Er zijn 3 soorten mensen, zij die kunnen tellen en zij die dat niet kunnen
Ik heb nog nooit van zo'n ding gehoord, maar misschien ondersteund je BIOS ook wel géén "grote" HDD's (Ook niet met zo'n Eide enhancer-kaart)Nu schijnt het dat er van die kaarten te koop zijn (Eide enhancer-kaarten ofzo), waarmee je wel grotere hd'z op je ouwe pctje kan aansluiten.
20*350ZO45°
hmm volgens mij dienen die kaarten juist om te zorgen dat je bios t dan wel aankan ofzo, ze zijn gewoon te koop op www.conrad.nl (maar daar staat dus niet wanneer t wel of niet werktOp dinsdag 02 oktober 2001 21:08 schreef RDK_NL het volgende:
[..]
Ik heb nog nooit van zo'n ding gehoord, maar misschien ondersteund je BIOS ook wel géén "grote" HDD's (Ook niet met zo'n Eide enhancer-kaart)
Er zijn ook progjes van de verschillende hd-makers, zodat je een hele grote hd op een hele oude compu kan zetten. Hij laadt dan iets in het geheugen, en word in het bios inderdaad herkend als maar 500 meg, maar je hebt wel beschikking over de hele ruimte als dat progje gestart is.
Bij maxtor hds kan het zeker, huisgenoot van me heeft het gedaan.
hmm dit werkt ook met grote hd's van 40-60-80 gig??Op woensdag 17 oktober 2001 23:00 schreef LuCaS het volgende:
Er zijn ook progjes van de verschillende hd-makers, zodat je een hele grote hd op een hele oude compu kan zetten. Hij laadt dan iets in het geheugen, en word in het bios inderdaad herkend als maar 500 meg, maar je hebt wel beschikking over de hele ruimte als dat progje gestart is.
dat zou namelijk veel makkelijker zijn, zon vage conrad kaart kost al gauw 180 piek
Yep, het heet maxblast en het is een klein progsel dat na de bioscheck, die de hd gewoon als 500mb ziet, en voor je os zit. Hij rekt als het ware je 500mb bios hd op tot de eigenlijke grootte, en dat wordt gezien door je os.
Of andere hdfabrikanten dat ook hebben weet ik niet.
Of andere hdfabrikanten dat ook hebben weet ik niet.
Verwijderd
probeer anders zo'n losse promise controller. Ik heb een ultra66 in een pentium 120 zitten met een 15 gig maxtor. werkt perfect voor mp3tjes.
Verwijderd
En hoe moet het gedaan worden, als Debian als OS fungeert??
Iemand daar misschien een oplossing voor?
Verwijderd
Sorry hoor.Op woensdag 17 oktober 2001 23:59 schreef jostie het volgende:
[..]
hmm dit werkt ook met grote hd's van 40-60-80 gig??
dat zou namelijk veel makkelijker zijn, zon vage conrad kaart kost al gauw 180 piek
Maar zo'n ide enhancer kaart kost nog altijd maar 60,- en kun je er max 134gig hd aanhangen.
(bij conrad)
info
Productinformatie
De LBA-enhancer is een upgrade-kaart waarmee u de magische grens van 528 MB bij het adresseren van IDE-harddisks kunt overschrijden. Deze grens doet zich voor bij oudere moederborden resp. BIOS-versies. Met de enhancer-kaarten is het mogelijk ook moderne harddisks met een ouder systeem te gebruiken. Gewoon de kaart in een leeg ISA-slot steken en klaar.
gebruik deze search op conrad Eide enhancer-kaarten fl 57,19
Een buurjongen heeft mijn oude maxtor 20 gig overgekocht en in zijn p133 erbij gezet om zo meer data op te kunnen slaan zoals mp3 etc. Dit lukte wel.
I'll be back
linux had toch niet die schijf limietOp donderdag 18 oktober 2001 00:55 schreef Iggy het volgende:
En hoe moet het gedaan worden, als Debian als OS fungeert??
maar hoe je partites in linux maakt dat weet ik niet
jeeeeeeeee dankjewel enzo,
/me gaat ff sparen tot de hcc dagen komen en dan maar s een grote hd aanschaffen
/me gaat ff sparen tot de hcc dagen komen en dan maar s een grote hd aanschaffen
Verwijderd
wordt de kaart ook meteen gezien net nadat de bios van het moederbord is opgestart.Op donderdag 18 oktober 2001 00:52 schreef XPlosion het volgende:
probeer anders zo'n losse promise controller. Ik heb een ultra66 in een pentium 120 zitten met een 15 gig maxtor. werkt perfect voor mp3tjes.
zodat je in de bios van de promise kunt komen.
ik heb hier (bij een pent 166) problemen met de detectie van de kaart (HPT370).
in windows wordt hij wel gezien.
maar ik wil er linux op zetten , dus hij moet eerder gedetecteerd worden.
Iedere fabrikant heeft tegenwoordig wel een programmaatje dat fungeert als een drive overlay. Dit wil zeggen die wordt tijdens het opstarten geladen, waardoor de schijf perfect functioneert terwijl de BIOS 'm niet aan kan.
Oftewel: zo'n extra controller erin is echt overbodig in dit geval. Gewoon naar de site van de fabrikant en downen dat proggie.
Oftewel: zo'n extra controller erin is echt overbodig in dit geval. Gewoon naar de site van de fabrikant en downen dat proggie.
^^ 4 mega pixels - BF1 / Discord: bierrrrrtje
Verwijderd
Hier 60GB harddisk op een P75, zonder losse PCI-IDE controller!!!
AMI-bios ondersteunt het niet dus dan maar een MRBIOS geflasht. (commercieel biosrom-productiebedrijf, www.mrbios.com).
Alleen 4 PCI-sloten is wel weinig:
1 * Video
1 * SCSI
2 * Netwerkkaart.
AMI-bios ondersteunt het niet dus dan maar een MRBIOS geflasht. (commercieel biosrom-productiebedrijf, www.mrbios.com).
Alleen 4 PCI-sloten is wel weinig:
1 * Video
1 * SCSI
2 * Netwerkkaart.
Pagina: 1