[linux] Wake on LAN

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:49
Ik ben op zoek naar een methode om mijn systeem (uitgerust met 3Com 905 BTX/CTX-M NIC) op te starten via WOL, vanaf mijn Linux bak. (dwz via SSH inloggen, het cmd uitvoeren vanaf afstand en mijn bak moet aan gaan).

Nu heb ik hiervoor op Freshmeat.net dit proggie gevonden:

http://freshmeat.net/redir/wakeonlan/11287/url_homepage/

Heb het uitgepakt, ff make gedraait enzo en het lijkt te werken, probleem is alleen dat ik de syntax niet helemaal snap. En ik heb geen idee waar het nou aan ligt :? .
Volgens de readme moet ik de Magic Packet sturen naar het broadcast adres (ik werk met 10.0.0.x op 255.255.255.0, dus broadcast is 10.0.0.255). Daaruit maak ik op dat de commandline moet zijn:

wakeonlan -i 10.0.0.255 00:00:00:00:00:00

(waar 00:00:00:00:00:00 een MAC adres is), het raadsel is nu alleen welk MAC adres, dat van de uitgaande kaart van mijn Linux bak, of die van de ingaande van de bak die ik aan wil zetten :?. Beide heb ik geprobeerd, geen lijkt te werken.

Of moet ik een ander IP-adres proberen (lijkt me een loze oplossing, aangezien ik DHCP gebruik en de bak die uitstaat dan dus nog geen IP heeft..)

Toen ben ik ook nog even gaan snuffelen in de BIOS van de bak die ik aan wil zetten.. Bij power settings staat Resume on LAN aan, ACPI staat ook aan. En het ledje van de switch blijft branden als de PC uit staat (lijkt me goed dus).

Gebruikt iemand dit proggie of is er een betere methode voor bovengenoemde situatie .. :)

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

Verwijderd

Je moet het mac adress op geven van de doos die je aan wil laten gaan in dit geval van de linux doos dus.

Voor andere progies check de volgende url

http://gsd.di.uminho.pt/jpo/software/wakeonlan/mini-howto/wol-mini-howto-3.html

• ScuL
Misschien was ik niet helemaal duidelijk, maar de linux bak is niet degene die ik aan wil laten gaan :)

Dat is de WinME bak uitgerust met de 3Com kaart..
Ik wil kunnen inloggen op de Linux bak met SSH (die staat altijd aan) en dan een cmdline cmd kunnen geven dat de WinME PC aan zet. (Dus ik moet het MAC-adres van de 3Com opgeven). Helaas pindakaas werkt dit dus niet om de een of andere reden..

-> Ik ga zo even 1 van die andere proggies proberen.

Verwijderd

Het IP adres is op zich niet echt belangrijk, dat wordt alleen gebruikt om vanaf de linux bak te kunnen bepalen of welke interface het packet moet versturen, en of het eventueel via een gateway verstuurd moet worden.
De nic van de machine die je wil waken ziet de tcp headers niet eens, die kijkt alleen of er een 'magic packet' langskomt, welke alleen het MAC adres van de kaart bevat (is een combinatie van een aantal (ik geloof 16) keer het MAC adres achter elkaar)

• Heb je zeker weten het goede MAC adres?
• Zit de wake-on-lan kabel aangesloten (van de nic naar het mainboard)??
• Staat wake-on-lan in de bios aan?
• Heeft de kaart als de machine uit staat wel een link met de hub? (als je een machine gewoon uitzet werkt wake-on-lan niet altijd goed, als je netjes afsluit zal de driver bij het afsluiten meestal de kaart initialiseren voor wake-on-lan)

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:45

deadinspace

The what goes where now?

Op de achterkant, op de netwerkkaart zitten ledjes. Knippert 1 hiervan als je vanaf je linuxdoos dat WoL-prog uitvoert?
Heb je wel een WoL-progje voor windows, zodat je evt van een andere windowsbak kunt testen?

[OT]
Ik had ook eens een WoL kaart in mijn desktop gezet, en die wilde maar niet aan, wat ik ook probeerde... Kheb er uiteindelijk maar een multimeter aangehangen, en wat bleek: De netwerkkaart gaf een signaal van 0 volt dat naar 5 volt ging als hij een magic packet kreeg (opgaande flank), en mijn moederbord wachtte tot het signaal van 5 naar 0 volt ging (neergaande flank) :(

• ScuL
Het MAC-adres is sowieso goed, in de BIOS zie ik alleen de optie Resume on LAN staan bij Power settings. De NIC is verbonden met het kabeltje naar 't mobo ja. En ook het ledje van de switch blijft branden als de PC uit staat.

Ik ga nu even de ledjes achterop de NIC van de Linuxbak checken om te kijken of het WOL-progje daarwerkelijk wat stuurt, en ik moet ook even met zo'n Windows WOL-progje wat gaan proberen op een andere bak. Na enig testen post ik de uitslag wel weer :)

• ScuL
Ok; het blijkt dat het perl script onder Linux dus wél daadwerkelijk een signaal stuurt, want ik zie activity op alle poorten van mijn switch als ik het scriptje run.

Ik heb ook geprobeerd mijn WinME bak aan te krijgen door vanaf mijn laptop een MagicPacket te sturen (dmv AMD MagicPacket, onder Windows dus). Wederom geen reactie.

Het topic is nu dus misschien beter op z'n plaats in 't Netwerk forum aangezien het Linux gedeelte prima werkt.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:45

deadinspace

The what goes where now?

Probeer in je BIOS eens 'boot from lan' aan te zetten (dit is niet hetzelfde als WoL, dat weet ik) en dan in de bios van het netwerkkaartje te komen.
Misschien kun je het daar aan/uitzetten of hij moet WoLlen...

En hang er eens een multimeter aan :D

• ScuL
O in de BIOS van mijn LAN-kaart kan ik sowieso zonder probs komen. Ctrl-B ofzo is dat, hij geeft het aan.

Multimeter heb ik helaas niet..
Ik ga het even proberen.

• ScuL
Oki.. Het was dus Ctrl-Alt-B maar ok. Ik kwam in iets wat 'MBA' heette. Het enige dat ik kon instellen waren de opties voor Boot on LAN (Protocol/Boot time-out/Local of Network boot e.d.)

Niets over Wake on LAN dus.
Maar in mijn BIOS (van m'n mobo) zie ik dus ook nergens iets terug komen over Wake on LAN, alleen bij de Power Settings dat Resume on LAN, maar dat is toch alleen voor in Standby modus?
Mijn mobo kan overigens sowieso niet naar Standby modus vanwege de HPT370-RAID controller.

• asusk7m550
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-08 11:49

asusk7m550

Athlon 550@500

Wat voor mobo gebruik je, ondersteunt je mobo wel WOL.
Als je dit nm niet kunt instellen waarschijnlijk niet.

Wat heb probleem ook nog zou kunnen zijn is dat de switch het packet niet door stuurt.

Dan moet je eerst een een windows machine dmv een crosskabel op die winme machine zetten, en kijken of dat je gaat lukken. Lukt dit wel, dan langzamerhand verder gaan.

Suc6

It takes only a minute to get a crush on someone, an hour to like someone, and a day to love someone, but it takes a lifetime to forget someone.

• ScuL
Het lijkt me wel, waarom zou er anders een WOL connector opzitten :? :)
Ik heb overigens ook de nieuwste BIOS update dus daar ligt het echt niet aan...

Pagina: 1