[TONERS] wat zit erin, en hoe gevaarlijk nou?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.453 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_stealth_I
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-07 22:51

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

Topicstarter
Ik heb een HP laserjet 1200 en steeds als ik heb geprint krijg ik een misselijk gevoel. Zijn die dingen echt zo giftig als men zegt, of zijn ze niet giftig? Is het een hersenspinsel? Ik wil graag wat meer weten over die toners, samenstelling en de gevolgen van je gezondheid. Op de HP site kan ik echter helemaal niets vinden over dit onderwerp. De informatie die ik heb gewonden is een beetje kreetachtig. Wie weet hoe de fork daadwerkelijk in de steel zit :?

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markvt
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:32

markvt

Peppi Cola

ik zou het iig niet opeten, bij inktjet printers is het gewoon inkt, maar laser printer verwarmen een stofje geloof ik, hoe schadelijk dat is , geen id eigenlijk

van-tilburg.info -=- meka (sega emulator) - Proud MEDION fanclub member - KOPPIG VOLHOUDEN !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimmeStein
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-09 11:16

TimmeStein

Slopen is ook een kunst

Er komt (net als kopieer-apparaten) ozon uit die dingen. (hmm... ozon-probleem opgelost :) ). Dat is ook wat je een beetje ruikt.

Volgens de arbo mogen die grote kopieer-apparaten niet meer in ruimten staan waar ook continu dezelfde mensen in aan het werk zijn.

Het maakt niet niet uit of het rechts of het links is, maar TimmeStein weet precies wat de Jinx is !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Je haalt 2 dingen door elkaar.

Jouw misselijke gevoelens na het printen komen, zoals al hiervoor geantwoord, niet van de toner, maar van de ozon die wordt opgewekt binnen de laser-printer.
Als het een niet te oude printer is, dan zit er een ozon-filter in.
Als dat het geval is, dat ding heeft maar een beperkte levensduur. Als je erg gevoelig voor die ozon bent (blijkbaar ja, dus), dan moet je toch maar wat investeren in vervanging daarvan.

Ongebruikte toner-poeder is ook geen erg fraai spul.
Probeer gewoon eens het volgende uit.
1. strooi wat op je hand, en spoel het dan met koud water weg.
2. idem, maar probeer het dan eens met warm water weg te spoelen.
Je kunt na dit experiment je redelijk indenken wat dit spul dus doet met de verschillende warme, vochtige delen van je lichaam waar toner zou kunnen belanden als je onvoorzichtiger wordt dan alleen op je hand morsen (ogen, neus-holte, luchtpijp, longen, slokdarm, maag). Op zich is de chemische samenstelling niet super-ongezond (hoewel ik niet een hap toner zou willen nemen), maar de kwalijker eigenschappen zit toch wel in wat het met je slijmvliezen doet.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op woensdag 03 oktober 2001 00:03 schreef mvdejong het volgende:
Jouw misselijke gevoelens na het printen komen, zoals al hiervoor geantwoord, niet van de toner, maar van de ozon die wordt opgewekt binnen de laser-printer.
Als het een niet te oude printer is, dan zit er een ozon-filter in.
Als dat het geval is, dat ding heeft maar een beperkte levensduur. Als je erg gevoelig voor die ozon bent (blijkbaar ja, dus), dan moet je toch maar wat investeren in vervanging daarvan.
NOTE: The HP LaserJet IIP, IIP Plus, and IIIP printers generate ozone emissions far below 0.1 parts per million while printing. The HP LaserJet IIISi, 4, and 4M printers do not emit ozone at any time. The reason is that none of these printers has corona wires.

Met moderne printers is dit achterhaald. Kopieermachines, vooral de grote, staan meestal in aparte ruimtes met extra afzuiging, tenminste bij ons op de zaak.

Die 1200 produceert,volgens mij, overigens geen ozon want volgens de specs is hij op een laser gebaseerd en heeft dus geen corona (hoogspanningsdraad) die de ozon opwekt.

Ook metingen over tonerdeeltjes in de lucht door allerlei instituten tonen aan dat er nauwelijks risico is.

Overigens kun je bij twijfel ook gewoon een ozonmeting door een Arbo dienst laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_stealth_I

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

Topicstarter
ruikt idd. niet echt naar ozon. Echter als ik vlak nadat ik een dikke stapel heb geprint bij dat ding in de buurt kom, dan begin ik al te hoesten. Als ik van te voren een raam openzet en 2 minuten later printjes kom ophalen heb ik bijna geen tot weinig last van benauwdheid.

echter kan ik nergens een document (waar dan ook op het net) vinden met de samenstelling van die toners. Best wel geheimzinnig dus.

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-09 14:12

Richard

Kuru Kuru Kururin

Bij mij op school hebben we een LaserJet 4000N, en als ik daar te dicht bij in de buurt kom, dan loop ik ook weg omdat ik het gewoon benauwt krijg, terwijl ik gewoon nooit last van mijn luchtwegen heb. Ik zal maar oppassen met die Laserprinters want ik vertrouw ze nog niet echt, probeer zoals eerder vermeldt die printer eens een eind van je vandaan te zetten (in een bergruimte ofzo) Is gelijk een goede remedie tegen RSI om langere stukken te lopen om te zoveel tijd.

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duur!
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

Op woensdag 03 oktober 2001 06:33 schreef I_Stealth_I het volgende:
ruikt idd. niet echt naar ozon. Echter als ik vlak nadat ik een dikke stapel heb geprint bij dat ding in de buurt kom, dan begin ik al te hoesten. Als ik van te voren een raam openzet en 2 minuten later printjes kom ophalen heb ik bijna geen tot weinig last van benauwdheid.
't kan ook aan het papier liggen... Als dat iets te vochtig opgeslagen is geweest dan komt er soms een bepaalde geur vanaf waar ik ook beroerd van wordt. Weer ander papier is met bepaalde chemicalien behandelt tegen vanalles en nog wat en die kunnen ook weer zo heerlijk stinken...

Dat papier wordt nogal verhit, en daardoor kunen er ook weer allerlei dampen loskomen... (dat kun je 'probleemloos' testen door het papier heel eet te strijken... met een droge strijkbout, of een heel stel blanco pagina's te printen)

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLunatic
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-08 21:48

TheLunatic

Ouwe boxen.

Het enige gevaar van een toner is dat er nog welles van die troep uit wil komen, en dan breng je je mooie schone handjes in gevaar

Mother, will they like this song?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonton
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-09 15:21
hier een onderzoekje:
http://www.bild.de/service/archiv/1998/sep/28/computer/pc28/pc28.html

ik kwam toevallig op deze pagina doordat ik zocht op HL-820 die ik heb
gelukkig staat die in het OK rijtje
ik vind het dan ook heerlijk ruiken die net geprinte blaadjes :9

PC: LianLi O11D evo, Corsair HX1500i, Asus ROG Z790-A, i7-14700KF, 48GB DDR5 Corsair PC7400, MSI RTX5090 Suprim Liquid, Samsung 990pro 1+2TB, LG 42OLEDC4 *** HCS: LG 83OLEDG2, Marantz Cinema 40, B&W (702S2 HTM71S2 705S2 DB4S), Project X2B-at33ptg2, DS3B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-09 12:08
Toner bestaat uit kleine koolstofdeeltjes met een waslaagje, die waslaag wordt gesmolten door de fusionunit en vermeld zo de toner met het papier, dat verklaard ook dat je die zooi niet met WARM water van je klauwen af krijgt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op woensdag 03 oktober 2001 06:33 schreef I_Stealth_I het volgende:
echter kan ik nergens een document (waar dan ook op het net) vinden met de samenstelling van die toners. Best wel geheimzinnig dus.
Ik heb weleens een rapport (Material Safety Datasheet)over toner bij HP opgevraagd, het voldoet aan alle eisen. Probeer eens andere papiersoorten. Als je bv. op overheadsheets print heb je dan ook last ?
Het kan gewoon een allergie zijn voor bv. papierstof etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dijkmane
  • Laatst online: 10-09 18:08

dijkmane

biertje ?

Op woensdag 03 oktober 2001 00:50 schreef liekens het volgende:

[..]

Die 1200 produceert,volgens mij, overigens geen ozon want volgens de specs is hij op een laser gebaseerd en heeft dus geen corona (hoogspanningsdraad) die de ozon opwekt.
dat klopt ja, er zit een laser in,..... net als in elke laserprinter ;)
maar die komt niet in de plaats van de corona.

de laser ontlaad de drum op de plaatsen waar beeld komt te staan. de drum wordt geladen door de primary corona, de toner wordt naar papier getrokken door de transfer corona.

in nieuwere modellen zit inderdaad weleens een roller i.p.v. een corona. die rollers hebben nagenoeg geen ozon uitstoot.

bij printers met corona's zit verplicht een ozon filter in.
van actieve koolstof. ozon is O^3 er blijft een O in de koolstof achter en er komt dus O^2 uit ( zuurstof ).
na het filter mag er volgens wettelijke norm nog maar 4ppm ( parts per million ) ozon in ziten, volgens HP is dit bij hun printers <0,2ppm, dus je zou er geen last van mogen hebben, volgens HP dan.

maar, hoe wordt dit nu gemeten ??
die 0,2ppm kan best wel het gemiddelde per 24uur wezen bij 2 printjes( er wordt gemeten volgens een bepaalde ISO norm, die heb ik ff niet bijdehand maar is wel zoiets ), dus na printen kan er best veel ozon nog vrij komen.

proberen filter te vervangen en/of goed ventileren.

van de toner kan je geen last hebben.
is trouwens iets van polystyreen.

gewoon plastick met een kleurstof. samenstelling is bijna geheim omdat de concurrentie meekijkt....

er zijn maar een paar tonerfabrieken in de wereld die voor alle merken produceren, staan vooral in Japan.

ik kan hier nog wel ff over doorlullen.... is mn werk.
als je meer wilt weten hoor ik het wel.

specs : wil je niet weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diamon
  • Laatst online: 22:18

Diamon

The Weird One

Mmmmm, is idd wel intressante stof.
Over de samenstelling is idd weinig bekend, en wat de effecten zijn bij langdurige blootstelling ook.

Wat voor werk doe je dan, en waar (in Zwolle misschien).

/een zin afmaken is wel zo handig |:(/

And The Only One

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_stealth_I

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

Topicstarter
Maar je bedoeld dus te zeggen dat toners niet giftig zijn :?

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diamon
  • Laatst online: 22:18

Diamon

The Weird One

Denk zelf dat Toners niet giftig zijn bij normaal gebruik.

T'sja, en op de vraag wat normaal gebruik dan is, zou zeggen: Open een topic in de HK.

And The Only One

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• damouzer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-08 11:59
Ik heb een Canon LBP-8III Plus naast me staan. Is dit gevaar voor de gezondheid?

Het ding print overigens super! Volgens mij zit er wel een ozon filter in, want die heb ik al is schoon gemaakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_stealth_I

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

Topicstarter
Tja ik vind het allemaal een beetje vaag en geheimzinnig hoe die fabrikanten over die toners doen. Als je niet gevaarlijk is dan hadden ze dat naar mijn idee ook wel even in de handleiding kunnen vermelden lijkt me

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kun je een prima Sterrenmix van trekken hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dijkmane

dijkmane

biertje ?

Op woensdag 03 oktober 2001 22:20 schreef Diamon het volgende:
Mmmmm, is idd wel intressante stof.
Over de samenstelling is idd weinig bekend, en wat de effecten zijn bij langdurige blootstelling ook.

Wat voor werk doe je dan, en waar (in Zwolle misschien).

/een zin afmaken is wel zo handig |:(/
als het goed is is de samenstelling op de tonerfles/doos vermeld. alleen de percentages staan er niet bij.

toner op zich is niet giftig, alleen het zijn erg kleine deeltjes ( tot 4 micron ), bij inademing kunnen deze zich dus overal nestellen.
als het giftig zou zijn, zou het niet eens verkocht mogen worden !!
de aller eerste toners uit de jaren 60 hadden wat minder gezonde bestanddelen, de moderne al lang niet meer.
bij normaal gebruik komt er helemaal geen toner vrij, alleen op papier. en als er iets gemorst wordt is er ook niets aan de hand, maar niet met je neus erboven opsnuiven, tis geen coke en je word er niet high van. waar die hype vandaan komt om de lege tonerflessen bij chemisch afval te doen, weet ik ook niet. in een lege fles zit misschien nog voor 100 kopieen toner. maar als je 100 kopieen weggooid gooi je ze ook niet in de chemobak. lege tonerfles is zelfde als lege colafles.
cardridges is ander verhaal, die kunnen nog eens refilled worden, al is de kwaliteit daarna iets minder, de refillers kunnen namelijk niet aan de originele toner komen :)

de ozon is wel irriterend, de ene persoon heeft daar meer last van dan de andere, filters kunnen verzadigd raken ( de actieve koolstof is passief geworden )daardoor kan de uitstoot verhogen, schoonmaken heeft dus geen zin, vervangen wel....

en ik woon alleen in Zwolle, werk bij Canon.
verleen service aan kleuren en zwart/wit kopieermachines ( tot 110 pagina's /min, 8 meter lang, van die groooooote ).

ik zal eens zien of ik nog meer info over toner kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:58

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ik herken dit ook, en ik heb ook dat filter gezien, dat ik graag zou willen vervangen, maar waar???

Ik kan wel naar vobis gaan ofzo maar dan ben ik vast 75 gulden voor zo'n filter kwijt! (Oplichters die lui)

Maar ik ga de printer in het 'CV-hok' zetten, daar is ventilatie en hij is uit het zicht! (Wat wil je? HP Lasetjet III!)

Ik word niet echt misselijk van die geur, maar het slaat wel op mijn luchtwegen (netzoals als je lang in de verf-lucht bezig bent). Ik vind het trouwens wel raar dat die laserjet niet na 10 minuten ongebruikt te zijn niet vanzelf uitgaat. Als het aan HP ligt dan moet hij 24 uur per dag 170 watt slurpen! (Standby(!))

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_stealth_I

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

Topicstarter
Ik heb vanmorgen met HP te Amsterdam telefonisch contact gehad. Na 14 minuten ik de wacht te hebben gestaan, komt er eindelijk iemand aan de lijn van Verkoop en Informatie maar deze kan mij helemaal niets vertellen over de gevolgen voor de gezonheid. Hij probeert vervolgens iemand te bellen, maar die is niet aanwezig en daar hebben ze ook geen rechtstreeks nummer van :?

Vaag gedoe dus :(

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_stealth_I

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

Topicstarter
Hier heb ik een raport gevonden http://www.hp.com/hpinfo/community/environment/pdf/C7115A01.pdf

belangrijkste conclusie
Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~k.djong/toner.jpg

Tja vroeger was asbest ook een prima en veilig produkt. Jaren later blijkt het bij verwerking de kans op longkanker enorm verhoogt. Het zelfde met sigaretten, En straks misschien met de GSM's

Ik bedoel ermee, straks blijkt dat het wel zo is daardat een wetenschapper het kan aantonen

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dijkmane

dijkmane

biertje ?

nou ik heb iets gevonden waar wat informatie in staat, kun je

hier

vinden.

pdf bestand van 1,7 Mb over toner en drums met alle noodzakelijke info, ik hoop dat dit is wat je zoekt.

Pagina: 1