PHPMyAdmin, overhead..?

Pagina: 1
Acties:

• 2
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-03 13:52
Hoi,

Ik ben momenteel voor een site aan het testen en bouwen in php/mysql. Nu heb ik phpmyadmin op de virtual host geinstalleerd (widexs), en nu viel mijn oog op het feit dat hij ineens bij een aantal van mijn tabellen in het rood overhead aangaf, van zo'n 450 bytes ofzo. Ik dacht onder space usage. Alleen nu zegt mij dat dus helemaal niets.

Vandaar dus dat ik mij afvroeg of iemand mij vertellen kan wat dit betekent? Moet ik mij nu zorgen gaan maken of wat? De site draait namelijk niet eens en de database wordt alleen door mij momenteel gebruikt met testen e.d.

Thnx.

• Annie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 25-11-2021

Annie

amateur megalomaan

Uit de manual:
OPTIMIZE TABLE should be used if you have deleted a large part of a table or if you have made many changes to a table with variable-length rows (tables that have VARCHAR, BLOB, or TEXT columns). Deleted records are maintained in a linked list and subsequent INSERT operations reuse old record positions. You can use OPTIMIZE TABLE to reclaim the unused space and to defragment the data file.

Today's subliminal thought is:

• 2
Thnx, ik kwam er inderdaad achter dat dat werkte, en heb ook grote delen gedelete. Maar wat betekent het dan precies? Dat hij te groot wordt?

Verwijderd

Gebruiken jullie een nieuwere versie van phpMyAdmin ofzo? Bij mij staat er nergens iets over overhead :? Even kijken...

• 2
Nee staat er alleen maar als het er is, bij mij althans.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01:14

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Op dinsdag 02 oktober 2001 19:07 schreef 2 het volgende:
Thnx, ik kwam er inderdaad achter dat dat werkte, en heb ook grote delen gedelete. Maar wat betekent het dan precies? Dat hij te groot wordt?
Als je dat wil weten moet je ook goed begrijpen hoe een database 'van binnen' werkt. Het komt er eigenlijk op neer dat om redenen van efficientie de 'verwijderde' records niet worden weggehaald, maar op nonactief worden gezet. Als er een nieuw record wordt ingevoegd die op die plaats past* wordt ie pas overschreven.

Als je uit je DB ineens een heleboel records wist, dan kan het zijn dat je DB meer inactieve records dan actieve bevat, en dan wordt ie relatief gezien idd te groot.

*met past bedoel ik qua volgorde, en niet qua grootte.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• 2
Ok, dus dit was dan waarschijnlijk omdat ik tijdens het testen nogal eens hele tabellen leeggehaald heb. Dank.
Pagina: 1