Toon posts:

hd op promise controller, hoe lilo aanpassen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gisteren m'n Linux schijf aan een Promise UDMA 100 controller gehangen maar nu boot linux dus niet meer (logisch), maar hoe kan ik nu via een bootdisk in linux komen zodat ik m'n lilo opnieuw kan runnen?
ik snap dat ik dan een module nodig heb voor die promise controller, maar kan iemand me een beetje op weg helpen met hoe ik daaraan kom en hoe et dan verder moet?

bij voorbaat dank...Grtz Paul......

Verwijderd

je moet zoals je al zie lilo aan passen maar OOK je fstab

Verwijderd

Topicstarter
Ja...snap ik, maar ik kan dus niet eens op die linux schijf komen..

• Tonnes746
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-01-2022
Kaart eruit (oude situatie herstellen), kopie van bootflop aanpassen, rebooten en hopen dat je geen fouten hebt gemaakt..? En hopen dat je het "alleen maar LI-probleem" tegenkomt..

bash: exec: /bin/Laden: cannot execute: No such file or directory

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 02 oktober 2001 17:41 schreef Tonnes het volgende:
Kaart eruit (oude situatie herstellen), kopie van bootflop aanpassen, rebooten en hopen dat je geen fouten hebt gemaakt..?
is dat niet een beetje erg overdreven...moet toch wel anders kunnen?

• Tonnes746
(Bedoelde dus dat je het _niet_ tegenkomt) :)

Tja.. ga maar na. Je zal toch een bootflop moeten hebben die je schijf op de juiste manier aan je systeem moet hangen. Wat tijd scheelt, maar dan moet je het alsnog terugbouwen, is een aantal kernel-configuraties erbij zetten als je e.e.a. niet zeker weet zodat een dergelijke vergissing enkel een kwestie van rebooten is maar dan zonder flop. Daarom wordt er nogal gehamerd op het maken van een bootflop bij Linux.

Heb je trouwens al gekeken wat er gebeurt als je vanaf cd-start? Dacht dat dat ook niet ging maar kan me vergissen. Of kan het nou toch met je bootflop en een kernel-optie?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een bootflop, kan ook vna CD starten, support voor promise kaart is ook meegecompileerd in m'n kernel...dus dat is het probleem niet...het probleem is dat hij die promise kaart niet ziet als je van CD of flop boot..dus ik kan die linux HD niet mounten....

grtz

• Tonnes746
Probeer eens vanaf je flop "linux ide=reverse" (hier gevonden), misschien dat ie dan al boot.

Zo naar huus, kijk vanavond weer hier.

Verwijderd

Topicstarter
Hmmz...had heel mooi kunnen werken als ik dit: CONFIG_BLK_DEV_OFFBOARD=y meegecompileerd zou hebben in m'n kernel maar dat heb ik helaas niet:-(

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Ff tipje: De promise wordt nie gezien als klasse IDE controller, maar als SCSI schijf. (dit viel me op onder Win98SE). Misschien dat je daar wat meer mee kan?

Forget your fears...
...and want to know more...

Verwijderd

Topicstarter
Linux herkent em perfect als IDE controller als je de support ervoor hebt meegecompileerd:-) Windows ziet de devices die eraan hangen inderdaad als SCSI ...vaag...

• Aetje

Aetje

Vraag me af hoe Ux die schijf ziet. /Dev/hde of zo :?

* Aetje is geen ux-goeroe

Forget your fears...

Verwijderd

Topicstarter
Yah klopt...die schijf is nu /dev/hde

• Creepy
  • Laatst online: 18-08 21:00

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

CONFIG_BLK_DEV_OFFBOARD=y werkt perfect bij mij :)

Je moet wel een bootflop hebben die de promise controller ondersteunt, anders kan je er niks mee nee.
Wat je wel kunt doen is je linux hd weer op de oude controller hangen, in linux booten en die kerneloptie alsnog meegeven. Of /etc/lilo.conf en /etc/fstab zo aanpassen dat alle verwijzigen naar /dev/hde (of whatever je linux schijf is op je promise) staan.

Ik heb ook in mijn BIOS een optie zitten om een off-board ide kaart als eerste te initialeren, en de onboard als tweede. Dan krijg je dus hetzelfde idee als CONFIG_BLK_DEV_OFFBOARD=y, alleen hoef je nu niks in je kernel te veranderen. Dan moet natuurlijk wel lilo geinstalleerd zijn in de MBR van de schijf op de promise controller.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Verwijderd

Topicstarter
[quoteJe moet wel een bootflop hebben die de promise controller ondersteunt
[/quote]

JUIST! en hoe kom ik daaraan?

• StarLite
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 23:21

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Als je tegen het LI probleem aan loopt: http://atlas.tfh-berlin.de/~oeschtle/lilo_promise.html

tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/

• StarLite
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 23:21

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Als je tegen het LI probleem aan loopt : [LiLo wil niet]
http://atlas.tfh-berlin.de/~oeschtle/lilo_promise.html

tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/

• Aetje

Aetje

Op woensdag 03 oktober 2001 12:28 schreef Tux_NL het volgende:
[quoteJe moet wel een bootflop hebben die de promise controller ondersteunt
JUIST! en hoe kom ik daaraan?
[/quote]

Zelf kerneltje compileren? Moet toch niet moeilijk zijn op 1 extra package in te voegen...

Forget your fears...

• Creepy

Creepy

Ik weet dat bij Debian Testing bootdisks zitten die em ondersteunen (de IDE variant moet je hebben dan). Die heb ik zelf ook gebruikt. Werken prima.

Voor andere distributies weet ik het niet.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Verwijderd

Topicstarter
[/quote]

Zelf kerneltje compileren? Moet toch niet moeilijk zijn op 1 extra package in te voegen...
[/quote]

zoals gezegd heb ik support voor de promise meegecomileerd in m'n kernel (2.4.10)...

• Aetje

Aetje

Nou als ie al in de kernel zit moet dat booten van die schijf te doen zijn... Boot=/dev/hde1 ???

Forget your fears...

• Creepy

Creepy

Dat is dus z'n probleem volgens mij. Hij was in Linux, had kernel gecompiled met de ondersteuning voor z'n controller, computer uitgezet, harddisk verhuist naar de promise controller.. en toen bootte linux dos niet meer. Logisch (zoals hij zelf al aangaf) want linux stond waarschijnlijk ergens op /dev/hda en die staat dan nu op /dev/hde

En aangezien hij lilo.conf en fstab nog niet had aangepast........ kan hij niet in lilo booten om z'n kernel op een bootflop te zetten..

• remsie
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-08 12:06
Tja, dus het is heel simpel, hd op oude controller, booten in linux, fstab en lilo.conf veranderen, en dan rebooten, want lilo -v zal dan niet gaan, aangezien de hd nog niet op de promise controller zit, maar dan kies je bij het booten in lilo voor: linux root=/dev/hde6 en dan als ie geboot is in linux met de promise controller, lilo -v doen, en alles werkt (tenminste ik heb het gisteren zo gedaan en werkte :) ), behalve als je natuurlijk je oude ide controller niet meegecompileerd hebt in de kernel, maar dat zou wel heel stom zijn :)

• Aetje

Aetje

*kreun* pak je toch zeker ff loadlin? Package voor de promise controller laden, en ff die kernel kopieren.

Forget your fears...

Pagina: 1