..
(Ik ben van plan morgen radiator te halen, dus als het nodig is haal ik er dan glijk 2)

Verwijderd

De CPU heeft het hardst warmteafvoer nodig. De chipset heeft het nodig als je de FSB gaat verhogen.

Als de stromingssnelheid hoog is, mag je blij zijn als het verschil in temperatuurvoor de CPU en na de CPU meer als 2 graden verschilt.

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-02 23:17

scorpionv

This space for rent

Op woensdag 03 oktober 2001 01:23 schreef J.A.M.F. het volgende:
Als de stromingssnelheid hoog is, mag je blij zijn als het verschil in temperatuurvoor de CPU en na de CPU meer als 2 graden verschilt.
Eens. Neem gewoon een goede pomp, en zet de boel in serie. Eerst de minst hitteproducerende, en als laatste de CPU.

Fun while it lasted: World Community Grid!

• Spais

Spais

The Spais Melange

Topicstarter
Dus als ik er een 1300 l/u pomp van de oc-shop op zet en t dan zo aansluit: gpu-mem-onder -> gpu-mem-boven -> gpu -> chipset -> cpu.. Dan is het water niet heel erg warm als het bij m'n cpu aankomt?

(Btw. Dit is allemaal nog theoretisch.. Ik moet een vriend van me nog zover krijgen om de leuke water blokjes voor de gpu-men te maken..)

Spais

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
CPU wordt verreweg het heetst dus die eerst, dan je GPU, en chipset en mem hebben aan elke koeling wel genoeg ongeveer dus die als laatste. Neem wel een goede fan op je radiateur. En op zich maakt het niet heeeel veel uit, want het water wordt bijna niet warmer per keer, alleen die beetjes bij elkaar opgeteld daar wordt het warm van. Dus volgorde maakt helemaal niet zoveel uit. :)

• Kroetsjov
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
(overleden)
Aikon = right!

Antec 635SX | Tagan ? | Asus A8N-SLi deluxe | AMD3500+ + Zalman 7000 | Asus 6600GT pci-e + Zalman VF700 | Maxtor 200Gb s-ata | LG DVD-RW

• Tubby
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-02 20:00

Tubby

or not to be

Het water in de kringloop zal niet meer dan een aantal graden opwarmen. Daarom is het het beste om alles in serie te zetten met een redelijke pomp erop. Wel is het aan te raden om de minst hitteproducerende elementen als eerste in de kring te zetten.
Aftakkingen en/of meerdere kringen is af te raden tenzij je per kring een aparte pomp hebt.

Mischien is het wel leuk om 3 kringen te maken :)
1 Resevoir -> Radiator
2 Resevoir -> GPU & Chipset
3 Resevoir -> CPU

Als je geld en ruimte genoeg hebt :7

tubby.nl - Artes Moriendi - q1 - bf1942 - WoT - pubg - LinkedIN

Verwijderd

De volgorde waarin het staat kun je beter zo kiezen dat het makkelijk is met slangen. De opwarming van het water per rondje door het systeem is minimaal. Water heeft per kilo 4.18kJ nodig om 1 graad op te warmen. En stel dat jouw boeltje alles bij elkaar 150W produceert, dan is zelfs een flow van en paar liter per uur al voldoende om zat te koelen.

Verwijderd

Over het waterkoelen van de Mem & GPU van je GeForce staat hier wel een leuk artikel .. daar hebben ze het coolen van de videokaart wel erug extreem aangepakt! .. Ik zou ze niet in serie schakelen, maar kiezen voor een opstelling met een splitter ..

• Cloontje
  • Laatst online: 24-12-2025

Cloontje

Tea. Earl Grey. Hot.

Resevoir > Radiator > CPU > Radiator > Resevoir > Radiator > CPU > ETC ETC ETC

Ja je leest het goed 2 Radiatoren dus geen 1, ik zelf heb er binnenkort 3 met 6 x 120mm fans en 1 x 80 mm :9

Let us make sure history never forgets the name ... Enterprise.

• Spais

Spais

The Spais Melange

Topicstarter
Bedankt voor de vele reacties.. Ik denk dat ik in 1e instantie voor 1 serie ga.. Het zal ook wel even duren voor ik zoveel waterblokjes heb..
Ik heb net een radiator gekocht (koper.. 240x140x35mm).. Dus ik ga zo even testen of ie waterdicht is en dan de pijpen eraf zagen en er 9mm aansluitinkjes opzetten..

Spais

• StarLite
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-12-2025

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Op woensdag 03 oktober 2001 12:02 schreef Cloontje het volgende:
Resevoir > Radiator > CPU > Radiator > Resevoir > Radiator > CPU > ETC ETC ETC

Ja je leest het goed 2 Radiatoren dus geen 1, ik zelf heb er binnenkort 3 met 6 x 120mm fans en 1 x 80 mm :9
6x120MM, dan heb je geen waterkoeling meer nodig man! :o
Een van de grootste voordelen van W.K. voor mij is dat het veel stiller is.

tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/

• Tubby
  • Laatst online: 21-02 20:00

Tubby

or not to be

Op woensdag 03 oktober 2001 10:40 schreef n0va^ het volgende:
Over het waterkoelen van de Mem & GPU van je GeForce staat hier wel een leuk artikel .. daar hebben ze het coolen van de videokaart wel erug extreem aangepakt! .. Ik zou ze niet in serie schakelen, maar kiezen voor een opstelling met een splitter ..
Juist geen splitsing! Want dan kiest de flow de weg van de minste weerstand. Een voor die paar graden die het water per rondgang warmer wordt...
En bovendien scheelt het weer in slangen :) .

Ik zou zeggen: "Gewoon aansluiten en draaien met die hap" dat is beter dan gaan liggen filosoferen over de theorie ervan, je zult dan zelf merken dat het geen ruk uitmaakt.

tubby.nl - Artes Moriendi - q1 - bf1942 - WoT - pubg - LinkedIN

Verwijderd

oef die search werkt :-)

vroeg me net hetzelfde af... heb een beetje bijgeleerd!!!

heeft er iemand foto's van zo'n wc met meerdere circuits!?
oef tech uitleg over hoe dit te fixen?!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:03

Epsilon

Op woensdag 03 oktober 2001 10:40 schreef n0va^ het volgende:
ahum..
leuk artikel? dit is veel te lomp man :)

enne dit:
After looking at the finished product, I was satisfied with the results. It was time to start making two distribution blocks for the 10 tubes coming from the video card. This is where a stroke of bad luck hit me. Unaware that my pet had managed to find her way to the display table where the video card was, the loud whine of my dry cut saw startled her causing her to jump off my table. She slid the foam the card was on off the table and the card fell to the floor. The end result was two ram chips had been broke off.
met deze pic erbij:
Afbeeldingslocatie: http://www.procooling.com/articles/assets/images/Vidcardbroken.jpg

niet doen dus

overigens kan dit ook veel makkelijker hoor :)
Pagina: 1