Terratec DMX X-Fire 1024 en Debian....kernel: 2.4.

Pagina: 1
Acties:

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:06

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

Topicstarter
Hallo mede tweakers,

Ik heb een Terratec DMX-Xfire-1024, waarop de Cirrus/Crystal CS4624 chip op zit. Ik probeer die werkend te krijgen onder mijn Debian systeem(helemaal up to date met apt-get gedaan alles). Met de standaard kernel die op de cd stond(iso van I-net) werkt mijn geluidskaart, als is dat niet van harte aangezien de geluidskwaliteit om te janken is. Maar ik wilde niet een kernel: 2.2.19pre17. Maar ik wilde de laatste 2.4.x kernel, dus ik heb de kernel gedownload van kernel.org ik alles netjes uitpakken. Ik start een console op en type:
make xonfig.

Het configuratie schermpje komt tevoorschijn. Ik stel alles netjes keurig in. Totdat ik bij mijn geluidskaart kom aangezien ik mijn geluidskaart er niet tussen zie staan(vind ik niet vreemd), dus ik op zoek naar de referencie driver voor de chip zelf. Ik zoeken en zoeken maar ik vind hem niet. Ik vind wel een driver die heet cs461x en nog een paar volgens mij een 42nogwat en een 43nogwat. Maar ik heb ze voor de zekerheid maar gewoon allemaal als module ingesteld. Ik sla mijn config op. Ik sluit Xconfig.
Ik type:
make dep
make clean
make bzImage
make modules
make modules_install
cp /usr/src/linux_kernel_2.4.10/arch/i386/boot/bzImage /boot
en ik bewerk daarna de lilo.conf

Alles gaat tot dus ver okay.
Ik restart de boel, opstarten doet die allemaal keurig netjes. Ik start KDE en bij het opstarten zegt die dat die geen toegang heeft tot: /dev/dsp

Kan iemand mij helpen ????

Ik heb niet een geluidskaart voor 250 gulden gekocht om hem niet te gebruiken namelijk. Ik heb Terratec al een keertje gebeld en die eikels daaro die zeiden: "Als er niet op de doos staat dat de hardware onder Linux werkt dat gaan wij daar geen support op geven, goede middag. piep piep piep piep piep...:r"

Alvast erg bedankt,

Priyantha Bleeker

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-08 12:40
Je moet /usr/src/linux/System.map ook ff in /boot zetten. Daar staat dacht ik ets over de modules in je kernel in ofzo, in ieder geval zorgt 't voor problemen als je 'm niet kopieert.

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Topicstarter
Op dinsdag 02 oktober 2001 23:45 schreef ajvdvegt het volgende:
Je moet /usr/src/linux/System.map ook ff in /boot zetten. Daar staat dacht ik ets over de modules in je kernel in ofzo, in ieder geval zorgt 't voor problemen als je 'm niet kopieert.
Thanks ik ga het meteen proberen....

Verwijderd

Je moet in ieder geval de driver 'Crystal SoundFusion (CS4280/461x) hebben. Ik heb dezelfde kaart, en gebruik hem onder Slackware. Wat ik wel merk is dat ie ERG gevoelig is voor 'oversturen', verder wel aardig geluid (en een stuk minder ruzie met verdere hardware dan die Live! die ik had.

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Topicstarter
Op woensdag 03 oktober 2001 00:07 schreef Shoikan het volgende:
Je moet in ieder geval de driver 'Crystal SoundFusion (CS4280/461x) hebben. Ik heb dezelfde kaart, en gebruik hem onder Slackware. Wat ik wel merk is dat ie ERG gevoelig is voor 'oversturen', verder wel aardig geluid (en een stuk minder ruzie met verdere hardware dan die Live! die ik had.
Thanks.....ik zal het proberen:D

Dat van dat system.map kan ik niet vinden:(
Waaar moet ik precies kijken ?
ik heb de kernel uigepakt in locatie: /usr/src/linux_kernel_2.4.10/

Thanks,

Priyantha Bleeker

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Topicstarter
Die file System.map toch gevonden.........

Maar eh hij geeft als foutmelding bij het starte can't find module sound.
Ik ga gewoon nog een keer de kernel compileren.

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-08 18:05
Ik heb net 2.4.10 op de debian manier gecompiled en tijdens menuconfig gewoon alleen de cs461x als module aangevinkt, vervolgens de deb gemaakt, geinstalleerd, lilo gerund en klaar...als je de waarschuwing krijgt "can't open /dev/dsp, etc" dan moet je ff "adduser jouwusernaam audio" doen onder root

Het enieg wat ik nu niet aan de praat krijg zijn mn nvidia kernel drivers...iemand een id hoe ik dat kan oplossen?

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Topicstarter
Op woensdag 03 oktober 2001 17:21 schreef blouweKip het volgende:
Ik heb net 2.4.10 op de debian manier gecompiled en tijdens menuconfig gewoon alleen de cs461x als module aangevinkt, vervolgens de deb gemaakt, geinstalleerd, lilo gerund en klaar...als je de waarschuwing krijgt "can't open /dev/dsp, etc" dan moet je ff "adduser jouwusernaam audio" doen onder root

Het enieg wat ik nu niet aan de praat krijg zijn mn nvidia kernel drivers...iemand een id hoe ik dat kan oplossen?
Wat is de debian manier dan ???

Verwijderd

Op woensdag 03 oktober 2001 17:10 schreef Priyantha Bleeker het volgende:
Die file System.map toch gevonden.........

Maar eh hij geeft als foutmelding bij het starte can't find module sound.
Ik ga gewoon nog een keer de kernel compileren.
Ik denk dat je dan een klein stapje vergeet. Als je 'Sound card support' aanzet, dan kun je die beter niet als module doen, maar in de kernel bouwen. Ik heb ook de driver voor de Crystal direct in de kernel gezet.
Op woensdag 03 oktober 2001 17:21 schreef blouweKip het volgende:

Ik moet zeggen dat ik de nodige ruzie met die drivers heb. Ik draai dus Slackware, met XFree86 4.1.0 en KDE 2.2.1 en als ik de NVidia drivers gebruik dan loopt hoe dan ook na enige tijd de boel muurvast. Ik heb dit zowel met een GeForce2 MX als met een TNT2 Pro, dus aan de hardware ligt het niet. Ik ben er bepaald niet zo gelukkig mee dus.

Maar goed, hoe krijg je die aan de praat.
1) Download de twee bestanden die je er voor nodig hebt en pak ze uit.
2) Zorg dat je in de /usr/src/linux (of waar jouw distro zijn kernel sources laat) een tree hebt staan waar je op de kernel op hebt gebouwd waar je de NVidia drivers op wilt draaien
3) Draai 'make' (hoeft verder niets bij) in de directories van de NVidia drivers (eerst de kernel dir, dan de GLX dir)
4) Controleer of in de /etc/modules.conf de regel 'alias char-major-195 NVdriver' staat. Zo niet, dan toevoegen.
5) Pas je X config file aan:
Zet # voor de regels 'Load "dri"' en 'Load
"GLcore"'.
Zoek de sectie op waar je vga driver geselecteerd
wordt (in mijn geval stond er 'Driver "nv"'. Vervang
dit door 'Driver "nvidia"'.

Als het goed is, zou ie dan moeten draaien. Overigens lijkt de vorige versie van de NVidia driver niet goed op de kernels >2.4.8 te passen, en wil 'ie dan ook geen AGP gebruiken (dus laadt ie de kernel driver niet).

• blouweKip
Het compilen van je kernel onder debian en er vervolgens een deb van maken:

http://panic.et.tudelft.nl/debian/handleiding/debian22hdl.html
[..]

Als het goed is, zou ie dan moeten draaien. Overigens lijkt de vorige versie van de NVidia driver niet goed op de kernels >2.4.8 te passen, en wil 'ie dan ook geen AGP gebruiken (dus laadt ie de kernel driver niet).
Mn problemen liggen niet aan de instellingen of het doorlinken van mn headers naar /usr/src/linux maar eedere aan de nvidia driver instellingen denk ik (in os-registry.c oid), aangezien ik gezeik krijg over "unresolved symbols", op 2.4.8 deed ie het goed, maar met 2.4.10 ineens neiet meer, met of zonder agpgart in de kernel

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Topicstarter
het werkt niet :(
Hij geeft in kde een foutmelding dat die /dev/dsp niet kan openen...

Ik las net van een gebruiker hier in mijn topic een oplossing maar dat werkte niet :(
Iemand een oplossing ? :'(

• blouweKip
wat krijg je voor foutmedling dan??

adduser jouwnaam audio werkt iif wel om joow de rechten tot /dev/dsp te geven

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Topicstarter
Op woensdag 03 oktober 2001 21:51 schreef blouweKip het volgende:
wat krijg je voor foutmedling dan??

adduser jouwnaam audio werkt iif wel om joow de rechten tot /dev/dsp te geven
die rechten heb ik :D
Ik ben nu ingelogd als root namelijk....en als ik dat adduser enzo doe dan zegt die dat die daar al toegang toe heeft.

Nou de foutmelding is dat die /dev/dsp niet kan openen.

ook dit als ik dit intype:
priyantha:/dev# cat /vmlinuz > /dev/dsp*
bash: /dev/dsp*: ambiguous redirect
priyantha:/dev#
priyantha:/dev# ls -al dsp*
crw-rw---- 1 root audio 14, 3 Oct 3 21:10 dsp
crw-rw---- 1 root audio 14, 19 Oct 3 21:10 dsp1
crw-rw---- 1 root audio 14, 35 Oct 3 21:10 dsp2
crw-rw---- 1 root audio 14, 51 Oct 3 21:10 dsp3
priyantha:/dev#

Verwijderd

Op woensdag 03 oktober 2001 21:17 schreef Priyantha Bleeker het volgende:
het werkt niet :(
Hij geeft in kde een foutmelding dat die /dev/dsp niet kan openen...

Ik las net van een gebruiker hier in mijn topic een oplossing maar dat werkte niet :(
Iemand een oplossing ? :'(
Kijk eens of /dev/dsp wel bestaat. Indien dit zo is, dan ziet het er inderdaad naar uit dat het een rechten kwestie is, en dan kun je in het ergste geval 'chmod a+rw /dev/dsp' doen. Dit is overigens wel een paardenmiddel (je geeft iedereen zo'n beetje alle rechten)...

Verwijderd

Op woensdag 03 oktober 2001 21:57 schreef Priyantha Bleeker het volgende:

[..]

die rechten heb ik :D
Ik ben nu ingelogd als root namelijk....en als ik dat adduser enzo doe dan zegt die dat die daar al toegang toe heeft.

Nou de foutmelding is dat die /dev/dsp niet kan openen.

ook dit als ik dit intype:
Tsja, als root zou je er sowieso bij moeten kunnen komen.. Ehrmm.. indien je ICQ hebt, doe mij maar even toevoegen (mijn nummertje is in mijn profile te vinden).. Dat gaat effe sneller dan zo heen en weer fietsen...

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Topicstarter
Het is nog steeds niet gelukt:(

kan iemand mij een stap voor stap instructie geven ofzo ?
ik heb al heeel lang zitten zoeken enzo op het internet maar ik kan niks vinden:(

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:46

Servowire

prutser:~#

Ik heb mijn Terratec512 aan de gang gekregen met ALSA-drivers

(de snd-card-fm801 driver)

Lees die howto maar eens, is redelijk simpel (zelfs voor mij)

met papier mache kun je alles maken!!

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Topicstarter
Ik heb heb hem eindelijk draaiend:)
Hij draait met ALSA drivers.....de nieuwste beta van versie 0.9.

Priyantha
Pagina: 1