Toon posts:

Probeleem met w2k + nt4 + novell browsing

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleempje dat klein begon en nu een beetje irritant te worden.

Het eerste probleem wat printen via een legacy (dos) programma. De programmeur wilde via een novell printer afdrukken, maar door gebrek aan licentie en power van de gebruiker (p2@266) wilde ik dat niet doen. Met een windows share (win98) heb ik het op kunnen lossen. Vanuit win2k engels werkt het allemaal wel, maar op een win2k nederlands heeft het een enorme vertraging tot gevolg. Daar heb ik dus de net use weer weggehaald.
Toen heb ik dus de event viewer maar even bekeken en daar zag ik dus dat er een probleem was met de backup browser.
Die stopte dus omdat ie de list niet van de pdc kon krijgen.

Met een beetje zoeken hier en bij mikkiesoft was de oplossing het istalleren van een wins server, dat heb ik ook gedaan, maar dat gaf op een win98 station een vertraging waar niet mee te werken was.

Een andere oplossing zou zijn dat de server multihomed zou zijn. Laat ik er nou twee extra netwerkkaarten erin gezet hebben om in de toekomst de gebruikers over meerdere kaarten te kunnen zetten. Dan maar de drivers van van de netwerkkaarten dedeinstalleerd. Ook dit heeft niet (echt) geholpen.

Het netwerk bestaat uit 2 nt servers en 1 novell server.
De clients zijn win9x en win2k.

Hopelijk hebben jullie iedeen die mij kunnen helpen om dit probleem de wereld uit kunnen helpen.

• Elroyv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-01-2023

Elroyv

Novell Rulezzzz

Op dinsdag 02 oktober 2001 20:22 schreef just_started het volgende:
Ik heb een probleempje dat klein begon en nu een beetje irritant te worden.

Het eerste probleem wat printen via een legacy (dos) programma. De programmeur wilde via een novell printer afdrukken, maar door gebrek aan licentie en power van de gebruiker (p2@266) wilde ik dat niet doen. Met een windows share (win98) heb ik het op kunnen lossen. Vanuit win2k engels werkt het allemaal wel, maar op een win2k nederlands heeft het een enorme vertraging tot gevolg. Daar heb ik dus de net use weer weggehaald.
Toen heb ik dus de event viewer maar even bekeken en daar zag ik dus dat er een probleem was met de backup browser.
Die stopte dus omdat ie de list niet van de pdc kon krijgen.

Met een beetje zoeken hier en bij mikkiesoft was de oplossing het istalleren van een wins server, dat heb ik ook gedaan, maar dat gaf op een win98 station een vertraging waar niet mee te werken was.

Een andere oplossing zou zijn dat de server multihomed zou zijn. Laat ik er nou twee extra netwerkkaarten erin gezet hebben om in de toekomst de gebruikers over meerdere kaarten te kunnen zetten. Dan maar de drivers van van de netwerkkaarten dedeinstalleerd. Ook dit heeft niet (echt) geholpen.

Het netwerk bestaat uit 2 nt servers en 1 novell server.
De clients zijn win9x en win2k.

Hopelijk hebben jullie iedeen die mij kunnen helpen om dit probleem de wereld uit kunnen helpen.
Ist nie verstandiger om gewoon een novell printserver te draaien en vorvolgens de lpt1 te caputuren naar de printqueu?

I.s.m NT kun je NDS for NT gaan draaien?

Gaan we lopen rotzooien of gaan we met novell aan de slag?

Verwijderd

Topicstarter
Het printen is dus geen probleem meer. Het printen gaat alleen fout bij win2k nederlands. Laat ik daar nou net maar 1 licentie voor hebben, dus moeten ze naar de uk versie die aangeschaft is. De manier die jij voorsteld, die was ook de eerste optie van de programmeur van het proggie. Alleen heb ik niet genoeg licenties voor novell om daar extra gebruikers op te hebben. 15 licenties en 20 gebruikers, vandaar.

Ik prentendeer geen full skill admin te zijn, van novell heb ik helemaal geen kaas gegeten. Het werkt wel als een t**t, op dit moment hebben we een uptime van meer dan 360 dagen.

Het is dus gewoon dat windows browsing (shares) eigenlijk goed/snel zouden moeten werken. Als ik allen win2k installeer dan gaat alles snel. Zodra ik de windows NT client voor novell installeer is dus de hele snelheid uit het windows netwerk. Is het trouwens goed om nwlink en soort gelijke protocols op een nt server te installeren?
Het lijkt me dat een nt server die niets met een novell server te maken heeft om deze protocols te hebben (gateway).

• Elroyv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-01-2023

Elroyv

Novell Rulezzzz

Op dinsdag 02 oktober 2001 22:05 schreef just_started het volgende:
Het printen is dus geen probleem meer. Het printen gaat alleen fout bij win2k nederlands. Laat ik daar nou net maar 1 licentie voor hebben, dus moeten ze naar de uk versie die aangeschaft is. De manier die jij voorsteld, die was ook de eerste optie van de programmeur van het proggie. Alleen heb ik niet genoeg licenties voor novell om daar extra gebruikers op te hebben. 15 licenties en 20 gebruikers, vandaar.

Ik prentendeer geen full skill admin te zijn, van novell heb ik helemaal geen kaas gegeten. Het werkt wel als een t**t, op dit moment hebben we een uptime van meer dan 360 dagen.

Het is dus gewoon dat windows browsing (shares) eigenlijk goed/snel zouden moeten werken. Als ik allen win2k installeer dan gaat alles snel. Zodra ik de windows NT client voor novell installeer is dus de hele snelheid uit het windows netwerk. Is het trouwens goed om nwlink en soort gelijke protocols op een nt server te installeren?
Het lijkt me dat een nt server die niets met een novell server te maken heeft om deze protocols te hebben (gateway).
1. Wat voor novell server heb je draaien?
2. Schaf meer licenties aan?
3. Als je geen ipx op je nt server hebt draaien zal deze nooit communiceren met een novell server welk draait onder ipx.
4. Bij NW 5.x installeer SLP
5. Vul je host files in op de windows stations
6. Kijk in je configuratie van je novell clients
7. Als je geen verstand heb van NW en NDS neem een cursus!
NDS is een geheel en complex iets als je gaat werken met NDS partitionering. Als je er geen kaas van gegeten hebt kan ik je garanderen dat, als je netwerk gaat uitbreiden/upgraden, je tegen hoofdbrekende dingen gaat lopen!

Gaan we lopen rotzooien of gaan we met novell aan de slag?

Verwijderd

Topicstarter
1 een 4.12

2 Er zit maar een 2 gig schijf in. Dat is genoeg voor de administratie, maar voor de data begint het een klein beetje te weinig te worden. Er zit nog een lossen grotere schijf in die support allen DOS names en geen long. (weet jij hoe ik dat erop kan krijgen?)

3 is een optie

4 zie 1

5 met de util browstat van ms krijg ik dus de melding dat de bdc de list niet van de PDC kan krijgen.

6 Daar is niets mis mee. Wel merk ik verschil tussen de standaard client van ms en die van Novell. (In het voordeel van ms)

7 Je hebt helemaal gelijk, maar je moet ook nog zoiets als tijd hebben. Ik heb wel een paar Novell boeken aangeschafd, maar het inlezen lukt niet echt goed.

Verwijderd

2:
op de system console intikken:

ADD NAME SPACE OS2 (of was het nou LONG?) TO volumenaam

Dit hoef je eenmalig te doen

Verwijderd

kan me bericht niet meer edditen , maar het moet zijn:

Load LONG.NAM
ADD NAME SPACE LONG TO VOLUME volumenaam

Verwijderd

Topicstarter
Toppie, die ga ik morgen eens proberen op een (test) server. >:)

Verwijderd

Topicstarter
De dos names heb ik nog niet geprobeerd vanwege de (andere) werkdruk. De snelheid is ook aardig terug. Er was een netwerkkaart van een werkstation kapot.
Stom stom, dat had ik al veel eerder moeten zien. Verder heb ik op de nt servers alle protocols uitgezet die iets met NW erin hadden.
Zoals hierboven gezegd dat NT en Novell niets met elkaar te maken hebben, heb ik daar dus de conclusie uit genomen dat die dus niet nodig waren.

Nu nog een ander vraagje cq opmerking. Ik heb een 10 pack van 3com 509B ehternetkaarten gekocht, van die tien heb ik er nu al 5 terug kunnen sturen naar de leverancier omdat ze op een gegeven moment het hele netwerk 'ophingen'.

Nu stop ik er cheap ass realtek kaartjes in. Die lijken het beter te houden. Zoiets in de gedachte van 1 3com kost 100 gulden, voor dat geld kan ik 4 realtek's kopen. Als ze dan stuk gaan doet het minder pijn. De cpu cycles die de realtek meer gebruikt maakt eigenlijk niet zoveel uit. Het 'langzaamste' station is toch nog een p3 500.
Zijn er meer mensen met een enorme uitval op 3com 905b kaarten??

Voor alle bovenstaande reacties, bedankt voor het helpen. :)
Pagina: 1