Op woensdag 03 oktober 2001 00:50 schreef liekens het volgende:
[..]
Die 1200 produceert,volgens mij, overigens geen ozon want volgens de specs is hij op een laser gebaseerd en heeft dus geen corona (hoogspanningsdraad) die de ozon opwekt.
dat klopt ja, er zit een laser in,..... net als in elke laserprinter

maar die komt niet in de plaats van de corona.
de laser ontlaad de drum op de plaatsen waar beeld komt te staan. de drum wordt geladen door de primary corona, de toner wordt naar papier getrokken door de transfer corona.
in nieuwere modellen zit inderdaad weleens een roller i.p.v. een corona. die rollers hebben nagenoeg geen ozon uitstoot.
bij printers met corona's zit verplicht een ozon filter in.
van actieve koolstof. ozon is O^3 er blijft een O in de koolstof achter en er komt dus O^2 uit ( zuurstof ).
na het filter mag er volgens wettelijke norm nog maar 4ppm ( parts per million ) ozon in ziten, volgens HP is dit bij hun printers <0,2ppm, dus je zou er geen last van mogen hebben, volgens HP dan.
maar, hoe wordt dit nu gemeten ??
die 0,2ppm kan best wel het gemiddelde per 24uur wezen bij 2 printjes( er wordt gemeten volgens een bepaalde ISO norm, die heb ik ff niet bijdehand maar is wel zoiets ), dus na printen kan er best veel ozon nog vrij komen.
proberen filter te vervangen en/of goed ventileren.
van de toner kan je geen last hebben.
is trouwens iets van polystyreen.
gewoon plastick met een kleurstof. samenstelling is bijna geheim omdat de concurrentie meekijkt....
er zijn maar een paar tonerfabrieken in de wereld die voor alle merken produceren, staan vooral in Japan.
ik kan hier nog wel ff over doorlullen.... is mn werk.
als je meer wilt weten hoor ik het wel.