I'm lost: welke TV/VGA kaart heb ik nodig?

Pagina: 1
Acties:

• Falckon
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-03-2024
Ik heb zojuist mijn computer een opfrisbeurt gegeven van een P200 naar een Amd1.4GHz op een Abit KG7Raid met 512Mb DDR SDRam. De enige onderdelen die nu nog ontbreken zijn een Video- en een TV kaart. Ik ben nu al een paar dagen op internet bezig om de juiste onderdelen te selecteren maar kom steeds elkaar tegensprekende info tegen, daarom nogmaals deze vraag die al vaker is gesteld. Ik hoop dat hier mensen zijn die me uit de brand kunnen helpen.

Dit wil ik per se:
- Goede 2D performance (ik speel zelden spellen)
- realtime opnemen in volledig PAL (7xx bij 5xx)naar Mpeg2 van:
-- antennesignaal (Coax)
-- s-video
-- composite
- eventueel een s-vhs out
- totaal maximaal rond de Dfl 600,=

Ik dacht eerst dat een combinatie van een Studio PCTV Pro en een Matrox G450 een oplossing was, maar nu lees ik net op Tom's hardware dat de PCTV maar kan capturen tot 1/2 PAL, hoewel ik hier regelmatig berichten heb gezien van mensen die hiermee op volledig PAL hebben gecaptured.

Andere kandidaten waren de Matrox marvel G450 eTV en de ATI Radeon all-in-wonder. Deze hebben alleen als nadeel dat ik, wanneer ik de VGA kaart ooit wil vervangen, ook de TV functionaliteit vervangen moet, ook al is deze dan waarschijnlijk nog niet outdated.

Wie kan me vertellen:
- hoe dat zit met de capture resolutie van de PCTV in vergelijking met de rest?
- welke van de multifunctionele (Matrox en ATI) de beste
-- capture kwaliteit
-- driver support (2k en 98)
heeft.
- Aangezien de Matrox en ATI kunnen timeshiften neem ik aan dat ze 1/1 PAL kunnen capturen. Klopt dat?
- Capturen de Matrox en de ATI algemeen beter dan de gemiddelde TV kaart (los van b.v. de Miro DC10, die boven budget zijn). Maw, zijn ze het extra geld waard?
- of er betere oplossingen/combinaties zijn.

De 2D kwaliteit van Matrox en ATI geloof ik wel, ik ben dus voornamelijk geinteresseerd in de TV functionaliteit. Voor wat betreft de VGA kaarten is het wel noodzakelijk dat ik onder Linux tenminste beeld heb (geen TV functies nodig).

Alvast bedankt,

Jm

Verwijderd

mhh..
Ik denk dat alleen Matrox fatsoenlijke Linux ondersteuning heeft. En alle functies van een DC-10. Ik zou dus kijken naar een Marvel e-450.

De kwaliteit van de Matrox voor capture en video bewerking is ook het best. ;)
(Laat staan dual head )

• Falckon
En klopt het ook dat capture naar MPEG2 real time gaat (dus in vol PAL)?

Ook heb ik een enkele klacht gezien met betrekking tot de kwaliteit van de drivers en de zenderinstelling (met name omdat in Nederland een zender zelden op kanaal X, maar meestal op X+ of X- MHz zit). Heeft iemand hier meer info over?

• Falckon
Oh ja, en werkt de ATI helemaal niet onder Linux (en X)? En hoe is de kwaliteit van de ATI (2D en capture) in vergelijking met de Matrox?

Verwijderd

Poeh,
het lijkt me slimmer als je wat reviews probeert op te zoeken. Dan krijg je tenminste wat specifieke informatie.